Beantwoord

HD Beeldkwaliteit slechter

  • 1 January 2019
  • 12 reacties
  • 603 keer bekeken

Hi allemaal,

Al geruime tijd maak ik gebruik van de 4k interactieve TV box van KPN in combinatie met 4k OLED tv van LG. Even los van de langdurige problemen met knipperende beelden (op te lossen door het resetten van de tv en interactieve tv box in bepaalde volgorde), merk ik dat de HD beelden minder worden. Niet scherp en soms blokjes zichtbaar in beelden. Eigenlijk niet HD waardig. Vooral merkbaar met HD Discovery en NPO zenders. Mijn vraag: is de bitrate verlaagd door de laatste update(s)? Ik zit zelfs te overwegen om een overstap te maken naar een andere provider aangezien ik niet overall tevreden ben met de 4k pakket als het gaat om beeldkwaliteit van de HD zenders. Voorheen met Vodafone had ik altijd een vlijmscherp beeld. Wellicht dat KPN en/of andere gebruikers een oplossing kunnen aandragen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
icon

Beste antwoord door nloral 9 January 2019, 18:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo @nloral, welkom! Wat jammer om te lezen dat je hier tegenaan loopt. Wil je je forumprofiel eens updaten met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Heb je meerdere ontvangers in gebruik? Ervaar je deze problemen op beide ontvangers? En zijn ze allebei bekabeld aangesloten of heb je er andere apparatuur tussen geplaatst?
Hi Marcia,

Bedankt voor je reactie! Ondertussen heb ik mijn forumprofiel bijgewerkt. Ik heb nog een extra ontvanger in gebruik maar kan bij deze extra ontvanger in combinatie met een oude en kleine TV geen verschil in beeldkwaliteit zien. Het verschil in beeldkwaliteit is alleen duidelijk waarneembaar op de OLED 65". Beide ontvangers zijn bekabeld.

De OLED 65" werkt samen met de Yamaha 4k receiver (RX-A1050) en is voorzien van de nieuwste software. Ik heb meerdere keren deze receiver ertussen gehaald maar dat bracht geen positieve resultaat op.

Wat mij de laatste dagen opvalt dat de beeldkwaliteit niet consistent is. Mijn vermoeden is dat het te maken heeft met een fluctuatie van de bitrate. Ik hoor graag van je welke oplossingen er zijn om dit probleem opgelost te krijgen.
Reputatie 7
Badge +30
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Kan je de ontvangers eens omruilen? Dan ben ik benieuwd of het probleem zich beneden met de andere ontvanger ook voordoet. Goed dat je ook al gecontroleerd hebt of er zonder receiver verschil te merken was. Merk je ook problemen met je internetverbinding trouwens? Of werkt daarmee alles naar behoren?
Reputatie 7
Badge +30
Is het nog gelukt om de ontvangers om te ruilen? Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Even hardop denken de uitrol HD vanaf 1 bijna rond, dus meer kijkers naar HD zowel lineair als uitgesteld en opnames die voorheen standaard de SD zenders keken hebben nu ook de andere streams.
Dit bij alle providers die van KPN tv afnemen zorgt uiteraard voor meer capaciteits vraag.

Hoe het is tenopzichte van Vodafone geen idee maar de compressie en bitrate die KPN toepast is duidelijk minder dan bijvoorbeeld Ziggo in kijk ervaring lopen de meningen uiteen.

Het kan aan de 4K ontvanger liggen.
Zelf ben ik Telfort klant en met de Arris dus gewoon HD aan een Samsung 4K tv heb ik niet die beschreven blokjes gezien.
Reputatie 7
Wat mij de laatste dagen opvalt dat de beeldkwaliteit niet consistent is. Mijn vermoeden is dat het te maken heeft met een fluctuatie van de bitrate.
KPN heeft geen dynamische streams en dat betekent dat je op een kanaal altijd dezelfde "bitrate" zult ontvangen.
Inmiddels heb ik de ontvangers omgeruild maar bracht helaas geen zoden aan de dijk. Na veel instellingen te hebben aangepast en getest, zowel op de TV als op de ontvanger, ben ik tot de conclusie gekomen dat alleen met de instelling 1080P 50Hz op de ontvanger de beste HD kwaliteit biedt. Nog steeds zijn de NPO kanalen en Discovery minder t.o.v. de rest van de kanalen. Tevens is hiermee het langdurige probleem met knipperende beelden ook opgelost.

Met deze bevinding en het feit dat 4k aanbod zeer minimaal is, zal ik mijn 4k pakket downgraden naar HD. In de toekomst kijk ik wel verder...
Bedankt voor jullie reactie en het meedenken!!
Voor uhd moet je toch hoger kunnen dan 1080p?
Voor het HD signaal klopt dit wel zo staat het bij mij ook maar voor een 4K Ontvanger zou ik 2160 verwachten.
Reputatie 7
Voor uhd moet je toch hoger kunnen dan 1080p?
Voor het HD signaal klopt dit wel zo staat het bij mij ook maar voor een 4K Ontvanger zou ik 2160 verwachten.

4K Ultra-HD is uiteraard 2160p maar ook ik heb mijn 4K Ultra-HD ontvanger op 1080i staan.
Ik heb onze 4K Ultra-HD ontvanger als erfenis uit de 4K Ultra-HD pilot overgehouden en wij hebben geen 4K abonnement omdat ik echt geen €10,- per maand ga betalen voor vrijwel niets. Het aanbod is immers nog marginaal.
Mijn Sony televisie is veel beter in het opschalen van het HD signaal naar UHD en daarom laat ik dat dan ook aan de televisie over door de beeldkwaliteit op de ontvanger op 1080i te zetten.
Dat houd dus in dat die paar 4K kanalen dus niet als uhd in de tv komt voor die klanten die wel 4K afnemen mits deze dezelfde 1080 instelling gebruiken. Behalve voor sport evenementen hoewel zelfs daarvoor niet zie ik inderdaad de meerwaarde nog niet. Eerst al het HD beeld maar eens opwaarderen naar HD+ maar dat is voor een ander topic 😉
Dank voor deze opheldering.
Reputatie 7
Dat houd dus in dat die paar 4K kanalen dus niet als uhd in de tv komt voor die klanten die wel 4K afnemen mits deze dezelfde 1080 instelling gebruiken.
Mensen die het 4K abonnement hebben zullen zeer waarschijnlijk hun 4K Ultra-HD ontvanger op 2160p50 of 2160p60 ingesteld hebben, of deze op 2160p instellen in de, waarschijnlijk sporadisch voorkomende, momenten dat ze naar een 4K zender willen kijken.
Overigens is de kwaliteit van een 4K zender bij de instelling 1080p50 nog altijd beduidend mooier dan een HD-"Glas" zender. Dit komt omdat het scherm twee keer zo vaak gerfresht wordt (1080i50 versus 1080p50).