Beantwoord

Glasvezelkastje aan Experia via Moca

  • 3 March 2021
  • 28 reacties
  • 1115 keer bekeken

Reputatie 2
Badge

Gisteren kregen we een glasvezelkastje in de meterkast. Die zit buiten op de galerij van de flat. Er loopt geen UTP van de meterkast naar binnen maar wel coax. Mijn vraag: kan ik mijn Experia modem binnen zetten, en de WAN poort daarvan verbinden met het glasvezelkastje via twee Moca converters? Ik weet dat dit kan aan de Ethernet zijde van de Experia maar kan het ook aan de WAN zijde? Dan kan ik ITV gebruiken met glasvezel in plaats van VDSL dat ik nu gebruik. Ik hoop dat iemand het echt heeft gedaan en dat het werkt; commentaren in de trant van "het zou moeten kunnen” zijn er genoeg.

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 11 March 2021, 14:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Badge +19

Als je de keuze maakt voor glasvezel dan doe je dat om de beste verbinding te hebben die er momenteel bestaat. Als je daarna met een "houtje touwtje oplossing”verder gaat dan heeft het geen zin. Niemand geeft je garantie dat het gaat werken zoals jij voorstelt.

Reputatie 2
Badge

Je hebt natuurlijk gelijk. Het punt is dat ik kan proberen de coax eruit te trekken en de UTP daarmee erin, maar als dat ergens onderweg blijft steken heb ik èn geen coax èn geen UTP verbinding. Want ik heb geen idee hoe de coax door de woning is gevoerd. Daarom eerst maar eens kijken wat de Moca's presteren - als dat aan de WAN zijde al mogelijk is - en als dat niet aanvaardbaar is kan ik altijd nog gaan trekken. Moca 2.0 beweert 1 Gbps te kunnen transporteren maar ik moet het nog zien: generaties klussers kunnen de coax hebben gesplitst, geknakt of verkeerd gemonteerd.

@tjiplub Heb jij die Moca's nog liggen of ga je ze aanschaffen? Bij mijn weten is dat vrij prijzig spul namelijk. Zou zonde zijn als het dan niet werkt. 

Zoals @Joep1965  al aangeeft zijn hier weinig garanties te geven. Ik weet ook niet of er veel kabels langs elkaar liggen wat weer voor interferentie kan zorgen.

Mochten ze in jouw bezit zijn, kun je gewoon experimenteren. Mocht je ze gaan kopen dan zou ik het bonnetje goed bewaren ;-)

Reputatie 2
Badge

Ik heb ze inderdaad niet liggen dus het zou een flinke gok zijn. Daarom ga ik eerst maar eens goed kijken naar het onderwerp "kabels trekken” waarover ik misschien te pessimistisch ben. Overigens werkt de woningcorporatie ook niet echt mee: ik mag alleen door een erkende elektricien een stopcontact in de meterkast laten aanleggen en de coax moet weer terug als ik de woning ooit verlaat. Ze zeiden me kort en goed dat die glasvezelkastjes in elke meterkast van de pakweg 35 woningen in het gebouw hun ook maar waren overkomen. Ze hebben er echt niets mee te maken! Tja, glasvezel is een zegen, maar vooral voor KPN in dit geval.

Ik zou toch adviseren om tussen de glas-NT (glasvezelmodem) en de router (het modemgedeelte in de Experiabox wordt bij glas niet gebruikt) een UTP kabel te gebruiken. En voor de glas-NT moet er inderdaad een stopcontact zijn.

N.B. Een kpn monteur hanteert NIET de boor voor kabels.

Als wij hier glasvezel krijgen dan ga ik er van uit dat die voor in de woonkamer komt (standaard huur-flat tot 3 hoog). De meterkast zit buiten de huisdeur (ca. 80 cm er tussen) en daar is m.i. geeneens ruimte voor een glas-NT.

