Glasvezel tv stottert om de haverklap

• 14 juli 2015
  • 30 reacties
  • 1130 keer bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 7
Doe met een kabeltester ook altijd een controle zonder dat aan de andere zijde de tweede helft van de kabeltester aangesloten is.

Daarmee controleer je dan of er wellicht kortsluiting tussen twee aders is, dat heb ik ook gehad bij het aanleggen van Cat6 bekabeling in mijn woning.

Bij een kortsluiting tussen twee aders lijkt een test (met aan beide zijden de kabeltester aangesloten) succesvol, maar kortsluiting is desastreus voor de werking. In mijn geval bleek één van de aders kortsluiting te maken met de ground (shield) en de snelheid over de kabel kwam niet boven de 9Mbps uit.

Bij het meten zonder dat aan de andere zijde de tweede helft van de kabeltester is aangesloten, moeten alle ledjes uit blijven. Licht er toch één op, dat heb je blijkbaar kortsluiting en als je UTP wandcontactdozen gebruikt en shielded UTP kabels, dan is de kans groot dat er sluiting met de aarde/shield is.

Als je shielded UTP kabels gebruikt, vergeet dan ook niet om ook een shielded patchkabel tussen de wandcontactdoos en de kabeltester te gebruiken, anders meet je het bovenstaande nog steeds niet.

Reputatie 2
 Dank je wel voor het meedenken, toevallig had ik dit in de handleiding ook gelezen en daarop getest, maar er is geen kortsluiting. De handleiding gaf inderdaad aan dat met alleen de hoofdunit je dan bijvoorbeeld draad 4 en 5 tegelijk zou zien oplichten, zodat je weet dat die onderling kortstluiting hebben.

Inmiddels heb ik de EperiaBox ook een reset gegeven door de reset-knop achterop 10 seconden ingedrukt te houden, we gaan zien wat dat voor effect heeft.

En... het vreemde blijft: internet leverde continu gewoon Speedtest.net resultaten op van 10~15ms en 90+ Mbps up en down. Daar zit het probleem dus zeker niet in, want dan zou ik me ook kunnen indenken dat met bijv. 9 Mbps HD kanalen het niet meer (goed) doen.

Reputatie 7
Je spreekt over verschillende lengtes in de muur. (±15 meter en ± 20 meter)

Begrijp ik hieruit dat dit verschillende kabels zijn?

Geven al die kabels in de muur een soortgelijk resultaat?

Wat voor een type kabel loopt er door de muur (cat5/6, shielded/unshielded)?

Gebruik je UTP wandcontactdozen of steken de uiteinden van de UTP kabels gewoon uit de meer en zijn deze voorzien van een UTP plug?

Reputatie 2
Nee, het is dezelfde kabel. Sorry voor de verwarring, maar ik schat die inderdaad in op 15 tot 20 meter.

Het is een Cat 5 unshielded kabel, zoals KPN hem destijds getrokken heeft (kwam van de rol van de monteur af). De uiteinden steken gewoon uit de muur en zijn voorzien van een UTP plug.

Reputatie 7
Ok, helder, gaan we nu eens een "rare" test doen.

Sluit het geheel (alleen voor een test) eens als volgt aan:

FTU -> kabel door muur -> HP switch -> Experia Box -> HMB2260.

Heb je Internet op de Experia Box?

Doet de HMB2260 het en stottert deze wel of niet?

Reageer