HD in 1080p in de hoogste kwaliteit via glasvezel?

• 5 september 2013
  • 20 reacties
  • 12319 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +16
Nou heb ik zelf geen glasvezel, maar op alle sites en fora waar KPN en HD ter sprake komt lees ik maar één ding: de beeld- en geluidskwaliteit van KPN doet ver onder aan die van kabelmaatschappijen als Ziggo en UPC. Toch lees ik onderstaande op de site van KPN:

Als je de hoogste kwaliteit televisiebeeld wilt en daarnaast volop wilt blijven internetten, gamen en skypen of bellen, zijn er beperkingen aan de bestaande koperdraadverbindingenis Glasvezel dé verbinding voor jou.

Voor volwaardige HD uitzendingen (1080p) is veel bandbreedte nodig. De behoefte aan HD zal alleen maar toenemen. Daarom is het belangrijk dat je over een goede internetverbinding beschikt. Een goede reden om voor de hoogst haalbare kwaliteit te kiezen, die klaar is voor de toekomst. Als je kiest voor tv kijken met het Alles-in-één Pakket van KPN Glasvezel heb je geen omkijken naar de capaciteit of kwaliteit.

Dit leest op zijn minst midleidend!
Hoogste kwaliteit t.o.v. waarvan? Van alle KPN tv mogelijkheden klopt het. Maar als ik dit lees denk ik dat de kaliteit toch beter is dan wat dan ook. Koperdraad levert beperkingen op, ok, maar als je glasvezel neemt heb ik onbeperkt en zuiver beeld. Ik ontvang HD in 1080p. Het staat er niet, maar de suggestie wekt het wel. In werkelijkheid is het 1080i en dan ook nog eens door een compressor gehaald. Iets wat bij glasvezel niet nodig is, aangezien ik niet hoef om te kijken naar capaciteit of kwaliteit.

20 reacties

Reputatie 7
De (publieke) omroep in Hilversum levert voor zover ik weer hooguit 1080i. 1080p is iets wat je meestal via Blueray DVD krijgt (en dan vaak ook nog p25 en niet p50 maar dat terzijde). Wat ik tot nu toe heb begrepen levert KPN soms 1080i via glasvezel en soms sterk gecomprimeerde 720p. Dat eerste - naar ik heb begrepen maar nergens bevestigd heb gezien - in die regio's waar ook andere aanbieders dan KPN (en/of één van haar dochters) digitale TV over glasvezel leveren: als dat 1080i is levert ook KPN vaak 1080i. Als KPN de enigste glasvezelaanbieder in een regio is leveren ze doorgaans niet meer dan geknepen 720p (hetzelfde signaal wat ook voor koper - VDSL - geleverd wordt).

En tenslotte: nog niet heel veel programma's worden in HD uitgezonden. De omroep is nog bezig met de omschakeling en is daar nog lang niet mee klaar; het gaat imho veel langzamer dan de omschakeling naar kleur destijds, maar dat was ook veel meer direct zichtbaar. Veel mensen zien het verschil tussen SD en HD nauwelijks en zeker niet op de wat kleinere schermformaten en inmiddels is 3D gekomen en weer verdwenen en staat nu 4k op de rol.

Reputatie 3
Badge +1
Mijn KPN Compleet Glasvezel Pakket is sinds maandag in bestelling!

Vandaag al voor de 3e keer deze week expliciet gevraagd naar de kwaliteit van de HD en SD zenders via FTH. Ook vandaag heeft de medewerker van KPN (alleraardigst) mij wederom verzekerd dat alle HD zenders in 1080p (aan bandbreedte geen gebrek met het FTH pakket) worden verzonden en dat de algehele kwaliteit van iTV van KPN beter is dan die van Ziggo.

Lees behoorlijk veel horrorverhalen op deze community met betrekking tot de zenderkwaliteit bij de FTH abbo's! ;-(

Daarom heb ik twee korte, maar niet minder dringende vragen i.v.m. bedenktijd:

1. klopt het verhaal van die 1080p?

2. is het de moeite (rompslomp?) waard om van Ziggo Ai1 over te stappen (anders neem ik alleen FTH Internet, want dat heb ik echt NODIG!)

Super bedankt alvast voor jullie antwoorden en/of suggesties.

Reputatie 7
1. Ik zou zeggen: probeer een schriftelijke bevestiging van die verzekering van de KPN-medewerker te krijgen. Als KPN echt 1080p levert leveren ze zelfs meer dan wat Hilversum levert (zie mijn vorige antwoord). Mochten ze die bevestiging niet willen of kunnen geven: trek je conclusie. Let op: de digitale ontvanger van KPN kan op z'n HDMI-uitgang wel 1080p50 afleveren naar de TV, maar dat heb ik met 17 Mb/s VDSL ook, terwijl het HD-signaal echt niet meer dan een sterk gecomprimeerde 720p (7 of zo Mb/s is) waar UPC/Ziggo bij 1080i 14 Mb/s leveren.

