Vraag

Geluid valt weg als Discovery een tijdje opstaat

  • 9 March 2021
  • 97 reacties
  • 2101 keer bekeken

Reputatie 1

telkens als de ontvanger op Discovery een tijdje staat dan gebeurd het wel eens dat het geluid wegvalt alleen op Discovery andere zender geen last, dan zit er niets anders op dan de ontvanger ( arris 5202) van het stroom te halen zo’n 15 seconden en dan hebben wij er een paar weken geen last en plots is het daar weer, wat is hier aan de hand nieuwe ontvanger meschien nodig heb er nog twee staan(arris 5202) en die hebben nergens last van.


97 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Macwim, dit is wel een heel bijzonder probleem. Deze heb ik nog niet eerder gehoord. Dus op een ontvanger valt het geluid van Discovery weg. Heeft deze ontvanger al eens een reset gehad? Helpt dat? Zo niet blijft het probleem zicht voordoen als je deze omruilt met een ander kastje? Verhuist het probleem dan mee met de ontvanger of blijft het op dezelfde plek? Zo kunnen wij erachter komen of het in de aansluiting of aan de ontvanger ligt. Het laatste lijkt het meest aannemelijke omdat je aangeeft het niet op de andere ontvangers te ervaren. 

Reputatie 1

Heb al van alles gedaan reset,  software opnieuw er op niets helpt. Ik vindt het ook raar.

Reputatie 7
Badge +20

Ook ontvanger omgeruild? Verhuist het probleem dan mee? Want dan zit het toch echt in de ontvanger. Blijft het op dezelfde plek dan zit het in de aansluiting. 

Reputatie 1

Ik zal hem van plaats veranderen en even aankijken wat hij dan doet, en dan zal ik wat laten weten hoelang dit duurd weet ik niet.

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben benieuwd. 

Reputatie 7
Badge +20

Heb je het kunnen testen? Ik ben wel erg benieuwd. 

Reputatie 7

@Bart_Z

Ook wij ervaren sinds kort dat het geluid op Discovery soms spontaan helemaal wegvalt.

Ook loopt het geluid regelmatig niet synchroon met het beeld.

Ook vandaag is het weer ellende op onze VIP5202 bij het programma "Repair shop".

Reputatie 7
Badge +9

@Bart_Z 

Ook hier is bovenstaand probleem de afgelopen weken voorbij gekomen.

Heb een volledige reset gedaan en op dit moment even geen last meer.

Wel heb ik er intussen voor gekozen om het signaal van de VIP5202 via de HDMI ingang van mijn Pioneer te laten lopen. VIP → Pioneer → Samsung TV ipv VIP → Samsung TV → Pioneer.

 

Mogelijk dat deze andere set-up er voor zorgt dat het probleem niet meer terug komt maar ik blijf dit topic even volgen.

Reputatie 7

Ook hier is bovenstaand probleem de afgelopen weken voorbij gekomen.

Heb een volledige reset gedaan en op dit moment even geen last meer.

Wij hebben er ook niet altijd last van maar het blijft wel vervelend als het gebeurt bij iets wat je eigenlijk wel had willen kijken.

 

Wel heb ik er intussen voor gekozen om het signaal van de VIP5202 via de HDMI ingang van mijn Pioneer te laten lopen. VIP → Pioneer → Samsung TV ipv VIP → Samsung TV → Pioneer.

Onze 5202 is zowel via Toslink als via de hdmi-ARC poort van de Sony televisie met onze Sony home cinema set verbonden. Bij radio luisteren loopt het geluid via de Toslink en bij televisie kijken via de hdmi-ARC.

 

Discovery is overigens de enige zender waarop we dit fenomeen ervaren.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb het gemeld bij de tv specialisten. Hopelijk kunnen ze vinden waar het aan ligt. Bedankt voor het delen. Zodra ik duidelijkheid heb zal ik mij melden. 

Ik heb ook precies dat probleem alleen met Discovery

Ik kijk met de ArrisVIP5202 die aangesloten is op mijn versterker(Onkyo) met HDMI en de versterker is weer aangesloten op mijn TV.

Ik heb altijd gehad dat het geluid niet synchroom liep met het beeld. Maar als ik dan van zender wisselde en weer terug, dan was het weer goed vor een tijdje.

Echter nu loopt het geluid meteen niet goed tot dat het geluid op Discovery er zelfs mee stopt, wisselen van zenders werkt niet meer sinds een paar maanden.

Als ik in het menu van de Arris het geluid verander naar stereo(ik heb thuis atmos) dan gaat het weer een tijdje goed.

