HD op 1: Altijd tv-kijken in de beste beeldkwaliteit

• 24 februari 2017
  • 543 reacties
  • 32183 keer bekeken

Toon eerste bericht

543 reacties

Reputatie 7
Vooral in de kleuren en de helderheid zie je echt verschil..
Dat is ook logisch: de compressie van 12,5 Mb/s naar 7,5 Mb/s wordt gedaan op de kleurdiepte e.d., niet op het aantal beeldpunten. Als de film 50 Shades of Grey uitgezonden zou worden zou je bij de HD Glas kanalen ook echt 50 grijstinten kunnen waarnemen en bij de "gewone" HD-kanalen maar zo'n 25😉
Badge
Ja ok, maar als ik dan dus stream naar mijn chromekast, zit ik alsnog in SD te kijken?!
Dat is wel ff jammer en een groot gemis (maar beter als niets natuurlijk 😛 hihi)
Reputatie 7
Niet helemaal. Voor zover ik van betrouwbare bron begrepen heb worden in de app uitzendingen met 720p doorgegeven, of je ze nu gemaakt hebt van SD-kanalen of van HD-kanalen.
Badge
720p is geen full hd natuurlijk, maar goed dat is al prima te doen.
Nogmaals: beter als niets, opnames konden we tot op heden nooit buiten de deur kijken (ziggo 😛 )

Thanks voor de info!!!
Reputatie 7
Badge +24
Update: de laatste lootjes wat betreft HD-op-1. In de komende periode wordt de laatste groep klanten omgezet en inmiddels krijgen nieuwe klanten gelijk HD-op-1.
Reputatie 7
Badge +18
Update: de laatste lootjes wat betreft HD-op-1. In de komende periode wordt de laatste groep klanten omgezet en inmiddels krijgen nieuwe klanten gelijk HD-op-1.
Dat is heel mooi, dus dan is het afgelopen met de kanaalnummers vanaf 701. ;)
Je hebt dan alleen nog maar de 661 t/m 670 voor glasvezelklanten. Eerlijk gezegd voor klanten met een 4K abonnement kunnen ook makkelijk die HD glaszenders hebben, en die naam HD Glas naar HD Max maken ofzo. 🙂
Reputatie 7
Goed te horen en dan zeker in de eerste week van januari even HD-"Glas"-op-1. 😉
Reputatie 7

Goed te horen en dan zeker in de eerste week van januari even HD-"Glas"-op-1. ;-)

Jij bent vast een onverbeterlijke optimist 😜
Reputatie 7
Badge +18

Goed te horen en dan zeker in de eerste week van januari even HD-"Glas"-op-1. ;-)Jij bent vast een onverbeterlijke optimist 😜

😂😁
Reputatie 5
Badge +7
Is er inmiddels al iets meer bekent wanneer de uitrol van HD Glas op 1 gaat beginnen?

Want het wordt nu wel eens tijd dat KPN deze toezegging gaat uitvoeren.
Is er inmiddels al iets meer bekent wanneer de uitrol van HD Glas op 1 gaat beginnen?

Want het wordt nu wel eens tijd dat KPN deze toezegging gaat uitvoeren.

Als de Telfort Klanten zijn ingelijfd en het oude Telfort glasvezel met dvb uit is. Niet teveel tegelijk vragen.😉 Voor de Glasvezel klanten had dit uiteraard allang rond moeten zijn.
Reputatie 7
Voor de Glasvezel klanten had dit uiteraard allang rond moeten zijn.
En toch is dat nog steeds niet het geval waardoor ik 98% 😡 van onze opnames niet kan terugkijken via de ITV app omdat dit opnames van HD-"Glas" zenders zijn.
Zie https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/wanneer-hd-op-1-in-de-itv-app-en-wanneer-hd-glas-in-de-itv-app-465467
Ik weet er alles van en her en der al genoeg over geschreven van Ik had ooit HD glas vanaf 1 via de concepts systemen door een verhuizing terug naar sd op 1 ook glasvezel ergens eind vorig jaar weer HD vanaf 1.

Wat ik van dat hele HD vanaf 1 project begrijp ging dit in batches en op klant nummer genoeg klanten waar zelfs nu HD niet geleverd zal kunnen worden als deze nog steeds SD vanaf 1 kunnen krijgen zie ik met de beste wil van de wereld niet waarom Glasvezel klanten niet het beste signaal vanaf 1 kunnen krijgen.
Het TV platform waar dit kon is er notabene dedicated voor glasvezel. Nee we moeten naar een hybride platform die DSL en glasklanten bedient die beter en stabieler zou zijn.

