Beantwoord

Glasvezelmodem ook Coax aansluiting?

• 4 oktober 2017
  • 30 reacties
  • 10839 keer bekeken

Graag wil ik weten of jullie glasvezel modem(in de meterkast) aansluiting heeft voor coax? Momenteel heb ik Telfort en deze heeft het wel. Ben nu aan het overstappen naar KPN en weet nu niet of jullie dit ook hebben.
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 4 oktober 2017, 10:41

Hoi,

Nee alleen de oude Telfort propositie heeft dit nog. Zodra je dus overstapt ben je die kwijt.

Robin
Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Nee alleen de oude Telfort propositie heeft dit nog. Zodra je dus overstapt ben je die kwijt.

Robin
Het is dat je er al aan begonnen bent, anders zou ik zeggen niet doen, als je de coax gebruikt voor meedere tv's ook bij Telfort zelf ga je bij wijzigingen over naar alles via de experiabox en verlies van coax.
Reputatie 7
Badge +10
Het is dat je er al aan begonnen bent, anders zou ik zeggen niet doen, als je de coax gebruikt voor meedere tv's ook bij Telfort zelf ga je bij wijzigingen over naar alles via de experiabox en verlies van coax.
Waarom zou je het niet doen?
Waarom zou je het niet doen?

Los van het wel of niet overstappen naar KPN dat laat ik even buiten beschouwing.
Met de coax optie is het voordeliger om meerdere tv's aan te sluiten bij de nieuwe leverstraat ben je voor meerdere televisie's verplicht per tv een decoder a €5,00 te huren en de nodige draadloze verbindingsets en of utp kabels trekken. Kortom redelijk wat bij komende kosten. Wil je Itv is het een keuze om een extra decoder te nemen geen plicht.
En om radio te luisteren is het handiger.

En als tweede argument de vrijheid in routerkeuze omdat de NT/Mtu de TV en telefoon afhandelt dus geen omwegen nodig met een eigen router achter een experiabox.

In feite zijn dsl klanten beter uit die hebben maar 1 stroomgebruiker om het internet op te komen, waar glasvezelklanten standaard twee stroomgebruikers nodig hebben.
Reputatie 7
Badge +10
Dat kunnen allemaal argumenten zijn om bij Coax te blijven (de een snijdt wat meer hout dan de ander). Wat mij betreft heeft glasvezel/utp met afstand de voorkeur:
- Veel hogere uploadsnelheid
- Goede verbindingen binnenshuis over grotere afstanden (geen gedoe met splitters en versterkers, overstuurde en onderstuurde signalen)
- TV en internet allemaal over dezelfde bedrading
- Minder gevoelig voor storingen
@joss1965 Technisch heb je uiteraard helemaal gelijk. Ik heb toen we glasvezel kregen niet voor niks de overstap gemaakt toen nog net de Telfort oude propositie juist vanwege de coax.

Het gaat er niet zo zeer over om bij coax te blijven het is gewoon een handige bruikbare extra. Het is nu waarschijnlijk anders maar vanuit de cai-tijdperk hebben de meeste huizen vaak de coax kabels naar de tweede etage al of nog liggen dus zijn extra tv aansluitingen een must dan ben ik toch van mening dat je alle extra bijkomende kosten en geklus niet moet vergeten.

Wat betreft de oude en de nieuwe propositie heb je wel gelijk dat het handig is dat je tv en internet via 1 kabel gaan, maar als je een smart-tv niet via een utp uitgang op de tv decoder kan doorlussen heb je toch ook weer een switch nodig.

Kortom ik heb bewust de keuze voor Glasvezel gemaakt met coax en zal daar bij blijven tot de stekker eruit wordt getrokken.
Reputatie 7
Badge +10
@Galdor68 Als de Coax er ligt en het zit niet in de weg, zou ik het ook zeker laten liggen. De kabel die ik naar boven heb aangelegd ligt er ook nog steeds en op het AOP beneden haal ik nog steeds het Ziggo signaal op (voor Ziggo Sport).
Reputatie 7
- Veel hogere uploadsnelheidKwestie van tijd: zodra Ziggo symmetrisch docsis 3.1 invoert zijn symmetrische snelheden, veel hoger dan 1 Gb/s ook met coax mogelijk. Tot nu toe waren dat de kroonjuwelen van glasvezel, maar dat duurt dus niet zo lang meer (Ziggo is al aan 't testen). KPN laat hier dus een flinke steek vallen nu ze de aanleg van glasvezel zo goed als stopgezet hebben. Met DSL, zelfs met Bonded VPlus, hebben ze straks het nakijken. Misschien dat 5G over een aantal jaren een alternatief is, maar dat heeft VodafoneZiggo tegen die tijd vast ook wel.

maar als je een smart-tv niet via een utp uitgang op de tv decoder kan doorlussen heb je toch ook weer een switch nodig.Deze redenering begrijp ik niet helemaal. Als je hetzelfde wilt in een coax omgeving moet je zelfs een extra UTP-kabel aanleggen naast je coax-kabel, in een UTP-omgeving heb alleen een switch nodig; een stuk eenvoudiger dus. Of mis ik iets?
@Henk2304 Met symmetrisch bedoel je neem ik aan up en download gelijk. Want wat dat betreft heb je met die steek laten vallen helemaal gelijk, want behalve dat TS zijn ondersteunende coax kwijtraakt gaat hij als het tegenzit ook terug van bijvoorbeeld 50/50 naar 50/5 dat zal tegen bijbetaling dan wel weer recht te trekken. Zonder al te negatief te willen klinken is dat toch minder waar voor je geld.