De MoCa adapters moeten VLAN aankunnen, daar ben ik zo 1-2-3 niet zeker van of de diverse types dat wel kunnen, denk/gok het wel, maar echte specificatie van wat je wil kopen zou meer zekerheid kunnen geven.

Hou in ieder geval als reserve/backup/test even een ethernetkabel achter de hand.

Als het 35 aansluitingen zijn en de woningcorporatie staat een beetje met de mond vol tanden, misschien kan je bij alle 35 navragen en dan in 1 keer een elektricien voor eenieder die op glasvezel overgaat, stopcontact laten plaatsen.

In theorie kan je ook met een glasfiber verlengkabel van de meterkast naar ergens binnen in de woning, maar dan zal KPN wel weer hikken, want dit zal nieuwe aanleg zijn, dus PON en daar kan je niet zelf het glasvezel-NT kastje kiezen.

Reputatie 7
Badge +24

Die coax aan beide kanten los halen en dan voorzichtig proberen een stukje heen en weer te trekken. Dan weet je hoe de vlag erbij hangt. Maar let op dat je niet te ver trekt...

Reputatie 2
Badge

Ik denk dat in mijn flat bijna niemand de glasvezel aansluiting zal gebruiken. Iedereen heeft coax en bijna iedereen dus Ziggo. Wij zijn er net komen wonen en wilden ons KPN ITV abonnement meenemen wegens de eerder gemaakte opnamen. Dat blijkt prima te lukken via VDSL en een paar homeplugs! Het is eigenlijk meer de ergernis over de houten ham die KPN in onze meterkast heeft gelegd die me op een zoektocht heeft gestuurd. Maar de tip van tmoesel ga ik opvolgen: via de bewonerscommissie moet er achter te komen zijn hoeveel bewoners een UTP kabel willen trekken en een stopcontact aanleggen. Ik weet al dat een externe firma de kabel zou trekken voor ongeveer €150 all-in en een elektriciens-stopcontact schat ik op plm €75. Mogelijk zouden bij voldoende afname die prijzen nog wat kunnen zakken. En ik ga KPN maar eens vragen wat ze willen bijdragen. Ik denk helemaal niks, maar vragen kan altijd. Die Moca's laat ik maar in de winkel staan: zelfs als de specs 1 Gbps beloven dan kan mijn coax nog altijd roet in het eten gooien.

Reputatie 2
Badge

Zojuist contact gezocht met KPN klantenservice. Ik bleek in een chat te belanden met een medewerker. Toen ik vroeg of KPN ook een oplossing had voor de hoge aansluitkosten brak de medewerker de chat zonder commentaar abrupt af. Nou ja, het is altijd leuk als een dienstverlener voldoet aan de verwachtingen…. Conclusie: als ik een betere verbinding wil dan moet ik naar Ziggo, niet KPN.

Je zou ook even op https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/ kunnen kijken wat de te verwachten snelheden zijn over de DSL/telefoonlijn. Je hebt 3 dragers (coax, telefoonlijn, glasvezel), dus mooie concurrentie.

Dat glasvezel werkend krijgen is al veel over gezegd op dit forum, er wordt momenteel flink vaart gemaakt met glasvezel aanleg, ook door KPN concurrenten in andere wijken/regio’s. Het is echt bulk, iets goedkopers en efficienters wellicht in dit geval, is allemaal te speciaal/moeilijk o.i.d. Misschien dat op termijn men wel gaat buigen, omdat anders mensen gewoon bij Ziggo blijven en de glasvezel er voor noppes ligt.

