Haperend geluid

• 9 december 2013
  • 16 reacties
  • 5786 keer bekeken

Ik had maar even afgewacht tot de update van de firmware van mijn motorola vip1853 voordat ik ging klagen, in de hoop dat het haperend geluid probleem (waar velen mee worstelen, blijkt) opgelost zou zijn. Maar helaas, het haperend geluid is er nog steeds.

De situatie:

Modem is een Arcadyan High end V8.

Glasvezel 100/100.

TV staat op 1018i

Mijn bekabeling in huis is nagelopen met een kabeltester en die is goed. Ik zit op 94 Mb/s download snelheid (perfect 🙂 ).

Beeld op TV is prima, maar geluid valt af en toe weg en soms voorafgegaan door een knarsend geluid. Er valt niet echt een patroon in te ontdekken, maar zeeer storend is het wel.

Je zou toch verwachten voor die prijs en met die bandbreedte dat 15Mb/s geen probleem zou moeten zijn...

Kan iemand me helpen?

Gr,

MG

16 reacties

Reputatie 3
Badge +5
Beste emigranogri,

Jammer om te lezen dat je niet optimaal kunt genieten van het tv kijken! De snelheid lijkt me hier inderdaad geen oorzaak te zijn. Maak je gebruik van een home-cinema of laat je het geluid via de tv lopen? Is er al eens getest met een andere tuner en / of andere hdmi kabel? Kun je wellicht tijdelijk een scart proberen of hiermee ook knarsende en haperende geluiden voorkomen? Je zult het vermoedelijk al meerdere malen hebben uitgevoerd, maar een fabrieksreset van de tuner wil ook vaak helpen tegen de meeste storingen. Zie deze link voor instructies.

Graag hoor ik het van je.

Met vriendelijke groet,

Robin

Hallo Robin,

Dank je wel voor je reactie. Ik heb inderdaad het meeste al geprobeerd (resets, andere hdmi kabels). Scart heb ik nog niet geprobeerd. Dank je, goede suggestie. Ik zal ook eens het proberen met de andere tuner die we hier hebben staan.

Ik kom terug met mijn bevindingen.

Groet,

MG

Reputatie 3
Badge +5
Hallo emigranogri,

Mocht het met de andere tuner of met de scart wel goed gaan, dan kan het probleem natuurlijk in de tuner zitten. Zodra je meer info hebt, verneem ik het graag van je.

Met vriendelijke groet,

Robin

Hallo Robin,

Ik heb het een avond geprobeerd met scart met de eerste tuner. Dit had geen effect, dus hetzelfde resultaat met knarsende en haperende geluiden. Daarna de eerste tuner vervangen voor de andere. Een reset uitgevoerd voor de zekerheid en er werden software updates uitgevoerd (tijdens de update moest ik het modem herstarten). Daarna hetzelfde resultaat. Ook hier weer knarsende en haperende geluiden. Er valt niet een patroon in te ontdekken. 

Ik weet dat het compleet andere protocollen zijn en een andere subnet, maar als ik via de computer TV kijk dan heb ik die problemen niet. Gewoon even ter aanvulling (appels en peren, ik weet het).

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Met vriendelijke groet,

MG

===================

In antwoord op:

Jammer om te lezen dat je niet optimaal kunt genieten van het tv kijken! De snelheid lijkt me hier inderdaad geen oorzaak te zijn. Maak je gebruik van een home-cinema of laat je het geluid via de tv lopen? Is er al eens getest met een andere tuner en / of andere hdmi kabel? Kun je wellicht tijdelijk een scart proberen of hiermee ook knarsende en haperende geluiden voorkomen? Je zult het vermoedelijk al meerdere malen hebben uitgevoerd, maar een fabrieksreset van de tuner wil ook vaak helpen tegen de meeste storingen

Reputatie 3
Badge +5
Hallo emigranogri,

Jammer dat het geen effect heeft gehad! Dat de problemen niet voorkomen op de pc staat hier inderdaad los van, wel goed dat je het hebt getest. Het is me nog niet helemaal duidelijk of je ook een home-cinema gebruikt of het geluid rechtstreeks via de tv laat gaan. Zou je me ook een privebericht kunnen sturen met je postcode, huisnummer, naam contractant en 06-nummer dan kijk ik de aansluiting eerst voor je na.

Je kan mij een privébericht sturen (je moet wel ingelogd zijn) door op de volgende link te drukken: Deze gebruiker een privébericht sturen

Met vriendelijke groet,

Robin

Hallo Robin,

Ik gebruik een home cinema set, maar de HDMI kabel loopt direct van de STB naar de TV, dus niet via de home cinema set. Die heb ik aangesloten met een optische kabel.

Ik stuur je dadelijk een privebericht.

Met vriendelijke groet,

MG

Hallo Robin,

Ik heb nu de kans gehad om een avondje TV te kijken met het geluid uit de set top box direct naar de TV en niet gelust via de homecinema. Dit werkt perfect. Ik kan het HD signaal tot 1080p 50Hz oppompen, zonder invloed op het geluid. Dus geen haperingen en krassend geluid meer.

Misschien goed om een topicje op te zetten rond de homecinema + TV combinaties waar dit type problemen zich voor kunnen doen? Dan kan daar naar worden verwezen in toekomstige soortgelijke gevallen.

Mijn setje:

Sony BDV N950

Sony KDL-40EX503

Groet,

MG

BTW, er zijn wel wat discussies in de VS over de kwaliteit van de firmware van die Motorola STBs. Het is dus niet een uitgemaakte zaak dat het aan Sony ligt.

MG

Reputatie 3
Badge +5
Hallo Martin,

Bedankt voor de terugkoppeling! Je gaf aan dat de home-cinema via optische kabel was aangesloten, dit zou in principe de beste kwaliteit moeten geven. Heb je ook nog geprobeerd om het aan te sluiten via de bijgeleverde tulpstekker?

