Beantwoord

Gids wordt te klein weergegeven en vervolgens zwart beeld op Sony KD-55AG9.

  • 29 December 2020
  • 21 reacties
  • 371 keer bekeken

Reputatie 1


Onlangs heb ik KPN Interactieve televisie èn een nieuwe televisie aangeschaft.
Er is een probleem ontstaan met de weergave van het zendermenu (gids).

Dit wordt dus klein weergegeven. Na zenderkeuze wordt het beeld volledig zwart.

Al het mogelijke gedaan. Reset, frisse start van alle KPN componenten. Op de Sony KD-55AG9 Firmware update uitgevoerd en deze teruggezet naar fabrieksinstellingen.
Twee andere HDMI kabels geprobeerd.

Volgens Sony customersupport ligt het aan het KPN-signaal.

De Sony televisie werkt verder in alle opzichten uitstekend, ook het digitale coax televisie signaal van Ziggo maar niet met de KPN apparatuur.
Mijn oude Phillips televisie werkt wèl perfect met de KPN apparatuur.

Wie kan mij helpen ?. Ik ben ten einde raad.

 

icon

Beste antwoord door wjb 14 January 2021, 21:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Goedeavond beste Beister wat voor decoder heeft u .ikzelf heb nog gekeken maar werkt perfect op onze Sony bravia.maar geen last. 

Wat een apart probleem. Nog nooit eerder gezien/gehoord.

Het ziet eruit als wanneer ik mijn TV op “ongeschaald” instel bij de beeldinstellingen. Dat zal bij de Sony dan ook wel zijn. Verder lijkt de uitvoer dan op 4:3 bij 720 x 576 te staan. Echter kan dat met de HDMI helemaal niet…..

De zenders zie je wel beeldvullend?

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Beister, welkom op het forum!
Heb je nog een oplossing kunnen vinden? Heb je de stappen die Peter hierboven noemt ook doorlopen?

Mijn oude Phillips televisie werkt wèl perfect met de KPN apparatuur.

Als het nog zo is, en je krijgt het met de “beeldinstelling” ** niet goed, dan terug naar de winkel met die Sony.
** breedbeeld-tv's hebben, nog steeds, diverse beeldinstellingen om beeld dat niet HD 16:9 is aan te passen. De tv ontvanger geeft echter via HDMI verbonden áltijd HD 16:9 signaal en zou wat op de foto is te zien niet mogen optreden.

Nota Bene
Zenders kunnen ook SD zijn. De hdmi is echter altijd HD (1080). Maar het beeld van die zenders is dan wel SD-kwaliteit.

Reputatie 1

Het probleem speelt al maanden en is nog steeds niet opgelost.

Aanvullingen ( + reacties op vragen):

  • De decoder is een VIP5202.
  • Vanuit de te klein weergegeven gids doorklikken naar een zender resulteert in een volledig zwart beeld.
  • Wijzigen van beeldinstellingen op de televisie leidt niet tot een oplossing. Kan het menu wel beeldvullend krijgen maar dan is het “uitgerekt” en van een zeer lage resolutie. Ook dan bij doorklikken een zwart beeld.
  • Probleem gemeld bij de leverancier Art & Craft. Na diverse mailwisselingen verwijzen zij naar Sony Customersupport. Na eindeloos mailen blijft Sony hardnekkig verwijzen naar de KPN. Vandaar mijn vraag bij dit Forum.
  • Mijn wens is nu dat ik met een technisch sluitend verhaal van Sony duidelijk kan maken dat er daadwerkelijk iets mis is met deze televisie.

 

 

 

Hoe sluitend wil je het hebben:

Mijn oude Phillips televisie werkt wèl perfect met de KPN apparatuur.

Maar dat je vanuit de gids een zwart beeld krijgt… is niet goed. Ik neem echter aan dat dat diezelfde 5202 is die het op de Philips wel goed doet! Dan is er met het KPN apparaat dus niks mis.

Heb je nog een andere ontvanger van KPN? Heb je die met de Sony geprobeerd?

@wjb , jij hebt ook een Sony. Wat is jouw mening over dit issue?

Reputatie 7

Ik heb een Arris VIP5202 aan i.c.m. een KD-43XD8305 en dat levert geen enkel probleem op.

Ik denk ook niet dat dit aan de TV ontvanger ligt, maar dat hier beeldscherminstellingen roet in het eten gooien.

Waar staan de beeldscherminstellingen van de VIP5202 op?

Reputatie 1

Ik heb twee identieke decoders en deze ook onderling verwisseld.

Sony KD-55AG9 + Arris VIP5202 -> probleem zoals beschreven.

Philips 37PFL8605H/12 + Arris VIP5202 (+ KPN SuperWifipunt) -> Perfect.

Sony KD-55AG9 + Ziggo Kabel TV via coax (4 zenders HD) -> Perfect.

Aan beide tv’s heb ik niets aan de beeldinstellingen veranderd.
Anders gesteld:
Stel dat ik op een 55 inch TV graag naar een beeld van 20 inch kijk.
Dat is toch bij geen enkele tv een optionele beeldinstelling ?.

 Hieronder de vijfde en laatste reactie op mijn klacht gericht aan customersupport.nl@eu.sony.com

“Graag willen wij u adviseren om contact op te nemen met uw provider.
Mogelijk is er een probleem met de compatibiliteit van beide toestellen.
Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.”

