Vraag

Hapering bij het kijken van opnames

  • 30 March 2020
  • 47 reacties
  • 603 keer bekeken

Hallo,

Sinds afgelopen week (kan iets langer zijn) vertonen de opnames bij het afspelen haperingen in beeld en geluid. Ook word het beeld af en toe pixelig. Beide tv-ontvangers hebben dit. Gewoon tv kijken gaat meestal wel goed, maar niet geheel vlekkeloos.

Iemand een idee?

Aanvullende info: Voor KPN hadden we NLEx waarbij er eigenlijk nooit storingen waren. Internet snelheid is nu ook iets lager. Met de overstap in medio december is alleen de apparatuur vernieuwd (modem, tv-ontvangers), bekabeling is hetzelfde gebleven.

Groet, Bernard.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

47 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Berpie74, welkom op het forum! 
Ik heb de lijn meteen even uitgelezen met de gegevens uit je profiel. Vanaf hier meet eigenlijk alles uitstekend. Je experiabox haalt netjes 110Mbit/s en is ook gewoon stabiel verbonden.

Zou je ons kunnen toelichten hoe je TV ontvangers aangesloten zijn op je experiabox?(eventueel met foto's) Ik vermoed dat daar iets niet helemaal optimaal zit.
 
Ik zie dat je nu 4K ontvangers hebt, bij NLEx had je nog gewone HD ontvangers vermoed ik, deze gebruiken wel iets meer bandbreedte. Zou je (om te testen) HD eens uit kunnen zetten op een van je ontvangers?

Hoi Thomas,

Bedankt voor je reactie.

De tv ontvanger is als volgt aangesloten:

Modem → switch → ontvanger. De switch is een Netgear GS105E. Op de switch is ook de tv aangesloten. Via de switch meet ik een snelheid van 80Mbit/s.
Deze opstelling heeft altijd gewerkt, alleen de laatste twee weken geeft het met het kijken van opnames problemen. Gisteravond was het een klein drama. Live tv kijken gaat goed. Ik heb de tv ontvanger terug gezet naar fabrieksinstellingen, maar dit helpt niet.

Ik zal vanavond de switch er eens tussen uit halen om te kijken of dit helpt.

Foto’s maak ik dan ook even.

 

Internet is verder goed en stabiel, maar de 110Mbit/s meet ik (bekabeld) nergens terwijl dit eerst (bij NLEx) wel zo was. Nu kom ik tot 95Mbit/s, vandaar mijn opmerking dat de snelheid iets lager is. De lagere snelheid is geen probleem.

 

Hoi Thomas,
Ik ben er uit, het ligt aan de switch. Zonder de switch er tussen gaat het wel goed. Blijft de vraag over waarom het eerst wel werkte en nu niet meer. Is er aan de kant van KPN misschien iets veranderd?

Ik zal zelf nog even stoeien om het weer werkend te krijgen.

Reputatie 7

Staat IGMP snooping aan op de GS105Ev2?

 

Kijk ook even of je de nieuwste firmware op de GS105Ev2 hebt staan. (V1.6.0.6)

Staat IGMP snooping aan op de GS105Ev2?

 

Kijk ook even of je de nieuwste firmware op de GS105Ev2 hebt staan. (V1.6.0.6)

 

Bedankt wjb voor je reactie en het meedenken.

Nadat ik had ingelogd, vroeg de switch automatisch om bestand “_loader_V1.4.0.5VB.bin” te installeren. Nadat ik dit heb gedaan werkt alles weer goed. En omdat het nu weer goed werkt, ga ik eerst maar niet updaten…

Blijf het wel vreemd vinden dat de switch plots disfunctioneerde, maar ben allang blij dat het weer werkt

Hoi Thomas,
Ik ben er uit, het ligt aan de switch. Zonder de switch er tussen gaat het wel goed. Blijft de vraag over waarom het eerst wel werkte en nu niet meer. Is er aan de kant van KPN misschien iets veranderd?

Ik zal zelf nog even stoeien om het weer werkend te krijgen.

Nou, het ligt dus niet aan de switch. Omdat het haperen weer terug kwam, heb ik uiteindelijk de switch er tussen uit gehaald en de ontvanger rechtstreeks aangesloten. Gisteravond haperde bij het kijken van een opname het beeld weer…

Thomas nog een idee?