Met vriendelijke groet,

Robin

Hallo Robin,

Ik luister ook zeer regelmatig naar de radio via de STB gekoppeld via een optische kabel aan de homecinema. Dan zijn er nooit onderbrekingen, haperingen of krassen. Ik heb het nog niet geprobeerd met de audiokabel, inderdaad vanwege de veronderstelde betere kwaliteit van de optische kabel. Ik zal het eens proberen. Terugkoppeling weer daarna.

Met vriendelijke groet,

MG

Hallo Robin,

Nu enige dagen de audiokabel met tulsptekkers geprobeerd, en daar hetzelfde euvel als met de optische kabel geconstateerd. Het patroon van haperingen en krassend geluid is niet echt te volgen en iedere keer anders. Hopelijk kan Motorola hier wat mee.

Met vriendelijke groet,

MG

Verkeerde posting gebruikt om te antwoorden. Sorry

MG

Beste Robin,

Ook wij hebben uitval van geluid sinds de up-date van de motorala kastjes.

Het vreemde is dat dit alleen op de tv is waar de draadloze set van KPN op zit en dan alleen op de HD zenders. Op de gewone zenders is geen geluidsuitval.

Programma's zoals uitzending gemist geven ook geen probleem.

Ook de programma's die zijn opgenomen en later worden gekeken geven ook geen probleem met geluidonderbrekingen.

Wij krijgen op de kale ISRA 52 MB binnen (dubbel koper)

Op meerdere forums komt telkens de V8 als probleem terug. De voorloper van de V8 heeft dit niet en ook de V9 heeft er geen problemen mee. Meerdere monteurs van KPN beamen dit. Die hopen zelfs spoedig de V9 in de auto te krijgen om dit soort problemen bij klanten op te kunnen lossen.

Wij zijn nu al maanden bezig met testen, resetten, andere kabels, nieuwe draadloze ontvanger, motorolakastjes in de avond rechstreeks aan de V8 te koppelen voor metingen te laten doen, etc.

10 januari komt de monteur voor de 3e keer in 5 weken. (tevens voor mij de laatste keer)

Dan wil men waarschijnlijk bij ons voor 100 euro de tv via de coax laten lopen.

Ik zie de 100 euro niet zitten, al is het voordeliger dan los te kopen. Andere mogelijkheid is 30 tot 35 meter kabel aan te sluiten tussen TV en de V8.

Dit wil zeggen dat in beide gevallen deels het laminaat open moet tussen een deuropening om de kabel weg te werken, of ik moet deze rond de deurpost laten gaan lopen wat geen gezicht is.

Wij zijn van Ziggo over gegaan naar KPN om de kabels weg te laten en hebben daar nu ook de woning op ingericht. We hebben voor twee tv's draadloze zenders gekocht. Eén tv hebben we nu bekabeld aangesloten (kon blind door de muur naar de meterkast) en daar is het probleem verholpen.

Bij de helpdesk geeft men aan dat bij ons de 52 MB te hard binnen komt. ?

Heb ook een splitter ontvangen om deze te dempen, wat uiteindelijk ook op de standaard zenders geluidsproblemen gaf en een stilstaand beeld met zappen. De splitter is er daarom weer tussen uit gehaald.

We zijn er niet echt blij mee, zeker als ik hoor dat mijn buurman nu het probleem niet meer heeft en de V9 heeft ontvangen om het probleem op te lossen.

Ik wacht nog even de up-date van de V8 af in januari. Als dit niet helpt en de V9 is nog niet leverbaar, gaan we er over denken weer terug te gaan naar de kabel. Jammer, want KPN leverd een mooi product.

Hallo Robin,

Inmiddels ook contact gehad met Sony. Die suggereerde om de optische kabel aan te sluiten aan de TV zodat beeld en geluid eerst via HDMI naar de TV gaat en dan de audio doorgelust via de optische kabel naar de homecinema set. Tot nu toe werkt dit goed. Geen haperingen meer tot zover, in SD en HD! Mocht het wel gebeuren dan laat ik het wel weer weten...

Nadeel van deze configuratie is dat ik de TV aan moet hebben om radio te luisteren. Op een of andere manier kun je wel met de TV uit naar de radio luisteren via de optische kabel, maar niet via de audiokabel met tulpstekkers. Dan moet de TV dus wel aanstaan. Misschien is dat kan worden verbeterd in de software?

mvg

MG

Ik heb het nu een aantal maanden aangezien, maar helaas is het probleem van het onregelmatig wegvallen van geluid nog niet opgelost. Zelfs niet met de recente update van de Arcadyan router. Het gebeurt zowel als we live programma's kijken als via uitzending gemist en opgenomen programma's. Sommige avonden gebeurt het vaker en andere avonden gebeurt het helemaal niet. Het is natuurlijk wel heel storend omdat we flink betalen voor onze 100/100 glasvezelverbinding (die overigens verder uitstekend en stabiel is).

We zijn er nu al een flink aantal maanden mee bezig, configuraties nageplozen en veel mogelijke oplossing hebben de revue gepasseerd. Het lijkt toch echt op dat er iets mis gaat in de communicatie tussen de Motorola VIP 1853 en mijn Sony TV. Wellicht is de KPN zo aardig om mij nu na deze geschiedenis in de gelegenheid te stellen om het te proberen met die Arcadyan HMB2260?

mvg

MG

Reputatie 3
Badge +5
Hallo emigranogri,

Erg jammer dat alles wat je hebt geprobeerd niet tot een succdes heeft geleid! Ik heb je een privébericht gestuurd.

Graag hoor ik het van je.

Met vriendelijke groet,

Robin

Reageer