Beantwoord

HDMI-CEC niet ondersteund op tv-ontvanger KPN

  • 10 December 2019
  • 93 reacties
  • 5274 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2

KPN Arris 4K Ontvanger, zinloos ?


Hoewel ik eerder al een glasvezel abonnement had met een van de voorgaande Arris ontvangers ( de witte ) heb ik dit abonnement een jaar geleden opgezegd omdat de ontvanger toen feitelijk niets kon met 4K TV. Dat is inmiddels verbeterd in de vorm van de nieuwe Arris VIP5202 ontvanger die - zo lijkt het - wederom is voorzien van dezelfde verouderde en achterhaalde software van KPN. Daarom deze openbare open brief aan KPN, hopelijk gaat er eindelijk eens iemand echt iets doen, in plaats van een dik salaris opstrijken en uit z’n neus peuteren terwijl de klanten maar wachten op een oplossing.


Beste KPN,

Waarom staat uw forum vol met vragen over het, inmiddels vermaarde, HDMI-CEC protocol ?
Waarom wordt dit door KPN in diens TV ontvangers nog steeds NIET ondersteund ?

Waarom houdt KPN zo angstvallig vast aan het principe “  Als we het niet aanbieden hoeven we het niet te ondersteunen ? “. Zijn de support medewerkers echt allemaal zo dom dat ze het principe achter HDMI-CEC niet snappen ? Zo ja, dan wordt het tijd ze een cursus te geven. Zo niet, wat is dan de reden dat wij als klant zijnde nog steeds met allerhande kunst en vliegwerk onze tv’s moeten omschakelen naar de juiste HDMI ingang als we TV willen kijken via uw kastje ? 

Elk modern apparaat  wat uitgerust is met een HDMI aansluiting kan het apparaat waar het op is aangesloten informatie doorgeven, signalen voor bediening doorgeven en allerlei andere handige voorzieningen aanbieden….. alle moderne apparatuur behalve de apparatuur van de KPN want daar wordt deze functie doelbewust UIT GEZET !

Ik zou graag eens een reactie zien van de persoon die hiervoor verantwoordelijk is, die duizenden klanten onnodig laat aanklooien met hun toestel en die zelf mogelijk thuis nog naar ene buizen tv in zwart/wit zit te kijken ?!

 

KPN, fix dit nou eens !!
 

Zorg eens voor een moderne ervaring waarin we gewoon de tools tot onze beschikking hebben waar we allemaal dik voor betalen !!

Een jaar geleden heb ik dit ook al aangekaart en er is in dat jaar NIETS gedaan door KPN.

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/4k-ontvanger-prehistorisch-gedrocht-446740 )

 

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door Bart_ 13 December 2019, 12:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

93 reacties

Badge +19

Gezien het overweldigende aantal reacties op het topic van vorig jaar, 1 om precies te zijn, heb ik niet het gevoel dat dit echt leeft bij de klanten.

Reputatie 4
Badge +2

Gezien het overweldigende aantal reacties op het topic van vorig jaar, 1 om precies te zijn, heb ik niet het gevoel dat dit echt leeft bij de klanten.

Hi,

 

Dat zou je denken, maar als je vervolgens gaat zoeken op Google naar “ HDMI-CEC” valt mij op dat er onder diverse andere posts talloze malen over gesproken wordt, ook bij Telfort en gerelateerde forums. het leeft dus wel, maar mensen zoeken niet voordat ze posten….

Wat ik zorgwekkender vind is dat KPN totaal niet inhoudelijk reageert...

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @MusicIsMyLife Welkom wederom hier op het KPN Forum. Ik weet zeker dat mijn collega's meer doen dan enkel achteroverleunen en hun salaris opstrijken. 

Ik kan je vooralsnog niets concreets melden over HDMI-CEC, maar ik heb je vraag doorgespeeld. Ik laat je vanzelfsprekend weten welke antwoorden ik terugkrijg. 

Reputatie 4
Badge +2

De Arris kastjes van de KPN zijn leuk en compact, maar door de erbarmelijk slechte software van KPN werkt de helft niet aan deze kastjes.

  • Bluetooth schijn je dus zelf uit te moeten zoeken hoe je dat kunt koppelen, want informatie daartoe zit er niet bij. Werkt bij mij nog steeds niet !
  • HDMI protocollen - met name HDMI-CEC - ( automatisch schakelen van apparatuur ) wordt door KPN niet ondersteund, KPN zit wat dat betreft nog in de middeleeuwen...zelfs tijdens de tijd van Scart aansluitingen kon men al schakelen via Scart. De KPN Software is echter zo bagger dat ze dit uitgeschakeld hebben als “ workaround” want als je de Arris in Energie-Bespaar-Mode zet moet deze steeds weer software opnieuw laden :(
  • Wanneer krijgen wij als klant datgene waar we voor betalen en dus recht op hebben, een normaal actueel werkend systeem ??

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic. 

 

Reputatie 4
Badge +2

De Arris kastjes van de KPN zijn leuk en compact, maar door de erbarmelijk slechte software van KPN werkt de helft niet aan deze kastjes.

