Geluid TV valt soms weg

• 7 februari 2014
  • 9 reacties
  • 8898 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
Zucht. We hebben twee motorola's vip1853. Het geluid valt zo nu en dan een seconde weg. Hoe komt dit en waarom kan KPN niet gewoon een product leveren dat perfect werkt? Motorola box is via de bijgeleverde utp op de V8 aangesloten, die door de monteur op het glasmodem is aangesloten. TV is met de bijgeleverde hdmi kabel aangesloten.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dag sverbruggen,

Ik kan de oorzaak niet achterhalen door lijnmetingen. De toevoer van het signaal lijkt in orde (met nadruk op lijkt, niet alles komt naar voren in deze metingen). Loopt het beeld normaal door ten tijde van zo'n hapering? Begrijp ik goed dat je dit op beide tuners ervaart? Zit er een losse versterker aangesloten voor het geluid of loopt dit via de TV zelf?

Ik zie je toelichting graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Joran

Reputatie 3
Badge
Hoi Joran,

Het beeld loopt inderdaad gewoon door. En er wordt geen losse versterker gebruikt. We kijken op de slaapkamer vrij weinig tv en ik twijfel nu of het daar ook wel eens gebeurd is. Dat kan ik je dus niet met zekerheid zeggen.

Gr. Sander

Reputatie 7
Badge +28
Dag Sander,

Bedankt voor de reactie! Via hdmi behoren audio en video altijd synchroon te lopen, vandaar de vraag over een versterker. Dit kan betekenen dat er iets mis is met de ontvanger of kabel, of dat er een probleem in het inkomende signaal zit. Heb je de mogelijkheid de hdmi-kabels van beide ontvangers eens om te wisselen en daarna te controleren of het nog steeds voorkomt? Als dat niet het geval is stuur ik een nieuwe hdmi-kabel op. Als het probleem nog steeds bestaat zal het vervolgonderzoek aan onze kant plaats moeten vinden.

Met vriendelijke groet,

Joran

Reputatie 3
Badge
Hoi Joran,

Ik heb het getest en een tijdje aangekeken. Het probleem blijft echter (sporadisch bestaan). Ook met een andere hdmi kabel dus. Kan het aan de ontvanger liggen?

Gr. Sander

Reputatie 7
Badge +16
Vraagje: heb je de storing als er in huis een apparaat aangaat, bijvoorbeeld een (tl of spaar)lamp, een mobiele telefoon? Ik ken deze storing namelijk van een streamer die ik met een HDMI aan de tv heb gekoppeld en het geluid via een optische kabel. Het probleem heb ik opgelost met een betere afgeschermde kwaiteit kabel.

Reputatie 7
Je kunt ook nog ff wat experimenteren met de instellingen van de HDMI-uitgang op de ontvangers. Vaak staat die op Automatisch of 720p. Het signaal schijnt tegenwoordig echter 1080i te zijn (volgens metingen van een andere forumgebruiker; KPN wil dat bevestigen noch ontkennen). Ik heb zelf ervaring met beeld- en/of geluidverstoringen wanneer (al dan niet automatisch) één van de "p"-resoluties is ingesteld. Dus als dat het geval is kun je 1080i eens proberen. Heb je al 1080i dan kun je één van de andere resoluties proberen, maar 720p zou ik bij voorkeur niet meer gebruiken (tenzij een een z.g.n. HD Ready toestel hebt, dat vaker niet verder gaat dan 720p).

Reputatie 3
Badge
Geen andere apparaten die aangaan. Gebeurt volledig uit het niets.

1080i staat geloof ik ingesteld, anders 1080p. Heb namelijk een HD tv en weet zeker dat ik 1080 heb ingesteld (handmatig). Zou thuis even moeten checken. Maar het gebeurt dus erg onregelmatig en is niet zelf te reproduceren.

Hallo,

Ook ik heb hier regelmatig last van. Ik heb vanaf september KPN Glasvezel en ben heel tevreden. Sinds enige tijd hebben wij ook 'hikken' in het geluid terwijl het beeld gewoon doorloopt 😠.

De TV-ontvanger is direct met een UTP-kabel aan de Experia-box gekoppeld. Het beeld loopt met een HDMI-DVI kabel van de ontvanger naar de TV (Philips 32PFL9966: ouder type :mansad: ) en het geluid gaat via een kwaliteits optische kabel naar de Homecinema-set. Nooit problemen gehad tot een paar maanden terug. In die tijd is er niets verplaatst o.i.d.

Iemand een idee?

Groet,

Cees

Reputatie 3
Badge
Het zou fijn zijn als webcare gewoon actie onderneemt en met een oplossing komt. Ik heb geen zin om te zeuren, maar het is er irritant.

Reageer