HD op 1: Altijd tv-kijken in de beste beeldkwaliteit

• 24 februari 2017
  • 543 reacties
  • 31929 keer bekeken

Toon eerste bericht

543 reacties

Glasvezelklanten hebben wel terugkijken via de gids.Niet de klant waar ik laatst was. Wou het enthousiast laten zien. Maar je kon maar 1 programma terug in de gids.
Op hun site staat dat ook zo vermeld (zwarte afstandsbediening)

Geheel tegen mijn verwachting in is Telfort met een proef gestart voor klanten met de zwarte ab Ik neem hieraan deel, hoewel ik er eerlijkheidshalve niet veel voordeel in zie. Maar dat is omdat er weinig op tv komt wat het waard is een uitzending van 7 dagen terug tekijken
Reputatie 2
Zou het nog gaan gebeuren dit jaar?
Reputatie 4
Badge +4

Laten we hopen dat KPN zich nu één keer aan hun woord houden ??
Nog max. 6,5 weken te gaan.... ?
Reputatie 2
Mijn ouders hebben nog steeds geen HD op 1 terwijl ik dat wel heb. En inmiddels al heel wat maandjes. Mijn ouders wonen op nog geen 5 minuten afstand bij mij vandaan. Waarom duurt dat zo lang?
Reputatie 5
Badge +7
Neverending Story

Het duurt zo lang omdat de KPN zijn zaakjes niet op orde heeft.

En met zo min mogelijk geld het huidige kopernetwerk in stand wil houden i.p.v. te investeren in glasvezelaansluitingen. Het huidige kopernetwerk loopt tegen zijn grenzen aan als iedereen HD tegelijk gaat kijken of On Demand gaat streamen.
Reputatie 7
Het probleem doet zich niet zozeer voor in het stukje koper van wijkcentrale of actieve straatkast (alles daarvoor is al glasvezel) maar in de distributiepunten. Het probleem is ook niet het lineair (of live net wat je wilt) kijken van programma's maar juist het uitgesteld kijken wat zovelen van ons doen tegenwoordig (opnames, terugkijken via de Gids, Uitzending gemist, e.d.). Voor lineair kijken is maar één stream naar een distributiepunt nodig, die weer verdeeld wordt naar wijkcentrales en vandaaruit naar ons, de klanten. Voor uitgesteld kijken is voor iedere klant op ieder distributiepunt een afzonderlijke stream nodig. Dat is nu ook al zo maar nu zijn de meeste van die streams nog SD en als dat HD wordt kost dat fors meer capaciteit.
Dus of het laatste stukje nou glasvezel is of koper maakt eigenlijk niet eens zo heel veel uit.

Ook ik ben overigens benieuwd wanneer dit afgerond zal zijn. Ik heb ook nog gewoon SD-vanaf-1.
Reputatie 4
Badge +4

Laten we hopen dat KPN zich nu één keer aan hun woord houden ??
Nog max. 6,5 weken te gaan.... ?