Waar het mijn andere opmerking betreft mis je niks het is inderdaad eenvoudiger. Hoewel ik uitga van de glasvezel oude propositie dus geen coax/ziggo situatie.
Ik moet nu inderdaad 2 utp's gebruiken 1 voor de itv van de NT naar de animo en 1 van de router naar de smart tv zou ik naar de nieuwe situatie overstappen zoals TS kan ik 1 kabel laten vervallen maar moet ik wel weer investeren in een extra switch rond de € 30,00

Waar het op neer komt ga je van Telfort naar KPN zoals TS omdat deze meer diensten levert bijvoorbeeld, en je komt van de oude propositie moet je echt heel goed kijken wat er allemaal verandert. Heb je overal utp kabels liggen zoals bij ons thuis zal het allemaal wel meevallen, maar ik gok dat dit lang niet overal zo is.

Offtopic Ik hoop wel dat de hypotetische experia v11 van @wjb ook glasvezel vriendelijk wordt dat we geen afzonderlijke NT nodig hebben, dan zou ik ook nog overwegen om naar de nieuwe propositie overstappen. Maar zoals ik al schreef het bevalt mij nog prima.
Reputatie 7
Ik hoop wel dat de hypotetische experia v11 van @wjb ook glasvezel vriendelijk wordt dat we geen afzonderlijke NT nodig hebben, dan zou ik ook nog overwegen om naar de nieuwe propositie overstappen. Maar zoals ik al schreef het bevalt mij nog prima.Ik hoop juist precies het omgekeerde, ik pleit bij die fictieve V11 juist voor het gelijk trekken van VDSL en Glas en het fysiek uit elkaar trekken van de modem en router functionaliteit.
In beide omgevingen is een modem nodig om de electrische signalen om te zetten in golven, het enige verschil is dat bij glas verbindingen die electromagnetische golven de vorm van licht aannemen.
De NTU is het modem bij een glasvezelverbinding en als je dat topic over die fictieve V11 leest, dan lees je dat de V11 een modem is en geen router. De V11 is dus feitelijk de NTU van een DSL verbinding. Bij een glasvezel verbinding bestaat die fictieve V11 uit ... juist ... niets, want daar vervult de NTU die rol al. 🙂
@wjb het was alweer een tijdje geleden dat ik het heb gelezen. Maar zoals jij het uitlegt vind ik het ook prima. Mij zou het gaan om minder stopcontacten noodzakelijk.
Reputatie 7
@wjb het was alweer een tijdje geleden dat ik het heb gelezen. Maar zoals jij het uitlegt vind ik het ook prima. Mij zou het gaan om minder stopcontacten noodzakelijk.Bij die fictieve V11 zijn dus minimaal twee stopcontacten nodig, één voor de V11 of NTU en één voor de router. Die router kan een eigen router zijn zoals bijvoorbeeld een Ubiquiti EdgeRouter Lite of de fictieve managed router van KPN. (Zie dat topic over de fictieve V11.)
Reputatie 7
Maar in dat geval hoeft de router (net als nu bij glasvezel) niet perse bij het modem in de meterkast geplaatst te worden.
Reputatie 7
Met symmetrisch bedoel je neem ik aan up en download gelijk.Ja, precies!
Reputatie 7
Maar in dat geval hoeft de router (net als nu bij glasvezel) niet perse bij het modem in de meterkast geplaatst te worden.Klopt en dat is misschien wel één van de grootste voordelen van het fysiek uit elkaar trekken van modem en (wifi) router.
Meterkast aan de buitenkant van jouw woning ... geen probleem.
Bovenwoning met meterkast op de begane grond ... geen probleem.
Appartement op de derde verdieping met centrale technische ruimte in de kelder ... geen probleem.
Grote afstand tussen woonkamer en meterkast ... geen probleem.