2. Dat kan ik niet voor je beantwoorden.

Reputatie 3
Badge +1
@Henk,

Hartelijk dank voor jouw snelle en inhoudelijke reactie! Morgen maar weer eens met 0800-0404 (FTH) bellen en jouw kennis delen met de mw van KPN. Ik wil wel graag juist geinformeerd worden alvorens ik deze overstap maak. 

Wordt vervolgd...!

Hey die Berend, dat is toevallig. Alles goed?
Reputatie 3
Badge +1
@Maurice Hoi, toeval bestaat toch niet bij KPN? :D

Gisteren heb ik mijn KPN glasvezel geactiveerd. De kwaliteit van de HD kanalen viel mij behoorlijk tegen. Omdat UPC ook nog actief is, kon ik beide direct met elkaar vergelijken.

Bij KPN zijn op normale kijkafstand een aantal artefacten duidelijk waarneembaar, met name plastic faces (textuur in o.a. gezichten vervlakt) en aliasing effecten bij hoogfrequente inhoud (onnatuurlijke scherpte en storende effecten in bijvoorbeeld gebladerte met veel contrast). Ik heb geen idee of dit te maken heeft met een lage bitrate, maar dat lijkt wel waarschijnlijk. Gebruikt KPN dezelfde streams voor glasvezel en VDSL? Het lijkt er wel op. De claims zijn in elk geval onjuist.

Bij UPC zie ik deze effecten totaal niet. Het beeld is veel natuurlijker. Bovendien biedt UPC inmiddels alle HD kanalen aan zonder bijbetaling. Dat wordt even slikken.

Reputatie 7
Inmiddels heb ik begrepen dat KPN zowel over xDSL als over glasvezel een stream van levert van ca. 7 Mb/s met een resolutie 1080i (er is een forumgebruikers die dat heeft gemeten). KPN wil dit zelf bevestigen noch ontkennen. Er zijn ook geluiden dat KPN in bepaalde glasvezelregio's dezelfde stream (met hogere bitrate) levert als z'n medeaanbieders en dat schijnt in een aantal gevallen beter te zijn dat de standaard stream die ook over xDSL geleverd wordt. Er zijn ook forumgebruikers met glasvezel die zeggen dat hun beeldkwaliteit niet onderdoet voor die van Ziggo. Maar dat blijft een suggestieve waarneming.

Ik weet zelf uit ervaring dat de kwaliteit van HD (ook op xDSL) verbeterd kan worden door allerlei beeldverbeterende functies van de TV zelf uit te zetten. En door de ontvanger in te stellen op 1080i (de resolutie die geleverd wordt, zodat er geen omvormingen meer hoeven plaats te vinden).

Tenslotte zit er ergens op de ontvanger (instellingen of zo) een menu-optie (die leidt naar een aantal filmpjes) om de beeldkwaliteit optimaal in te stellen (scherpte, contrast, e.d.).

Henk, de 1080i instelling had ik al gevonden en de beeldverbeteringen van mijn TV staan al op minimaal of uit en zijn hetzelfde voor UPC en KPN. Het verschil in beeldkwaliteit is duidelijk waarneembaar. Blijkbaar zit ik niet in een regio waar KPN dezelfde stream levert als UPC op de kabel (of bedoel je medeaanbieders op FTH?).

Reputatie 7
Precies, dat laatste bedoel ik. Als er aanbieders in een regio via FttH een betere kwaliteit aanbieden schijnt KPN die stream ook nog wel eens te gebruiken. Met Ziggo (UPC) heeft dat helemaal niets te maken.

Reputatie 7
Badge +13
De medewerker van KPN die zegt dat KPN 1080P uitzend mag meteen worden ontslagen.

Die liegt of weet niet waar hij / zij het over heeft.

Televisie wordt alleen 1080i of 720i of 720p verzonden.

De bandbreedte voor 1080P is veel te groot.

Alleen blu-Ray heb je 1080P en vaak ook nog 24p (originele snelheid).

Let op, zowel 1080i als 1080p is Full HD.

Alleen de beeldopbouw is anders.

Helaas biedt KPN via glasvezel dezelfde lage HD stream aan als via ADSL enVDL.

Dat is jammer en het verschil kan je zien.

Dat is ook de reden dat heel veel mensen terug gaan naar UPC of Ziggo.

Het beeld bij UPC en Ziggo is gewoon veel mooier om te zien.

Verder zitten de HD zenders bij UPC en Ziggo op normale nummers.

Een stream van 7,2 MB voor HD is het minimale, maar je kan het wel heel goed zien.

Helaas KPN weet dit, maar doet er nog steeds helemaal niets aan.

Was mij verleden jaar wel toegezegd.

Verder ben ik dit tevreden over KPN.

Ik heb glasvezel (FTTH, fiber to the home) en ik hoop dat KPN de stream omhoog gaat doen voor de HD zenders en ook van de SD zenders en de HD zenders op normale nummers.