P.s. Ben benieuwd met wat voor komische smoes ze nu gaan komen, als we in januari 2018 vragen: waarom we zoals beloofd nog geen HD op 1 hebben? 😂
Reputatie 7
Badge +15
Eerlijk gezegd maakt het me niks uit. Het is alleen een klein beetje een soap maar waar gaat het over? Een nummertje? 😛
Reputatie 7
Eerlijk gezegd maakt het me niks uit. Het is alleen een klein beetje een soap maar waar gaat het over? Een nummertje? :PDan ben ik bang dat je toch een gedeelte van die functionaliteit nog niet helemaal begrepen hebt.
Stel je hebt, als DSL abonnee, net voldoende bandbreedte voor één HD ontvanger en één SD ontvanger. Nu neem je op de HD ontvanger een HD zender op. Als je die zonder "HD op 1" wilt terugkijken op die andere (SD) ontvanger, dan heb je mooi pech, dat gaat niet lukken. Met "HD op 1" is dat geen probleem, je krijgt op de SD ontvanger gewoon de opname in SD kwaliteit te zien. Andersom geldt dat dan overigens ook, in SD opnemen en in HD terugkijken.
Hetzelfde geldt voor de ITV app op Android en iOS. Deze app kan alleen de SD streams aan en als je dus een HD of HD-"Glas" zender hebt opgenomen, dan kan je die dus niet terugkijken op de tablet. Met "HD op 1" is dat ineens geen probleem meer, je krijgt gewoon de SD stream voorgeschoteld.
Je kunt begrijpen dat ik niet kan wachten totdat HD-"Glas" op 1 zal staan, dan kan ik eindelijk op mijn tablet opnames terug gaan kijken.
Overigens geeft KPN aan dat de ITV app tegenwoordig HD kwaliteit is. Dat klopt naar de letter van de definitie van HD. Het is echter nog steeds 720p en niet 1080i en dat betekent dat het gewoon de SD streams van het ITV pakket betreft.
Reputatie 7
Badge +9
Goedeavond SjorsK.het is inderdaad maar een nummer maar een hele hoop mensen weten HD niet te vinden ik heb ook geen moeite om drie nummers in te toetsen om naar HD te kijken. Van middag heeft ik er iemand er op gewezen dat de HD zenders op de 701.beginnen dat wist ze niet terwel ze op glasvezel zit ?dus voor zulke mensen zou het toch geweldig zijn HD op een ?
Reputatie 7
...Van middag heeft ik er iemand er op gewezen dat de HD zenders op de 701.beginnen dat wist ze niet terwel ze op glasvezel zit ?dus voor zulke mensen zou het toch geweldig zijn HD op een ?Maar bij glasvezel zit de echte HD kwaliteit op de kanalen 661-670.
Reputatie 7
Badge +9
Ja zeker wjb dat weet ik wel maar mijn vrouw vind het tescherp HD van af 661-670 ik vind het ook mooijer. Maar ze krijgt daar hoofd pijn van. Maar als HD ×op1 komt moet ze er toch aan wennen. Ik heb wel met die persoon er over gehad. Dus afwachten als die persoon weer bij ons langs komt ?
Vroegurr😉 kon je gewoon je eigen zenderlijst (met eigen volgorde!) maken op je tv. Waarom dit in de firmware/software van de huidige kastjes (stb) eruit is gehaald is mij nog steeds een raadsel.
Reputatie 7
Badge +16
Vroegurr😉 kon je gewoon je eigen zenderlijst (met eigen volgorde!) maken op je tv. Waarom dit in de firmware/software van de huidige kastjes (stb) eruit is gehaald is mij nog steeds een raadsel.
Interactieve TV van KPN heeft altijd een vaste kanaalnummering van zenders gehad, gebruikers hebben dit nooit zelf kunnen samenstellen. Het is wel mogelijk om zenders uit de lijst te halen, maar de kanaalnummers blijven hetzelfde.

Interactieve TV van KPN heeft altijd een vaste kanaalnummering van zenders gehad, ...

Sorry, ik bedoelde lang geleden toen we met z’n allen nog via antenne en kabel keken, dus ver voor de digitale kastjes.
Reputatie 7
Badge +16
Bij DVB is dat nog steeds zo (DVB-T, DVB-C en DVB-S), dus voor Digitenne kan je een eigen volgorde instellen.
Helaas werkt dit niet met interactieve TV omdat dit een IPTV systeem is. Er zijn zeker grote voordelen met IPTV, maar inderdaad is één van de nadelen dat je geen eigen zendervolgorde kan bepalen.
Reputatie 7
...Helaas werkt dit niet met interactieve TV omdat dit een IPTV systeem is.Kleine correctie 😎, dit ligt niet aan het IPTV systeem, maar aan het feit dat de software voor de TV ontvangers van KPN de functionaliteit niet ondersteunt. Als KPN deze functionaliteit zou laten inbouwen, dan zou het prima mogelijk zijn om een eigen volgorde te configureren.
Helaas zie ik dat niet gebeuren in de nabije toekomst.
Reputatie 5
Badge +7
Bij DVB is dat nog steeds zo (DVB-T, DVB-C en DVB-S), dus voor Digitenne kan je een eigen volgorde instellen.
Helaas werkt dit niet met interactieve TV omdat dit een IPTV systeem is. Er zijn zeker grote voordelen met IPTV, maar inderdaad is één van de nadelen dat je geen eigen zendervolgorde kan bepalen.

Dit is grote onzin het is gewoon mogelijk met IPTV om zelf de zendervolgorde te bepalen. Bij het Vodafone glasvezel was dit wel gewoon mogelijk. En bij andere IPTV aanbieders in Europa is het ook mogelijk.

Maar de KPN luistert niet naar zijn klanten en trekken hun eigen plan en willen zelf keer op keer het wiel zelf opnieuw uitvinden.
Reputatie 7
Badge +16
Ik heb het kennelijk dus mis @Radiofreak wat betreft IPTV.
Neemt niet weg dat een eigen volgorde dus niet mogelijk is bij Interactieve TV van KPN.
Reputatie 7
Badge +13
Op zich vind ik dit belangrijk.
Zendernummers wennen sneller dan je denkt.
En als HD vanaf 1 is, maakt het echt niet zo veel verschil.