Zoals al gezegd, als ze gewoon de glasvezelconverter in de woning plaatsen, dan heb je geen stopcontact in de meterkast nodig. In principe tekoop: https://www.kpnwebshop.com/detail-webshop/g-010g-q-gpon-ont-indoor-1ge-scapc/2 en dan ergens nog in een (andere) webshop een glasvezel patchkabel van een meter of 15 regelen. Er zijn ook wel GPON routers te koop met direct glasvezelingang, dat doen ze o.a. in buitenlanden, zie b.v. https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-5491/

Zojuist contact gezocht met KPN klantenservice. Ik bleek in een chat te belanden met een medewerker. Toen ik vroeg of KPN ook een oplossing had voor de hoge aansluitkosten brak de medewerker de chat zonder commentaar abrupt af. Nou ja, het is altijd leuk als een dienstverlener voldoet aan de verwachtingen…. Conclusie: als ik een betere verbinding wil dan moet ik naar Ziggo, niet KPN.

Ai, ai.  Da's niet best. Onze monteurs plaatsen (tegen betaling) wel stopcontacten maar dit hele verhaal met de woningcooperatie en de afstand tot de glasvezel zorgt bij mij voor veel vraagtekens. Hoe gaat een monteur van ons hier mee om als hij de opdracht krijgt jou aan te sluiten? Ik heb eerlijk gezegd geen idee. 

Ik wil graag wat meer informatie verzamelen. Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt?

Reputatie 2
Badge

Profiel aangevuld. Snelheden: koper 29 Mbps; bonded koper: niet beschikbaar; Ftth 1000 Mbps. 4G buitengebied: niet beschikbaar. Ik heb het spec sheet van de G-010G-Q GPON ONT aandachtig bestudeerd; nadat ik alle afkortingen op me had laten inwerken kwam ik tot de conclusie dat de functionaliteit lijkt op die van het glasvezelkastje dat KPN mij reeds heeft geschonken (Ftth in, 10/100/1000 Mbps ethernet uit).  Maar wellicht is de ethernet functionaliteit toch uitgebreider, zo zag ik bijvoorbeeld multicast voorbij komen. Hoe dan ook zal ook deze converter het trekken van een UTP kabel nodig maken. Voorlopig doe ik het maar met mijn 29 Mbps connectie: HDTV gaat daar prima overheen. 4K is nog niet aan de orde want onze TV uit 2009 doet het zelfs in 1080p!

Dat is een prima snelheid voor normaal gebruik, de voordelen van glasvezel worden nogal eens overschat, dat is als drinken uit een brandkraan.

Nu zal het wel zo zijn dat kpn op den duur het kopernetwerk zal gaan uitfaseren, dus zal het toch handig zijn om een utp kabelroute te gaan verzinnen.

Is dat echt heel ingewikkeld in deze flat ? Is het huur ? Zo ja dan zou de woningbouw daar nog iets in te betekenen kunnen hebben, zij zijn ook degene die het overleg met de glasvezel aanlegger hebben gedaan, neem ik aan.

En/of er is een vereniging van eigenaren, mogelijk gezamenlijk een bedrijf inhuren om overal (op voorhand) een kabel aan laten leggen ?

 

==== aanvulling ====

Ik zie nu (!) dat je al overleg hebt gehad met de woningbouw.

Reputatie 2
Badge

Ik heb de woningcorporatie gevraagd of ze met KPN overleg hadden gehad en/of de verbindingen binnen de woningen hadden voorbereid. Het blijkt dat er geen overleg tussen de corporatie en KPN is geweest. De medewerker van de corporatie zei me dat de glasvezelkastjes een exclusieve zaak zijn van KPN; de corporatie heeft daar helemaal niets mee te maken. Helaas was ik niet ad rem genoeg om haar te vragen wie KPN toestemming had gegeven om de kastjes aan te leggen. Er is wel een bewonerscommissie (huurders) maar die heeft geen formele positie en werd ook niet betrokken. Ik ga hun wel presenteren wat ik allemaal heb ontdekt, maar die queeste is nog niet voltooid...

Juist, precies wat ik bedoel, lastig als je in zo’n afhankelijke situatie zit.

Hou ons hier op de hoogte ayb.

Voor mij uit interesse en voor het algemeen nut, dit probleem gaat nog veel vaker voorkomen.

Nog een praktische vraag: Hoe ver zit dat glasvezelkastje van jouw voordeur?

