Glasvezel tv stottert om de haverklap

• 14 juli 2015
  • 30 reacties
  • 1130 keer bekeken

Reputatie 2
Enige tijd geleden heb ik mijn oude Motorola tv-ontvangers om laten ruilen voor een set nieuwere (Arcadyan). Dit omdat ik destijds de Motorola's hopeloos traag vond en allerlei gekke problemen ervaarde met de afstandsbedieningen. Dit is al een tijd opgelost, namelijk sinds ik de Arcadyan's heb.

Echter steekt sinds een aantal weken nu een nieuw probleem de kop op. Het beeld stottert namelijk gigantisch vaak. Dit is zowel bij live tv als bij opnames en zowel bij Glasvezel HD, HD als SD. SD kijk ik niet vaak meer, maar o.a. Sport1 Racing heb ik dit mee ervaren.

Als ik de ontvanger even een harde reset geef, werkt dit voor een minuut of twee, maar daarna begint het weer. Heel erg vervelend. Ik heb inmiddels de ExperiaBox router/modem, het glasvezel modem, de HP switch (voor tv splitsen) en mijn eigen Wi-Fi access point (gebruik de Wi-Fi van de ExperiaBox niet) volledig van de stroom gehaald voor een langere tijd en alles weer aangezet, in eerste instantie zonder mijn eigen Wi-Fi access point, dus alleen door KPN geleverde en geinstalleerde apparatuur. Helaas... het stotteren blijft.

Overigens heb ik dit probleem al voordat er "aan het netwerk gewerkt werd" een week of twee geleden, maar het stotteren manifesteert zich wel iets anders dan daarvoor. Voorheen zag ik flinke artefacts, maar nu is het een korte stotter gevolgd door een pauze in het beeld, terwijl het geluid netjes door blijft lopen. Dit gebeurt echter zo'n beetje elke minuut en soms vaker, waardoor het enorm storend is.

Nu hoorde ik een tijd terug al dat ik een (te?) oude ExperiaBox router heb, een V8 namelijk. Kan het hiermee te maken hebben? Zo ja, dan zou ik toch graag een nieuwe opgestuurd krijgen. En anders hoor ik graag of anderen dit ook ervaren en/of hoe dit volgens KPN opgelost zou moeten worden.

30 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

De V8 zou het moeten kunnen. Kan het te maken hebben met de Switch?

Robin
Reputatie 7
Ik lees dat je ook extra switches en routers erop hebt zitten. Dit kan problemen opleveren nu kpn (eh) switched van bridged iTV naar routed iTV. Dat is wsl dus onlangs bij jouw gebeurt. Lees in een ander topic hoe je die problemen kunt oplossen.

http://forum.kpn.com/t5/Interactieve-TV/Vastlopen-televisie-of-quot-Zender-niet-beschikbaar-quot/m-p/331142#M29389

De v8 is gewoon nog een courant type.

Reputatie 7
,

TS heeft helemaal geen extra router in zijn netwerk zitten, tenminste ik lees dat nergens.

,

Wat voor een apparatuur is er allemaal op die HP switch aangesloten?

Reputatie 2

Inderdaad, ik heb geen extra router erachter hangen. Althans... feitelijk is het een router, maar die functioneert puur als Wi-Fi access point en heb ik (zoals ik al schreef) losgekoppeld van het gehele netwerk om te testen of het dan nog steeds gebeurde. Resultaat hetzelfde: stotterende tv.

Mijn situatie is als volgt van binnenkomst tot eindpunt:

• Glasvezel modem in de meterkast, naar:
  • KPN ExperiaBox V8 in de meterkast, naar:
  • HP switch (door KPN geleverd, specifiek voor het splitsen van tv en internet) in de woonkamer, waarop aangesloten zit: - Arcadyan tv-ontvanger - ASUS Wi-Fi access point (waarop al mijn apparaat via Wi-Fi communiceert, ik heb geen eigen bedrade apparatuur meer)
Kortom: op de reeds uitgeschakelde AP na, is het een volledig door KPN geleverde opstelling. Ik heb al geprobeerd de switch eruit te halen zoals PeterG zegt, maar dit heeft het resultaat zoals vroeger: tv werkt niet als ik hem op mijn AP aansluit.

