Beantwoord

Geluid weg nadat ik Netflix heb gekeken

• 7 oktober 2017
  • 60 reacties
  • 6198 keer bekeken

Mijn tv ontvanger is via HDMI aangesloten op mijn TV. Sinds een maand heb ik geen geluid meer nadat ik Netflix heb gekeken. Via VGA lukt het dan weer wel. Na een dag kan ik wel weer terug naar HDMI en heb ik weer gewoon geluid. Wat kan dat zijn?
icon

Beste antwoord door Erwin_ 30 oktober 2017, 15:22

Hoi allen,

Ik heb een uitgebreid test rapport teruggekregen van onze Itv technici. Zij hebben getest met een aantal vergelijkbare toestellen ( met name Phillips ). Hoe komen ze daar dan aan? Vraag je je af? Marktplaats blijkt een hele goede bron voor dit soort experimenten te zijn :-)

Op sommige toestellen was het probleem helaas niet te reproduceren. Echter op een paar wel. Hier kwam men er achter dat het euvel bij het toestel zelf zat. Een firmware update van het toestel zorgde voor een oplossing.

In veel gevallen gaat het om oudere toestellen en daarvoor heeft de fabrikant vaak nieuwe updates beschikbaar om dit soort 'bugs' op te lossen.

Ik wil iedereen die met een vergelijkbaar issue zit aanraden om ( waar mogelijk ) de firmware van het Tv-toestel te updaten. Dit zou in een aantal gevallen zeker de oplossing moeten zijn! :-)
Indien dit probleem bij jullie blijft bestaan wil ik dat graag weten. Voor nader onderzoek.

voor de liefhebbers een faq bij firmware van één van de toestellen waar dit met oude firmware op kan gebeuren:

"Q522E_0.64.78.0 + Audio loss when changing channel on external set-top box through HDMI connection."

Bekijk origineel

60 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Welke tv ontvanger en welke tv heb je? Ik neem aan dat het probleem optreedt als je Netflix hebt gekeken via de tv ontvanger (en niet via de app op je smart tv).
Kun je in het menu van de tv ontvanger kijken of het probleem blijft als je de HDMI geluidsinstellingen verandert? Dus via Menu - Instellingen - Geluid instelingen, dan bij HDMI-uitgang een andere optie (Auto, Dolby of Stereo) kiezen.
Kun je via de Audio instellingen in Netflix kijken of het uitmaakt in welk audioformaat (Engels (5.1), Engels) je Netflix afsluit?
Wat bedoel je met VGA? Scart?
Dankjewel, ik ga nu even proberen met de geluidsinstelling op Auto.
Reputatie 2
Even voor de "administratie", sinds een paar weken heb ik hetzelfde probleem. Vorige week ging het wel opeens weer goed, daarna geen tijd meer gehad om netflix te kijken. Dus weet ik niet of het nog steeds zo is.
Af en toe hebben wij hetzelfde.
Lijkt op een Handshake error in het HDMI protocol.
Na het eruit trekken van de HDMI kabel uit de tv of de HMB2260 en weer in pluggen is er weer geluid.
Reputatie 7
Badge +18
Dag Jos ! Welkom op het forum! Is het gelukt met instellen via de audio instellingen? Mocht dat geen effect hebben raad ik een reset van het kastje aan ( om uit te sluiten dat het in de software zit ). Hier staat hoe je zoiets kunt doen: https://www.kpn.com/faq/16848

Wij hebben intern een lijst met issues die op verschillende tuners voor kunnen komen. Daar is over deze storing niets te vinden. Ik ben dus zeer benieuwd of een aanpassing bij het audio menu of een reset gaat helpen. Zo niet wil ik dat graag weten zodat ik dit kan aangeven bij de ontwikkelaars. Des te meer input des te beter 🙂
Reputatie 4
Badge +4
Hallo KPN,

Sinds een paar dagen ook dit probleem voor mij😶
Reputatie 7
Badge +18
Beste daan, sranang128, Kaatje en Jos. Ik krijg net bericht onze Itv techneut. Hij wil graag inventariseren hoe het met dit issue staat ( want blijkbaar heeft men daar al signalen gehad. ) Hij vraagt of ik voorbeelden heb. En wil graag weten wat voor merk merk/type tv jullie hebben. Kunnen jullie mij van die gegevens voorzien? Ook graag het type tuner dat je thuis hebt staan.
Ik zal deze informatie zo snel mogelijk doorsturen zodat ze hier een oplossing voor kunnen bedenken.
Reputatie 2
Ik heb de VIP 2952, en alles gedaan en ik heb een oudere philips tv (wel plat maar ca 10 jaar oud)
Het is een paar weken geleden begonnen, van de een op andere dag. Remedie (bij mij) is de tv op standby zetten en dan weer aan zetten. Het is een dag goed gegaan (vorige week) maar gisteren was het weer heel stil.
Reputatie 7
Op welke scherminstelling heb je de ontvanger staan? Bij (oudere) Philips'en werkt eigenlijk alleen 1080i goed, weet ik uit ervaring met een vergelijkbaar oud toestel. Bij andere instellingen (b.v. Automatisch, 1080p25) ontbreekt inderdaad regelmatig het geluid.
Reputatie 2
Op welke scherminstelling heb je de ontvanger staan? Bij (oudere) Philips'en werkt eigenlijk alleen 1080i goed, weet ik uit ervaring met een vergelijkbaar oud toestel. Bij andere instellingen (b.v. Automatisch, 1080p25) ontbreekt inderdaad regelmatig het geluid.
Eh...geen idee waar je het over hebt. 😳 En tot voor kort was er ook helemaal geen probleem, kwam spontaan van de ene op de andere dag. En ik heb echt geen scherminstellingen anders gezet (zou niet weten hoe dat moet)
Reputatie 7
Je komt daar via Menu > Instellingen.
Reputatie 2
Je komt daar via Menu > Instellingen.
Ik ga straks even kijken. Menu van KPN bedoel je toch? Of iets bij Netflix?
Reputatie 7
Nee, van de KPN iTV-ontvanger. Druk op de Menu-knop, vervolgens kies je Instellingen > Beeldscherminstellingen > Beeldschermresolutie. Daar kun je uit een aantal mogelijkheden kiezen (staat waarschijnlijk op Automatisch of 720p) en daar moet je dan 1080i van maken. Suc6!
Reputatie 2
Helaas, ik Heb je advies opgevolgd, maar nog steeds stilte als ik netflix afsluit
Reputatie 4
Badge +4
Hier een HMB2260 V2

