Beantwoord

Haperend beeld en geluid bij 1 ontvanger

  • 13 January 2019
  • 16 reacties
  • 258 keer bekeken

Goedendag,
Ik heb op mijn televisie boven last van haperend beeld en geluid, zowel bij live kijken als bij afkijken van opgenomen programma's. Diezelfde opgenomen programma's kan ik op de televisie in mijn woonkamer wel zonder problemen kijken. Ook met de synchronisatie van opgenomen programma's met de tv ontvanger beneden loopt het soms niet goed.
Vorig jaar had ik vergelijkbare problemen in de wintermaanden (al beginnend voordat de kerstverlichting was opgehangen), waarna ze zichzelf oplosten. Nu zijn de problemen weer terug. Onlangs heb ik de DVS apparatuur al voorzien van een update met de nieuwste software, Dit heeft het probleem niet verholpen.
Het er tussen zetten van de WIFI versterker is ook niet de veroorzaker van het probleem, want de problemen waren er daarvoor al. De kerstverlichting of storing van andere apparatuur kan het niet zijn, want daar hebben zich geen vernieuwingen voorgedaan. Bovendien is het probleem niet weg na het weghalen van de kerstverlichting

Na lezen van diverse topics heb ik geprobeerd via de in jullie reactie staande link een nieuwe ontvanger aan te vragen, maar het enige wat ik daaruit krijg is dat de apparatuur geschikt is. Maar dat is dus niet het geval.

Hoe kan dit opgelost worden?
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 29 January 2019, 10:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 1
Installeer de devolo-software op een computer, nu kun je de hoofd-dvs en client-dvs omdraaien door op één van de dvs-en op het beeldscherm te klikken.
Soms scheelt dit wel de helft van de snelheid, zorg ook dat je dvs niet in een verlengsnoer zit, maar direct in de muur.
Je kunt ook direct zien welke snelheid onderling gehaald wordt door de dvs-en...
Hoi Kim! De suggestie van roches is waardevol maar wel iets ingewikkeld.
Er is een vrij simpele manier om te kijken waar nu precies de boosdoener zit. Heb jij de mogelijkheid om die tuner boven ( tijdelijk ) met een kabel aan te sluiten? Of kun jij de tuner die nu boven staat (tijdelijk) omruilen met die beneden?
Als het probleem dan blijft bestaan weten we dat het in ieder geval niet aan de DVS ligt en kan ik samen met jou op zoek naar een passende oplossing. Laat je weten hoe dit afloopt?
Hey Kim! Ik heb niks meer gehoord en ik hoop dat het probleem is opgelost. Mocht dit niet zo zijn, laat het mij weten! Ik help je graag verder!
Bij mijn zoon (internet en tv, 100/10 Mb/s glasvezel) heb ik vergelijkbare problemen gesignaleerd, maar daar is met zekerheid de combinatie VIP2992/WiFi Versterker de boosdoener. Het probleem begon op te treden na de update van december. En ook bij de ontvanger boven, aangesloten via DVS200 en WiFi Versterker.
We hebben nu de DVS200 er tussen uit gehaald door een Cat6 UTP kabel aan te leggen. Dat hielp geen sikkepit. Bij omwisselen van de ontvangers bleef het probleem boven, ging dus niet met de ontvanger mee. Als we de ontvanger direct op de kabel aansluiten zijn er geen problemen. We hebben nu een KPN-switch tussen EB en WV geplaatst en de ontvanger direct op de switch aangesloten en dan is het probleem ook verdwenen.
Een desktop die via een kabel ook is aangesloten op de WV heeft geen problemen, en ook Wi-Fi clients (STA's) werken prima (speedtest zowel bekabeld als onbekabeld: 100/30 Mb/). En de ontvanger beneden (waarvoor de DVS200 ook is vervangen door een Cat6 kabel en die daardoor direct op de EB is aangesloten) werkt storingsvrij.

Er lijkt dus een probleem te zijn met de nieuwste firmware van de VIP2992 wanneer die ontvanger is aangesloten via een WiFi Versterker (IGMP Snooping staat aan). Ik heb dat ook gemeld in het topic over de december firmware, maar daar is tot nu toe nog door niemand op gerageerd.
Hallo,

Jammer dat ik geen melding in mijn mail kreeg dat er meerdere reacties op mijn topic waren gekomen (heb alleen een melding gehad dat roches had gereageerd), zie ze nu pas.
De reactie van roches had ik dus wel gezien, maar aangezien ik (als technische leek) geen idee heb wat hij precies bedoelt, heb ik die niet uitgeprobeerd.

Erwin, wat bedoel je precies met tuner? De DVS? Deze zijn rechtstreeks in het stopcontact gestoken en vervolgens door een kabel verbonden met de WIFI versterker en die is weer door een kabel verbonden met het TV kastje. De problemen deden zich dus ook al voor voordat de WIFI versterker er tussen zat.
Wat zou ik nog meer moeten bekabelen?

groet, Kim
Tuner = iTV-ontvanger (zwarte TV kastje), dit is dus niet de DVS.

Modem, router (beiden worden vaak door elkaar gebruikt, ook al is dat niet altijd terrecht) = ExperiaBox (wit, meestal in de meterkast).

