HD tv is geen HD bitrate

• 7 februari 2013
  • 59 reacties
  • 26257 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Best,

Het valt mij op dat het HD beeld van kpn veel slechter is dan ziggo en UPC.

De gezichten zijn zonder detail.

Nu heb ik na wat onderzoek ondekt ondekt dat dat kpn helemaal geen HD uitzend maar SD.

de bitrate van KPN HD ligt rond de 5/7 Mbit en HD zit tussen de 14 en 20 Mbit.

Dit kan verklaren waarom het beeld niet zo goed als bij UPC en Ziggo. deze zenden wel op met deze bitrate uit.

het probleem is nu eigenlijk dat kpn mij beloofd had Glasvezel beter zou zijn dan Kabel.

en ook als ik de klanten serivice bel kunnen zij mij melden dat glasvezel het beste moet zijn kwa beeld wat er op de markt te verkrijgen is.

Wat kan kpn of ik er aan doen om dit beste beeld te krijgen.

59 reacties

Reputatie 3
Badge
Ik heb deze vraag reeds meermaals bij KPN neergelegd zonder ooit een reactie..

Ik ben ook overgestapt naar glasvezel, maar zie nog steeds geen voordeel...

KPN wel, tien euro abogeld per maand meer...

Pijnlijk was vandaag de constatering dat KPN dochter Telfort wel de hoogwaardigere Glashart streams gaat gebruiken voor haar klanten en ook nog eens een uitgebreider zender aanbod...

En de (trouwe) KPN klant?? Die moet het op glasvezel maar met adsl streampjes blijven doen...

KPN graag jullie reactie waarom de eigen klanten het op glasvezel met een mindere kwaliteit en kwantiteit moeten doen dan jullie dochterondernemingen!!

Het is dat ik nog even aan mijn huidige abo vastzit, maar het orienteren naar andere aanbieders is begonnen (zelfs de oude kabelaar komt weer in beeld)... Nooit gedacht na tien jaar...

Reputatie 7
KPN zendt 720p als HD uit en de kabelboeren 1080i. Volgens velen is eigenlijk alleen 1080p echt HD. Ooit is beloofd dat klanten met glasvezel ook minstens 1080i zouden krijgen, want op glasvezel is daarvoor voldoende bandbreedte, dit itt. VDSL. Maar die belofte heeft KPN voor zover ik weet nooit ingelost.

Ik weet dat Lijbrandt wel 1080i via glasvezel doorgeeft, iig. via de coax-aansluiting die zij op hun glasvezelmodem hebben (DVB-C). Bij mijn schoonmoeder (die dat heeft) zie ik geen verschil tov. het Ziggo abo dat zij hiervoor had.

Reputatie 1
Badge
Het merk die jullie noemen Telfort is van KPN. Ik kan mij dus zo voorstellen dat het niet de vraag is of de hogere streams er komen, maar wanneer.

Ook  die andere glasvezelnamen zijn of komen in handen van KPN:

KPN mag glasvezeldienstverleners overnemen

Reputatie 1
Badge
Beste Henk.

720P is HD ready in tv wereld. als een TV HD ready kan hij 1080p acepteren maar geeft het in in 720P weer.

KPN spreek zelf op de site over HD 1080i dus dan moeten ze dat ook uit zenden.

Als je er een wireshark op los laat dan zie dat de stream nooit 1080i kan zijn.

De bitrate is hier namelijk veel te laag voor 7 mbit 

mijn probleem is dan ook dat ik gekozen heb voor glas omdat kpn mij garendeerde dat het beeld kwaliteit beter zou zijn dan HD van UPC en Ziggo. Helaas is dit nu niet het geval.

Als ik dit aan geven bij de klanten service heeft dat lieve meisje geen flauw idee wat ik bedoel.

en blijft zeggen dat dat Glasveze toch echt de beste kwaliteit in nederland is.

Als het Beeld niet goed dan ligt dat aan mijn kabels of tv instellingen.

Als ik aangeef dat het aan de Bitrate ligt (eze is geen HD) praat ze daar gewoon en blijft ze volhouden dat er niets over bij kpn bekend is en dat ik de eerste ben die hier over klaagt.

Het lijkt er op dat ze er niet over mogen praten maar als je GOT er op na leest zie je dat heel veel klachten zijn 

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1222853/12

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1435509/2

Dit gaat niet over wegvallen van de verbinding waardoor tijdens het bufferen het beeld blokering blijft staan.

maar echt over kwaliteit van de uitzending

Door de lage bitrate is veel minder detail in gezichten te zien vergelijk het als je dat je een youtube filmpje op lage resolutie full screen gaat afspelen dan word het detail ook minder.

Reputatie 1
Badge
Beste jelly,

Dat is niet belangrijk

kpn beloofd op hun eigen site De hoogste kwaliteit en dat is eigen 1080p

later in de zelfde tekst nuaceren ze de hoogste kwaliteit naar 1080i

Maar ze leveren nog niet eens 720P maar gewoon een digitaale SD streem van 5 tot 7 mbit.

voor de minder technische mensen onder ons je kan dit zelf testen.

ga naar www.speednet.net.

doe 3 testen als de tv uit staat dan zul je met glas zien dat je rond de 95mbit download zit.

zet nu de tv aan op HD en doe weer 3 testen dan zie dat je rond de 87 tot 90 Mbit zit.

