Beantwoord

Haperende tv

  • 13 May 2019
  • 23 reacties
  • 738 keer bekeken

Badge
Mijn TV en radio hapert regelmatig (soms 1 maal oer uur). In het forum lees ik dit soort klachten al jaren. Voor de radio heb ik inmiddels een streamerkastje. Dat werkt goed. Is er een dergelijk alternatief voor de TV?
Mijn netwerk is bekabeld. Ik heb de hoop opgegeven dat het met de Arcadian kastjes nog goed gaat komen.
icon

Beste antwoord door Joran 27 June 2019, 15:45

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom op het forum @Jan3043! Het klinkt niet best dat je de hoop hebt opgegeven. Haperingen zijn met geen enkele ontvanger normaal. Heb je hierover al contact gehad met de helpdesk?

Er is niet echt een alternatief voor de TV-ontvanger behalve als je een nieuwe Samsung TV hebt. We hebben een Smart-TV app in ontwikkeling, zie ook Smart TV app | KPN. Dit zal in de toekomst naar meerdere merken worden uitgebreid.

Ik wil graag uitzoeken waar deze haperingen vandaan komen. Kun je jouw profiel aanvullen met je adresgegevens en klantnummer en een reactie sturen als dat is gebeurd?
Badge
Hallo Joran, ik heb mijn profiel aangevuld. Nog een korte opsomming van mijn configuratie thuis: Experia v8 met daarop aangesloten 2x Arcadyan HMB2260 via patchpanel en UTP5 bekabeling. Verder nog een 16 poort netwerkswitch (TP-Link) met daarop mijn datanetwerk (NAS, printer, Mac, pinautomaat en Wifi AP voor 1 PC). Plus 2 telefoon aansluitingen. Kortom, TV netwerk los van het datanetwerk.

TV hapert. Regelmatig blauw scherm met verzoek om te zappen naar andere zender en weer terug. Soms staat het beeld stil, valt ook het geluid weg en na enkele seconden weer geluid en daarna weer beeld. En juist op de belangrijke momenten (wet van Murphy).

Ik hoop dat je hier iets mee verder komt. Ben benieuwd naar de oplossing want ik zie dit regelmatig op het forum.
Reputatie 7
Badge +28
Dank! Het thuisnetwerk klinkt in ieder geval prima.

Ik zie de storing terug als ik het signaal opvraag van de TV-ontvangers. Met de Experia Box krijg ik alleen geen verbinding. Kun je de Experia Box een fabrieksreset geven op deze manier? Hoe reset ik de KPN Experia Box (Modem) | KPN Community. Of dit relevant is aan de storing weet ik niet, maar test vooral even of dat verschil maakt in het TV signaal. Als dat niet het geval is zoeken we verder naar een oplossing, bijvoorbeeld door een monteursafspraak.
Badge
Ik heb de Experiabox gereset. Als het goed is zou die nu bereikbaar moeten zijn. Wel nog een paar haperingen gehad maar het lijkt minder dan normaal. Benieuwd of het uitlezen van de Experia nog inzicht oplevert.
Hartelijke groet
Badge
Zondagavond was het erger dan normaal dus ik hoop dat de log van de Experiabox iets heeft opgeleverd.
Reputatie 7
Badge +28
Het uitlezen lukt maar het probleem lijkt niet direct wat met de Experia Box te maken te hebben. De lijn ziet er prima uit, de Experia Box lijkt ook goed te functioneren.

De metingen komen helemaal overeen met wat jij aangeeft. Het ging een paar dagen uitstekend en zondagavond is er, op een uur na, alleen maar storing geweest. Dit is erg vreemd. In het meetsysteem is het een soort moderne kunst geworden:


(blauw = gecorrigeerde fout, geel = storing, rood = geen signaal)

De andere ontvanger kreeg rond 18:00 ook problemen maar lijkt daarna uitgezet te zijn. Los van dat was de kwaliteit tot dat moment uitstekend.

Merk je (los van de problemen gisteren) verschil in het ontvangst op beide TV-ontvangers? Dan is het misschien een goede test om de ontvangers om te wisselen. Ik ben verder benieuwd of er apparaten zijn ingesteld met een vast IP-adres en of een IP-conflict met dit probleem te maken heeft. De V8 houdt intern een log bij die je zelf kunt uitlezen via http://192.168.2.254 (eerste keer geen wachtwoord nodig). Kun je eens kijken of je daar tijdstippen ziet die overeenkomen met de verbrekingen? Dan mag je (dat stuk van) de log wel in een reactie plaatsen.
Badge
Hallo Joran,

De DHCP log laat geen rare dingen zien. Op de Security log zie ik een aantal Vecna scans en UDP loops. De log is vrij kort (na de reset van fabrieksinstellingen), ik sluit hem bij. Raar is dat de log uit 2017 is behouden gebleven.