Reputatie 7

Ik heb twee identieke decoders en deze ook onderling verwisseld.

En beide 5202's geven problemen met die KD-55AG9 maar niet op die Philips?

Dan zit ik toch nog steeds aan de beeldscherminstellingen te denken.

Heb je ook al eens een andere hdmi poort gebruikt?

Reputatie 1

Jazeker, alle vier… Ook twee andere HDMI-kabels.

Ben je er al uit gekomen met de leverancier of Sony?

Reputatie 1

De bereidwilligheid van Sony om tot een oplossing te komen voor dit probleem stelt mij teleur. Zij blijven halsstarrig beweren dat de oorzaak bij de apparatuur van KPN ligt.

Een uitspraak van een KPN moderator zou mij verder kunnen helpen. Dat het, naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, aan dit exemplaar van de Sony KD-55AG9 ligt. 

Laat die “aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid” maar weg aangezien het met een andere TV gewoon goed wordt weergegeven. Het ligt dus niet aan je ontvanger / de apparatuur van KPN.

Mijn oude Phillips televisie werkt wèl perfect met de KPN apparatuur.

Reputatie 1

Dank voor de reacties Peter.

Ik heb de zaak eens anders benaderd en denk dat ik nu genoeg bewijs heb.

Als ik een Chromecast aansluit op een HDMI-poort van mijn Philips TV verschijnt de tekst: “Chromecast...”, daarna het Google-logo en vervolgens een soort soort diavoorstelling (zonder te casten).

Als ik een Chromecast aansluit op een HDMI-poort van de Sony KD-55AG9 verschijnt de tekst: “Chromecast…”, kortstondig het Google-logo en vervolgens niets; zwart beeld.

Tijd voor een zesde e-mail naar Sony support.

 

 

Reputatie 7

En anders wordt het zaak contact op te nemen met de retailer waar je die Sony aangeschaft hebt want zij zijn uiteindelijk het aanspreekpunt bij klachten. Zij zullen voor een oplossing moeten zorgen.

Reputatie 1

@wjb
Dat dacht ik ook. Zie onderstaande reactie van de leverancier.. 

(Art & Craft)11 dec. 2020 14:08 CET

Hoi, 
Dan neem je best eens contact op met Sony om een technieker langs te laten komen, zo kunnen ze thuis bij jou eens komen bekijken wat het probleem is. 
Aangezien je toestel een defect vertoont binnen de garantietermijn kan je dit kosteloos aanmelden voor herstelling rechtstreeks bij Sony.
Zij komen dit ter plaatste herstellen, zo hoef je jouw toestel niet naar ons op te sturen.
Contact opnemen met de fabrikant kan je eenvoudig doen via onderstaande link:
https://services.sony.nl/supportmvc/nl/repair?cpint=spt-footer_repair

 

Reputatie 7

Dat is prima dat ze dat melden, maar als jij er met Sony niet uit komt dan zal je toch echt weer bij Art & Craft aan moeten kloppen.

Bouw je dossier op van de communicatie met alle partijen. Gooi dus geen mails weg zolang het probleem niet uit de wereld is.

Reputatie 1

Inmiddels is twee keer een monteur van CE Repair Services bij mij thuis geweest. Klaarblijkelijk heeft Sony geen eigen reparatiedienst. De monteur en twee collega's (na telefonisch overleg) hadden nog nooit te maken gehad met dit euvel. Moederbord dient vervangen te worden. Aangezien tijdens het tweede bezoek bleek dat de monteur het verkeerde moederbord bij zich had volgt morgen 01-02 een derde poging.   

Durf het haast niet te vragen maar: Hoe staat het ervoor?

Reputatie 1

Maandag is door een monteur van CE Repair Services de Sony TV gerepareerd.
Het moederbord is vervangen. Dat was dus het euvel.

Sinds de levering van de TV en de installatie van de KPN apparatuur zijn we dus bijna drie maanden verder.
Waarom ?

Stap 1. Storing gemeld bij de dealer (Art &Craft). Uiteindelijk verwijzen zij door naar Sony. Van hen krijg ik deze link: https://services.sony.nl/supportmvc/nl/repair?cpint=spt-footer_repair 

Stap 2. Storing gemeld bij Sony. Op verzoek van Sony de tv teruggezet naar fabrieksinstellingen, firmware update uitgevoerd, HDMI-kabel vervangen, alle KPN componenten gereset. Sony blijft halsstarrig beweren dat de oorzaak bij de KPN ligt of dat er een compatibiliteitsprobleem is en adviseren melding te maken bij de KPN.

Stap 3. Aangemeld bij dit Forum. Bij deze dank voor de  reacties.

Stap 4. Nogmaals contact opgenomen met Sony. Aangegeven dat Sony nu echt in actie moet komen. Nu krijg ik deze link: http://www.mijnreparatie.nl/ 

Stap 5. Uitendelijk via deze link: https://www.cerepair.nl/nl/ondersteuning/reparatie-aanmelden.html probleem gemeld bij CE Repair en na drie huisbezoeken werkt mijn TV naar behoren.

Conclusie:

Sony gaat tot het uiterste om te voorkomen dat zij een monteur sturen voor een klacht die niets te maken heeft met het Sony product. Begrijpelijk, maar ik heb er grijze haren van gekregen. Probeer ze maar eens te overtuigen...