Hoe ver zit dat glasvezelkastje van jouw voordeur?

Inderdaad. Aangezien het huur betreft ga ik even uit van een 'klassieke’ huurflat met 3 woonlagen. Daar zitten de meterkasten in het trappenhuis. Dan zit de meterkast (hier) nog geen meter van de huisdeur. Gaatje in meterkast en gaatje in de muur boven de huisdeur boren en je kunt zo naar 'binnen’ met een UTP kabel. Afwerken met kunststof kabelgoot.

( @Erwin_ )

Reputatie 2
Badge

Klopt bijna, alleen zijn er 5 woonlagen. De meterkast zit inderdaad naast het toilet dat naast de voordeur zit. Het is dus een logische gedachte om een UTP cat6 kabel in het toilet te laten binnenkomen en langs de plinten en onder drempels door te leiden. Echter (...daar gaat’íe weer...) er zijn geen drempels want het is een “beschermd wonen” appartement dat geschikt is voor rolstoelgebruikers. De kabel zou dus een extreem lange slalom moeten maken langs tientallen meters plinten en overal in huis erg opvallen, kabelgoot of niet. Daarom mogen we verwachten dat de verhuurder zou verlangen dat ik hem eruit haal als we vertrekken. En dan ook alle gaatjes dichtstop die nodig waren om hem vast te zetten. Dan nog liever 2 Moca’s! Bottom line is denk ik de vermaning van Kees Yagi: “de voordelen van glasvezel worden nogal eens overschat, dat is als drinken uit een brandkraan.". Wijze raad, die ik voor de buis gezeten tevreden zal opvolgen. "Beter”is de grootste tegenstander van "goed". Maar ik zal wel verslag doen van acties en reacties van de wonoingcorporatie en de huurderscommissie.

Helaas zul je na 2023 wel moeten. Dan levert KPN niet meer over koper in gebieden waar ze ook glasvezel hebben. Het hele kopernet wordt daar dan uitgezet. Andere providers hebben het dan ook niet meer tot hun beschikking.

En je hoeft niet langs plinten. Heb 't bij diverse mensen al gewoon met een (witte) kabelgoot langs het plafond / muur zien lopen. En wie kijkt er nou omhoog (?)…  dus zie je er niks van. Pas op het punt waar de Experiabox moet komen ga je naar beneden. Of ook in een hoek...

Reputatie 2
Badge

We hopen in 2023 een liever huis te hebben. En anders is er altijd nog Ziggo :sunglasses:

Ik wil even samenvatten:

Er is een glasvezelkastje geplaatst in jouw meterkast. Die staat op de galerij. Dat kastje heeft daar stroom, als ik het goed heb gelezen. 

De kernvraag is: Hoe krijg ik dat signaal op een nette en betaalbare manier bij mij in huis.

Er zijn verschillende opties. Mocht jij op glasvezel over willen, kun jij dat bij mij kenbaar te maken. Ik zorg dan dat er een omzet order in het systeem komt te staan. Het is dan verstandig om hier een installatie monteur bij te bestellen. Helaas zit hier sinds kort wel een prijskaartje (75 euro) aan vast. (exclusief meerwerk) 

De monteur kan samen met jou beoordelen wat er haalbaar is. Als het een mission impossible lijkt omdat de kabel niet via 'normale’ weg naar binnen kan, dan gaan we dit kenbaar maken bij KPNNetwerk en dan zijn zij weer aan zet. Lukt het wel, is dat natuurlijk mooi meegenomen. 

 

KPN benadert klanten ook proactief om over te stappen op glasvezel. Of dat bij jou op korte termijn ook gaat gebeuren, weet ik niet. Dit is trouwens ook geen verplichting.

Wel komt er dan een monteur die het gratis voor jou gaat proberen aan te sluiten. Dus misschien is het verstandig om dit aanbod af te wachten als je op dit moment tevreden bent met je koper aansluiting. 