 

"Ik zie dat je nu 4K ontvangers hebt, bij NLEx had je nog gewone HD ontvangers vermoed ik, deze gebruiken wel iets meer bandbreedte. Zou je (om te testen) HD eens uit kunnen zetten op een van je ontvangers?"

Ook als je alleen gewone HD zenders bekijkt?

4k kijken we niet. Met het oog op het EK voetbal welke zou worden gehouden en in 4k zou worden uitgezonden hebben we het 4k abonnement afgesloten, maar helaas….

Blijft over de “gewone” HD zenders. Hier keken we met NLEx ook naar, altijd zonder haperingen. Nu kijken we met 4k ontvangers naar HD zenders. Dit gaat meestal goed, alhoewel hier ook wel eens een haperingetje in zit. Maar de meeste haperingen zitten in het kijken van opnames.

De ontvanger is bekabeld aangesloten. Op deze kabel meet ik een constante snelheid van ruim 80 Mbit/s. En toch haperingen.Geen idee wat dit kan zijn (?)

Ik heb vanavond al in meerdere topics gereageerd waar soortgelijke problemen zijn ontstaan bij klanten. Voor mijn analyse (ervaar zelf ook problemen) ben ik benieuwd of je kunt vertellen uit welk bouwjaar je huis komt?

Het bouwjaar van mijn woning is uit mijn hoofd gezegd 1968. Dit betekend dat in mijn woning al meer dan 50 jaar bedrading onder de grond en in de muren heeft zitten. Ik kan mij voorstellen als er gewerkt wordt met koper (in mijn geval) dat deze bedrading misschien zorgt voor problemen op de lijn. Dit hoeft niet altijd voor te komen en wanneer een KPN medewerker de verbinding meet, kan het zijn dat er geen problemen worden ervaren.

Ik heb vanavond al in meerdere topics gereageerd waar soortgelijke problemen zijn ontstaan bij klanten. Voor mijn analyse (ervaar zelf ook problemen) ben ik benieuwd of je kunt vertellen uit welk bouwjaar je huis komt?


Hallo Jeroen,

Ons huis is in 1991 opgeleverd.

 

Welke problemen ervaar jij?

 

Ik heb het idee dat het 4k gedeelte nog niet vlekkeloos loopt, gezien ook de andere klachten. Wat mij betreft worden de 4k ontvangers omgeruild voor gewone HD ontvangers en is hopelijk daarmee het probleem opgelost.

Ik heb gewone HD ontvangers en alle randapparatuur is de laatste maanden al een keer vervangen geweest. Daarbij ook de eventuele kabels die nodig zijn om de apparatuur onderling te verbinden. De monteur heeft enkele jaren terug de koperdraden in de centrale omgewisseld om een stabielere verbinding te garanderen. Op gebied van gewoon internet lijkt het beter te zijn geworden. Bij de Interactieve TV blijf ik de nodige foutcodes ontvangen en is een herstart van de tv-ontvanger noodzakelijk. Upgraden naar 4K is denk ik niet de oplossing, maar wil ik wel proberen. Hierover heb ik een eigen topic aangemaakt eerder vandaag.

Wij hadden 3 jaar lang Alles in 1 van NLEx en eigenlijk nooit problemen gehad. Vanwege het 4k verhaal overgestapt en eerlijk gezegd hier wel spijt van. Hoewel het internet stabiel is, is het minder snel dan bij NLEx, wat raar is, want het gaat via hetzelfde netwerk. Maar hier merken we verder niet veel van. Ook de Wi-Fi is niet zo goed als met het V10 modem van NLEx. Maar het haperen van de Tv is wel het vervelendst en hoop dat dit op korte termijn kan worden opgelost.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Berpie74, dat is balen zeg! Ik heb nog even een keer meegekeken en zie dat de kwaliteit van het signaal bij je ontvangers 88% en 89% is. Er gaat duidelijk iets fout, dit hoort boven de 95% te zitten om goed TV te kunnen kijken.
Tot aan je experiabox meet de lijn echter nog steeds gewoon goed,snel en stabiel. Er moet dus echt iets op je netwerk zitten wat dit verlies veroorzaakt.

Er zijn nog een aantal dingen die ik met je wil proberen.

