Beantwoord

Glasvezel KPN bitrate HD inc. Fox/Ziggo sport kanalen

• 21 september 2017
  • 64 reacties
  • 3183 keer bekeken

Toon eerste bericht

64 reacties

Ik ben wel verbaasd van die waarden bij NPO SD. Maar dat zié je dan ook wel als je SD aan hebt.

Béétje jammer: afgelopen donderdag t/m. zondag was Ziggo Sport Totaal voor iedereen beschikbaar. Dus . . .
Maar, Fox Sport (en ook Ziggo Sport) vind ik net ff iets mooier nog dat de meeste HD zenders. Deze worden op de Mediagateway met dezelfde waarden (~13 Mb/s) aangeboden als de overige HD zenders. Alleen Film1 gebruikt daar nog hogere waarde nml 15 Mb/s. De codering van HD bij KPN is volgens mijn mpeg4 H.264 bij 1080i.

En waar is die 13Mbps op gebaseerd?
In deze geloof ik alleen wjb aangezien hij de enige is die metingen doet en geen antwoorden baseert op vermoedens of eigen interpretaties.

En zoals je hebt kunnen lezen zijn de "overige HD-kanalen" 7 Mbps.
Reputatie 7
Die 13Mbps, die @PeterG vermeldt, is de stream die door de zender bij KPN aangeleverd wordt.
Op basis van deze stream maakt KPN drie verschillende streams voor distributie binnen het eigen netwerk.
1) HD-"Glas": ~12,5Mbps
2) HD: ~7Mbps
3) SD: ~3Mbps
Reputatie 7
En waar is die 13Mbps op gebaseerd?
In deze geloof ik alleen wjb aangezien hij de enige is die metingen doet en geen antwoorden baseert op vermoedens of eigen interpretaties.
Dit is geenszins een vermoeden/interpretatie. Dat is dit antwoord van jou wel 😉 Dus, jammer.😑
Ik noem duidelijk dat het de stream van de Mediagateway is. Deze gegevens zijn gewoon op internet te vinden. Even googlen 😉 Zie ook wjb hierboven.
Voor veel zenders is overigens wél een aparte SD aanvoer: VRT, Eurosport, Animal Planet e.a.. Anders zou in de SD ook het HD logo te zien zijn.
Ik weet dat de stream via de medagateway op 13Mbps worden doorgestuurd.
Dat had ik hier eerder al gelezen:
http://www.totaaltv.nl/nieuws/vodafone-levert-beter-hd-dan-kpn-via-glasvezel/

Maar betekent dit dan dat KPN verder niets doet met deze stream en ik deze dus ook met 13Mbps ontvang op mijn decoder?

Zo ja, hoe zit het dan met klanten die Fox Sports afnemen en geen Glasvezel hebben en maar een trage internetverbinding.
Komen die dan niet in de problemen als die stream idd rechtstreeks via de mediagateway binnenkomt?
Reputatie 7
...Maar betekent dit dan dat KPN verder niets doet met deze stream en ik deze dus ook met 13Mbps ontvang op mijn decoder?Nee, zie mijn vorige bericht.
...Maar betekent dit dan dat KPN verder niets doet met deze stream en ik deze dus ook met 13Mbps ontvang op mijn decoder?Nee, zie mijn vorige bericht.

Maar PeterG zegt:
"Maar, Fox Sport (en ook Ziggo Sport) vind ik net ff iets mooier nog dat de meeste HD zenders. Deze worden op de Mediagateway met dezelfde waarden (~13 Mb/s) aangeboden als de overige HD zenders."

Als ik deze zin dan dus goed interpreteer zegt Peter eigenlijk:
"Peter VINDT het mooier dan overige HD.
Mediagateway biedt stream op 13Mbps (Totaal niet relevant verder maar goed)."

Conclusie: Ziggo/Fox sports komt met 7Mbps binnen op mijn eigen decoder?
Reputatie 7
...Maar betekent dit dan dat KPN verder niets doet met deze stream en ik deze dus ook met 13Mbps ontvang op mijn decoder?Nee, zie mijn vorige bericht.Dus toch gewoon 7Mbps?Yep, HD streams bij KPN zijn 7Mbps en niet anders.
Er is hier ook niemand (meer) die anders beweert, die 13Mbps is wat er bij KPN binnenkomt van de MediaGateway. Die inkomende stream wordt bewerkt naar de verschillende streams (HD-"Glas", HD en SD) en die worden op het KPN netwerk gedistribueerd naar de abonnee.