Reputatie 7
, . Dan heb ik 't gewoon verkeerd gelezen/geïnterpreteerd.

Reputatie 7
,

Geen probleem. ;)

,

Zou jij eens een andere netwerkkabel kunnen gebruiken tussen de Experia Box en de switch (of rechtstreeks de TV ontvanger). Alleen om zeker te weten dat we hier geen kabelbreuk hebben in één van de aders.

Reputatie 2

Excuses voor de late reactie, maar ik heb inmiddels de hele omgeving nagekeken en getest, daaruit komt het volgende naar voren:

Vanaf de ExperiaBox heeft de KPN monteur destijds een enkele netwerkkabel doorgetrokken naar de woonkamer en (dit deel was ik vergeten) hierbij 4 aders gebruikt voor telefonie en 4 aders voor internet.

Het internet en IPTV verkeer komt dus met 4 aders de woonkamer en dus de HP switch in. Als test heb ik even een Cat6 netwerkkabel van de ExperiaBox naar de HP switch gelegd (en de andere dus losgekoppeld), dit geeft geen stottering, dus ideaal.

Wat ik hieruit concludeer is het volgende:

• Feitelijk wordt door een 100 Mbit/s netwerk maar 4 aders gebruikt
  • Feitelijk wordt door een 1000 Mbit/s netwerk wel alle 8 aders gebruikt
  • KPN heeft iets gewijzigd in de afgelopen maand waardoor voor IPTV 4 aders niet meer goed genoeg zijn
Voor een definitieve oplossing (een los door alle kamers liggende kabel is dat natuurlijk niet) had ik een aantal opties:

1. Een netwerkkabel én een telefoonkabel door de goot trekken, maar ik meen me te herinneren dat de monteur destijds al zei dat het een vrij krappe pvc-buis is en daardoor waarschijnlijk niet lukt
  2. De netwerkkabel in de muur die in RJ11 en 4-aderige RJ45 is opgesplitst opnieuw krimpen naar een 8-aderige RJ45 kabel, ExperiaBox in de woonkamer zetten en vanuit daar 2 netwerkkabels gebruiken: 1 naar de ASUS router, 1 naar de TV-ontvanger, met daarnaast een telefoonkabel voor de telefoon
  3. Een Powerline setje gebruiken om wel de ExperiaBox in de meterkast te kunnen laten hangen en puur voor mijn ene tv-kastje deze oplossing te gebruiken
Omdat optie 3 het minst arbeidsintensief is, heb ik daar nu voor gekozen. Mocht het niet (goed) werken, dan kan ik het altijd binnen 14 dagen retourneren (heb het immers via internet besteld, wordt straks geleverd). In dat geval zou ik optie 2 als voorkeur geven, omdat ik daarbij ook het voordeel zie dat ik weer een volledig 8-aderige netwerkkabel gebruik (al ondervind ik nu geen enkel probleem met internet) en ik de HP switch buiten gebruik kan stellen.

Ik laat (hopelijk later vandaag) nog wel weten of de Powerline adapter de oplossing is.

Verder schiet me terwijl ik dit typ te binnen dat ik maar niet snap waarom de monteur destijds voor deze oplossing heeft gekozen en niet de ExperiaBox gewoon in de woonkamer heeft geplaatst? (Optie 2 dus.) Dat komt op mij veel praktischer en beter over, er zit immers toch maar 1 netwerkkabel tussen het glasvezelmodem en de ExperiaBox en je hebt alleen maar voordelen: beter Wi-Fi bereik in de delen van je huis waar je het meest bent, je kan er makkelijker bij, je bent flexibeler met aansluiten van alles. Maar goed, gedaan is gedaan en we zien wel waar het schip gaat stranden. ;-)

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Wat voor telefoon heb je? Want anders kan je van de 2x 4 aderige kabel 1x 8aderige kabel maken, deze voor iTV en dergelijke gebruiken. En de telefoon direct op de ExperiaBox aansluiten

Robin

Reputatie 2

Een doodgewone Panasonic DECT telefoon, dus ja die redt het qua bereik wel tot de woonkamer, alleen zie ik het niet zitten om het laadstation in de meterkast te moeten zetten en de telefoon elke avond daarin te moeten zetten.