Dit zou heel welkom zijn en ik weet zeker dat KPN er veel klanten mee kan winnen.

Joop,

De Nederlandse HD zenders zitten bij UPC vast op 71 en verder. Noem je dat normaal?

Verder ben ik het helemaal met je eens. 

De kwaliteit moet omhoog, en BBC in HD ga ik zeker missen.

Reputatie 5
Badge +7
@hoane,

Bij UPC zitten de Nederlandse HD zenders wel vanaf 1. Althans, via de Horizon box.

Dat begon ik al te vermoeden. Ik heb nog de oude doos.
Reputatie 4
Badge +6
"Bij KPN zijn op normale kijkafstand een aantal artefacten duidelijk waarneembaar, met name plastic faces (textuur in o.a. gezichten vervlakt) en aliasing effecten bij hoogfrequente inhoud (onnatuurlijke scherpte en storende effecten in bijvoorbeeld gebladerte met veel contrast)."

Wel apart, ik heb dat zelf nooit zo gezien. Had VDSL, nu glasvezel. Heb een nieuwe Arcadyan HMB2260 settopbox, misschien zit daar het verschil in. Ik kan vergelijken met Ziggo en bij een goede HD uitzending zie ik weinig opvallende verschillen. Ik dacht een keer 'nu zie ik wat anderen ook zien' 🙂 Maar dat was een geupscalede reportage van EenVandaag die er bij Ziggo net zo slecht uitzag.

Ik heb mijn stb op 1080i ingesteld, via HDMI aangesloten op een SONY receiver en die weer op een SONY 42 inch tv. En ik kijk naar de HD zenders op 701 en verder, als je het zou hebben over de SD zenders dan begrijp ik het. Beeld van SD is slecht op mijn Full HD tv, maar dat is ook zo bij de Ziggo zenders. Kijk daarom ook nagenoeg alleen HD.

Reputatie 7
Inmiddels zijn sinds 2-12-2014 dezelfde HD streams (12-13 Mb/s) als bij UPC/Ziggo beschikbaar voor glasvezelklanten met een 2260 of nieuwer ontvanger. Oudere ontvangers zullen in de loop van 2015 volgen. De zenders zijn beschikbaar vanaf kanaal 661.

Reputatie 5
Badge +7
2105? Balen! Dat maak ik dan niet meer mee. :D

Reputatie 7
:manembarrassed: Verbeterd! TY!

Vandaag mijn KPN glasvezel aangesloten.
Toen ik de TV in de woonkamer aan sloot was ik teleurgesteld. **bleep**, dit beeld is zoveel slechter dan bij Ziggo!
Daarna de slaapkamer aangesloten en wat zitten spelen.
En plots... Hey, hier in de slaapkamer is het beeld veel scherper?!
Wat heb ik anders gedaan hier dan??

Kom ik er achter dat ik in de woonkamer naar kanalen 1, 2, 3 enz. heb zitten kijken en in de slaapkamer naar 701, 702, 703 enz.
Wist ik veel! Bij Ziggo zijn kanalen 1 2 3 enz gewoon HD.

Wil ik een aangepaste senderlijst maken, kom ik er achter dat er ook nog eens zenders in HD Glas zijn ook! Nóg mooier!

Prachtig beeld joh! Snap de negatieve reacties hier niet. Ziet er bij ons prachtig uit
Reputatie 7
schreef op 18 nov '15 om 22:16u
naar 701, 702, 703 enz.

Met de nieuwere ExperiaBoxen en iTV-ontvangers heb je ook nog de beschikking over de échte HD-kanalen 661 en hoger. De SD-kanalen (1 e.v.) leveren streams van ca. 3,5 Mb/s, HD-kanalen (701 e.v.) 7,5 Mb/s en de echte HD-kanalen (661 e.v.) 12,5 Mb/s (dat is ongeveer zoals het door de zenders wordt uitgezonden).

Vroeger had Ziggo ook streams van 12,5 Mb/s en UPC iets van 9-10 Mb/s. Nu alles over is naar de infrastructuur van UPC met de naam Ziggo heeft Ziggo alleen nog de streams van UPC en dus 9-10 Mb/s. Vroegere Ziggo abonnees zijn er dus wat op 8eruit gegaan.

De échte HD-kanalen worden bij KPN alleen via glasvezel geleverd, niet via xDSL (al moeten xDSL-abonnees sinds juli 2014 wel gewoon hetzelfde betalen).

Er wordt aan gewerkt om de HD-kanalen aan te bieden vanaf kanaal 1 e.v. Onduidelijk is welke kwaliteit daarbij gebruikt wordt en of dit alleen voor glasvezel of ook voor xDSL gaat gebeuren (die laatste categorie beschikt nog vaak niet over voldoende snelheid). Er zij al diverse topics over "HD op 1", zoek er maar eens naar.

Reageer