Dit houdin dat (HD)stream dus 5 tot 7 Mbit in gebruik neemt.

Hier kan je het veschil zien dat de Technicoler (upc) SD gewoon digitaal al beter is dan de HD uitzending van kpn

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/36948518#36948518

Reputatie 1
Badge
Beste KPN,

Hier Nog meer klachten en zelf van hardware info dat toch een aardige reputatie heeft.

http://nl.hardware.info/nieuws/19201/kpn-komt-met-hdtv-beeldkwaliteit-valt-tegen

Beeldkwaliteit valt tegen

Hardware.Info was onlangs in de gelegenheid om de beeldkwaliteit van KPN’s nieuwe HDTV aanbod te beoordelen. Opvallend is dat KPN alle HD zenders die in 1080i uitzenden omzet naar 720p en doorgeeft met een bandbreedte die volgens welingelichte bronnen rond de 6 mbit/s ligt. Bij de omzetting van 1080i naar 720p gaat beeldscherpte verloren, en in de praktijk blijkt ook dat gekozen bitrate eigenlijk te laag is.

Wij hebben beelden bekeken van onder andere Discovery HD en daarbij viel op dat de beeldscherpte bij weinig beweging redelijk goed is, maar niet in de buurt komt van de kwaliteit van het HD signaal dat via de kabel verzonden wordt. Met name kleine details bleken bij het KPN HD signaal te ontbreken, terwijl die op het kabel HD signaal wél duidelijk zichtbaar waren. Bij veel beweging laat de beeldkwaliteit van KPN’s HDTV dienst echter pas echt  sterk te wensen over en is duidelijk blokvorming waarneembaar. De beeldkwaliteit daalt wanneer er veel gebeurt tot onder de kwaliteit die de kabel op haar SD-zenders aanbiedt.

Onduidelijk is vooralsnog of KPN de beeldkwaliteit kan verhogen met betere settings voor haar encoders. Meer bandbreedte beschikbaar maken lijkt echter niet mogelijk, omdat op dezelfde lijn ook bandbreedte beschikbaar moet blijven voor internet, telefonie en het bekijken of opnemen van een eventueel tweede TV kanaal.

HD?

Gezien de matige beeldkwaliteit rijst de vraag of KPN eigenlijk wel mag spreken van 'HD'. Technisch gezien bevat het signaal inderdaad 1280x720 beeldpunten, maar door de hoge compressie is de beeldkwaliteit naar ons oordeel onder de maat voor de term HDTV. Desondanks spreek KPN in haar persbericht over 'haarscherp beeld' 'tot vijf keer scherper' en 'intensere kleuren'. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Reputatie 7
@post-it

Vreemd. Ik meen gelezen te hebben dat bij glasvezel alleen bij het 500 Mb/s-abo telefoon en TV ten koste zou gaan van de internetsnelheid. Bij de 50 en 100 Mb/s-varianten zou de de totale bandbreedte voldoende zijn om TV en telefoon "er bovenop " te zetten, zodat die niet ten koste gaan van de internetsnelheid.

Dit in tegenstelling tot VDSL waarbij TV en telefoon meestal wel ten koste gaan van de internetsnelheid (behalve als je b.v. een 8 Mb/s-abo hebt en een modembandbreedte die hoger is). Maar de meeste VDSL-klanten hebben toch al een lagere bandbreedte dan de maximumsnelheid van hun abo, dus dan gaat TV en telefoon altijd ten koste van de internetsnelheid :(

Reputatie 1
Badge
Hoi Henk.

Het is toch echt zo dat tv ten kosten gaat van de Band breedte.

maar ja dat is niet eens mijn probleem.

Vindt de misleiding over de beeld kwaliteit veel erger.

http://www.kpn.com/prive/tv/interactieve-tv-over-glasvezel.htm

Glasvezel biedt de hoogste kwaliteit

Als je de hoogste kwaliteit televisiebeeld wilt en daarnaast volop wilt blijven internetten, gamen en skypen of bellen, zijn er beperkingen aan de bestaande koperdraadverbindingenis Glasvezel dé verbinding voor jou.

Voor volwaardige HD uitzendingen (1080p) is veel bandbreedte nodig. De behoefte aan HD zal alleen maar toenemen. Daarom is het belangrijk dat je over een goede internetverbinding beschikt. Een goede reden om voor de hoogst haalbare kwaliteit te kiezen, die klaar is voor de toekomst. Als je kiest voor tv kijken met het Alles-in-één Pakket van KPN Glasvezel heb je geen omkijken naar de capaciteit of kwaliteit.