Rond 18:00 hadden we in Bennekom een stroomuitval en is de Experia van stroom af geweest. Dat deel van de log laat ik weg.

Ik zie geen overeenkomsten met de tijdstippen van de haperingen......

code:
05/19/2019 23:52:04 **Vecna Scan** 141.138.168.29, 993->> 81.206.**.**, 61444 (from PPPoE1 Inbound)
05/19/2019 21:45:50 **UDP Loop** 185.94.111.1, 36400->> 81.206.**.**, 19 (from PPPoE1 Inbound)
05/19/2019 21:34:06 **Vecna Scan** 141.138.168.29, 993->> 81.206.**.**, 51940 (from PPPoE1 Inbound)
05/19/2019 21:30:06 **UDP Loop** 185.244.25.218, 39883->> 81.206.**.**, 19 (from PPPoE1 Inbound)
05/19/2019 21:15:11 **Vecna Scan** 141.138.168.29, 993->> 81.206.**.**, 49302 (from PPPoE1 Inbound)
05/19/2019 21:15:10 **Vecna Scan** 141.138.168.29, 993->> 81.206.**.**, 63850 (from PPPoE1 Inbound)
05/19/2019 21:11:21 sending ACK to 192.168.2.8
05/19/2019 21:11:21 sending ACK to 192.168.2.8
05/19/2019 20:56:56 **Vecna Scan** 141.138.168.29, 993->> 81.206.**.**, 62384 (from PPPoE1 Inbound)
05/19/2019 20:56:55 **Vecna Scan** 141.138.168.29, 993->> 81.206.**.**, 62411 (from PPPoE1 Inbound)
05/19/2019 20:56:54 **Vecna Scan** 141.138.168.29, 993->> 81.206.**.**, 62374 (from PPPoE1 Inbound)
05/19/2019 19:41:16 **UDP Loop** 139.178.83.106, 47361->> 81.206.**.**, 19 (from PPPoE1 Inbound)
05/19/2019 19:40:29 **TCP-SYN with data** 192.168.2.7, 52861->> 17.252.43.247, 5228 (from LAN Inbound)
05/19/2019 19:35:31 sending ACK to 192.168.2.5
05/19/2019 19:35:31 sending OFFER to 192.168.2.5
05/19/2019 18:32:32 DHCP Client: [ATM3]Receive Ack from 10.214.104.1,Lease time=86400
05/19/2019 18:32:32 DHCP Client: [ATM3]Send Request, Request IP=10.214.108.9
05/19/2019 18:11:56 **TCP-SYN with data** 192.168.2.7, 52581->> 17.252.43.247, 5228 (from LAN Inbound)
Reputatie 7
Badge +28
Ik zie hierin ook geen probleem. Ik zie in een nieuwe meting wel dat de 2e ontvanger weer veel storing had na de middag.

Het lijkt me goed dat we een monteur dit laten nakijken. De storing is op afstand goed te zien maar de oorzaak is niet duidelijk. Een monteur die op locatie testen kan uitvoeren kan dat hopelijk wel duidelijk krijgen. Heb je deze week tijd voor een monteursafspraak? Vanaf donderdag is dat mogelijk.

Ik moet hierbij vermelden dat een monteur kosteloos is, tenzij het probleem niet in KPN apparatuur of netwerk zit. Zie ook De KPN monteur helpt je graag verder | KPN. Op basis van je beschrijving van het thuisnetwerk en mijn meetresultaten verwacht ik hierbij geen problemen.
Badge
Die monteur is een goed idee denk ik maar moet nog even wachten. Kan ik een daar later een afspraak voor maken?
Reputatie 7
Badge +28
Dat is geen probleem! Je kunt hier een reactie achterlaten, of mij een privébericht sturen. Via de website kan ook maar ik voeg liever een toelichting toe richting de monteur met onze bevindingen. Ik ben niet elke dag aanwezig maar over het algemeen maandag t/m donderdag. Als je een paar verschillende data kunt doorgeven komt het helemaal in orde 🙂
Het is wel belangrijk dat extra's in het netwerk wel IGMP SNOOPING ondersteunen. Bij de TP-link vraag ik het mij af.
En een patchpanel in een netwerk kan ik me niets bij voorstellen. Maar ook dan lijkt me IGMP SNOOPING van belang.

