Geluid zacht via HDMI (Arris 5202)

  • 25 November 2019
  • 67 reacties
  • 5022 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb sinds 3 dagen de “nieuwe” Arris 5202 en ook ik heb een probleem met het geluid, het is veel te zacht.

Om een nederlandse serie te bekijken moet het geluid veel harder dan normaal was (hiervoor Ziggo met SMARTcard in de TV).

Het is alleen als het geluid via de Arris5202 loopt, indien ik Netflix via de app op de TV (dus niet via de Arris) gebruik is het geluid weer goed.

De geluids-settings op de Arris zijn echt minimaal, het staat op auto en demping op 0 Db.

Ik heb een Sony TV (KD55A1) met ingebouwd soundsystem (wat heel goed werkt als ik niet gebruik maak van de Arris).

Iemand die hier iets mee kan?

Erik van KPN 3 jaar geleden

Het lastige hierin is dat dit geen universeel probleem is. We zien dat dit bij de meeste klanten gewoon goed gaat. Daar ben ik er zelf, als voorbeeld, ook een van. Er zit bij mij geen verandering in geluidsniveau tussen mijn huidige 5202 en toen ik hier nog een 2260 had staan.  De verwachting is op dit moment dat dit in komende release van de firmware verbeterd wordt. Maar wanneer die precies zal zijn is nog niet toe te zeggen.

 

We zijn op het moment bezig met de uitrol van het nieuwe tv menu. Dit is dus een nieuwe firmware release. Hopelijk verbetert dit ook de geluidservaring. Ik kan dit echter niet garanderen. Mocht het met de nieuwe firmware nog niet veranderd zijn, reset ook een keer de instellingen van je tv naar de fabrieksinstelling om te kijken of dat helpt.

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Reputatie 1
Badge

Dit probleem heb ik dus ook ongeveer. Alleen zijn bij mij alleen de sd zenders heel zacht en alles van on demand te weten de on demand films van het plus pakket, het videolandpakket. Verder foxsports 1 op kanaal 14 terwijl het een hd zender is en love nature 4k op kanaal 693. De overige zenders zijn wel normaal geluid. Heb al van alles geprobeerd ook om geluidsinstellingen te veranderen maar niets helpt. Er zit echt een enorm geluidsverschil in. Netflix via de box geeft helemaal geen geluid. Moet ik doen via de netflix knop via de gewone tv afstandsbediening of streamen...

 

 

 

Reputatie 3
Badge +1

Niemand?

Kan ik op kosten van KPN een Sonos Beam gaan halen ?:joy:

Het is echt heel frustrerend als ik kijk naar de zenders via de Arris dan moet mijn volume op 30 en als ik Netflix kijk (via de TV app, dus niet via de Netflix App op de Arris, want die is ook zo zacht), moet ie snel terug naar 15 anders kunnen de buren meegenieten.

De Arris 5202 zit gewoon met een GOEDE HDMI kabel aan de TV vast.

Staat de geluidsinstelling van de HDMI-uitgang van de 5202 op Dolby of stereo? Standaard heeft een tv 2 luidsprekers. Om Dolby geluid te horen moet je er ook voldoende luidsprekers op aansluiten, anders is het geluid van 4 van de 5.1 geluidskanalen niet te horen. Met alleen de twee ingebouwde luidsprekers van de tv kun je de HDMI-uitgang van de KPN-ontvanger beter op stereo zetten.

Reputatie 3
Badge +1

Ja had ik al geprobeerd.

op Netflix heb ik geen last met het geluid maar dat is direct van het internet dus misschien is dat het wel.

ik zal hem eens op stereo zetten als ik thuis ben.

dank voor je reaktie.

Reputatie 3
Badge +1

Gisteravond laat nog even geprobeerd om de geluidsinstellingen te veranderen naar Stereo.

De instelling stond op:

  • Auto
  • -8dB
  • 0 sec

Auto verandert naar Stereo, maar het geluid niveau bleef gelijk, toen op DOLBY maar ook daar bleef het geluid gelijk.