Komt bij dat het laadstation zelf ook de telefoon over laat gaan en dat is dan weer niet handig omdat mijn zoontje in de buurt van de meterkast zijn slaapkamer heeft (appartement).

Reputatie 7
Het is een leuke oplossing van die monteur maar niet bepaald "standaard". Eigenlijk horen dat twee kabels te zijn, een netwerkkabel en een aparte telefoonkabel. Voor telefoon zijn trouwens maar 2 aders nodig dus waarom er niet 6 voor internet zijn gebruikt...

Voor TV kun je het ook oplossen met een ''draadloze'' verbindingsset. Een deel in de meterkast, andere (ontvanger) in de woonkamer. Het signaal loopt dan via je stroomnet.

Het belgeluid op het basisstation kun je makkelijk uitzetten via het menu instellingen van de DECT telefoon. Basis hoeft natuurlijk niet IN de meterkast, maar kan er ook vlakbij. Zolang het telefoonkabeltje maar in de Experiabox gestoken kan worden.

Een draadloze handset kan, afh. van het gebruik, tot enkele dagen zonder opladen.

Heb je t.z.t. een nieuwe DECT nodig dan is te overwegen eentje aan te schaffen met een aparte basis (die dus niet ook oplaadstation is).

Reputatie 2
Powerline setje is geleverd, maar helaas: dit levert een dusdanig slecht signaal dat HD Glas het helemaal niet doet, opnames ook niet en HD stottert. Alleen niet HD is voor zover ik heb gezien zonder stotteren.

Die gaat dus terug.

DECT telefoon/station wil ik niet bij de meterkast hebben dus dat is geen oplossing.

Inmiddels heb ik geprobeerd te ExperiaBox in de woonkamer te plaatsen, maar er blijkt een kabelbreuk in te zitten!!!

Ik heb de kabel weer 8 aderig gemaakt, en netwerkkabela heb wel 100+ keer gemaakt, maar geen verbinding. Pak ik een 15 meter lange kabel los dan werkt het wel.

Waarschijnlijk komt daar het stotteren ook vandaan. Nu zit ik met een compleet losgetrokken installatie en dus een kabel die niet werkt zoals hij zou horen te werken. Het lijkt mij dat KPN daar verantwoordelijk voor is, maar probeer ze daar maar eens van te overtuigen...

Ik zit nu wel in een dilemma, want kabels trekken heb ik nog nooit gedaan en ik heb ook geen zin om €50-100 uit te moeten geven en zelf re gaan klooien met een kabel die misschien vast komt te zitten. KPN heeft dit destijds niet opgeleverd zoals het hoort.

Vreemde is dat als ik dezelfde kabel als LAN blijf gebruiken naar de woonkamer, dat alles op tv na het wel gewoon doet... Waarschijnlijk is 1 van de aders dood die op LAN geen effect heeft maar wel op IPTV of de WAN.
Reputatie 7
Badge +30
AddVariety schreef:
€50-100

Ik wil jenie adviseren om de 2€ kabel van de Action te gebruiken, maar de meeste netwerkkabels zijn niet zo duur tenzij je meterkast een dorp verderop staat

Robin

Reputatie 2
Dat snap ik, maar je vergeet nogal wat:

• Een netwerkkabel die de muur in gaat hoort eigenlijk shielded te zijn, deze zijn een stuk duurder
  • zelfs al ik gewone UTP neem, dan ben ik bij de bouwmarkt € 25-30 kwijt voor 25 meter (als ik een 15 meter kabel neem, dan redt ik het niet als ik deze langs de muren trek, dus voor alle zekerheid zou ik 25 meter kopen)
  • een trekveer is ook nodig, 25 meter, dit kost ook al snel € 15
  • daarnaast ben ik op 1 na door mijn UTP stekkers heen, doosje 10 stuks € 8,50
Dat is sowieso rond de € 50, maar je weet nooit wat er eventueel nog bijkomt.