IGMP SNOOPING zorgt ervoor dat de tv-stream alleen bij de betr. ontvanger aankomt.

Sluit de ontvangers eens direct op de Experiabox aan zonder al die tussenapparatuur. Gaat het dan een hele dag (of avond) goed, dan ....
Badge
Hi PeterG,

Ik heb 2 netwerkkabels vanuit de Experia rechtstreeks gepatched op de Arcadyan kastjes. Het patchpaneel is puur een fysieke verdeelkast waarop alle netwerkkabels in mijn huis uitkomen. Een derde kabel vanuit de Experia gaat naar de TP-Link switch. Daarop zitten alle andere apparaten aangesloten (ook weer via het patchpaneel gepatched). Kortom de TV loopt helemaal los van de TP-Link.

Ik zal de TP-Link eens afkoppelen en kijken of er dan nog storingen optreden. Dan kunnen we dat uitsluiten.
Ik ben benieuwd. Niet geschoten ....
Badge
Zojuist weer een hapering op de radio. Weer om 18:00 uur. Lijkt een patroon? De TP-Link heeft er nu niets mee te maken (afgeschakeld). Maar als de Experia IPMG Snooping ondersteunt dan zou de TP-Link geen kwaad moeten kunnen op een aparte poort. Lijkt me.
Op welke radiozender ervaarde je dit?
Badge
Op radio 2. Ook vanochtend weer raak. Even naar een andere zender zappen en terug, dan doet ie het weer. Zelfde als bij de TV. Ook als er maar één Arcadyan kastje is ingeschakeld....
Hmm 🤔 , dan lijkt het me niet de specifieke zender. Daar wordt veel naar geluisterd en dan zouden er meer klachten zijn. Ook op 't forum.

Je hebt er met beide ontvangers last van of maar één v.d. twee?
Badge
Met beide ontvangers hetzelfde euvel. Onafhankelijk van elkaar, dus als de ene op zwart gaat speelt de ander gewoon door.

Als de Experia IGMP ondersteund dan en de Arcadyan kastjes elk op een poort van de Experia zitten dan zou er m.i. geen multicast verkeer naar mijn TP-Link switch hoeven gaan als die op een aparte poort van de Experia is aangesloten. Het afschakelen van de switch heeft ook geen effect gehad. Ik ga mijn netwerk daarom maar weer herstellen.
De tweede alinea kan ik ook inkomen. De Multicast stream staat alleen op de betreffende poort v.h. modem inderdaad.

Blijft dan misschien bandbreedte over.

Of de Experia v8. Daar had ik ook "meer" haperingen mee, dan nu met de v10.

Bij mij zit er maar weinig op overigens.
1 X tv ontvanger
1 X blurayspeler
TV is eraf. Die is te "oud" met 6 jaar. Er werkt geen app meer.
Laptop via wifi
smartphone nog niet aanwezig

Welke bandbreedte heeft je adres (dus niet je abonnement).
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Badge
We zitten op glas. Bandbreedte 50Mbps up- en downstream. Zou genoeg moeten zijn.

Ik ga een afspraak maken met een monteur, dan mag die het zeggen.....

Bedankt voor jouw hulp.
Ik zou zeker die monteur vragen of die v8 omgewisseld kan worden voor een v10. Hopelijk heeft ie er gewoon een bij zich.

Die 50 komt volledig ten goede aan je internet. De bovencapaciteit (950) wordt voor TV gebruikt. HDglas stream is 12 Mb/s. (HDglas 661 t/m 670)

Een v8 op glasvezel ... moet je eigenlijk niet willen. (zeker qua mijn ervaring, op koper, met die v8)
Reputatie 7
Badge +28
@Jan3043: Hoe staat het er inmiddels voor? Ik zie nog geen monteursafspraak ingepland staan, laat het weten als ik je hier nog mee kan helpen!
Reputatie 7
Badge +28
De monteursafspraak is iets later ingepland en het probleem is gelukkig opgelost. Het thuisnetwerk zag er al prima uit, na het vervangen van het glasvezelkastje en de Experia Box is de kwaliteit weer helemaal in orde 🙂

Reageer