Maar weer teruggezet naar “Auto”.

Verder zou ik geen geluidsinstellingen weten op de Arris 5202.

Reputatie 7
Badge +15

@mhans Wat vervelend om te horen dat je problemen hebt met het geluid op de nieuwe tv-ontvanger. Heb je dit probleem op alle zenders en alle functionaliteiten op de tv-ontvanger? De instellingen die je hebt doorgenomen zijn ook naar mijn weten de enige geluidsinstellingen op de tv-ontvanger. 

Reputatie 3
Badge +1

Ja op alle zenders en functionaliteiten, als ik naar Netflix ga via mijn tv-app dan is het geluid weer goed.

ook als ik vanaf mijn computer stream is het ook goed.

Reputatie 7
Badge +15

@mhans Bedankt voor deze informatie, er is intern een bericht doorgezet over deze situatie. Zodra ik meer informatie heb gekregen zal ik dit hier delen. 

Reputatie 3
Badge +1

@mhans Bedankt voor deze informatie, er is intern een bericht doorgezet over deze situatie. Zodra ik meer informatie heb gekregen zal ik dit hier delen. 

Al een idee of er iemand een oplossing weet?

Het is echt vervelend aan het worden.

Reputatie 7
Badge +15

@mhans De situatie is bekend. Ik ga het nogmaals doorzetten maar op dit moment durf ik helaas nog niet te zeggen wanneer het wordt opgelost. Voor nu kan ik enkel adviseren het geluid bij de tv ontvanger iets harder te zetten, tot we een andere oplossing kunnen bieden. 

Reputatie 3
Badge +1

@mhans De situatie is bekend. Ik ga het nogmaals doorzetten maar op dit moment durf ik helaas nog niet te zeggen wanneer het wordt opgelost. Voor nu kan ik enkel adviseren het geluid bij de tv ontvanger iets harder te zetten, tot we een andere oplossing kunnen bieden. 

Haha, dank je, goed idee :grin:

Wel fijn om te weten dat het bekend is en dat er aan gewerkt wordt.

Ik heb er zelfs een Sonos Beam aangehangen en die deed PRECIES hetzelfde, dus het ligt niet aan het geluid systeem, maar aan de Arris dus.

Ik hoor hopelijk snel hoe dit verder gaat.  

Reputatie 3
Badge +1

Is hier al iets over bekend?

Ben al een maand geduldig aan het wachten met verschrikkelijk slecht geluid.

@Rutger_ Kun je reageren?

Reputatie 7
Badge +30

Het probleem is bekend bij de ontwikkelaars, Mhans. Op dit moment hebben we nog geen oplossing dan het geluid handmatig harder zetten. Wel verwachten we in de volgende firmware verbetering. We hebben alleen nog geen datum voor de release daarvan. Zodra we die wel hebben laten we dat natuurlijk weten.

Reputatie 3
Badge +1

Ok, @Erik_ , dank je, duidelijk, ik wacht op de update.

Dacht al dat 't aan mij lag. Volume moet hier opeens op 100 en dan nog is het bijna niet te horen.. Dit is nooit eerder 't geval geweest. 

Afstandsbediening van de tv zelf ben ik kwijtgeraakt tijdens m'n verhuizing, dus biedt geen oplossing.

Heb nu de ondertiteling bij elk programma maar aan, maar ideaal is het niet. 

Reputatie 2

Ik heb exact hetzelfde probleem! Ik heb het geluid lopen via een Denon Receiver. Heb dit ook al kenbaar gemaakt in een andere thread. Zit ook inderdaad met smart op een oplossing te wachten!

@mhans De situatie is bekend. Ik ga het nogmaals doorzetten maar op dit moment durf ik helaas nog niet te zeggen wanneer het wordt opgelost. Voor nu kan ik enkel adviseren het geluid bij de tv ontvanger iets harder te zetten, tot we een andere oplossing kunnen bieden. 