Reputatie 7
Badge +30
AddVariety schreef:
Dat snap ik, maar je vergeet nogal wat:

• Een netwerkkabel die de muur in gaat hoort eigenlijk shielded te zijn, deze zijn een stuk duurder
  • zelfs al ik gewone UTP neem, dan ben ik bij de bouwmarkt € 25-30 kwijt voor 25 meter (als ik een 15 meter kabel neem, dan redt ik het niet als ik deze langs de muren trek, dus voor alle zekerheid zou ik 25 meter kopen)
  • een trekveer is ook nodig, 25 meter, dit kost ook al snel € 15
  • daarnaast ben ik op 1 na door mijn UTP stekkers heen, doosje 10 stuks € 8,50
Dat is sowieso rond de € 50, maar je weet nooit wat er eventueel nog bijkomt.

Hallo,

Als je een (KPN) monteur laat komen:

Voorrijkosten: €46,50

Kabel per 5 meter: 4x €4 = €16

Aansluitmateriaal: €6

Arbeidsloon per kwartier: 2x €16 = €32

Dan kom je ook boven de 50€ uit.

Je zegt dat KPN dit moet vergoeden, maar uiteindelijk ben je zelf akkoord gegaan met hoe de monteur het toen gelegd heeft. En de kabelbreuk kwam er misschien ook in als het op de "goede" manier was gedaan.

Misschien dat KPN hier een reactie op kan geven?

Als je het zelf doet kom je inderdaad rond de 50€. Maar je houdt een trekveer over voor als je later weer zoiets wilt doen. Een deel datakabel, die je kan krimpen naar een kleinere kabel om bijvoorbeeld een PC aan te sluiten. En 9 UTP connectors. En afhankelijk van de buis die er ligt heb je niet per se een trek veer nodig.

Door muren weet ik niet of shielded nodig is. Ik zou eerder voor een stugge/massieve kabel gaan ipv één met vezels, en dan eventueel shielded.

Robin

Reputatie 2
Daar heb je ook wel gelijk in, maar om de situatie te schetsen: de problemen ontstonden een paar weken geleden en ik las hier ergens dat KPN het een en ander gewijzigd schijnt te hebben in de manier waarop IPTV werkt. Als het sindsdien niet meer werkt, dan kan ik daar toch nooit de verantwoordelijke voor zijn?

En hoezo ben ik er destijds mee akkoord gegaan hoe de monteur het aangesloten heeft? Hij gaf aan dat dit voldoende was en dat was het een aantal jaar ook, maar als KPN dan iets wijzigt waardoor het niet meer voldoende is, zijn zij daar verantwoordelijk voor, niet ik.

Daarnaast: hoe kan er nou eigenlijk kabelbreuk komen in een kabel die er gewoon ligt (in de muur nog wel)? Ik heb er nooit aangezeten, tot vandaag.

De wijziging waar ik het eerder over had, heeft met IGMP packets te maken en volgens het topic waar  het eerder over had zou je tv ontvanger dan in routed mode moeten staan, die van mij staat nog in bridged mode. Ik weet dan ook niet of het daar iets mee van doen heeft eigenlijk. En ik heb een ExperiaBox van ZTE model H220N.

Inmiddels staat alles weer aangesloten 'op de oude manier', maar dankzij de 8 aders heb ik dus geen telefonie (en geen zin om dat weer aan te sluiten) en een stotterende tv op HD Glas en HD, de rest nog niet getest.

Hopelijk kan KPN hier iets over roepen, ik heb ze al via Twitter een bericht gestuurd.

