Beantwoord

haperen opnames

• 6 september 2017
  • 25 reacties
  • 2166 keer bekeken

Het afspelen van opnames gaat af en toe gepaard met een hapering.
Vanavond echter niet meer af en toe: tot 5 seconden onderbreking en dat om de 2 a 3 minuten!
Dit is niet meer normaal!
icon

Beste antwoord door Maaike_ 18 september 2017, 08:25

De nieuwe modem heeft de haperingen zo goed als verholpen; bkooistra houdt de verbinding de komende tijd goed in de gaten.
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Geen garantie op succes, maar het probleem wordt vaak opgelost door het resetten van je tv ontvanger (zie https://www.kpn.com/faq/16848), maar misschien heb je dat al geprobeerd.
Ik ben al een tijdje KPN klant.
Dus heb ik gereset wat er maar te resetten is: TV ontvanger, modem, geen verbetering.
Heb ik alles geprobeerd op een ander apparaat: 2e ontvanger en 2e TV: geen verschil
gekeken naar de snelheid: 100Mb glasvezel: niet goed genoeg?

Het zit m.i. gewoon in de KPN dienst die de opnames moet terugspelen: gebrekkige apparatuur of te krap bemeten.
Reputatie 7
Badge +10
Dus hetzelfde probleem treedt op bij je andere ontvanger (en ook als je de ontvangers omwisselt)? Dan begin ik te denken aan een probleem met de router (Experia V?). Hopelijk kan een moderator er op korte termijn naar kijken.
Arcadyan VGV7519 firmware 02.00.136

Had gedacht dat het aan de drukte op het KPN zou liggen, maar op een rustige middag is het even erg.
Lijkt dus iets structureels te zijn.

Er leest toch een KPN moderator mee hier?
Nog suggesties?
Kom er net achter dat het probleem niet beperkt is tot terugkijken van opnames.

Kijken vanaf begin hapert ook: niet om aan te zien!!
Reputatie 7
Badge +10
Dus hetzelfde probleem treedt op bij je andere ontvanger (en ook als je de ontvangers omwisselt)? Dan begin ik te denken aan een probleem met de router (Experia V?). Hopelijk kan een moderator er op korte termijn naar kijken.
Kom er net achter dat het probleem niet beperkt is tot terugkijken van opnames.
Kijken vanaf begin hapert ook: niet om aan te zien!!

Een moderator gaat dit hopelijk oppakken om naar je router te kijken.
Reputatie 7
Ik ben wel benieuwd wat de KPN speedtest voor een waarden geeft als jij die haperingen constateert.
Wat zou mijn downloadsnelheid dan minimal moeten zijn om een HD opname te streamen?
Reputatie 7
Een SD stream neemt zo'n 4,5Mbps, een HD stream zo'n 7,5Mbps en een HD-"Glas" stream zo'n 12,5Mbps.
Jij zou dus meer dan genoeg moeten hebben met een 100Mbps glasvezelverbinding. Toch ben ik benieuwd naar de snelheid die je werkelijk meet.

Zelf hebben wij ook een glasvezelverbinding en wij ervaren nooit problemen.
Reputatie 4
Hallo @bkooistra, welkom op het Forum. Jammer te lezen dat je zoveel haperingen bij het tv kijken ervaart, dat is inderdaad niet de bedoeling!

wjb heeft een goed punt met zijn post: Ik ben wel benieuwd wat de KPN speedtest voor een waarden geeft als jij die haperingen constateert.

Daar ben ik namelijk ook nieuwsgierig naar! Zou je bij de eerstvolgende hapering deze meting uit willen voeren (bij voorkeur via bekabelde verbinding, dus niet via WiFi) en de resultaten via mijn privébericht door willen geven? En ervaar je deze haperingen ook bij 'live' tv kijken? Of alleen bij de functie 'begin gemist' en de opnames?

Ik hoor graag van je.
Een SD stream neemt zo'n 4,5Mbps, een HD stream zo'n 7,5Mbps en een HD-"Glas" stream zo'n 12,5Mbps.
Jij zou dus meer dan genoeg moeten hebben met een 100Mbps glasvezelverbinding. Toch ben ik benieuwd naar de snelheid die je werkelijk meet.

Zelf hebben wij ook een glasvezelverbinding en wij ervaren nooit problemen.

Hier een screenshot van mijn speedtest, lijkt Max Verstappen wel die verdwaald is in een rollatorwedstrijd voor 80-plussers, dat kan de bottleneck niet zijn dunkt mij 😉
Maar nu even serieus: deze snelheid meet ik constant, al dan niet tijdens een haperend beeld, maakt niets uit.
Het haperen gebeurt dus ook alleen tijdens terugkijken van een opname en tijdens "kijken vanaf begin" en NOOIT tijdens normaal tv kijken, hoeveel tv's of andere apparaten er ook tegelijk bezig zijn.
Reputatie 7
Daar is niets mis mee, ik neem aan dat tijdens de meting er één TV ontvanger aan stond.
Welke type TV ontvanger gebruik je?
Nee hoor, tijdens de test draait het huishouden gewoon door, meerdere pc's, 2 tv's aan, data synchroniseren in de cloud, Ik stop niks om de test mooier te laten lijken.