Het geluid bij de tv ontvanger kan niet harder dan nu. Ik heb geen idee meer wat ik kan doen? En ja, er zijn nu heus belangrijker dingen, maar met de hele dag thuiszitten is het toch fijn als 't weer zou werken. Zoals 't gewoon een jaar gedaan heeft.. 

Hier ook hetzelfde probleem , netflix of videoland buiten de arris 5202 om geeft perfect geluid

Maar via de arris5202 tv kijken moet het geluid onderhand op 30 staan wil je enigszins een beetje geluid krijgen 

Ik heb KPN gesproken en ze hadden "nog nooit eerder van dit probleem gehoord", heb ze erop gewezen dat 't forum er vrij vol mee staat.. Heb een nieuwe box gekregen, maar dat is gewoon weer een Arris 5202 en heeft 't probleem dus niet opgelost.

Ik kijk nu maar tv via de laptop.. 

Ah, het is dus wel een bekend probleem. Zit me er al een tijdje kapot aan te irriteren. Als ik omschakel van tv naar bijv. Netflix, schrik ik me iedere keer de tering van het harde geluid.

Vorige week mijn KPN pakket ontvangen en de ITV Arris 5202 geïnstalleerd (nieuwe klant). Vanaf installatie ervaar ook ik problemen met het geluid. Ik gebruik geen externe geluidsbron. Enkel het geluid van de TV. Het geluid moet inderdaad bijna op 40-50 staan wil ik een normaal volume behalen… Op mijn vorige adres was 10 voldoende.

Ik lees op dit forum dan wij inmiddels al enkele maanden op een oplossing wachten?

KPN wat is de stand van zaken en wat is in de tussentijd de tegemoetkoming?

Wat is de schaal van je TV ofwel wat het het maximum getal? 50, 60, 75, 100?

Ik heb tv's gehad waar het tot resp. 50, 60 en 100 liep om het maximum aan te geven.

Iedereen hier geeft alleen een getal. Dat zegt dus nog niks. Behalve dat het hoger moet voor dezelfde sterkte.

Helaas heeft dit probleem weinig te maken met het maximum van de volume schaal. Dit probleem doet zich alleen voor wanneer er gebruik wordt gemaakt van ITV. Gebruik je YouTube, Spotify, Netflix etc. dan kan je het geluid op een gebruikelijke volume zetten (bijvoorbeeld 10-20). 

Ter info: mijn volume schaal gaat tot max 60. Om normaal ITV te kijken moet het volume minimaal op 40 staan voor normaal tot zacht geluid. vanaf 50 is het redelijk en op 60 redelijk hard. 

Dit probleem ligt echt aan de Arris ITV ontvanger. Graag op update of een oplossing @Kpn 

heeft dit probleem weinig te maken met het maximum van de volume schaal

Maar dan hebben wij lezers tenminste een indruk van hoe hard de tv moet. 50 op 60: In percentage dus zeker 80 %. Dat is pittig veel harder.

Helaas laat een software-update op zich wachten. Sterker nog: is uitgesteld door corona. Maar of de oplossing van dit issue in dié update zat is mij niet bekend. Er is wel meer ellende met de 5202. (o.a. ook flikkerend beeld, wazig beeld).

Heb je nu overigens een abonnement met die 4k zenders? Als je dat wilt opgeven dan kan een moderator dat terugzetten en je tevens een 2952 of 2260 sturen (omruil).
Netflix 4k kan gewoon via de app in je 4k smart televisie.

Reputatie 7
Badge +30

Het lastige hierin is dat dit geen universeel probleem is. We zien dat dit bij de meeste klanten gewoon goed gaat. Daar ben ik er zelf, als voorbeeld, ook een van. Er zit bij mij geen verandering in geluidsniveau tussen mijn huidige 5202 en toen ik hier nog een 2260 had staan.  De verwachting is op dit moment dat dit in komende release van de firmware verbeterd wordt. Maar wanneer die precies zal zijn is nog niet toe te zeggen.