Ik heb op dit platform en deze ontvanger(Arris) verhoudings gewijs meer buffer problemen en glitches dan dat oude glas systeem met de Amino's.

Dat is niet kritisch of als klacht bedoelt het is de pure realiteit en gebruiks ervaring.
Zelfs mijn partner valt het verschil in beeld kwaliteit op en let daar eigenlijk nooit op.
Vooral haar favoriete kanaal uit het Pluspakket C&I is in SD en ziet er beroerder uit dan op het andere platform het kan SD zijn geweest maar wel zichtbaar beter dan wat we nu zien.
Reputatie 7
Wat ik van dat hele HD vanaf 1 project begrijp ging dit in batches en op klant nummer genoeg klanten waar zelfs nu HD niet geleverd zal kunnen worden als deze nog steeds SD vanaf 1 kunnen krijgen zie ik met de beste wil van de wereld niet waarom Glasvezel klanten niet het beste signaal vanaf 1 kunnen krijgen.
Het TV platform waar dit kon is er notabene dedicated voor glasvezel.

Of je nu DSL of glasvezel hebt, dat maakt natuurlijk niets uit voor de capaciteit die benodigd is in de centrale infrastructuur en daar zit hem nu de crux. Aangezien heel veel abonnees uitgesteld kijken kan er geen gebruik gemaakt worden van IGMP multicasts en dat betekent dat elke TV ontvanger dan zijn eigen stream ontvangt vanaf het IPTV platform.
Dat is natuurlijk geen enkel probleem voor jouw eigen glasvezeltje of DSL lijn, maar centraal komen al die streams natuurlijk wel ergens bij elkaar en dat is waar de bottleneck ontstaat.
Als er 1000 abonnees nu gewoon uitgesteld HD kijken dan vergt dat dus een bandbreedte van 7,1Gbps. Gaan al deze mensen door HD-"Glas" op 1 ineens automatisch naar de HD-"Glas" variant kijken dan vergt dat ineens een bandbreedte van 12,5Gbps. De servers/routers in het centrale gedeelte van de infrastructuur moeten dat dus wel aankunnen. Zo'n bottleneck kan al in de PoP ontstaan als de capaciteit van de servers/routers aldaar onvoldoende is om de totaal gevraagde bandbreedte van alle aansluitingen te verwerken. Vandaar dat ik ook bij HD-"Glas" op 1 net als bij HD op 1 een zeer geleidelijke uitrol verwacht met helaas een lange doorlooptijd. 😥

Ik heb op dit platform en deze ontvanger(Arris) verhoudings gewijs meer buffer problemen en glitches dan dat oude glas systeem met de Amino's.
Ik heb sinds de laatste onderhoudswerkzaamheden in deze regio gelukkig geen enkele glitch of hapering meer hoeven ervaren bij het terugkijken van opnames. Live televisie kijken was sowieso al glitch/hapering vrij, maar sinds kort het terugkijken van opnames ook.
Daar ben ik het deels wel en deels niet mee eens.

Als je zegt, dat voor de omzetting van SD naar HD vanaf 1, het gros standaard vanaf 1 in SD keek zowel lineair als uitgesteld dan ga ik in de redenatie mee. Klanten die voor die tijd al via de 700 serie HD of 661 HD glas keken of dit nu lineair of uitgesteld is kunnen nooit het probleem zijn geweest die verbruikten toen ook al meer bandbreedte.

Of wij nu op dit moment het HD glas signaal nu via 661 of via 1 kijken uitgesteld of lineair maakt weinig verschil. Kijkt het gros van de glasvezel klanten niet naar de 661 serie dan heb je inderdaad gelijk.

Blijft toch staan dat de gebruikte compressie technieken of ook de hardware bij ons voor een beduidend mindere kijk beleving hebben gezorgd. Behalve C&I is de rest nu prima en ook hier al geruime tijd geen problemen behalve gister Love Nature.
Reputatie 7
Of wij nu op dit moment het HD glas signaal nu via 661 of via 1 kijken uitgesteld of lineair maakt weinig verschil.
Wow @Galdor68, daar maak je toch een behoorlijke misrekening, daar zit een wereld van verschil in en daar raak je ook direct het grote aandachtspunt bij de uitrol van HD-op-1 en HD-"Glas"-op-1.

