Beantwoord

Glasvezel KPN bitrate HD inc. Fox/Ziggo sport kanalen

• 21 september 2017
  • 64 reacties
  • 3275 keer bekeken

Als ik het goed begrijp levert KPN inmiddels op kanalen 1-10 HD-Glas met een bitrate van 12.75mbps.
Hoe zit het met de bitrate van de andere HD kanalen?
Klopt het dat dit maar 7.5mbps steams zijn?
En geldt dit dan ook voor de betaalkanalen zoals Fox/Ziggo sport?

Ik zit nu bij T-Mobile en zij geven zelf aan dat het op alle HD kanalen 10mbps is.
Echter lees ik op tweakers dat het 13mbps is als ze niks veranderd hebben na overname van Vodafone thuis.

7.5 of 13mbps dat scheelt nogal.
Ik weet niet of ik dan wel door moet gaan met mijn overstap naar KPN.
icon

Beste antwoord door wjb 21 september 2017, 16:05

KPN HD is volgensmij 8-9. Voorheen 7...Mijn laatste meting gaf anders gewoon nog 7Mbps als resultaat maar ik zal het vanavond nog eens meten.
Bekijk origineel

64 reacties

Reputatie 7
Dat zijn goede waarden, mits je op glasvezel, en dus hun eigen leverstraat, zit. Ze leveren ook over koper en dan is alles 'gewoon' ook 7 Mb/s, net als bij KPN.Ook op glasvezel zijn er twee smaken.
WBA (KPN Wholesale) en ODF (Optical Distribution Frame). Bij WBA glasvezel zijn het de KPN streams die geleverd worden en dus stopt het voor de meeste zenders bij 7Mbps behalve de 10 HD-"Glas" zenders die zo'n 12,5Mbps zijn.
Reputatie 7
Badge +30
KPN HD is volgensmij 8-9. Voorheen 7.
SD is 3,5-4
HD Glas is 12,75
en 4K/UHD is 25Mbit/s

Maar, let je wel op dat je of rauwe bitrates gaat vergelijken, of bitrates van hetzelfde compressie algoritme? KPN gebruikt namelijk overal H.264 en bij 4K H.265.

T-Mobile is 8 volgens hun Twitter: https://twitter.com/tmobile_webcare/status/867372041632133122
Ik denk zelf dat dit dezelfde stream is als die KPN levert maar dat weet ik niet zeker.
Reputatie 7
Mijn metingen:
4K Ultra-HD: 26,77Mbps (XITE 4K kanaal 691)
HD-"Glas": 12,38Mbps (NPO1 kanaal 661)
HD-"Glas": 12,39Mbps (RTL4 kanaal 664)
HD: 7,05Mbps (NPO1 kanaal 1 en 701 met HD op 1)
HD: 6,96Mbps (RTL4 kanaal 4 en 704 met HD op 1)
SD: 2,54Mbps (ID kanaal 21)
SD: 3,15Mbps (CNN kanaal 39)
Reputatie 7
Die 13Mbps, die @PeterG vermeldt, is de stream die door de zender bij KPN aangeleverd wordt.
Op basis van deze stream maakt KPN drie verschillende streams voor distributie binnen het eigen netwerk.
1) HD-"Glas": ~12,5Mbps
2) HD: ~7Mbps
3) SD: ~3Mbps
Reputatie 7
Nee joh, ik ben bij T-Mobile gebleven😭 🙄
nadat iemand daar zelf een test had gedaan en de Mbps op het forum had gedeeld.
Ik ben dat topic (nog) aan het zoeken . . .
https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/glasvezel-wat-zijn-de-bitrates-van-de-hd-kanalen-inc-fox-ziggo-sport-283288
Mijn metingen:
4K Ultra-HD: 26,77Mbps (XITE 4K kanaal 691)
HD-"Glas": 12,38Mbps (NPO1 kanaal 661)
HD-"Glas": 12,39Mbps (RTL4 kanaal 664)
HD: 7,05Mbps (NPO1 kanaal 1 en 701 met HD op 1)
HD: 6,96Mbps (RTL4 kanaal 4 en 704 met HD op 1)
SD: 2,54Mbps (ID kanaal 21)
SD: 3,15Mbps (CNN kanaal 39)

Dank je. 7Mbps dus toch voor de overige kanalen.
Dat is niet best 🙄
En f0rward? Je hebt inmiddels bijna 2 maanden KPN. Hoe bevalt 't?
En dan met name de beeldkwaliteit zoals in dit topic besproken.