Conclusie: Ziggo/Fox sports komt met 7Mbps binnen op mijn eigen decoder?Naar alle waarschijnlijkheid wel, maar zoals eerder gezegd zeker weten doe ik het niet, immers ik kan het niet meten.
Reputatie 7
😉
De interpretatie die ik bedoel is: heel misschien danwel waarschijnlijk gebruikt KPN voor die betaalzenders (Fox sport, Ziggo, Film1) een net iets hogere bitrate dan de 7 Mb/s voor standaard HD. Ik zou voor Fox en Ziggo zeggen dat het 8, misschien wel 9 Mb/s is. Maar ik kan het niet meten helaas. Het is puur een visuele waarneming.

Wat bij KPN binnenkomt gaat niet zo naar de klant.
Zou dat bij T-Mobile (voorheen Vodafone) anders zijn?

Hun helpdesk heeft echt werkelijk geen idee.
Zojuist nog even iemand gesproken, die had het over 48Mbps met recorder-box en 16Mbps zonder.
😂
Reputatie 7
...Ik zou voor Fox en Ziggo zeggen dat het 8, misschien wel 9 Mb/s is. Maar ik kan het niet meten helaas. Het is puur een visuele waarneming...Dus: Wie o wie.
Reputatie 7
Zojuist nog even iemand gesproken, die had het over 48Mbps met recorder-box en 16Mbps zonder.😂Dat zijn natuurlijk idiote waarden. T-mobile thuis (vh Vodafone thuis) heeft voor NPO, RTL en SBS zenders eigen apparatuur. Die zijn op glas 12 Mb/s (KPN heeft die zenders 12,5 Mb/s).
De overige HD zenders koopt T-mobile in bij KPN en zijn dus ook 'gewoon' 7 Mb/s. Via koper koopt T-mobile NPO, RTL en SBS groep ook in bij KPN. Daar zijn ze net als de koperklanten van KPN ook 7 Mb/s. (zie het door jouw aangehaalde totaaltv artikel)
Qualitatief maakt het, op z'n Hollands, dus geen reet uit. 😃
Toch zie ik geen verschil tussen een HD uitzending op bijv. NPO1 , Eurosport of Fox sports.
Dus of het verschil tussen 12+ vs 7 Mbps is niet te zien.
Of T-Mobile levert toch meer op 12+.
Reputatie 7
Kijk je dan wel via 661 t/m 670? En dat vergelijken met Eurosport 718 / Fox HD (227)

Als je al HD op 1 hebt is dat momenteel nog die 7 Mb/s. De 12,5 zitten nog v.a. 661.

Of NPO 1 HD (7 Mb/s) vergelijken met Fox s.
"Voor het tv-aanbod betekent het gebruik van eigen PoP’s dat Vodafone HD-zenders zonder wijzigingen direct vanuit de Mediagateway kan gaan doorgeven.

Vanuit de Mediagateway worden de HD-zenders van de NPO, HBO, RTL Nederland en SBS Nederland aan kabelbedrijven met een bandbreedte tussen de 12 en 13Mbps aangevoerd. Alleen de HD-zenders van Film1 zijn met 15Mbps bandbreedte beschikbaar. KPN kan op dit moment geen hogere bandbreedte bij HD-zenders via glasvezel aanbieden omdat het telecombedrijf hetzelfde aanvoersignaal gelijktijdig voor DSL en glasvezel gebruikt. "
Source: http://www.totaaltv.nl/nieuws/vodafone-levert-beter-hd-dan-kpn-via-glasvezel/

12-13Mbps dus he PeterG. Wsl dus hetzelfde als wat KPN nu doet op de HD-Glas kanalen.
PeterG: Ik zit nu nog bij T-Mobile. Die hebben geen 661 t/m 670.
Gewoon vanaf 1-10.
Reputatie 7
Jep. Alleen was vh. Vodafone dus eerder met beter beeld op glas. Maar dus ook alleen de eerste 10 zenders (nog steeds).
Reputatie 7
Gewoon vanaf 1-10.
Oooh, dat was me niet duidelijk.