Voor DVS wordt ook wel de term power-line adapter gebruikt, of Devolo (het merk dat door KPN hiervoor wordt gebruikt).

Met "tuner boven ( tijdelijk ) met een kabel aan te sluiten" bedoelt Erwin dat je (tijdelijk dus) een kabel direct vanuit de ExperiaBox aansluit op de WiFi Versterker (of beter nog direct op de iTV-ontvanger - tuner - boven) en daarmee de DVS tijdelijk buitenspel zet. Alleen voor een test dus. Als het probleem dan nog optreedt (zoals bij mijn zoon) ligt het niet aan de DVS.
Excuses voor mijn jargon, Kim. Henk heeft het perfect toegelicht. Zou je dat kunnen proberen?
Aangezien ik geen kabel met de vereiste lengte in huis heb, heb ik gisteravond de DVS boven en beneden verwisseld. Vooralsnog nu bij allebei geen haperend beeld en geluid meer!
Hopelijk is het probleem nu voorgoed opgelost, ik hou het nog even in de gaten.

Bedankt voor alle tips!

groet, Kim
Goedemorgen,

Helaas toch weer problemen, het ging maar 1 avond goed. Het omwisselen van de DVS stekker had dus niet geholpen. Gisteren heb ik de tuners (i-TV ontvangers) omgewisseld, maar ook nu heb ik weer haperend/stilstaand beeld boven. Het omwisselen van de tuners zou hetzelfde effect hebben als de kabel toch?

Hebben jullie nog meer suggesties om te proberen?

groet, Kim
Top dat je dit allemaal hebt geprobeerd! De tuner die in de woonkamer goed werkt geeft boven wél problemen. Dat klopt toch?
Zo ja, dan is het heel waarschijnlijk dat het ergens in de verbinding (DVS) misgaat.
Hoe zijn die stekkers aangesloten? Via deze pagina kom je op een stappenplan om dat te checken ( geen zorg, het is allemaal relatief eenvoudig te controleren) https://www.kpn.com/televisie/installeren/draadloze-verbindingsset.htm
Als nou blijkt dat alles correct en conform de voorwaarden is aangesloten en de lampjes branden tevens goed, laat het mij weten dan gaan we daar samen een oplossing voor bedenken!
Hoi Kim! Ik heb niks meer gehoord. Voorlopig ga ik er van uit dat het is opgelost maar ik kan me ook voorstellen dat je nog geen tijd hebt gehad om dit te controleren. Laat het me weten als de problemen aanhouden en dan liefst met status van de DVS.
Goedemorgen Erwin,
Ik was er inderdaad nog niet aan toegekomen. Ik ga het nu proberen met de stekker van de WIFI versterker in een verlengdoos. Deze zit nu in het vaste stopcontact naast de DVS. Ik hou je op de hoogte.
Goedemiddag Erwin,

Ik heb het nu weer enkele dagen geprobeerd, maar het beeld blijft nog steeds af en toe stilstaan/haperen boven (hoewel wel minder dan eerst), vaak ook bij opgenomen programma's waarvan het afspelen beneden wel goed gaat.

Wat ik nu allemaal al gedaan heb:
  • DVS beneden en boven omgewisseld
  • Tuner (TV kastje) beneden en boven omgewisseld
  • Gecontroleerd of de DVS correct zijn aangesloten
  • Vaste stopcontact boven vrij gemaakt van andere stekkers
Dit heeft allemaal nog niet mogen baten.

Heb je nog meer suggesties?

groet, Kim
Hoi Kim. Leuk je even gesproken te hebben.
Het lijkt toch in die DVS boven te zitten vandaar dat je daar een nieuwe voor krijgt. Mocht dit niet de oplossing zijn, lijkt me een kabel de beste oplossing maar dat is uiteraard jouw eigen beslissing. De vervangende DVS zou binnen een week op de mat moeten leggen. Ik ben benieuwd naar je bevindingen!
Beste Erwin,

Het lukt me niet om de DVS1200 aan de bestaande twee (DVS200) te koppelen op de wijze zoals in de gebruiksaanwijzing staat.
Ik druk van elke DVS de reset knop 3 seconden in binnen twee minuten. Het lampje van de nieuwe DVS is dan even wit (de andere twee hebben alleen groen gekleurde lampjes), maar zodra ik de TV ontvanger daarna aanzet, begint het lampje van de DVS1200 rood te knipperen. En het beeld hapert nu nog meer dan daarvoor,

Hoe kan ik de DVS1200 aan de andere twee koppelen?
Als er wel beeld doorkomt (hetzij haperend) is er wel sprake van een koppeling. Alleen is de verbinding dusdanig slecht ( dat er niet voldoende signaal door komt ). Het blijft wel behelpen zo, Kim. 😉
Laten we die DVS1200 nog even buiten beschouwing laten. Hadden we de 'oude' DVS al boven geprobeerd? Dus deze even bij de andere tv weg en boven aansluiten ? Werkt dat wel, geeft dat hoop. Werkt het niet, dan is een DVS boven niet (meer) de oplossing, ben ik bang.