Elke zender gaat goed enkel Discovery niet.

Ik heb 2 Arris kastjes(benden en boven) en wisselen heeft geen effect helaas.

Reputatie 7
Badge +20

En heb je ook al eens getest zonder de versterker? Puur om die helemaal uit te sluiten? 

 

Bij de andere ontvangers is het probleem niet voorgekomen. Dat is getest. Lijkt dus alleen met de 5202 het geval te zijn, dat moet nog uitgesloten worden.

In mijn slaapkamer staat hij rechtstreeks aangesloten op mijn tv en daar speelt het probleem niet.

En het is alleen bij de discovery channel, andere kanalen gaan goed. Net of het audiosignaal een beetje raar binnenkomt want als ik de geluidsinstellingen verander(stereo-auto) blijft het weer een tijdje(uren) goed.

Maar ja gisteren was het opeens heel de dag opeens weer goed.

Ik ga van de week eens proberen om heel de week het kasje rechtstreeks aan de tv te koppelen, want het is een andere tv dan boven en kijk of dat ook een factor kan zijn.

Reputatie 7
Badge +20

Ja, ik ben wel heel benieuwd. Wissel ook de kastjes eens om van plaats om dat ook nog uit te sluiten. Ik hoor graag je bevindingen. 

Ga ik zeker doen, zal hem van het weekend eens aansluiten en een tijdje testen, dan heb ik wat meer tijd.

Ik ben er eindelijk uit.
Rechtstreeks aangesloten aan de tv gaf ook lip sync problemen bij Discovery(en kwam ik achter ook bij TLC).

Dus moest het aan mijn TV(Sony Bravia) liggen. In het tv menu de optie a/c sync uitgezet en nu werkt alles weer zoals het moet.

Ik ben er erg blij mee.

Reputatie 7
Badge +20

Dat is top om te lezen. Bedankt voor het delen. 

Geen probleem, misschien dat ik er andere mensen mee kan helpen.

Ik heb een typefoutje gemaakt zie ik:

A/C Sync moet A/V Sync zijn, sorry.

Badge

Hier sinds vandaag hetzelfde probleem met de Arris VIP5202. Bij mij valt het geluid frequent weg op Discovery, laat ik zeggen gemiddeld om de 15 á 20 minuten. Zap je naar een andere zender en weer terug doet het geluid van Discovery het weer eventjes.

Dit probleem nooit gehad op mijn Samsung RU8000, en nee ik geen instellingen veranderd in de tussentijd. Wat is het probleem?

Reputatie 7
Badge +20

Ik durf nog niet te zeggen waar het probleem zit. Ik wacht nog op reactie van de specialisten. Ik ben wel benieuwd of je nog externe apparatuur op jouw ontvanger of tv hebt aangesloten? Een home cinema set bijvoorbeeld, want komt het ook nog voor als je die loskoppelt?

Badge

Ik heb mijn versterker via de arc hdmi aangesloten en de tv ontvanger op een andere hdmi ingang van de tv. Ook de PS staat op de tv aangesloten via hdmi. Ik doe het op deze manier omdat mijn high end versterker geen UHD passthrough heeft.

Dit alles is al ruim een jaar op deze manier aangesloten en nooit problemen met Discovery gehad, nu sinds een week ineens wel.

Reputatie 7
Badge +20

ik wacht nog even reactie af van de onderzoekers.

Reputatie 7
Badge +20

De specialist wil nog graag weten hoe het gaat zonder versterker? En ervaar je de problemen nog steeds?

Mijn probleem is opgelost, per toeval gevonden en ik hoop voor altijd. Tijdens het proberen heb ik mijn soundbar uitgezet en het viel mij op dat het geluid van de tv veel zachter was dan dat van de soundbar.

toen heb ik het volume van de tv op 1 gezet. de soundbar ook terug naar 1 en nu heb ik al een paar uur geen last van uitval van geluid. De soundbar is verbonden met HDMI ARC.

Het geluid wel weer omhoog gezet natuurlijk :wink:

misschien is het toeval, maar het proberen waard denk ik.

Paul.

Ik heb het zelfde probleem gehad. Geluid viel alleen weg op Discovery. Ik had in eerste instantie de Arris 5202 aangesloten rechtstreeks via HDMI op mijn tv en via de ARC van tv naar mijn soundbar. Nu heb ik de Arris eerst op de HDMI in aangesloten op mijn soundbar en dan de Arc van soundbar naar Arc op tv. Geluid is nu perfect en ervaar nu ook voor het eerst Dolby digital op Discovery

Reageer