Maar goed, qua bitstreams maakt het niet meer uit of je bij KPN of T-mobile zit. Wel qua mogelijkheden (bij KPN wel meer zoals terugkijken via de gids {wat bij Ziggo dus Replay heet})

T-mobile
1 - 10 : 12 Mb/s
verder : HD : 7 Mb/s (via KPN Wholesale)
SD : 3 Mb/s (via KPN Wholesale)
Aan te nemen is dat ze Fox S. Ziggo S. en Film1 ook via KPN Wholesale inkopen
Gewoon vanaf 1-10.
Oooh, dat was me niet duidelijk.

Maar goed, qua bitstreams maakt het niet meer uit of je bij KPN of T-mobile zit. Wel qua mogelijkheden (bij KPN wel meer zoals terugkijken via de gids {wat bij Ziggo dus Replay heet})

T-mobile
1 - 10 : 12 Mb/s
verder : HD : 7 Mb/s (via KPN Wholesale)
SD : 3 Mb/s (via KPN Wholesale)
Aan te nemen is dat ze Fox S. Ziggo S. en Film1 ook via KPN Wholesale inkopen

Als dat inderdaad zo is kun je beter klant bij KPN zijn ja.
Maar ik zeg al, ik kan geen verschil in beeldkwaliteit ontdekken tussen mijn HD kanalen.
Dus Eurosport, MTV, Fox sports of NPO1... allemaal hetzelfde.

Dat betekent dan waarschijnlijk dat de verschillen tussen 7 of 12+ Mbps niet zo groot zijn.
Of dat er toch iets anders aan de hand is.
16 oktober krijg ik de KPN apparatuur en dan kan ik zien of ik erop achteruit ben gegaan of niet 😉
Reputatie 7
Als je nu T-mobile over koper hebt heb je op de eerste 10 zenders (ook) 7 Mb/s. !
Als je nu glasvezel hebt zijn de eerste 10 (1 - 10) 12 Mb/s. En de overige zijn dan 7 Mb/s (ingekocht via KPN Wholesale).

Tevens maakt het natuurlijk ook uit wat je beeldformaat is en hoe ver je er van af zit. (afstand scherm - ogen)
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik geen koper heb maar Glasvezel.
Jij zegt dat de overige HD kanalen van T-Mobile ook 7 Mbps zijn.

16 oktober kan ik je vertellen of dat inderdaad het geval was.
Reputatie 7
Dat zeg ik niet. Dat staat in het totaaltv artikel dat je zelf aanhaalt.

En ik ging twijfelen over je glasvezel. Want dan zou je toch écht wel verschil moeten zien tussen bv. NPO enerzijds en Eurosport, Fox en Ziggo S. anderzijds. Zeker een 4K UHD (schermen v.a. 40 inch tegenwoordig) zou het verschil duidelijk moeten tonen.

Verder zie ik ook weinig, eigenlijk geen, verschil tussen BRD (tot wel 15 Mb/s) en HD bij KPN.
Zojuist een reactie gehad van T-Mobile via Facebook:

Hoi Erik,

Ik snap dat je dit graag zou willen weten! Sorry voor mijn late reactie trouwens, we zitten in onze (historisch) drukke periode. Ik hoop dat ik niet te laat ben. De gegevens van mijn collega's kloppen wel, maar niet voor jou. Op onze WBA glasvezel netwerk (netwerk beheerder KPN) zijn de streams inderdaad 8Mbps. Jij zit echter aangesloten op ons ODF glasvezel netwerk. Hierop leveren wij 12Mbps. Ik hoop dat je hier wat mee kunt!

Groetjes,
Cheyenne
Weet iemand of dit dan voor alle HD kanalen geldt want dat kan er niet uit opmaken?
Reputatie 7
Weet iemand of dit dan voor alle HD kanalen geldt want dat kan er niet uit opmaken?Wij zijn / hebben geen T-Mobile . . . 🤔
Het lijkt me onwaarschijnlijk. Zelfs de kabel (Ziggo) levert de overige streams op 9 Mb/s.
Volgens Cheyenne van T-Mobile dus op alle HD kanalen. Zie facebook bericht:

"Op ODF leveren wij op ALLE kanalen 12Mbps Erik! ?
Groetjes,
Cheyenne"

Reageer