Vroeger, toen de zenders in de ether zater en ook analoog, is het wel belangrijk om dat te kunnen.
Maar met digitale tv is het veel minder belangrijk.
Ik ken veel mensen die het wel een keer gedaan hadden, maar het weer teruggedraaid hebben.
De nummers wennen namalijk.
En als er iets wijzigt, dan moet je meteen de voorkeurzelijst weer aanpassen.
Of als er een zender met storing is.
Dat vond ik destijds met de Humax bij Ziggo heel irritant.

Ik tik nu 661 voor NPO1 etc.
En straks 1 (HD glas NPO1 op 1).
Reputatie 4
Badge +4
Daar gaan we al KPN trekt zich terug, en zal niet voor einde dit jaar HD op 1 zetten.......🤔

Rene uit Almere schreef:
KPN Webcare op twitter vertelde hier het volgende over : .... Maar weet in elk geval dat iedereen HD op 1 zal gaan krijgen en dat er vooralsnog geen wijziging in de planning is gebracht. We kunnen er dus vanuit gaan dat iedereen HD op 1 zal hebben, eind dit jaar.

Reactie van @ChrisWissink
Niet helemaal waar, er is een periode geweest waarin de gehele uitrol stil lag. Inmiddels is dit weer hervat en geen einddatum meer bepaald. Als het zover is merk je het vanzelf, het forceren kan niet .

En wanneer kunnen we het nu verwachten, eind 2018?
Reputatie 7
30 september 2017:
Ik doe navraag of we wat actuelere cijfers hebben. Het voornemen is inderdaad om eind dit jaar de uitrol af te ronden.Volgende week wordt een update verstuurd naar de verschillende klantingangen over de voortgang van de uitrol (telefonisch, webcare, etc.). Dan verwacht ik meer informatie te kunnen geven :)26 november 2017: En @Joran? 🤔
Reputatie 7
Badge +27
Sorry dat het even duurde. Webloq heeft het bij het juiste eind, de uitrol loopt naar verwachting door tot de tweede helft van 2018.

Tijdens de uitrol van HDop1 bij de eerste groep klanten is geconstateerd dat de kans op verstoring hoger is gebleken dan vooraf ingeschat. Op basis van de bevindingen bij deze eerste groep klanten zijn inmiddels de nodige verbeteringen doorgevoerd.

De uitrol van HDop1 is inmiddels weer opgestart bij een kleine groep klanten en op basis van de ervaringen die we opdoen bij deze klanten zal de uitrol van HDop1 verder worden doorgezet. Omdat KPN bij dit traject voorrang geeft aan kwaliteit boven uitrolsnelheid, is de verwachting dat de uitrol zal doorlopen tot in de tweede helft van 2018.
Reputatie 7
Sorry dat het even duurde. Webloq heeft het bij het juiste eind, de uitrol loopt naar verwachting door tot de tweede helft van 2018...Dat is een zeer teleurstellende ontwikkeling. 😞
Zou het mogelijk zijn om bij diegene die (al) HD op 1 hebben maar HD-"Glas" hebben bij opnames voor een HD-"Glas" zender ook de opnme voor de overeenkomstige SD zender vast te leggen. Hierdoor wordt het dan in ieder geval al mogelijk om opnames die voor een HD-"Glas" zender via de iTV app terug te kijken. Beter zou het natuurlijk zijn om HD-"Glas" op 1 ook alvast te implementeren. Op mijn abonnement zal dat niet leiden tot extra belasting, wij kijken immers altijd al HD-"Glas".
Reputatie 4
Dat is dan een wanprestatie. En dat betekent dan zeker ook nog dat glas misschien de 2e helft van 2018 aan de beurt is! Als de bezwaren die er waren vanwege bandbreedte of wat dan ook om de klanten zelf een lijst met eigen zendervolgorde te bepalen door dat "HD op 1" project, steek dan de tijd hierin ipv dit zielige gedoe, want anders kan ik het niet meer noemen. Iedereen heeft nu als datum van uitrol februari 2017 in het hoofd, maar dit loopt al langer.
Overigens sta ik er iedere keer weer van te kijken dat er bij een serieopname soms een, soms twee opnames ingepland staan (HD of SD) en dat die twee dan ook daadwerkelijk ter beschikking staan. Gelukkig heb ik niet zo veel opnames dat er een ruimteprobleem ontstaat, maar slordig is het.

Reageer