Beantwoord

Hardnekkige storing ITV-ontvanger

  • 7 October 2019
  • 27 reacties
  • 1662 keer bekeken

Reputatie 3
Hallo allen,

Hier een vraag van een zeer trouwe KPN-klant die eigenlijk nog nooit een beroep heeft hoeven doen op dit forum. Maar ik zit nu met een probleem met Interactieve TV dat blijkbaar moeilijk op te lossen is. Ik heb namelijk al meerdere keren met de klantenservice gebeld, een nieuwe TV-ontvanger in gebruik. Een monteur heeft de NT/MC vervangen, maar er blijft toch nog iets mis gaan.

De situatie (ongewijzigd sinds januari 2017): Glasvezelaansluiting, Experiabox V10, Arris VIP2952-ontvanger rechtstreeks (via UTP) verbonden. Laat ik proberen te omschrijven wat er aanvankelijk, sinds zo'n 3 weken geleden en met toenemende frequentie gebeurde:
  • Live TV-kijken geeft melding "Zender niet beschikbaar, zap naar een andere zender...". Zappen werkt dan wel, maar als je gepauzeerd had, was je de 'buffer' kwijt.
  • Terugkijken van opnames of OnDemand stopt spontaan, en live TV-beeld wordt weergegeven. Als je dan het menu oproept, vraagt de ontvanger of de weergave van de opname/video gestopt moet worden. Maar dat is al gestopt. Optie NEE: Live TV-beeld gaat gewoon door. Optie JA: Menu verschijnt over live TV-beeld.
Dit gebeurde steeds vaker. Zelf had ik al de Experiabox een aantal keren gereset, inclusief de TV-ontvanger, UTP-kabel tot 2 keer toe vervangen (nieuwe kabel los door de hal en de kamer), zonder verandering. Toen het zo'n beetje 4 keer per uur gebeurde, ben ik gaan bellen met 0800-0402. De helpdeskmedewerker kon niets raars vinden aan de lijn of de ontvanger. Ontvanger volledig gerest (software verwijderd, etc.). Leek even goed te gaan, maar binnen 30 minuten alweer mis. Volgende dag nog maar eens gebeld: TV-ontvanger mocht geruild worden. Dat werd de Arcadyan HMB2260. Goede service, maar probleem bleef. Nogmaals gebeld: volgende dag een hele vriendelijke monteur in huis. Die constateerde teveel verzwakking op de glasvezel (-15dB). Hij heeft de NT/MC (Mediaconverter, glasvezelkastje) vervangen, wat ervoor zorgde dat de verzwakking in elk geval veel minder was. Nadat hij weg was, kwam het probleem echter nog vaker voor. Ik heb zelf toen de Experiabox nogmaals gereset en vanaf toen leek het beter te gaan. De problemen zijn echter nog niet helemaal voorbij. Wat er nu nog gebeurt:
  • Live TV-kijken hapert soms even (ongeveer elke 5 minuten) waardoor we telkens zo'n 5 seconden beeld en geluid missen
  • Hetzelfde gebeurt bij opnames en OnDemand, maar deze blijven nu meestal wel gewoon doorspelen i.p.v. 'eruit te knallen' naar live TV-beeld. Soms breekt de weergave toch volledig af, alsof je op de stop-knop gedrukt hebt.
Dit zijn geen hele ernstige zaken, we kunnen alles wel zien als we willen, maar het begint nu wel irritant te worden. Vooral het feit dat gezinsleden er steeds meer over klagen vind ik vervelend. Het enige in de keten dat nog niet vervangen is, is de Experiabox V10. Heeft iemand van jullie soortgelijke problemen ervaren en zou het aan de Experiabox kunnen liggen? Zo ja, stuurt KPN deze naar de klant op, of moet een monteur hem vervangen?

Kleine toevoeging: de internetverbinding is op alle apparaten in huis volledig stabiel. Er is geen enkele hapering te merken, ook niet als de ITV-ontvanger dat wel doet.

Ik hoop dat ik langs deze weg nog tot nieuwe inzichten kan komen en dat het probleem eindelijk opgelost kan worden.

Martijn
icon

Beste antwoord door MartijnPost 25 October 2019, 23:06

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Het signaal is het afgelopen weekend nagenoeg 100% geweest. Je lijkt helemaal gelijk te hebben gehad, toch ben ik blij dat we deze route hebben gekozen. Het is fijn dat de techneuten de verbinding nog even monitoren. Ik ga er ook vanuit dat het is opgelost maar laat het vooral nog even weten :slight_smile:

Reputatie 3

Het signaal is het afgelopen weekend nagenoeg 100% geweest. Je lijkt helemaal gelijk te hebben gehad, toch ben ik blij dat we deze route hebben gekozen. Het is fijn dat de techneuten de verbinding nog even monitoren. Ik ga er ook vanuit dat het is opgelost maar laat het vooral nog even weten :slight_smile:


We hebben geen haperingen meer geconstateerd, dus wat mij betreft is het zo in orde. Heel erg bedankt voor jouw hulp en die van de collega's die hebben meegedacht en meegewerkt aan de oplossing!

Reageer