/quote

Reputatie 1
Badge
Hoi Henk, 

Hier is je antwoord over het stapelen.

bron:http://netwerkje.com/hoe-werkt-de-dienst

Technische details

KPN levert de diensten op 3 verschillende VLAN's.

• VLAN 4: IPTV
  • VLAN 6: Internet toegang (pppoe)
  • VLAN 7: Telefonie
De router/experiabox handelt dit verder af, inclusief QoS.
Het huidige aanbod van KPN omvat een uplink van 100Mbit (FE link), tot 500Mbit (Gbit link) in bepaalde test gebieden. Toekenning van bandbreedte gebeurt in volgorde: telefonie -> IPTV -> internet, tot aan de link snelheid.
Bij een internet abonnement lager dan de linksnelheid worden de andere diensten gestapeld geleverd tot aan de linksnelheid. Wanneer de linksnelheid bereikt is, zal telefonie en IPTV ten koste gaan van de internet snelheid. Elke IPTV decoder die aan staat verbruikt momenteel 3Mbps voor SD en 7,2Mbps voor HD uitzendingen.

Reputatie 1
Badge
sorry dubbel gepost

Reputatie 1
Badge
Jij hebt de 1853 tuner in gebruik? Zoals jij het omschrijft is het wel heel ernstig. Ik heb zelf ITV in gebruik op een Panasonic TV (Goed) en een Sony (iets minder). Ik weet niet of jij bij elk merk TV hetzelfde ervaart?

Reputatie 3
Badge
KPN, graag nog jullie reactie op mijn vraag: 

KPN graag jullie reactie waarom de eigen klanten het op glasvezel met een mindere kwaliteit en kwantiteit moeten doen dan jullie dochterondernemingen!!

Reputatie 1
Badge
hoi Jelly 

Dit ligt niet aan de TV maar aan de bitrate van de KPN HD stream deze namelijk telaag om scherp beeld te kunnen leven en voldoet niet eens aan HD TV kwalteit.

Reputatie 1
Badge
Beste mensen

Na een maand is er nog steeds geen antwoord van KPN

Het lijkt wel of KPN het dood zwijgt.

voor de mensen die het verschil willen zien.

op Tros Rader staat een Topic met Digitale capture file van het KPN HD beeld vergeleken met Het Niet HD beeld van concurenten.

Capture beelden worden digitaal genomen van de bron en hebben dus niets met de TV instellingen te maken. het zijn dus echt de beelden hoe kpn ze aan leverd aan de setup box ( het kastje onder de TV)

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=60&t=129247&start=44

screenshotkpn.png

Hier kan je ook nog de Bitrate zien.

en zoals je kan zien is deze echt te laag 

Hier de bitrate specificatie van streaming video 
aangezien KPN de MPEG4 AVC compressie gebruiken kunnen ze het af met een lager bitrate dan 
de 1080i (25Mbit) maar dan nog moet deze rond de 15Mbit zijn 6/7 Mbit is gewoon te laag 

Video
16 kbit/s – videophone quality (minimum necessary for a consumer-acceptable "talking head" picture using various video compression schemes)
128–384 kbit/s – business-oriented videoconferencing quality using video compression
1.5 Mbit/s max – VCD quality (using MPEG1 compression)[17]
3.5 Mbit/s typ — Standard-definition television quality (with bit-rate reduction from MPEG-2 compression)
9.8 Mbit/s max – DVD (using MPEG2 compression)[18]
15 Mbit/s typ – HDTV quality (with bit-rate reduction from MPEG-4 AVC compression)
19 Mbit/s approximate — HDV 720p (using MPEG2 compression)[19]
24 Mbit/s max — AVCHD (using MPEG4 AVC compression)[20]
25 Mbit/s approximate — HDV 1080i (using MPEG2 compression)[19]
29.4 Mbit/s max – HD DVD
40 Mbit/s max – Blu-ray Disc (using MPEG2, AVC or VC-1 compression)[21]

Hier de Bitrate van de KPN HD stream

Zie hier de te lage bitrate van kpn 
zie kopje invoer bitsnelheid 6992kb/s is gelijk aan 6.9Mbit/s
Afbeelding

zie hier de gebruikte codec 

zoals je kan zien is het NED1HD met de H264 MPEG-4AVC codec die volgens de codec norm ( de eigenaar van de codec ) 15MBit zijn om scherp HD op 1080I te afspelen.
Afbeelding

Hier onder nog een stukje van het forum waar is te zien dat KPN dochter Glashart 

wel de juiste bitrate aanleverd 

En hier de codec Glashart en Technocolor 
zoals je kan zien gebruiken ze de zelfde codec dus dat moet de zelfde kleuren en kwaliteit opleveren.
Afbeelding

Maar zoals je hier kan zien bij invoer bitsnelheid is deze 2 keer zo hoog als bij KPN 13329kb/2 is gelijk aan 13.3Mbit (Dit doen ze niet voor niets )wat dus een 2 keer zo scherp beeld oplevert met de zelfde codec.
zo als je in de post over codec kan zien moet voor deze codec de bitstream voor 100 procent kwaliteit eigenlijk 15 mbit zijn anders heb je verlies van detail.
Afbeelding

Uit deze bevinding kunnen we dus concluderen dat KPN 50% van de beeld inhoud mist.
Je kan wel een resolutie uit sturen van 1080i maar dan moet je het beeld nog wel mee sturen en dat is wat KPN nu niet doet.Wat KPN eigenlijk doet is Bijv vergelijkbaar als een youtube filmpje van bijvoorbeeld 340p de opdracht geven full screen af te spelen wat dus een onscherp beeld oplevert en heel veel detail en beeld scherpte mist. 