 

Tot slot: KPN wilt in de toekomst van veel koper af. Als die tijd is aangebroken kun je natuurlijk zelf een keuze maken of je met ons door wilt op glasvezel. 

Reputatie 6
Badge +8

Hoe groot is die flat? Je kunt de utp kabel via de meterkast en toilet in de hal uit laten komen denk ik? Dan hang je het ding bij de dichtstbijzijnde lichtschakelaar. Combiwandcontactdoos er op en klaar.

 

We hopen in 2023 een liever huis te hebben. En anders is er altijd nog Ziggo :sunglasses:

Kabel (bv Ziggo) moet zelfs aanwezig zijn in die woningen volgens bouwbesluit.

Een vriend van mij heeft ook een eigen woning in een begeleid wonen pand. Daar is in het hele pand nooit DSL of Glasvezel naar binnen getrokken. Bewoners kunnen alleen maar Ziggo nemen.

Maar m.i. is er met Ziggo ook niets mis qua TV, internet en er is zelfs 'vaste’ telefoon mogelijk. Ze leveren op elk adres ook tot 500 Mb/s momenteel en dat wordt steeds vaker 1000 Mb/s.

Reputatie 2
Badge

Ik wil even samenvatten:

Er is een glasvezelkastje geplaatst in jouw meterkast. Die staat op de galerij. Dat kastje heeft daar stroom, als ik het goed heb gelezen. (...) KPN benadert klanten ook proactief om over te stappen op glasvezel. Of dat bij jou op korte termijn ook gaat gebeuren, weet ik niet. Dit is trouwens ook geen verplichting.

Wel komt er dan een monteur die het gratis voor jou gaat proberen aan te sluiten. Dus misschien is het verstandig om dit aanbod af te wachten als je op dit moment tevreden bent met je koper aansluiting. (...)

Ik heb inderdaad een mail gekregen waarin KPN Klantenservice mij een rode kabel aanbiedt. Daarin staat echter ook dat er een monteur komt die 1 à 2 uur bezig zal zijn om "het aansluitpunt aan te passen". Ik heb toen Klantenservice gebeld en trof een mevrouw die met verzekerde dat de monteur de complete aansluiting werkend zou maken, dus ook het naar binnen brengen van de rode kabel. Ik vroeg haar wat er zou gebeuren als het niet zou lukken; het antwoord luide dat de bestaande aansluiting pas zou worden opgeheven als de nieuwe zou werken. Over het ontbrekende stopcontact hebben we het niet gehad omdat haar antwoord was dat de monteur alles zou doen om de aansluiting werkend te krijgen. Toch blijft er wat mist rond de acties van de monteur hangen: de mail vermeldt slechts dat de monteur mij een rode kabel geeft en dat zij/hij het aansluitpunt komt aanpassen. Maar de mevrouw die ik sprak zei me dat hij/zij alles gaat doen om de aansluiting werkend te krijgen. Toch houd ik nu op met raden naar de gebeurtenissen als de monteur komt: ik krijg het niet helemaal helder en dus resteert niets anders dan afwachten wat er gaat gebeuren. De monteur komt op 26 maart; ik zal hier verslag doen van de ont- dan wel verwikkelingen.

Reputatie 2
Badge

We hopen in 2023 een liever huis te hebben. En anders is er altijd nog Ziggo :sunglasses:

 

Maar m.i. is er met Ziggo ook niets mis qua TV, internet en er is zelfs 'vaste’ telefoon mogelijk. Ze leveren op elk adres ook tot 500 Mb/s momenteel en dat wordt steeds vaker 1000 Mb/s.

Als het met KPN niet zou lukken nemen we ZIGGO obv glasvezel, houden daarnaast het KPN abonnement nog een tijdje aan om alle opnamen te bekijken en zeggen KPN dan onder dank vaarwel. Maar het blijft nog even onhelder wat KPN precies wel en niet in onze woning gaat doen, dus zover is het nog niet.