Beantwoord

glasvezel interactieve tv hapert

• 29 september 2015
  • 13 reacties
  • 1023 keer bekeken

hallo kpn,

sinds een aantald agen hapert mijn interactieve tv.

Ik heb 2 toestellen met 2 ontvangers, beiden vertonen zelfde klachten.

Beeld blijft stilstaan, hapert, meldingen zender niet beschikbaar.

Beide ontvangers en modem gereset, geen verbetering.

Ik kan geen meldingen in mijn postcode vinden.

mvg

Jeroen

icon

Beste antwoord door javanderpoll 30 september 2015, 19:27

nou goed nieuws, de problemen zijn uit zichzelf verdwenen!

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +30

javanderpoll schreef op 29 sep '15 om 20:35u

hallo kpn,

sinds een aantald agen hapert mijn interactieve tv.

Ik heb 2 toestellen met 2 ontvangers, beiden vertonen zelfde klachten.

Beeld blijft stilstaan, hapert, meldingen zender niet beschikbaar.

Beide ontvangers en modem gereset, geen verbetering.

Ik kan geen meldingen in mijn postcode vinden.

mvg

Jeroen

[/quote]
[/quote]
Hoe zijn beide ontvangers aangesloten?

Welke Experiabox heb je?

Robin

Dan zijn jou ontvangers defect of jou bekabeling niet goed meer. Je kunt beter nieuwe ontvangers aanvragen bij KPN klantenservice. 

Groetjes Frans 

Reputatie 7

FransvanRossem schreef op 29 sep '15 om 22:52u

Dan zijn jou ontvangers defect of jou bekabeling niet goed meer. Je kunt beter nieuwe ontvangers aanvragen bij KPN klantenservice. 

Groetjes Frans 

[/quote]
[/quote]
Knap, ineens beide ontvangers defect of beide kabels naar de ontvangers niet goed meer.

Nee, statistisch gezien bijna onmogelijk.

Ik ben wel benieuwd wat de antwoorden zijn op de vragen van Robin

Reputatie 2

FransvanRossem schreef op 29 sep '15 om 22:52u

Groetjes Frans 

[/quote]
[/quote]
Frans jouw conclusie is wel erg kort door de bocht genomen.

Wel eens gehoord van Software?

Ik heb dit probleem ook en alle kabels zijn goed. Ook verwacht ik dat het probleem niet in de TV decoder zit. Zelf denk ik het glasvezel modem of experiabox.

Dus Frans, s.v.p. niet elke keer meteen roepen defect kabel s.v.p.

Reputatie 2
Zie hier.

Hier vind je het één en ander van een soortgelijk probleem.

Lees even alles aandachtig door.

Komt jouw probleem hiermee overeen?

Bedankt voor het meedenken!

Internet functioneert verder prima, het is alleen de tv...

Ik heb vanmorgen nog even de tv geprobeerd, toen deed het beeld op beide televisies het wel gewoon prima.

Beide ontvangers zijn aangesloten dmv een draadloze ontvanger (in stopcontact).

Mocht ik vanavond weer zelfde probleem ervaren zal ik hem eens rechtstreeks aansluiten met een kabel, kijken of dat helpt.

Dat de bekabeling of beide decoders kapot zijn is uitgesloten.

Welke versie experiabox weet ik niet zeker. 9 of 10. zal vanavond ff kijken.

Reputatie 2
Draadloos via het stopcontact is vragen om problemen.

Probeer alles met vaste kabels aan te sluiten.

Dat is éénmalig heel veel werkt, maar krijg je heel erg veel plezier voor terug.

Reputatie 7

joop2100 schreef op 30 sep '15 om 14:08u

Draadloos via het stopcontact is vragen om problemen.

Dat is éénmalig heel veel werkt, maar krijg je heel erg veel plezier voor terug.

[/quote]
[/quote]
100% mee eens, "draadloze" verbindingssets zijn vaak een bron van ellende. Ook mijn advies zou zijn om UTP netwerkkabels te trekken, daar zal je absoluut geen spijt van krijgen.