Wat zouden jullie adviseren als ik zelf de kabel ga trekken? Ik ben er namelijk bang voor dat het mis gaat en ik ook geen internet meer heb. Kan je de ene kabel aan de andere vastmaken met duct tape bijvoorbeeld, zodat ik het in 1x door kan trekken?

Reputatie 7
Badge +30
AddVariety schreef:
Daar heb je ook wel gelijk in, maar om de situatie te schetsen: de problemen ontstonden een paar weken geleden en ik las hier ergens dat KPN het een en ander gewijzigd schijnt te hebben in de manier waarop IPTV werkt. Als het sindsdien niet meer werkt, dan kan ik daar toch nooit de verantwoordelijke voor zijn?

En hoezo ben ik er destijds mee akkoord gegaan hoe de monteur het aangesloten heeft? Hij gaf aan dat dit voldoende was en dat was het een aantal jaar ook, maar als KPN dan iets wijzigt waardoor het niet meer voldoende is, zijn zij daar verantwoordelijk voor, niet ik.

Daarnaast: hoe kan er nou eigenlijk kabelbreuk komen in een kabel die er gewoon ligt (in de muur nog wel)? Ik heb er nooit aangezeten, tot vandaag. Dus ik vermoed dat het te maken heeft met de wijziging die KPN heeft doorgevoerd, temeer internet wel gewoon perfect werkt.

Hallo,

Het kan inderdaad te maken hebben met de manier waarom IPTV werkt. Maar dat denk ik niet. Doordat de kabel zo gemaakt is limiteer je deze tot 100Mbit, wat gewoon genoeg is, ook voor de "nieuwe" manier van IPTV.

Die kabels worden steeds slechter en gaan steeds makkelijk stuk. Maar het kan ook inderdaad pas sinds vandaag zijn en dan is het niet hieraan te wijten.

Maar even een voorbeeld bij andere providers:

Ziggo heeft de frequentie veranderd nadat ze gefuseerd zijn. Hierdoor hebben alle mensen in het Ziggo gebied last van storingen omdat deze verkeerde kabels gebruiken, die vooreen gewoon werkten. Ziggo vergoedt dit ook niet.

Als je denkt dat KPN dit moet vergoeden zal je helaas even moet wachten op een WebCare medewerker.

Robin

Reputatie 7
Wat Robin aangeeft is volledig correct, als er maar 4 aders gebruikt worden in een netwerkkabel, dan is de kabel geschikt voor een 100Mbps netwerk. Dit is ruim voldoende voor IPTV.

In muren hoor je eigenlijk stugge full coper netwerkkabels te gebruiken die aan beide zijden op een wandcontactdoos aangesloten is. Vanuit zo'n wandcontactdoos ga je met een patchkabel (normale flexibele netwerkkabel) naar het aangesloten apparaat.

Het is absoluut niet netjes om een netwerkkabel zo te splitsen, het kan maar een monteur zou dit wat mij betreft eigenlijk niet mogen doen. Elke electriciteitsbuis heeft ruimte genoeg voor één UTP kabel en één telefoonkabel.

Door de meeste electriciteitsbuizen zijn ook wel twee stugge netwerkkabels te leggen, maar soms gaat dat lastig als er veel bochten in de buis zitten.

Het fenomeen 4 of 8 aders staat volledig los van de wijzigingen in IPTV (bridged of routed) en heeft alleen invloed op de maximale snelheid. (100 of 1000Mbps)

Reputatie 2
Dank je wel  en . Dat kan alsnog betekenen dat het ofwel een kabelbreuk is of dat er een (andere) wijziging op IPTV is geweest die dit gedrag veroorzaakt heeft.

Hoe dan ook, wat ik nu dan wil gaan doen, is ervan uitgaan dat ik zelf de kabels moet gaan vervangen en dan (zoals wjb zegt) gelijk een UTP- én telefoonkabel door de pvc-buis trekken.