Feit blijft: Twee stopcontacten. 😉
Feit blijft: Twee stopcontacten. 😉
Zolang de NTU dan maar weer coax ondersteuning krijgt of houd gewoon omdat het kan neem ik die twee stopcontacten voor lief, zonder coax trouwens ook, maar ik vind het gewoon een nuttige extra, hoef ik de huidige tuner niet te verwisselen voor een internetradio of een soundbar oid aan de itv decoder te koppelen.
Reputatie 7
Feit blijft: Twee stopcontacten.Inderdaad, maar die tweede kun je dan gebruiken in de woonkamer of zo, waar het aantal wandcontactdozen (!) doorgaans wat ruimer is dan in de meterkast. Woonkamer is wellicht wat minder handig (ook al staan daar vaak tv en telefoon), vooral als je nog een paar kabels van router naar de rest van je huis wilt laten lopen. Een switch(kast) met kabels willen veel mensen immers liever niet in de woonkamer. Maar daar zijn vast creatieve oplossingen voor te bedenken.
Voorlopig heb ik geen keus, met DSL zijn modem en router nog gecombineerd.
Reputatie 7
hoef ik de huidige tuner niet te verwisselen voor een internetradio of een soundbar oid aan de itv decoder te koppelen.Maar waar is je tuner dan nu aan gekoppeld, een versterker? Je zou de KPN ontvanger ook kunnen aansluiten op die versterker (daar wordt zelfs een audiokabeltje bij de ontvanger voor meegeleverd).
hoef ik de huidige tuner niet te verwisselen voor een internetradio of een soundbar oid aan de itv decoder te koppelen.Maar waar is je tuner dan nu aan gekoppeld, een versterker? Je zou de KPN ontvanger ook kunnen aansluiten op die versterker (daar wordt zelfs een audiokabeltje bij de ontvanger voor meegeleverd).
Ik maak momenteel gebruik van een cinemaset daar zit de tuner in geen extra versterker nodig althans voor ons voldoet het.
Reputatie 7
...Voorlopig heb ik geen keus, met DSL zijn modem en router nog gecombineerd.Die fictieve V11 zou voor jou voordelen kunnen hebben. Zo zou de 5GHz wifi in jouw woonkamer beter kunnen zijn zonder daar een apart wifi accesspoint voor te hoeven plaatsen of zou je, als je dat nodig zou hebben, VPN functionaliteit in jouw eigen router kunnen onderbrengen.
Ook Ziggo levert de Cisco EPC3008 als los DOCSIS 3.0 kabelmodem. Eigen router er achter en draaien maar.
Reputatie 7
Ik maak momenteel gebruik van een cinemaset daar zit de tuner in geen extra versterker nodig althans voor ons voldoet het.Maar dan sluit je daar je ontvanger toch op aan, dat doe ik ook zo, zelfs via de optische TOSLink-aansluiting. Heb je ook nog eens DD5.1 bij een aantal HD-zenders. De tuner gebruik je dan niet meer, maar daarvoor in de plaats krijg je digitale radio. Werkt prima bij mij.
Ik maak momenteel gebruik van een cinemaset daar zit de tuner in geen extra versterker nodig althans voor ons voldoet het.Maar dan sluit je daar je ontvanger toch op aan, dat doe ik ook zo, zelfs via de optische TOSLink-aansluiting. Heb je ook nog eens DD5.1 bij een aantal HD-zenders. De tuner gebruik je dan niet meer, maar daarvoor in de plaats krijg je digitale radio. Werkt prima bij mij.
Dat kan inderdaad en ik ben niet zo'n fanatieke electra bezuiniger maar op die manier moet ik wel 2 apparaten gebruiken tegen nu maar 1.
Ik weet dat ik als een zeurkous over kan komen absoluut niet de bedoeling.
Reputatie 7
Tja, dan begrijp je 't nog niet helemaal vrees ik. Het verschil in energie verbruik tussen stand-by en gewoon aan is bij de KPN ontvanger ongeveer 1 W, misschien zelfs nog iets minder. Het zou zo maar kunnen dat het tunerdeel van je cinema set dat bij gebruik ook verbruikt. De hele KPN ontvanger gebruikt "maar" tussen de 5 en 6 W. Één gloeilamp vervangen door een LED-lamp en dan heb je dat al weer ruimschoots gecompenseerd. En dan heb je dus digitale geluidskwaliteit, daar kan geen analoge ontvanger tegenop.
Laten we het er maar ophouden dat ik van simpel houd en dit is in mijn ogen het simpelst.
Bij mijn weten is het DVB-c signaal vanuit de NT naar de coax niet analoog. Over dat geluidskwaliteit zullen we verder maar niet uitwijden hier.
Reputatie 7
DVB-C wel, maar de coax-ingang van jouw cinema set vast niet. Die is net als die bij mij gewoon analoog. Je stemt vast af met de analoge FM-frequenties. Ik ken de Telfort opstelling nog van een paar jaar geleden (familie) en die levert naast DVB-C ook nog een aantal analoge tv en dus ook FM-radiosignalen.
De digitale radiosignalen kun je wel ontvangen via de de DVB-C tuner van je tv, maar daarvoor moet je dus je tv weer aanzetten en die gebruikt meer energie dan de KPN ontvanger.

Reageer