Ik durf de stelling wel aan dat de oorzaak van de haperende TV met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid bij die "draadloze" verbindingsset gevonden zal worden.

Reputatie 7
javanderpoll schreef op 30 sep '15 om 19:27u

En dat is ook direkt het "probleem".

Een storing (interferentie) op het lichtnet kan zo maar weer ontstaan en daar gaat je TV beeld dan weer.

Het aansluiten van een nieuwe telefoonoplader of het aanzetten van ledverlichting kan al voldoende zijn om de ellende van voren af aan te laten beginnen.

Mijn advies blijft dus: Gebruik UTP kabels en vermijdt "draadloze" verbindingssets.

Reputatie 2
wjb schreef op 30 sep '15 om 18:26u
joop2100 schreef op 30 sep '15 om 14:08uDraadloos via het stopcontact is vragen om problemen.

100% mee eens, "draadloze" verbindingssets zijn vaak een bron van ellende. Ook mijn advies zou zijn om UTP netwerkkabels te trekken, daar zal je absoluut geen spijt van krijgen.

Ik durf de stelling wel aan dat de oorzaak van de haperende TV met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid bij die "draadloze" verbindingsset gevonden zal worden.

Het gebruik van draadloze verbindingsets is een uitkomst als je geen UTP kabel wil of kunt trekken.

Ik gebruik de draadloze verbindingsset vanaf de start van KPN Glasvezel in Hilversum.

Mijn zuster had er al ervaring mee en heeft zelden of nooit een storing gehad.

In de bijna 4 jaar dat ik IPTV in huis heb, wisselen de ervaringen.

Het eerste halfjaar geen storing. Naderhand bij de overstap naar ON Cloud opnemen werden de ervaringen minder. Vaak een haperend beeld. Devolo eruit en verder kijken. Storend ja. Snellere Devolo's gekocht maar de ervaringen werden niet beter.

Gek dat je maanden achtereen zonder storing hebt kunnen kijken en ineens is er sprake van een reeks van storingen achtereen.

Tijdelijk op te lossen door de Devolo in en uit te pluggen. Gek want als ik blue-ray films stream over diezelfde Devolo's heb ik nooit last van een storing.

Sinds een week zijn alle storingen weg. Mijn glasvezelkastje moest worden vervangen omdat mijn telefoon niet meer werkte.

M.a.w. de vervanging van het glasvezelkastje was de oplossing. De Devolo's werken weer perfect.

Ik denk dat bij storingen op het netwerk de Devolo's van slag af raken. Die komen niet uit zichzelf op de normale stand terug.

In mijn geval werd de storing veroorzaakt door een niet goed functionerend glasvezelkastje.

Een UTP kabel is niet gevoelig voor storingen in het signaal.

Al met al is het heel apart dat iedereen roept dat de Devolo's verantwoordelijk zijn voor een haperend beeld, terwijl er mensen zijn die lange tijd achtereen wel probleemloos met deze sets kunnen kijken. Lijkt me dat KPN verder onderzoek moet doen waarom bij sommige mensen de Devolo's niet bruikbaar zijn, of later onbruikbaar worden.

De techniek is zo nieuw, dat alle elementen binnen het netwerk zoals het modem,glasvezelkastje. settopbox en in mijn geval ook de Devolo's gevoelig zijn voor storingsbronnen/schommelingen in het signaal. De Devolo's er uit helpt tijdelijk maar als de bron van de storing niet weg genomen wordt, blijven de Devolo's haperingen opleveren.

Reputatie 7
Glasblazer schreef op 28 dec '15 om 22:37u
wjb schreef op 30 sep '15 om 18:26ujoop2100 schreef op 30 sep '15 om 14:08uDraadloos via het stopcontact is vragen om problemen.

Het gebruik van draadloze verbindingsets is een uitkomst als je geen UTP kabel wil of kunt trekken.

Ik gebruik de draadloze verbindingsset vanaf de start van KPN Glasvezel in Hilversum.

Mijn zuster had er al ervaring mee en heeft zelden of nooit een storing gehad.

In de bijna 4 jaar dat ik IPTV in huis heb, wisselen de ervaringen.