Hier nog een voorbeeld van van Glashard en Ziggo 

Deze bedrijven leveren echt niet voor niets een bitrate van 13 MBit met de zelfde codec

Hier laat ArChie zien dat de bitrate van ziggo HD en Glashartmedia wel 1080i Bitrate is 13Mbit 
Bron:http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/34947136#34947136

Voor de volledigheid nog even de bitrates van de Elementary Streams erbij. 

Nederland 1 HD via Glashart Media:
Afbeelding

Nederland 1 HD via Ziggo:
Afbeelding
En hier een stukje van hardware.info ( groot computer test forum/blad)

Dit is wat de tecnische vakblad zegt over kpn HD
Www.hardware.info

Beeldkwaliteit valt tegen

Hardware.Info was onlangs in de gelegenheid om de beeldkwaliteit van KPN’s nieuwe HDTV aanbod te beoordelen. Opvallend is dat KPN alle HD zenders die in 1080i uitzenden omzet naar 720p en doorgeeft met een bandbreedte die volgens welingelichte bronnen rond de 6 mbit/s ligt. Bij de omzetting van 1080i naar 720p gaat beeldscherpte verloren, en in de praktijk blijkt ook dat gekozen bitrate eigenlijk te laag is.

Wij hebben beelden bekeken van onder andere Discovery HD en daarbij viel op dat de beeldscherpte bij weinig beweging redelijk goed is, maar niet in de buurt komt van de kwaliteit van het HD signaal dat via de kabel verzonden wordt. Met name kleine details bleken bij het KPN HD signaal te ontbreken, terwijl die op het kabel HD signaal wél duidelijk zichtbaar waren. Bij veel beweging laat de beeldkwaliteit van KPN’s HDTV dienst echter pas echt sterk te wensen over en is duidelijk blokvorming waarneembaar. De beeldkwaliteit daalt wanneer er veel gebeurt tot onder de kwaliteit die de kabel op haar SD-zenders aanbiedt.

Onduidelijk is vooralsnog of KPN de beeldkwaliteit kan verhogen met betere settings voor haar encoders. Meer bandbreedte beschikbaar maken lijkt echter niet mogelijk, omdat op dezelfde lijn ook bandbreedte beschikbaar moet blijven voor internet, telefonie en het bekijken of opnemen van een eventueel tweede TV kanaal.

HD?

Gezien de matige beeldkwaliteit rijst de vraag of KPN eigenlijk wel mag spreken van 'HD'. Technisch gezien bevat het signaal inderdaad 1280x720 beeldpunten, maar door de hoge compressie is de beeldkwaliteit naar ons oordeel onder de maat voor de term HDTV. Desondanks spreek KPN in haar persbericht over 'haarscherp beeld' 'tot vijf keer scherper' en 'intensere kleuren'. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Beste,

Aangezien ik volgende week wordt aangesloten (glaskabel steekt al uit de grond) ben ik eens op dit forum gaan neuzen en heb er een beetje spijt van dat ik dat niet eerder heb gedaan.

Momenteel ben ik nog UPC klant en heb de afgelopen jaren aardig vaak met de HD aan de telefoon gehangen, de details zal ik jullie besparen, maar in het kort komt het neer op een slechte verbinding, waardoor we regelmatig last hebben van uitval van internet, telefonie en blokkerige beelden. We waren er op een gegeven moment zo klaar mee dat we een gat in de lucht sprongen toen we hoorden dat we glasvezel zouden krijgen in Lingewaard.

Nu moet ik zeggen dat als er geen verbindingsproblemen zijn, de HD kwaliteit van UPC helemaal niet verkeerd is, met name BBC-HD is van erg goede kwaliteit, eea hangt af met welke bitrate het originele materiaal aan de providers aangeboden wordt en BBC heeft (ook op de schotel) over het algemeen de beste kwaliteit.

Omdat mijn uitgangspunt was dat ik alleen de overstap zou maken naar glas als de beeldkwaliteit gelijk of beter zou zijn, ben ik naar zo'n Reggefiber winkel gestapt om me voor te laten lichten (liegen). Ik heb expliciet gevraagd naar de beeldkwaliteit, omdat dat voor mij als foto- en videograaf belangrijker is dan internetsnelheid. Ik wilde dus het liefst een voorbeeld in het echt zien, maar dat kon hij me niet bieden. Wel had hij een demo in de winkel van een blu-ray en hij garandeerde me dat de kwaliteit van eenzelfde niveau zou zijn.

