Beantwoord

Geluidsissue Netflix app op de 4K ontvanger met DAC

  • 13 December 2019
  • 8 reacties
  • 554 keer bekeken

Even een oudere draad oppoetsen.

Ik heb  sinds kort Netflix waarbij het geluid van de 4K ( splinternieuwe) 4 KPN ontvanger  via optical  naar een  DAC gaat.

 

Alle zenders ( TV  en radio en Youtube) gaan feilloos qua geluid  enkel als ik de Netflix app op de KPN ontvanger opstart   hoor ik een  harde brom en verder niets.

Via kanaal 200 idem.

Als ik  het geluid  vanaf de TV  via optical  naar de DAC leid, is er niets aan de hand, behalve dat de DAC maar 1 optical in heeft en dat ik dus  of de TV moet aanhouden of  elke keer  de optichse  kabels moet omsteken.

 

Nieuwe  KPN box, V 10 modem en  nog 100/30 lijntje  (200/60  zou ik moeten hebben maar  levert schijnbaar  vreselijke problemen op)

 

Admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door PeterG 14 December 2019, 23:16

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Dag @azwartkruis. Van harte welkom hier. Een harde brom is niet het geluid dat je wilt horen lijkt me. Je geeft aan dat het geluid van je tv-ontvanger via optical naar de DAC gaat. Kun je mij laten weten wat voor merk en model versterker je precies hebt? Verder ben ik wel benieuwd of het geluid bij Netflix rechtstreeks via je tv-ontvanger wel goed is. Wil je dat ook eens testen? Ten slotte wil ik nog graag van je weten welke geluidsinstellingen je gebruikt (op je tv-ontvanger en bij Netflix). 

DAC   https://micromega.com/en/products/my-range/mydac/

Amp Rotel RA1520

Vanuit TV via optical naar DAC en naar Rotel is t prima

Vanuit de app naar TV ( LG oled65E9PLA) en dan vanuit  boxen  van de TV ook prima.

 

Had dezelfde  ellende  voordien ook met interactieve KPN ontvanger  maar dan met Youtube wat nu geen problemen meer geeft

 

Geluidsinstellingen?? Geen idee, in Netflix  noch op de box  weet ik daar de instellingen voor te vinden.

Optical staat actief op de 4K ontvanger

 

Een losse DAC is meestal alleen stereo, dat is bij deze DAC niet anders. Hij ondersteunt dus alleen PCM (stereo) gecodeerd geluid. De Netflix app geeft echter altijd Dolby Digital Plus gecodeerd geluid, dat staat los v.d. instelling voor het geluid bij instellingen v.d. ontvanger. Met DD-P kan zo'n losse DAC niks. Ook deze niet.

Oplossingen:
Verbind de versterker gewoon analoog met de ontvangen (minijack → tulpjes). I.i.g. voor geluid bij Netflix via de versterker. Het geluid (bv via aux, maar dan niet v.d. DAC) zal dan prima zijn. (Oeps, bedenk me net dat de Arris 5202 geen analoge audio heeft… chips)

Bij Netlix bij iedere weergave (opnieuw) het geluid (per afl. / film) op English [original] zetten ipv English [original](5.1).
Onder opties/options. Als je iets start dan staat audio instelling er ook bij.

Een nieuwe versterker aanschaffen die Dolby Digital ondersteunt. Zal dan eigen optical ingang hebben.

Peter  dank, dit verklaart  het wel.

 

De Rotel vervangen is een No Go enkel door een zwaarder  zusje  of een buizenbak…..

Had al een Yamaha soundprocessor  met 7,1  voordat  het officieel bestond ( 1996) maar  vind stereo meer dan voldoende.

 

Maar ik heb nu een handmatige  3 naar 1 optical switch  binnen gekregen en ik kan dus nu  vrij makkelijk  als ik Netflix  via  de Arris wil kijken het  geluid via optical 3( TV out) naar de DAC  en dan verder sturen.

De Arris  zit op Optical 2 en de  NUC  gebruikt een USB ingang op de DAC zodat ik nu nog een coax en een optical  IN  over heb.

 

Natasja en Peter  bedankt, wat mij betreft kan hier een slotje op.

Luister je regelmatig radio vanuit de Arris? Anders zie ik eerlijk gezegd het probleem niet als de optical van de tv wordt gebruikt. Je hebt zo lijkt het een mooie oplossing gevonden.

Ik luister ongeveer 20 %  van de tijd  via  de Arris, 70-80%  naar  internetradio stations  die  ik via de NUC afspeel, of via de NUC  naar de  bijna 1.4 Tb  MP3/FLAC 's  op mn netwerk

Reputatie 6
Badge +9

Dag @azwartkruis. Ik zie dat @PeterG je al van een duidelijke uitleg heeft voorzien en het helder is waarom het niet werkte. Verder maak ik op dat je een alternatieve oplossing hebt gevonden. Dat is erg fijn. Mocht je toch nog ergens hulp bij nodig hebben, dan weet je ons te vinden.

Reageer