  • je experiabox nog eens terug willen zetten naar de fabrieksinstellingen.
  • alle andere apparatuur uitschakelen/ontkoppelen zodat de ontvangers de enige apparaten op je netwerk zijn.
  • de kabels wisselen van plek op je experiabox (om de poorten uit te sluiten)
  • andere kabels proberen

HD uit zetten zoals @Jeroen Ruiter noemt zal ook helpen maar met snelheden als deze tot aan je experiabox moet HD en 4K gewoon werken.

Hallo Thomas,

 

Bedankt weer voor je reactie. Ik ga de 4 dingen die je aan geeft één voor één proberen, om zo te achterhalen wat het probleem veroorzaakt, beginnend met de eerste. Hier nog een aantal opmerkingen daarbij:

  • Modem resetten is duidelijk
  • Er is de afgelopen tijd geen apparatuur bijgekomen/aangesloten
  • Poorten wisselen is duidelijk
  • De bekabeling is niet veranderd.

Nog even twee vragen:

  1. Als je HD uitzet, dan kijk je toch ook niet meer HD? HD kijken heeft tot nu toe nog geen problemen gegeven, waarom zou dat nu wel zo kunnen zijn?
  2. Bekabeld meet ik nergens meer >100Mbit/s, wat voorheen wel het geval was. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Heeft het te lage signaal (88% en 89%) bij de ontvangers hier ook mee te maken?

Hoor het wel.

Ik ga straks het modem resetten, hoop eigenlijk dat dat het is.

Reputatie 7
Badge +20

De extra apparatuur en bekabeling zijn allebei wel goed om uit te sluiten. Ook al lijkt hier niks aan veranderd kan het maar zo zijn dat een softwareupdate roet in het eten gooit of bij het stofzuigen een kabel is beschadigd. (om maar wat te noemen).
Dat gezegd hebbende meet je ene ontvanger nu 98% en de andere 99%. Dat ziet er een stuk beter uit! Zou je nog eens kunnen proberen een opname terug te kijken?

Hoi Thomas,

Gisteravond behoorlijk bezig geweest:

  • modem gereset, geen verbetering
  • geswitcht van poort, geen verbetering
  • andere kabel gebruikt, geen verbetering
  • alle overige apparatuur ontkoppelen, geen verbetering

Daarna het modem nog een keer gereset (uit/aan) en daarna ging het goed. Vervolgens alle apparatuur weer aangesloten en het bleef een dikke 10 minuten goed. Toen was het bedtijd…

Zal het vanavond weer proberen, laat het je wel weten.

Heb je ook nog antwoord op de andere twee vragen?

Dag Thomas,

Helaas, vanavond meerdere opnames teruggekeken, maar overal haperingen. De haperingen zijn ongeveer steeds om de 2 minuten. Het beeld staat dan even stil en het geluid valt weg. De tv geeft aan dat er even geen signaal is. De opname loopt dan wel verder, want je mist dan steeds een seconde of anderhalf.

Verder nog enige suggesties? Modem omruilen een idee?

Ik baal hier wel van, het werkte allemaal gewoon goed, maar sinds een week of 6 / 7 niet meer.

Reputatie 7
Badge +20

Sorry voor mijn late antwoord @Berpie74, met HD uit kun je inderdaad ook geen HD meer kijken maar met 85% ontvangst is het een wonder dat je in SD nog goed bewegend beeld hebt.
Ik denk dat de reden dat je deze lagere snelheden haalt dezelfde oorzaak heeft als het probleem met je opnames maar ik betwijfel of dit in de experiabox zit.
Ik begrijp uit je bericht dat het na het herstarten even goed gewerkt heeft. Zou je dat nog eens kunnen proberen en dán een speedtest willen doen?

De komende dagen ben ik even niet aanwezig, als het zo blijft, zou je ons dan eens willen bellen op 0800-0402? Ik zal een link naar dit topic achterlaten in je dossier. Mijn collega kan dan ook even met je meekijken/denken.

Reputatie 7

Ik snap die percentages voor ontvangst niet zo goed, waar komen die vandaan?

Dat gezegd hebbende meet je ene ontvanger nu 98% en de andere 99%. Dat ziet er een stuk beter uit! 

... maar met 85% ontvangst is het een wonder dat je in SD nog goed bewegend beeld hebt.