Met de irritatie van UPC in het achterhoofd heb ik ter plekke het contract getekend, het wachten was alleen nog op het graven van de kabel, daarmee zijn ze in februari gestart en onze straat was in april aan de beurt. Inmiddels bericht gekregen dat de aansluiting op 11 juni plaats gaat vinden, so far so good.

Tot ik zojuist op dit forum stuitte en eigenlijk een beetje schrok van alle negatieve berichten over de beeldkwaliteit. Ik heb een vrij dure beeld en geluidsinstallatie en dat heb ik niet om vervolgens naar baggerbeeld te kijken. Halverwege het wachten op de aansluiting had ik al vernomen dat KPN inmiddels de hele markt in bezit heeft en dat door de overname van Glashart mijn hoop juist was gevestigd op een toename van de kwaliteit op het KPN netwerk, maar zoals ik uit alle redelijk recente berichten lees is daar helemaal geen sprake van en lijkt het erop dat ik straks in kwaliteit ga inleveren t.o.v. mijn huidige UPC aansluiting.

Het benauwde gevoel bekruipt me dat KPN uit is op een machtspositie en niet voornemens is de klanten van kwaliteit te voorzien, getuige ook het feit dat blijkbaar niet wordt gereageerd op vragen omtrent beeldkwaltiet en bitrates. Blijkbaar willen ze niet in hun keuken laten kijken en houden ze vast aan het feit dat ze HD leveren, die blijkbaar alleen HD heet omdat de resolutie aan die voorwaarden voldoet, maar het af laat weten zodra de bitrate om de hoek komt kijken.

Als nieuwe glasvezelklant heb ik blijkbaar ook geen keuze meer, want Providers als Lijbrandt en Concept ICT zijn inmiddels eigendom van KPN.

De vraag is nu, als blijkt dat KPN haar beloften niet nakomt en ik vanaf 11 juni ben aangesloten, kan ik dan nog onder het contract uit? Per slot van rekening lijkt het er vooralsnog op dat ze niet leveren wat ze in de mooie verhalen beloven. De beweringen "beter dan kabel" en "1080p beeldkwaliteit" en "allerbeste kwaliteit" lijken vooralsnog een lokkertje en dus verre bezijden de waarheid.

Ik voel er weinig voor om een jaar aan KPN vast te zitten als dit idd de praktijk blijkt te zijn.

Is er binnen de telecomwet geen bescherming voor klanten, je koopt/bestelt een product dat niet aan de verwachting voldoet, dan moet je toch ook kunnen annuleren/opzeggen/contract ontbinden? Uiteraard hoop ik dat het allemaal wel zal loslopen en dat de kwaliteit gewoon goed is, maar ik ben wel een beetje huiverig geworden na het lezen van deze berichten.

Gr.

Arnold

Mijn bovenstaande angst was ongegrond, ik heb nu sinds afgelopen dinsdag glasvezel en iTV van KPN en ben meer dan tevreden.

Wat mij vooral is opgevallen tijdens het vele lezen op diverse fora en dus ook hier, is dat er telkens wordt gerefereerd aan oude topics en artikelen van 2011 of ouder. Maar we weten allemaal dat eind 2011 KPN de ADSL streams heeft loskgekoppeld en de kwaliteit op glas heeft opgevoerd. Ik zeg niet dat het perfect is, maar na twee avonden uitvoerig vergelijken met mijn nog beschikbare UPC en mijn jarenlange trouwe schoteltje, kan ik tot de conclusie komen dat KPN echt niet zo beroerd is als door een aantal personen tot in den treure wordt geschetst.

Ik vind het niet fair om anno 2013 te blijven verwijzen naar een artikel van totaaltv uit 2011 en GOT uit 2010 en op basis daarvan maar te blijven klagen over de lage bitrates. Volgens mij is het zelfs zo dat de huidige bitrates zijn opgekrikt naar ca 13Mbs en in dat opzicht dus gelijk aan wat ik van UPC en SAT gewend ben. Dat vertaalt zich ook in mijn optische kijkervaring anders dan de duffe cijfertjes met elkaar te vergelijken. Teveel mensen kicken op tabelletjes, grafiekjes en cijfertjes. Zonder het beeld 1:1 met elkaar te vergelijken hebben ze op basis daarvan al een oordeel klaar. Ik ben het er mee eens dat er in 2011 een terechte discussie is ontstaan over de TV kwaliteit van KPN en dat heeft er ongtwijfeld toe geleid dat KPN er iets aan heeft moeten doen, maar is het terecht om nu nog steeds te blijven klagen over diezelfde topics en artikelen?

