Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Beantwoord

Haperend beeld

Beste forum-leden,

Vanwege haperend beeld heb ik de volgende vraag:
Situatie: KPN TV bedraad (weliswaar CAT5E, maar zou genoeg moeten zijn) naar modem, via HDMI aangesloten op een 65" Samsung TV.
Op de eerste verdieping een tweede tuner staan, draadloos aangesloten, werkt prima (...)
Het beeld op de begane grond hapert bij elke zender 1 a twee seconden; als er vertraging wordt ingesteld, dan gaat het goed.
Netflix gaat (via kanaal 200) prima, internetsnelheid (via wifi gemeten is 70/30, dus zal bedraad nog niets beter zijn)
Heeft live TV kijken zoveel meer bandbreedte nodig dan bijv. Netflix?
Wat zou het probleem kunnen zijn, iemand suggesties?
icon

Beste antwoord door Ward_ 3 april 2017, 13:36

Ronald de Jong schreef:

@RobinFlikkema:
Dank je voor jouw reactie.
De ontvanger zit rechtstreeks (was eerst niet zo) op de Experiadoos aangesloten met één kabel, dus zonder outlets in de muur o.i.d.
Maar je schrijft dat het een unicast is, het andere multicast, zit daar dan het probleem (te weinig bandbreedte?)

Daar lijkt wel het probleem te zitten maar dat is geen bandbreedte probleem.
Unicast is soort van gelijk aan "normaal" internet signaal en kan daardoor goed overweg met kleine storinkjes onderweg (verlies van pakketjes en zo). Multicast is echter heel gevoelig voor dat soort storinkjes.

Nu is echter wel het punt dat jij al hebt gedaan wat ik normaal zou adviseren, namelijk een vaste kabel gebruiken. Dan zou je eens moeten proberen met een andere kabel te werken, desnoods even tijdelijk over de grond door de kamer heen of zoiets, om te zien of dat verschil maakt.

Bekijk origineel

7 Reacties

Reputatie 7
Badge +29
Waar stel je die vertraging in?
@RobinFlikkema: d.m.v. uitgesteld kijken via de AB
Reputatie 7
Badge +29
Oooh, dan zie ik wel een patroon. Ik dacht namelijk eerst dat je op de TV een HDMI-vertraging instelde...

Maar, Netflix en terugkijken zijn unicast streams terwijl live-TV multicast is. Hoe is die TV Ontvanger precies aangesloten? Zitten daar nog switches of andere apparaten tussen?
@RobinFlikkema:
De ontvanger zit rechtstreeks (was eerst niet zo) op de Experiadoos aangesloten met één kabel, dus zonder outlets in de muur o.i.d.
Maar je schrijft dat het een unicast is, het andere multicast, zit daar dan het probleem (te weinig bandbreedte?)
Reputatie 6
Badge +8
Ronald de Jong schreef:

@RobinFlikkema:

Daar lijkt wel het probleem te zitten maar dat is geen bandbreedte probleem.
Unicast is soort van gelijk aan "normaal" internet signaal en kan daardoor goed overweg met kleine storinkjes onderweg (verlies van pakketjes en zo). Multicast is echter heel gevoelig voor dat soort storinkjes.

Nu is echter wel het punt dat jij al hebt gedaan wat ik normaal zou adviseren, namelijk een vaste kabel gebruiken. Dan zou je eens moeten proberen met een andere kabel te werken, desnoods even tijdelijk over de grond door de kamer heen of zoiets, om te zien of dat verschil maakt.
Reputatie 7
Badge +24
Hoi Ronald, welkom! Leuk dat je je vraag hier stelt. Gek dat het problemen oplevert, terwijl je toch bekabeld aangesloten bent. Kan je inderdaad eens een andere kabel proberen? Ook ben ik benieuwd of je verschil merkt als je de tv-ontvangers omwisselt. Misschien is dat wat minder moeite dan een nieuwe kabel 😉.

@allen dank voor jullie reacties!
Reputatie 7
Badge +24
Goedenavond Ronald, heb je een en ander nog kunnen testen? Ik ben erg benieuwd naar je reactie.

Reageer