Waar ik aan zit te denken, om het gelijk goed te doen, is het volgende kopen:

• 25 meter UTP-kabel Cat6 + RJ45 koppelingen
  • 25 meter telefoonkabel + RJ11 koppelingen
  • inbouw contactdoos voor RJ11+RJ45 of 2x RJ45 (RJ11 past daar immers ook in, zolang de bedrading maar goed gekoppeld zit) in de woonkamer ter vervanging van de telefooncontactdoos waar nu een UTP-kabel onder uit komt zetten
Voor de meterkast heeft een contactdoos niet zoveel nut, want deze komt uit een pvc-leiding zetten van bovenaf en de 0,5 meter kabel die er nu uitbungelt, kan dan zo de ExperiaBox of (afhankelijk hoe ik het uiteindelijk opstel) de FTU in.

Mijn idee (om een trekveer uit te sparen) is om de huidige UTP-kabel met echt sterke tape (zoals duct tape of breed plakband om het geheel niet te dik te maken) aan de nieuwe UTP en telefoonkabel vast te plakken en ze zo vanaf de meterkast door naar de woonkamer te trekken. Wat volgens mij het ergste is wat mis kan gaan is dat het plakband het toch niet houdt en ik toch wel een trekveer nodig heb, maar dat zien we dan wel weer, toch?

Reputatie 7
''een trekveer is ook nodig, 25 meter, dit kost ook al snel € 15''

Je kan 'm toch m.b.v. de kabel die er nu inzit erdoor trekken, terwijl je de huidige eruit trekt? (of ben ik nou...)

Een ''draadloze'' verbindingsset moet het gewoon doen. Ook met HD glas kanalen gebruiken ze hem nog. Maar hij moet wel op dezelfde fase worden aangesloten voor het beste resultaat.

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Afhankelijk van je connectors en wandcontactdoos zal dit niet werken. 

Dit is wat ik denk. Je kan (en mag) altijd zelf doen wat je zelf wilt

De wandcontactdoos heeft waarschijnlijk een LSA strip, die alleen met massieve kabels werkt. De meeste RJ45 Connectoren werken met vezel/flexibele kabels.

De allerbeste oplossing is:

• Kleine patchkabel (UTP RJ45) voor iTV naar wandcontactdoos.
  • Kleine patchkabel (RJ45 ene eind, RJ11 andere eind) voor telefoonnaar wandcontactdoos.
  • Wandcontactdoos dubbel RJ45 (voor een wandcontactdoos met LSA strip is een punch-down-tool nodig)
  • Stugge/massieve UTP/STP kabel voor wandcontactdoos naar meterkast 
  • Stugge/massieve UTP/STP kabel voor wandcontactdoos naar meterkast OF telefoonkabel (als deze maar past in de wandcontactdoos en eventuele patchbay)
  • 2 connectors voor stugge kabels(RJ11 en RJ45) OF een patchbay met 2 kleine kabels: 1 RJ45-RJ45 en 1 RJ45-RJ11(voor telefoon)
Als je een wandcontactdoos hebt en connectors hebt die gewoon werken met jouw idee, kan dit natuurlijk ook

Je kan ook 1 kabel gebruiken en de ExperiaBox verplaatsen.

Robin

Reputatie 2
 "Je kan 'm toch m.b.v. de kabel die er nu inzit erdoor trekken, terwijl je de huidige eruit trekt?"

Dit is precies wat ik hierboven vraag. 😉 Mij lijkt het ook, maar hoe handig ik met computers, netwerken en netwerkkabels ook ben, een installatietechnicus ben ik niet en ik waag mij dan ook niet snel aan elektra of iets als dit.

Een paar posts eerder heb ik het gehad over een D-Link powerline/homeplug/draadloze verbindingsset waar jij aan refereert, deze gaf drie mogelijke statussen aan: rood/oranje/groen voor hoe slecht of goed de "homeplug netwerkverbinding" is. Bij mij gaf hij rood aan. In de meterkast had ik hem even direct in het hoofdstopcontact aangesloten waar eigenlijk mijn Honeywell VC-klep zit. In de woonkamer zat hij ook direct in een hoofdstopcontact, al is het een punt waar 2 dubbele wandcontactdozen naast elkaar zitten die ongetwijfeld op een bepaald punt weer samenkomen.