Mijn Panasonic 50" plasma heeft een eigen dvb-s tuner aan boord en daarmee kijk ik nog steeds naar fta materiaal via de satelliet. Als ik die beelden vergelijk met de HD kanalen van UPC, dan heeft in veel gevallen de SAT een iets beter en helderder beeld. Op een ander HDMI ingang heb ik de KPN Motorola aangesloten en kan zo dus 3 verschillende HD streams met elkaar vergelijken. Voor mijn gevoel is SAT nog steeds een tikkie beter, maar dat kan komen doordat er geen los apparaat en extra bekabeling wordt gebruikt. Onderschat de verschillende kwaliteiten van tuners met hun decoders, scalers, processoren en software niet, hierin kan in de uiteindelijke output een aanzienlijk kwaliteitsverschil zitten, ook als het bronmateriaal hetzelfde is.

Enfin, ik ben tot de conclussie gekomen dat klachten over de slechte HD kwaliteit van KPN een beetje gedateerd zijn en berusten op oude topics die nog steeds voor waar aangenomen worden, dat is ook meteen het gevaar van Internet, deze informatie blijft maar rondzwerven.

Mijn eigen ervaring is dat HD van KPN minstens zo goed is al wat ik van UPC gewend was. Nogmaals, ik kan het 1:1 met elkaar vergelijken en gisteren op SBS6 HD een voetbalwedstrijd zitten kijken, waarbij de grassprieten tot in detail te tellen waren. Veelal wordt het kijkplezier van een voetbaluitzending flink verziekt als de stream niet van behoorlijke kwaliteit is, dit vertaalt zich dan in smearing, een slechte detaillering van kleine voorwerpen (gras, weefsel shirts ed) en door wazige en blokkerige beelden bij snelle acties. De bal is dan meestal een witte veeg en de spelers zijn ook niet scherp afgestoken bij snelle bewegingen. Het beeld wat ik gisteren zag was strak en vol detail en kleur en past dus totaal niet bij alle (recente) beweringen dat de HD kwaliteit bagger is, glasvezelonwaardig en meer van die kreten.

Ook ik heb me een in eerste instantie een beetje laten meesluren en beinvloeden door de berichten die ik las voor ik uberhaubt was aangesloten :manembarrassed: , maar dat was dus onterecht. Ik heb prima beeld en kan met een gerust hart afscheid nemen van UPC, waar ik de afgelopen twee jaar meer elende van heb gehad dan kijkplezier.

Reputatie 1
Badge
Beste,

Als je goed gezocht hebt op internet dan weet je ook dat KPN nog steeds met Standaarden werkt voor het Type Glasvezel en De zegmaar even snel Glashart techniek en de KPN techniek en bij deze laatste komt de Bitrate echt niet boven 7M/bit ook niet na de door jou genoemede loskopeling. (dat was marekitng praat van wegen de overnamen van Glashartmedia, onder het mom van nu gaan hun beeld door sturen) 

wat ook opvalt is dat het Beeld kwaliteit om 5uur iets lijkt te verbeteren ( dan gaan de meesten mensen tv kijken) en stopen bedrijven met interneten (waardoor er meer ruimte/capesiteit op de backbone onstaat) en als er Voetbal op TV is dan schiet de Kwalitiet heel erg omhoog. het lijkt er op dat kpn daar waarden hecht als op die momenten het beeld wel scherp en vol is.

De bitrate van KPN is nog steeds ondermaats.

ik heb in mijn post ook een capture geplaats van de zo dat men het verschil kan zien.

De captures kwamen recht streeks van de streams dus niet van een tv of monitor ( geen beeld bewerking/verbertering ) Deze zijn helaas verwijderd door KPN uit mijn posts.

en vervangen door deze URL: img src="webkit-fake-url://E04E415D-BD87-40C5-BB63-0F782C0F4871/screenshotkpn.png (wel heel er toevallig dat steeds juist deze plaatjes uit maan post gehaald worden en dat andere blijven staan)

Dit is voor mij het bewijs dat KPN alles aan doet om dit verbergen en heeft mij doen besluiten om bij KPN weg tegaan.

Reputatie 1
Badge
Beste,

zie hier deze post zijn ook de Voorbeelden Beelden waar de mindere kwaliteit van KPN te zien was weg gehaald door KPN

http://forum.kpn.com/t5/Televisie/Geen-enkel-verschil-te-zien-tussen-HD-of-niet-HD/m-p/86700#M6305

Sorry, maar mij heb je niet overtuigd met je verhaal over dat KPM op bepaalde tijden de kwaliteit opschroeft om zo een groter aantal kijkers tevreden te stellen. Dit hele verhaal berust m.i. op aannames en onderbuikgevoel en niet op ervaring en harde feiten.

Ik heb de afgelopen dagen op zeer uiteenlopende tijden gekeken, ochtend, middag en avond, maar zie echt geen verschil of verandering ik beeldkwaliteit, ook niet op de verschillende zenders. Ik zie wel verschil of een uitzening een echte HD uitzening is of een geupscalde SD programma. Helaas is  daar nog teveel van in omloop. De echte HD programma's **bleep** je er zo tussenuit.