Nee joh, ik ben bij T-Mobile gebleven nadat iemand daar zelf een test had gedaan en de Mbps op het forum had gedeeld.
Reputatie 7
KPN HD is volgensmij 8-9. Voorheen 7...Mijn laatste meting gaf anders gewoon nog 7Mbps als resultaat maar ik zal het vanavond nog eens meten.
Reputatie 7
KPN HD is volgensmij 8-9. Voorheen 7...Mijn laatste meting gaf anders gewoon nog 7Mbps als resultaat maar ik zal het vanavond nog eens meten.Ook op Fox sports en dergelijke?Ik heb geen FOX Sports en dat zal ik ook nooit abonneren, dus dat kan ik ook niet voor je meten. Ik verwacht eigenlijk dat de HD bitrate bij FOX sports hetzelfde zal zijn als bij de andere HD zenders.
Reputatie 7
...Ik heb dit vandaag letterlijk gevraagd aan de helpdesk van KPN en zij gaven mij het antwoord dat de HD-Glas kanalen tegenwoordig op 1-10 zitten.
Dus dan zitten ze GLAShard te liegen?
Ja, dan zitten ze glashard te liegen, of eigenlijk erger nog, ze weten het niet en verzinnen maar wat om toch vooral zo snel mogelijk weer van je af te zijn.
Reputatie 7
Dank je, wjb. Het is duidelijk. KPN weet met 7 Mb/s toch een heel goede beeldkwaliteit neer te zetten.
Ik heb 't op mijn site nu aangepast op de plekken waar ik het aangeef. En SD 2,5 - 3,1 vermeld. Want daar zijn inderdaad dúidelijke verschillen te zien.
Ik denk dat die 3,1 niet de bovengrens van SD zal zijn. Ik denk dat 3,5Mbps ook wel gehaald zal worden. SD kijken doen we sporadisch, want dat doet bijna pijn aan de ogen als je HD-"Glas" gewend bent.
De HD zenders zijn inderdaad ondanks die magere 7Mbps kwalitatief best in orde.
Reputatie 7
Ik denk dat zeker de NPO SD zenders die 3,5 wel halen. Maarja, die heb je niet meer ha ha 😃Even de HD functie uitzetten op de TV ontvanger en meten maar. 😎

SD: 3,18Mbps (NPO1 kanaal 1)
SD: 3,15Mbps (RTL4 kanaal 4)

Ik schrik overigens wel van die hele lage waarden bij SD.
Reputatie 7
Nu vraag me nog altijd wel af hoe het zit met de betaalkanalen zoals Ziggo en Fox.
Ook 7 Mbps of toch meer.
Ik verwacht gewoon 7Mbps, ik denk namelijk dat KPN ze door exact dezelfde "compressiestraat" gooit als alle andere kanalen.
Met zekerheid kan ik het echter niet zeggen aangezien ik geen abonnement heb op FOX Sports en Ziggo Sports.
Is er iemand die dat wel heeft en die zijn/haar TV ontvanger aangesloten heeft op een Netgear GS105Ev2 of GS108Ev3?
Daarmee valt dit immers eenvoudig te meten.

Zet de TV ontvanger op de te meten zender.
Open de management pagina van de Netgear switch en ga naar de "Monitoring" pagina.

Neem een stopwatch (mobiele telefoon) en druk deze tegelijk in met de knop "Clear Counters" (1).
Druk na exact 60 seconden op de knop "Refresh" (2) en lees het totaal aantal bytes dat verzonden is naar de TV ontvanger (3).
Vervolgens een klein rekensommetje om tot de Mbps te komen:
Verzonden bytes × 8 ÷ 1024 ÷ 1024 ÷ 60 = Mbps

Wie o wie. 🤔
Reputatie 7
...Maar betekent dit dan dat KPN verder niets doet met deze stream en ik deze dus ook met 13Mbps ontvang op mijn decoder?Nee, zie mijn vorige bericht.
Reputatie 7
...Maar betekent dit dan dat KPN verder niets doet met deze stream en ik deze dus ook met 13Mbps ontvang op mijn decoder?Nee, zie mijn vorige bericht.Dus toch gewoon 7Mbps?Yep, HD streams bij KPN zijn 7Mbps en niet anders.
Er is hier ook niemand (meer) die anders beweert, die 13Mbps is wat er bij KPN binnenkomt van de MediaGateway. Die inkomende stream wordt bewerkt naar de verschillende streams (HD-"Glas", HD en SD) en die worden op het KPN netwerk gedistribueerd naar de abonnee.

Conclusie: Ziggo/Fox sports komt met 7Mbps binnen op mijn eigen decoder?Naar alle waarschijnlijkheid wel, maar zoals eerder gezegd zeker weten doe ik het niet, immers ik kan het niet meten.
Reputatie 7
...Ik zou voor Fox en Ziggo zeggen dat het 8, misschien wel 9 Mb/s is. Maar ik kan het niet meten helaas. Het is puur een visuele waarneming...Dus: Wie o wie.
Reputatie 7
Dank je, wjb. Had het nog (steeds) niet gevonden . . .Google op site:forum.t-mobile.nl bitrate. 😉
Reputatie 7
Badge +19
Eurosport 2 HD zit er gewoon bij hoor

Staat inderdaad niet in de lijst maar zit op kanaal 719

Update:
Staat wel in de lijst bij Pluspakket -HD zenders
Reputatie 7
Badge +31
Op dit moment is de HDglas kwaliteit nog niet op 1 - 10 te vinden. Dit gaat pas uitgerold worden na de afronding van HD van af 1. Dat hebben ook nog niet alle klanten. De verwachting is dat in Q2 van 2018 HDglas van af 1 is. Maar ja . . .