HD Glas werkte in het geheel niet (geluid stotterde enorm, beeld bleef op zwart)

HD werkte stotterend

niet-HD werkte wel voor de paar minuten dat ik het getest heb

opnames (HD en HD glas) werkten slechter dan hun live-varianten

Vandaar dat ik ben aangewezen op het trekken van een nieuwe kabel. Want met een standaard 15 meterkabel werkt alles vlekkeloos. Het moet dus aan de kabel in de muur liggen.

Reputatie 7
Als je dan nieuwe kabels gaat trekken, doe het dan goed.

Dat betekent:

• Gebruik shielded full coper stugge Cat6 kabels.
  • Gebruik aan beide zijden een Cat6 wandcontactdoos.
  • Kijk of het lukt twee volwaardige UTP kabels te trekken i.p.v. één UTP- en één telefoonkabel.
Opm. Wandcontactdozen (met lsa strip) zijn gemaakt voor stugge kabels, flexibele maken al snel geen goed contact bij lsa strips.

Ik geef je overigens groot gelijk dat je die "draadloze" verbindingsset retour doet, het is wat mij betreft alleen een "oplossing" als kabels trekken echt niet kan.

Reputatie 2
Toch maar weer even een post, om te vragen of iemand een idee heeft. Nadat ik vandaag mijn kabeltester binnen heb gekregen, gelijk aan de slag gegaan. Deze geeft netjes in een loop 1 t/m 8 weer en datzelfde loopje toont hij bij pre-made kabels. Er lijkt dus geen kabelbreuk te zijn.

Maar nu wordt het 'leuk':

• FTU => 2 meter pre-made kabel => ExperiaBox => ±20 meter kabel in de muur => HP switch => ASUS router + IPTV kastje = ExperiaBox krijgt internet/IP (groene LED), IPTV stottert
  • FTU => ±15 meter kabel in de muur => ExperiaBox => 2 meter pre-made kabel (=> HP switch) => ASUS router + IPTV kastje = ExperiaBox krijgt GEEN internet/IP (rode LED), IPTV werkt niet
  • FTU => 15 meter pre-made Cat6 kabel => ExperiaBox => 2 meter pre-made kabel (=> HP switch) => ASUS router + IPTV kastje = ExperiaBox krijgt internet/IP (groene LED), IPTV stottert
Kortom: ik snap er echt helemaal niks van, wie wel?

Ter info: iemand refereerde aan het uitzetten van IGMP snooping op een eigen router. Maar:

• IGMP stond al volledig uit op mijn ASUS router
  • ook zonder ASUS router aangesloten werkt IPTV dus niet goed
Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Kan je IGMP Snooping op de Asus aanzetten, en de switch er (tijdelijk) uit halen?
Is het nu dan een router of accesspoint, die asus?

Robin
Reputatie 2
 ik citeer mijzelf even ;):

"ook zonder ASUS router aangesloten werkt IPTV dus niet goed"

Daarmee bedoel ik dat zelfs wanneer ik de ASUS router volledig van stroom en netwerk ontdoe, IPTV niet goed werkt. Kortom: dan is alleen de Arcadyan HMB2260 aangesloten op de ExperiaBox, zelfs geen telefoon.

Ben nu maar mijn 2e Arcadyan die ik nog nooit gebruikt heb aan het proberen.

Net ook al de kabel die ik altijd tussen de Arcadyan en de HP switch danwel ExperiaBox had zitten omgewisseld voor een andere gegarandeerd goed werkende kabel (die altijd van ASUS router naar Synology NAS liep), zelfde probleem.

Heb met KPN Webcare inmiddels ook al veel andere stappen compleet doorlopen, o.a.:

• FTU lange tijd van stroom gehaald (lijn meting ging niet goed eerst, nu wel)
  • Arcadyan naar fabrieksinstellingen teruggezet

Reageer