Ik krijg soms een beetje het gevoel dat een handjevol ontvreden klanten KPN aan het zwartmaken zijn, wat je overigs ook ziet gebeuren bij andere providers. Schijnt nogal een trend te zijn om je gal te spuwen op diverse fora en daar vooral allerlei verhalen van andere fora bij te slepen om je eigen verhaal kracht bij te zetten. Maar in heel veel gevallen heeft het ook met "user error" te maken. Ik zeg niet dat dat bij iedereen zo is, maar je zal ze de kost geven die slechte bekabeling en een slecht afgestelde TV hebben en dan de provider gaan lopen afzeiken omdat de kwaliteit niet goed genoeg is. Bij het UPC forum zag ik exact dezelfde verhalen, dus daar is dit forum niet uniek in.

Nogmaals, ik heb mijn hele gigabit netwerk professioneel aangelegd, alles afgeschermd, van kabel tot WCD en van patchpanel tot switch, heb een dure TV (en bij voorkeur geen LCD) en heb gewoon perfect beeld, vergelijkbaar met UPC HD. Het enige wat ik me nog zou kunnen bedenken is dat het gebiedsafhankelijk is, dat de recentelijk opgeleverde aansluitingen wel een hogere bitrate krijgen, maar dit lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk.

Ik was ook helemaal niet ontevreden over de beeldkwaliteit van UPC, maar wel over de dienstverlening en het aantal storingen in een jaar en de manier waarop oplossingen werden aangedragen. Als ICT-er heb ik mijn internetverbinding hard nodig ivm VPN verbindingen naar mijn werk voor support doeleinden. Ik kon op het netwerk van UPC gewoon niet vertrouwen omdat deze er met enige regelmaat uit lag. Hierdoor had ik dan ook vaak geen vaste telefonie en de HD zenders van RTL kon ik wel schudden vanwege een slechte verbinding. Kabels ik huis allemaal in orde, maar een slechte grondkabel e/o wijkcentrale. Met name de afgelopen 2 jaar was het schering en inslag en zelfs afgelopen zaterdag nog lag mijn verbinding er de hele middag weer uit. Ik verwacht dat de KPN verbinding een stuk stabieler is, maar goed TV staat hier ter discussie en die zijn van beide partijen gewoon goed is mijn persoonlijke ervaring, los van allerlei horrorverhalen over onvoeldoende bitrates. Ik beoordeel gewoon wat ik zie en en laat me niet teveel beinvloeden door getallen.

Reputatie 1
Badge
Beste,

Het gaat ook niet om het overtuigen en of dat de beelden voor u wel of niet goed zijn.

Maar om het fiet dat KPN al deze klachten negeert en alls er voorbeelden van captured streams op het forum komen deze dan gewoon verwijdert om dat er dan wel degelijk verlies van kwaliteit te zien is.

Dat een TV dit vershil kan weg poetsen en daardoor minder zichtbaar is wil toch nog niet zeggen Dat KPN geen valse belofte doet over de Beeld kwalitiet. 

Er is gewoon een groep technische gebruikers die technische aantonen Via DPI (wireschark)(http://en.wikipedia.org/wiki/Wireshark) dat er gewoon iets niet klopt en het toch heel normaal dat je hier over een klacht/vraag bij KPN neer legt en hier netjes antwoord op krijgt.

Maar KPN zwijgt het dood dat is de Frustratratie.

Ook zijn ze niet eerlijk over het Type Glasvezel aansluiting (Dit is belangrijk om te weten welke TV kwaliteit er mogelijk is ook is het bepalent voor je internet snelheid en in ping snelheid) 

Het is toch van de zotte dat je kpnGlas nog steeds een Ping van 12MS terwijl ook gals gebieden zijn waar deze gewoon tussen de 1 en 5 is dit geeft aan er heel veel lagen/filters tussen zitten.

WBA en WGDO

Er twee soorten glasvezelnetwerken: WBA en WGDO

Opgelet sinds kort is Reggefiber wholesale en ispfabriek opgegaan in wholesale KPN ITNS.

In glasvezel land zijn er 3 lagen:

1.Passieve laag: de glasvezel, deze wordt aangelegd door Reggefiber die altijd een onder aannemer aanneemt zoals onder andere volkert wessel. 
2.Operator : Hier kopen de providers in zoals bij kpn wholesale(WBA), Reggefiber wholesale (WGDO), glasoperator of ispfabriek(WBA+).
3.Provider, Daar neem jij de diensten vanaf, Gebied afhankelijk koopt de provider of bij kpn wholesale, ispfabriek in of bij Reggefiber wholesale.

KPN & Glasoperator bieden alleen IPTV aan, Reggefiber wholesale en ispfabriek daarin tegen gebruikt modems waarmee ook een analoog en een DVB-C signaal mogelijk zijn.
Hierdoor bieden alle providers die via Reggefiber wholesale en ispfabriek glasvezel leveren ook analoge en DVB-C televisie en radio.

Even een heel kort antwoord m.b.t. de pingtijden, ik haal met gemak 5ms via speedtest.nl dus ik vraag me af hoe het met de kwaliteit van je interne netwerk zit als je op 12ms zit.

Verder....

Heb je via wifi getest?

Vanachter een eigen router?