De HD kwaliteit van Fox Sports en Ziggo Sports (die laatste kon ik de laatste dagen ook even bewonderen) is naar mijn mening zelfs iets hoger van de de 'gewone' zenders. Fox, en ook Ziggo, vind ik een héél mooi beeld geven. De gewone zenders zou iets sprankelender kunnen zijn naar mijn mening. HD is bij KPN 8 Mb/s.
Overigens zijn bij de IPTV providers de bitrates het 'geheim van de smid'. Deze worden niet gecommuniceerd. De cijfers komen derhalve van particulieren die op e.o.a. manier dit hebben kunnen meten.
Een paar maanden geleden werd er voor de HD bij KPN nog 7.5 gecommuniceerd, maar dat moet nu hoger zijn. Het beeld is zichtbaar mooier sinds enkele weken.

Mag ik vragen waarom je over stapt / wilt stappen van T-mobile naar KPN? Bep. diensten? Zenders?

Via glasvezel levert T-mobile v.a. een eigen leverstraat HD in 13 Mb/s. Via koper leveren ze HD op 8 Mb/s; die betrekken ze nml van KPN. KPN levert de eerste 10 zenders via glasvezel in 12.5 Mb/s.
Reputatie 7
Badge +31
Allereerst ga je op 65 inch (hemeltje) ieder oneffenheidje zien. De aanbevolen kijkafstand voor HD op 65 inch is overigens 3 m 70. Dichterbij ga je de pixels te veel zien. Dus een meter of 4, of meer, is mooi met zo'n grote. 4K is nog steeds niet de norm. Dat zal zeker nog een jaar of 10 HD zijn m.i. Voor de kijkafstand t.o.v. de pixels beter nog van HD uitgaan. De uitzendnorm is momenteel 1080i bij 13 Mb/s bij de omroepen. Dat haalt KPN voor npo, rtl, sbs groep op glas dus wel met HDglas 12.5.

De helpdesk bij KPN is 24/7 te bellen. Hoewel ik me afvraag wat ze 's nachts voor je kunnen doen.

Bij KPN kun je 7 dagen terug met terugkijkfunctie. Gelijk aan zoals het bij Ziggo is.

wjb kan Fox sports en Ziggo sport niet meten omdat ie daar geen abo op heeft. Maar volgens mij staan die op hogere bitrate dan de HD zenders in basis- en pluspakket. Ik vind Fox S. en Ziggo S. érg mooi beeld.
Reputatie 7
Badge +31
Zie hier: https://www.avforums.com/image.php?imageparameters=editorial/products/38c56aa3af5093a6cc7282bb9bf5eee8_0.jpgTja, al die tabellen geven iets andere waarden. Die ik gevonden heb en gebruik geeft voor HD op 65 in" tussen 330 en 412 cm. Ik pak dan altijd het tussenliggende.
Met 4K UHD kan je dichterbij zonder direct pixels te gaan zien. Maar dat is logisch.

Verder denk ik dat het vnml persoonlijk is en hoe goed je ogen zijn. Die tabellen zijn alleen ruime richtlijnen n.m.m.
Reputatie 7
Badge +31
Veel medewerkers van de tel. helpdesk (vaak werkstudenten) hebben zelf niet eens het product.
Ik ben met wjb eens dat ze nog wel eens een duim gebruiken.
Reputatie 7
Badge +31
Dank je, wjb. Het is duidelijk. KPN weet met 7 Mb/s toch een heel goede beeldkwaliteit neer te zetten.
Ik heb 't op mijn site nu aangepast op de plekken waar ik het aangeef. En SD 2,5 - 3,1 vermeld. Want daar zijn inderdaad dúidelijke verschillen te zien.
Reputatie 7
Badge +31
Ik denk dat zeker de NPO SD zenders die 3,5 wel halen. Maarja, die heb je niet meer ha ha 😃
Reputatie 7
Badge +31
Ik ben wel verbaasd van die waarden bij NPO SD. Maar dat zié je dan ook wel als je SD aan hebt.

Béétje jammer: afgelopen donderdag t/m. zondag was Ziggo Sport Totaal voor iedereen beschikbaar. Dus . . .
Maar, Fox Sport (en ook Ziggo Sport) vind ik net ff iets mooier nog dan de meeste HD zenders. Deze worden op de Mediagateway met dezelfde waarden (~13 Mb/s) aangeboden als de overige HD zenders. Alleen Film1 gebruikt daar nog hogere waarde nml 15 Mb/s. De codering van HD bij KPN is volgens mij mpeg4 H.264 bij 1080i.

Reageer