TV ontvanger is HMB2260 van Arcadyan maar die 2 heb ik (voor de zekerheid) al onderling uitgewisseld.
Die doen het toch ook tijdens gewoon tv kijken? Dus wat zou er voor die ontvangers anders zijn tijdens opnames terugkijken of kijken vanaf begin?
Reputatie 7
Ik ben heel benieuwd wat @Maaike_ hier verder mee kan, ik zie geen vreemde dingen.
Mijn voorstel zou zijn om die Experia Box V8 (VGV7519) te vervangen, maar het probleem zou ook hogerop in het netwerk veroorzaakt kunnen worden.
Mijn onderbuikgevoel zegt ook: hogerop in het netwerk.
In mijn huis en omgeving zie ik geen obstakels tenzij de huis-apparatuur verschillend omgaat met "gewoon tv kijken" en "terug kijken" maar dat lijkt me heeel sterk
Reputatie 7
Toch zou ik ook die V8 niet uitsluiten, maar inderdaad zou het ook maar zo hogerop in het netwerk kunnen zitten..
Live televisie kijken en uitgesteld kijken zijn gebaseerd op twee compleet verschillende technieken.
Bij live televisie kijken wordt gebruik gemaakt van zogenaamde IGMP multicasts. Dit betekent dat elke uitzending maar één keer over het netwerk gaat en toch vele TV ontvangers kan bedienen. Bij uitgesteld kijken moet voor elke TV ontvanger de uitzending apart verzonden worden immers niemand kijkt op precies hetzelfde moment. De belastng van de centrale infrastructuur is bij uitgesteld kijken dan ook vele malen hoger dan bij live televisie kijken. KPN probeert de belasting van het netwerk te minimaliseren door de uitzendingen decentraal (dichter bij de afnemer) op te slaan. Ik denk dat daar de bottleneck zit, de capaciteit van die decentrale opslag voor jouw gebied lijkt ontoereikend.
Precies wat ik ook denk, zonder de moeilijke termen te kennen.
Of het nou live tv of uitgesteld tv is: de apparatuur bij de gebruiker thuis heeft met ongeveer dezelfde stream te maken, of-ie nou van vandaag of van "gisteren" is. Dus als die thuis-apparatuur ruim bemeten is zit daar nooit de bottleneck.

Mijn probleem en dat van meerdere klagers hier en elders tonen aan dat KPN de aanvragen van uitgesteld kijken niet (meer) aan kan.
Voorheen was dat af en toe op drukke momenten, waarbij je nog eens coulance vertoont als afnemer, (waarom eigenlijk, 't is duur genoeg), maar tegenwoordig is het structureel k.....

Dus KPN ..........................
Reputatie 4
Update voor de meelezers: een nieuwe modem is inmiddels onderweg, to be continued....
Reputatie 4
De nieuwe modem heeft de haperingen zo goed als verholpen; bkooistra houdt de verbinding de komende tijd goed in de gaten.
Wegens andere zaken even geen tijd voor dit probleem gehad, hierbij de status:
Haperingen komen niet meer voor. Wegvallan beeld en geluid op een toestel is verholpen met resetten alle apparatuur.
WiFi ontvangst V10 slechter dan vroeger met de V8, jammer!
Reputatie 7
Badge +28
Dat is inderdaad jammer om te lezen! De V10 zou met WiFi eigenlijk beter moeten werken dan de V8. Je kunt de Servicetool Verbeter je WiFi Snelheid eens proberen, het is mogelijk dat het kanaal waarop de V10 uitzendt niet optimaal werkt. Kun je laten weten of dat het signaal heeft verbeterd?
Dat stadium ben ik al gepasseerd, natuurlijk is dat het eerste wat je doet.
Een wandeling door de woning met een wifi analyzer (inssider) geeft een heel mager beeld t.o.v. de V8
Zowel aan de hand van inssider als ontvangstsymbolen op laptops tablets en telefoons zie verslechtering.
Indien "Off-Topic"mijn verontschuldigingen.
ik wil hier even inhaken, daar het een "snelheids"probleem betreft.
ik krijg Netflix binnen met ca 25Mb/s, maar op dezelfde laptop en dezelfde lokatie rond dezelfde tijd komt KPN I-TV binnen met max 7,5Mb/s.
Bij mij komt het haperen van de KPN on demand inhoud nog regelmatig voor, hoewel met de laatste "mijn KPN app" wel verbeterd. De enige manier om een hapering weer soepel te laten verlopen is het stoppen van de video en deze opnieuw te openen en vervolgens kijken vanaf de tijd dat het haperde. KPN I-TV heeft op m'n laptop ook last van Windows eigen stiekeme in de achtergrond lopende update downloads. Tijdens zo'n stiekeme download is kijken van een kPN serie of film of uitzending begin of geheel gemist eigenlijk niet mogelijk. Netflix daarentegen werkt wel prima. Het ligt dus niet echt aan de verbinding. (Glasvezelpakket met max 100Mb,/s waarvan ca 54Mb/s gerealiseerd.) Heeft dit verschil misschien te maken met dat MicroSoft Silverlight wat bij KNP-iTV wordt ingezet? Of is Netflix als commerciele aanbieder van filmische content gewoon iets beter in het inschatten en oplossen van mogelijke storingen?
Reputatie 7
Silverlight wordt niet meer ingezet, de sites zijn volledig html5 in bijvoorbeeld de Edge browser.
De HD-"Glas" zenders (661-670) zijn 12,75Mbps.
De oorzaak voor die haperingen zit veelal niet in de download snelheid van de eigen Internet verbinding maar in de capaciteit van de distributiecentra van KPN.
Daarnaast zijn "draadloze" verbindingssets veelvuldig de veroorzaker van haperingen.

Reageer