We hebben het hier over IPTV, wat stellen die percentages dan voor? (Packetloss?)

 

Sorry voor mijn late antwoord@Berpie74, met HD uit kun je inderdaad ook geen HD meer kijken maar met 85% ontvangst is het een wonder dat je in SD nog goed bewegend beeld hebt.
Ik denk dat de reden dat je deze lagere snelheden haalt dezelfde oorzaak heeft als het probleem met je opnames maar ik betwijfel of dit in de experiabox zit.

Beste Thomas,

Tv kijken is niet het probleem. Niet in HD en niet in 4K! Het probleem doet zich alleen voor in het terug kijken van opnames


Ik begrijp uit je bericht dat het na het herstarten even goed gewerkt heeft. Zou je dat nog eens kunnen proberen en dán een speedtest willen doen?
 

Ik ga dit nog een keer proberen, laat het hier wel weten.

 

Ik wil nog één keer goed benadrukken dat er aan de installatie niks is veranderd! De haperingen zijn plots begonnen. Met de vraag om het modem nog een keer te herstarten en dan een speedtest te doen geef je toch eigenlijk ook aan da je de Experiabox niet helemaal vertrouwd?

Hoi,

Gisteravond niet toegekomen om het modem te resetten. Wel is er ongeveer 20 minuten televisie gekeken in 4k en hierbij waren geen haperingen. De haperingen komen alleen voor bij het kijken van opnames. Kan het zijn dat er aan jullie kant (KPN) iets niet goed gaat of staat?

Of het ook voorkomt bij het terugkijken van (begin gemist) weet ik nog niet.

Reputatie 7
Badge +20

@wjb, ik heb die vraag uit staan bij de experts. Ik ken het niet anders dan de kwaliteit van het signaal. Maar het is aannemelijk dat dit packet loss is inderdaad.

@Berpie74 het is op afstand wat lastig oordelen waar een storing als deze in zit maar het lijkt niet plaats te vinden nadat je je experiabox hebt gereset. Dit kan net zo goed in de experiabox zitten als een ander apparaat op je netwerk dat opnieuw verbinding heeft moeten maken.
De kwaliteit die de ontvangers meten meet overigens nu nog steeds goed op 99% met geen benoemenswaardige dalen de afgelopen paar dagen. Hoe is het de afgelopen dagen gegaan aan jouw kant?

 

 

@Berpie74 het is op afstand wat lastig oordelen waar een storing als deze in zit maar het lijkt niet plaats te vinden nadat je je experiabox hebt gereset. Dit kan net zo goed in de experiabox zitten als een ander apparaat op je netwerk dat opnieuw verbinding heeft moeten maken.
De kwaliteit die de ontvangers meten meet overigens nu nog steeds goed op 99% met geen benoemenswaardige dalen de afgelopen paar dagen. Hoe is het de afgelopen dagen gegaan aan jouw kant?

 

Best Thomas,

Afgelopen dagen niet aan toegekomen, maar vanavond een programma teruggekeken via de groene knop, geen haperingen.

Daarna uit de opnames een film gestart. Dit ging goed tot na de doorgespoelde reclame. Vanaf daar kwamen de haperingen weer tevoorschijn en gingen ook niet meer weg. De haperingen komen om de 1 á 2 minuten.

Zeg het maar wat je oplossing is. Een monteur? Andere apparatuur? Nogmaals, alles was goed tot een week of 7 geleden!

Nog een opmerking, misschien heeft het hier ook mee te maken. Vanavond zaten we om 20.00 uur te kijken naar de 4 mei viering op de Dam. Op een gegeven moment kreeg je een beeld te zien waar de camera richting de Nederlandse vlag gaat. Het viel op dat de blauwe lucht enorm streperig was en niet scherp en zelfs onecht leek. Is dit het resultaat van de bewuste HDR optie? Ik heb in dat geval je collega Paul in een privébericht gevraagd om de HDR update weer terug te draaien. Maar misschien heeft het ook wel allemaal met elkaar te maken?

Hoor het graag!

Reputatie 7
Badge +25

Hi @Berpie74. Ik heb je privébericht gezien en de gegevens doorgestuurd. Laten we dat heel even afwachten en kijken of het dan beter gaat.

Thomas, Paul,
Voorbeeld van een hapering:

Voorbeeld hapering