Als 100.000 abonnees tegelijkertijd lineair (live) naar NPO-1 kijken, dan vergt dat een bandbreedte van 12,5Mbps door de hele keten van IPTV platform tot aan jouw TV ontvanger. IGMP multicasting zorgt er immers voor dat de stream maar één keer verstuurd hoeft te worden en vervolgens door de switches en routers op het pad tussen IPTV platform en abonnee verder verspreid zal worden. Op elke verbinding tussen het IPTV platform en de abonnee is de gevraagde bandbreedte daarbij dus 12,5Mbps.
Kijken dezelfde 100.000 abonnees uitgesteld, dan kan er dus geen gebruik gemaakt worden van IGMP multicasting en heeft elke TV ontvanger dus zijn eigen stream van 12,5Mbps nodig.
Op jouw glasvezeltje verandert er niets, daar is de gevraagde bandbreedte nog steeds 12,5Mbps, maar op het lijntje naar het IPTV platform is de gevraagde bandbreedte nu, schrik niet, 1,25Tbps (1,25 Terrabit per seconde). Ook de toename in gevraagde bandbreedte bij de uitrol van HD-"Glas"-op-1 is natuurlijk enorm immers deze zal dan van 710Gbps naar 1,25Tbps groeien.
Logisch dat je dat wel even moet monitoren zodat bottlenecks tijdig gesignaleerd kunnen worden.
Ok dat klopt nu ik het terug lees ik had linieair buiten beschouwing moeten laten.

Blijft staan dat het enige wat een probleem kan geven is als het gros glasvezel klanten nu uit onwetendheid enkel vanaf 1 kijken en opnemen in HD allemaal dit gaan doen vanaf 661 of die 100.000 abonnees nu al dit doen via 661 maakt geen verschil

Stel er zijn totaal 500.000 glasvezel gebruikers die ineens via 661 gaan opnemen etc dan in plaats van zeg 10.000 gaat dit nu ook al problemen geven.

Het gaat er om welk signaal kijkt het gros van de klanten en dan specifiek uitgesteld.
Laten ze de verhoging van de abonnementskosten van de glasvezel klanten dan maar voor dit traject gebruiken, dan hebben we er nog iets aan.
Reputatie 7
Ok dat klopt nu ik het terug lees ik had linieair buiten beschouwing moeten laten.
Laat uitgesteld kijken nu net het enige zijn dat een probleem kan vormen in de uitrol van HD-"Glas"-op-1.

Blijft staan dat het enige wat een probleem kan geven is als het gros glasvezel klanten nu uit onwetendheid enkel vanaf 1 kijken en opnemen in HD allemaal dit gaan doen vanaf 661 of die 100.000 abonnees nu al dit doen via 661 maakt geen verschil
Klopt, als morgen iedere glas-abonnee de HD-"Glas" zenders zouden ontdekken, dan zou dat probleem morgen al op kunnen gaan treden. KPN zit natuurlijk ook niet stil en monitort continue het netwerk. Waarschijnlijk is op basis van die monitoring de capaciteit van de servers/routers in de PoP waar mijn glasvezel op aangesloten is bij de laatste onderhoudswerkzaamheden vergroot immers sindsdien heb ik geen glitches/haperingen meer hoeven ervaren bij het terugkijken van opnames.
Je wilt overigens niet weten welk percentage van de glas-abonnees nog altijd naar de HD kanalen vanaf 1 i.p.v. naar de HD-"Glas" kanalen vanaf 661 kijkt. Dat is, naar ik begrepen heb, niet gering.

Stel er zijn totaal 500.000 glasvezel gebruikers die ineens via 661 gaan opnemen etc dan in plaats van zeg 10.000 gaat dit nu ook al problemen geven.
Voor de benodigde opslagcapaciteit voor opnames maakt dit helemaal niets uit, elke zender wordt 24x7 één keer vastgelegd en een opname is niets anders dan een klein recordje met een verwijzing naar zender en tijdslot.

Het gaat er om welk signaal kijkt het gros van de klanten en dan specifiek uitgesteld.
Het gaat inderdaad alleen om het uitgesteld kijken en ik hoop dat je nu begrijpt dat de ook uitrol van HD-"Glas"-op-1 nauwkeurig gemonitord moet worden om te voorkomen dat bottlenecks niet tijdig gesignaleerd worden en abonnees daardoor met verstoringen te maken krijgen.

Reageer