Sony TV(paar jaar oud)

Probleem begon sinds een paar weken geleden
Reputatie 7
Badge +18
Dankjewel Daan en Kaatje, weten jullie ook nog het type van de phillips en de sony? Dit is vaak terug te vinden op een sticker achterop de tv. ( soms staat het er ook voorop ).
Ik ben vandaag de hele dag aan het werk. Zodra ik die gegevens heb stuur ik ze naar onze Itv beheerder.
Reputatie 2
Nou, een verdraaide spier verder heb ik ‘m kunnen opschrijven: 32PFL7404H/12
Geen idee hoe oud hij is, ik heb ‘m van mijn overleden vader, 4 jaar en hij had ‘m ook al een paar jaar, maar hij is nog geen 10 jaar oud
Reputatie 7
Badge +18
Oeh, ik zie het gebeuren, Kaatje. Dat zou mij hier niet anders vergaan. Als het nodig is stuur ik een flesje tijgerbalsem! 😉 Masseur kan er niet af, zegt de baas. Dat wordt te duur ;)
Ik houd je in ieder geval op de hoogte van wat de technische mensen hier over te zeggen hebben.
Reputatie 2
Het gaat alweer, maar het was even een uitdaging 😉
Ben benieuwd of en wat eruit gaat komen.
Terugkomend op terugschakelen van de Netflix app naar TV uitzending via de tuner...

TV: Samsung ES6800 (ca. 6 jaar oud)
Tuner: HMB2260 V2
Tuner direct aangesloten op TV
Geluidsinstelling tuner: stereo via HDMI

Netflix speelt standaard Dolby Digital af, tenzij er voor stereo in de Netflix app wordt gekozen.

PS: Nadeel bij series achter elkaar kijken met Netflix is dat er altijd bij de volgende aflevering wordt teruggeschakeld van het (handmatig) gekozen stereo naar (automatisch) Dolby Digital.
Deze instelling staat los van de tuner instelling, betreft een instelling in de Netflix app.
Reputatie 7
Badge +18
Heel erg bedankt, sranang128! Erg grondig en duidelijk verhaal. Ik heb je info direct doorgestuurd.
@Daan, als jij nog een type-nummer weet te achterhalen zou dat zeer helpen :-)

Ik krijg updates van een van de vooraanstaande itv mensen. Het is een uitdaging om te achterhalen of dit euvel bij ons stukje van het platform zit of dat het iets is dat netflix moet oplossen. Er wordt in ieder geval goed overlegt. En ik hoop snel positief nieuws te hebben.
Reputatie 4
Badge +4
Hallo Erwin, sorry voor de late reactie..

het type nummer is SONY KLD-40W550

ik hoop dat het zo spoedig mogelijk wordt gefixt..
Reputatie 2
Het blijkt dat het geluid wegblijft nadat je iets op Netflix hebt gekeken. Als je netflix even aanzet om iets op te zoeken, is er daarna gewoon geluid als je weer teruggaat naar normaal beeld.
Reputatie 7
Badge +18
Hoi allen,

Ik heb een uitgebreid test rapport teruggekregen van onze Itv technici. Zij hebben getest met een aantal vergelijkbare toestellen ( met name Phillips ). Hoe komen ze daar dan aan? Vraag je je af? Marktplaats blijkt een hele goede bron voor dit soort experimenten te zijn :-)

Op sommige toestellen was het probleem helaas niet te reproduceren. Echter op een paar wel. Hier kwam men er achter dat het euvel bij het toestel zelf zat. Een firmware update van het toestel zorgde voor een oplossing.

In veel gevallen gaat het om oudere toestellen en daarvoor heeft de fabrikant vaak nieuwe updates beschikbaar om dit soort 'bugs' op te lossen.

Ik wil iedereen die met een vergelijkbaar issue zit aanraden om ( waar mogelijk ) de firmware van het Tv-toestel te updaten. Dit zou in een aantal gevallen zeker de oplossing moeten zijn! :-)
Indien dit probleem bij jullie blijft bestaan wil ik dat graag weten. Voor nader onderzoek.

voor de liefhebbers een faq bij firmware van één van de toestellen waar dit met oude firmware op kan gebeuren:

"Q522E_0.64.78.0 + Audio loss when changing channel on external set-top box through HDMI connection."

Reputatie 2
Hoi allen,

Eh, ik denk dat mijn tv zo oud is dat hij niet weet wat firmware is 🤣 , laat staan dat het geüpdate kan worden. Enig idee hoe dit dan opgelost kan worden (muv een nieuwe tv kopen)

Reageer