Het eerste halfjaar geen storing. Naderhand bij de overstap naar ON Cloud opnemen werden de ervaringen minder. Vaak een haperend beeld. Devolo eruit en verder kijken. Storend ja. Snellere Devolo's gekocht maar de ervaringen werden niet beter.

Gek dat je maanden achtereen zonder storing hebt kunnen kijken en ineens is er sprake van een reeks van storingen achtereen.

Tijdelijk op te lossen door de Devolo in en uit te pluggen. Gek want als ik blue-ray films stream over diezelfde Devolo's heb ik nooit last van een storing.

Sinds een week zijn alle storingen weg. Mijn glasvezelkastje moest worden vervangen omdat mijn telefoon niet meer werkte.

M.a.w. de vervanging van het glasvezelkastje was de oplossing. De Devolo's werken weer perfect.

Ik denk dat bij storingen op het netwerk de Devolo's van slag af raken. Die komen niet uit zichzelf op de normale stand terug.

In mijn geval werd de storing veroorzaakt door een niet goed functionerend glasvezelkastje.

Een UTP kabel is niet gevoelig voor storingen in het signaal.

Al met al is het heel apart dat iedereen roept dat de Devolo's verantwoordelijk zijn voor een haperend beeld, terwijl er mensen zijn die lange tijd achtereen wel probleemloos met deze sets kunnen kijken. Lijkt me dat KPN verder onderzoek moet doen waarom bij sommige mensen de Devolo's niet bruikbaar zijn, of later onbruikbaar worden.

De techniek is zo nieuw, dat alle elementen binnen het netwerk zoals het modem,glasvezelkastje. settopbox en in mijn geval ook de Devolo's gevoelig zijn voor storingsbronnen/schommelingen in het signaal. De Devolo's er uit helpt tijdelijk maar als de bron van de storing niet weg genomen wordt, blijven de Devolo's haperingen opleveren.

De kans dat dit werkelijk door jouw glasvezelkastje werd veroorzaakt is zeer onwaarschijnlijk. Je geeft aan dat een UTP kabel niet gevoelig is voor storingen in het signaal. We praten hier echter over een digitaal signaal en bij een digitaal signaal zijn er maar twee mogelijkheden, het is goed (1) of fout (0).

Een UTP kabel, notabene aan de LAN zijde van de Experia Box, zal hier net zoveel last van hebben als een "draadloze" verbindingsset.

Nee, de kans dat de stroomadapter van het glasvezelkastje de oorzaak was is dan vele malen groter. Een storende/brommende transformator kan echt killing zijn voor de werking van een powerline. Dat is dan ook direct waarom powerlines zo onbetrouwbaar zijn. Van de éne op de andere dag kan het afgelopen zijn met een correcte werking en dat puur omdat er een nieuwe telefoonoplader, laptop stroomadapter, dimmer of ledverlichting aangesloten wordt.

Ik raad je ook aan om eens de werkelijke snelheid van die powerlines te onderzoeken. De resultaten zouden we eens schrikbarend kunnen zijn.

Om dat goed te kunnen meten moet je eigenlijk wel een 100Mbps glasvezel verbinding hebben.

Ik gebruikte een Netgear AV500 powerline en voor de overgang van mijn glasvezel aansluiting van 100 naar 500Mbps heb ik die eens grondig doorgemeten om te zien hoe zij zich zouden houden bij 500Mbps.

Nou het resultaat mag er zijn, mijn hele woning is voorzien cat-6 netwerkkabels, want het bleek dat de snelheid op de verschillende adapter varieerde van 300Mbps tot een schamele 40Mbps.

Ik begreep daardoor ook direct waarom de TV ontvanger achter die 40Mbps verbinding last had van haperingen.

Ervaring leert immers ook dat er op powerlines relatief veel hertransmissies plaats moeten vinden om storingen te corrigeren en er dus effectief nog veel minder bandbreedte beschikbaar is.

Reputatie 2
De storingen hebben zich een reeks van weken achtereen niet meer voor gedaan.

Ik ben het met iedereen eens dat een UTP kabel veruit de voorkeur verdient.

Reageer