Ik zit met een een iMac via een 1Gb switch met cat5e op de port van de Experiabox en haal dus keer op keer 5 a 6ms. Vorige post was van dinsdag vlak na de aansluiting, hieronder nog een paar metingen van zojuist.

Mogelijk dat ik met een rechstreekse verbinding op de Experiabox nog iets sneller pingtijden haal, maar vind dat gezien het huidige resultaat niet nodig. Lijkt me dus niets mis met de verbinding of techniek van KPN.

Reputatie 7
Badge +16
Als ik op itvonline.nl tv kijk dan merk ik dat het beeld blokkeriger wordt als er een zware download loopt of als er meerdere mensen tv via internet kijken.

Ik heb het al vaker geopperd: Is het niet mogelijk dat KPN, zegge, 3 standaarden invoeren? Zodra de snelheid het toelaat (glas, VDSL): uncompressed video (15-30 Mbit), als dit niet mogelijk is verlagen van de bitrate naar de huidige bitrate (7 Mbit) en voor hen die met ADSL toch 4 tv's willen aansluiten een lage (3 Mbit Digitenne kwaliteit) bitrate.

Ook hiervoor geldt weer, hoe ziet je interne netwerk eruit?

- Kijk je via wifi?

- Heb je veel interferentie door bijvoorbeeld Dect, magnetrons of andere apparatuur die van dezelfde golflengte gebruik maken?

- Wat is je signaalsterkte en kwaliteit?

- Hoe is je kanaalindeling t.o.v. andere wifi routers in de buurt (deze kunnen elkaar storen als er kanaaloverlap is)

- Gebruik je de interne wifi van de Experiabox of een eigen externe wifi router of accespoint?

Je kunt net op het randje zitten en dan bij een download net te weinig bandbreedte overhouden voor een goed tv signaal.

Voor je bedraade netwerk is het iets minder gecompliceerd, maar ook daar kan er van alles mis gaan als het netwerk niet goed is aangelegd en de routers, AP's en switches niet goed zijn geconfigureerd. Je zult niet de eerste zijn die 3 firewalls achter elkaar heeft draaien (Experiabox, eigen router en PC).

Vervolgens kan de PC waarop gekeken wordt behoorlijk zijn vervuild met spyware die op de achtergrond de nodige resources gebruikt, een verkeerd geconfigureerde netwerkkaart of wifi adapter, virusscanners, anti spyware software etc etc.

Kortom, er zijn zoveel factoren die de boel kunnen verzieken en ik kan zo niet beoordelen hoeveel kaas iemand heeft gegeten van netwerktechnieken, maar hier op het forum wel van alles beweren over slechte kwaliteit van het KPN netwerk.

Kijk naar mijn metingen (vanmorgen vroeg ook nog eentje gestart en exact dezelfde waarden) en je ziet dat mijn netwerk vanaf de Mac naar buiten gewoon prima is. Wil je de kwaliteit van het KPN netwerk meten, dan moet je met een schone PC en zonder firewalls direct op de Experiabox gaan zitten, elke andere configuratie met eigen routers, vervuilde pc's en dubbele wirewalls is slechts een test van je eigen netwerk.

Ik heb totaal geen last met itvonline kijken via de laptop of via de ipad en ook niet met de app op m'n iphone. De bandbreedte op mijn 1Gb netwerk is meer dan voldoende, kan zelfs prima HD in de slaapkamer kijken via het stopcontact. Ook als beide KPN tuners aan staan en ik een download van 15Gb start (via usenet of intern vanaf m'n NAS) dan blijven de TV's vrolijk doordraaien.

Ik zou geen voorstander zijn van variabele bitrates wanneer de bandbreedte dat toelaat.

Dan zit je de ene keer naar prachtig beeld te kijken en de andere keer staat het forum weer vol met klachten als de uitzending er een keertje minder goed uit ziet.

Bovendien is er bandbreedte genoeg en kan het ook niet zo zijn dat als er meerder mensen TV via internet kijken, dat jou kijkplezier wordt bedorven door blokkerig beld. Dat zou wel kunnen met kabel tv, omdat dat een shared medium is en zeker als je in een dichtbevolkte woonwijk (flatgebouw) zit, maar met glas heb je je eigen dedicated lijn en die wordt echt niet beinvloed als je buurman een zware download start of internet tv kijkt.

Kortom, ik zou mijn eigen netwerk maar eens (laten) nakijken.

Reputatie 7
Badge +16
Mijn eigen netwerk ziet er prima uit, alleen heb ik een 8Mb verbinding via koper. TV is hiervan volledig gescheiden, dat bijt elkaar niet. Op het moment dat er flink wat bandbreedte geplukt wordt dan is mijn itvonline beeld wat blokkeriger. Waar ik op doel is: glas- en in mindere mate VDSL/pairbounding gebruikers zouden in principe het volledige ongecodeerde aanbod kunnen krijgen, ADSL gebruikers de 2e versie en DSL gebruikers die 4 tv's willen aansluiten de gevarieerde versie.

Reageer