Geluid via home cinema

• 15 december 2012
  • 4 reacties
  • 12165 keer bekeken

Weet iemand een oplossing om het geluid van de tv via een home cinema set te laten gaan zonder hdmi of optisch audio?

Ik wil mijn geluid over alle speakers laten gaan.

Ik heb een nieuwe Samsung smart tv UE40ES6530, de kpn Motorola VIP-1853 en een oude home cimema set Panasonic SA-HT870.

Deze home cimema set heeft geen hdmi en geen optisch audio.

4 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Je kunt (denk ik) via cinch (tulpstekers) je home-cinema set aansluiten op de Motorola receiver. Op mijn 1963 werkt het in ieder geval zo, maar ik weet niet of de 1853 cinch uitgangen heeft. Wel mogelijk 2 problemen:

1. je zult alleen "plat" 2-kanaals stereo kunnen ontvangen

2. heel waarschijnlijk zal het geluid iets achterlopen bij het TV beeld. Als je dus óók het TV-geluid aan hebt staan zullen de home-cinema luidsprekers ietsje achterlopen, vooral bij gesproken woord is dit hinderlijk

Heeft de 1853 geen cinch aansluitingen dan kun je als je dat echt wilt nog omvormers gaan gebruiken. Zie hiervoor bijv.: http://www.allekabels.nl/hdmi_kabels/hdmi_omvormers.html

Succes ermee...

Reputatie 5
Badge +7
Je zou ook van de SPDIF uitgang gebruik kunnen maken, dat is digitaal ipv analoog via de tulp.

De vertraging zou dan mijn inziens niet mogen voorkomen. Vraag is alleen of je set dit ook ondersteund.

Optie 1 is het bijgeleverde kabeltje gebruiken, plug deze in de "witte uitgang" op de motorola, dit is een kleinestekker met daaraan 2 zwarte draden en aan het einde wit en rood tulp stekertje (cinch) 

2e optie is de "scart".

Deze aansluiting maakt het ook mogelijk om de uitgaande audio te splitsen van scart naar tulp. Er zijn hiervoor verschillende scart naar tulp aansluitblokjes te koop! Let er wel op dat het een scart naar tulp moet zijn met uitgaande aansluitingen!. Doe vervolgens het blokje in de ontvanger en ga vervolgens vanaf het blokje met 2cinch audiokabels naar de home cinema set. (Aux of andere ingang op je cinema set).

Bovenstaande opties, zoals eerder vermeld 2.0 (links en rechts) audio en niets meer of minder dan dat.

Bedank voor de tips, zal ze eens gaan proberen.

Sorry, gebruik kpnmail en dit forum eigenlijk nooit, dus ik had nog geen reacties gezien.

Reageer