​​​​​​

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic. 

 

Zeg Admin,  In plaats van mijn nieuwe berichten weg te stoppen onder oude topics zou men er beter aan doen de software van de kastjes eens te actualiseren…

 

Reputatie 5
Badge +4

En ?

Reputatie 7
Badge +21

De Arris kastjes van de KPN zijn leuk en compact, maar door de erbarmelijk slechte software van KPN werkt de helft niet aan deze kastjes.

  • Bluetooth schijn je dus zelf uit te moeten zoeken hoe je dat kunt koppelen, want informatie daartoe zit er niet bij. Werkt bij mij nog steeds niet !

Er staat duidelijk bij hoe je het moet doen, en anders kun je het hier vragen dan vertellen wij het wel.

Kijk hier hoe je de Bluetooth-afstandsbediening moet instellen voor de Arris 5202:
 

Reset AB 5202

Druk de rode en de blauwe toets op de afstandsbediening tegelijk in en hou deze 3 seconden vast

De Led wordt nu rood

Druk op OK

Stel nu de afstandsbediening opnieuw in.

 

Afstandsbediening programmeren

Richt de afstandsbediening op de TV en druk 5 seconden op de AV knop samen met de cijfertoets uit de snelcodelijst

tot de bovenste led rood wordt

(De AV knop is de knop onder de 7)

Druk daarna op de snelvooruitspoel-toets >>

Controleer nu de toetsen voor volume en source (AV) en de TV-uit knop

En druk op OK

 

Snelcodelijst

1 Samsung

2 LG

3 Sony

4 Philips

5 Panasonic

6 Loewe

7 Grundig

8 Sharp

9 LTC

0 Hisense

 

 

Yep, op die HDMI cec zit ik ook te wachten, heb zelf nog de vip2952. Met een beetje zoeken op dit forum werd dit 6 jaar geleden al aangekaart, heeft dus 0,0 prioriteit voor KPN. Ik kan de frustraties van TS wel begrijpen. 

Reputatie 1

Denk dat er heel veel mensen behoefte hebben aan HDMI cec.

waaronder ik natuurlijk 😉.

Hoe mooi kan het zijn dat ik met mijn afstandsbediening van mijn tv ook de kanalen kan wisselen van mij Arris kastje.

andere providers hebben dit al jaren.

Heb zelf ook een Apple TV en dat werkt als een trein.

waarom komt er geen functie dat je het zelf aan en uit kan zetten?

had trouwens ook beter geweest voor de optie HDR waar nu veel gedoe over is na de update van maandag.

KPN ik zit al jaren bij jullie met volle tevredenheid maar ga aub mee met de tijd .

De televisies van nu smeken naar randapparatuur met HDMI cec (10 jaar geleden ook al)

 

 

Reputatie 1

Hopelijk gaat KPN hier eindelijk een keer iets voor doen. Is al jaren lang een ergernis hier. Erger me dagelijks aan dit gebrek aan implementatie van KPN. Zal vast iets te maken hebben met het gebrek aan ‘standaard’ CEC, maar op zoveel apparaten werkt het toch perfect dat die reden inmiddels wel echt achterhaald is.

Reputatie 1

Hallo @MusicIsMyLife Welkom wederom hier op het KPN Forum. Ik weet zeker dat mijn collega's meer doen dan enkel achteroverleunen en hun salaris opstrijken. 

Ik kan je vooralsnog niets concreets melden over HDMI-CEC, maar ik heb je vraag doorgespeeld. Ik laat je vanzelfsprekend weten welke antwoorden ik terugkrijg. 

Is er inmiddels al een reactie bekend over HDMI-CEC?

Reputatie 1

Gezien het overweldigende aantal reacties op het topic van vorig jaar, 1 om precies te zijn, heb ik niet het gevoel dat dit echt leeft bij de klanten.

Of dat komt doordat niet alle klanten de moeite nemen om eerst een kpn account aan te maken, vervolgens het forum openen, het woord HDMI-CEC op te zoeken en dan ook nog eens gaan reageren. Drempel om te reageren is wel vrij hoog...

Reputatie 4
Badge +2

Gezien het overweldigende aantal reacties op het topic van vorig jaar, 1 om precies te zijn, heb ik niet het gevoel dat dit echt leeft bij de klanten.

Of dat komt doordat niet alle klanten de moeite nemen om eerst een kpn account aan te maken, vervolgens het forum openen, het woord HDMI-CEC op te zoeken en dan ook nog eens gaan reageren. Drempel om te reageren is wel vrij hoog...

Wat denk ik ook meespeelt in dee is dat veel mensen amper de term HDMI kennen en al totaal geen weet hebben van het feit dat het protocol wat hun TV inschakelt het CEC protocol heet, zeker omdat iedere fabrikant er weer een andere naam aan geeft...denk aan XLink, AnyNet, etc etc, allemaal hippe termen voor hetzelfde...HDMI-CEC besturing. ;)

Feit blijft dat KPN er in ieder geval geen kaas van gegeten heeft...

Denk dat er heel veel mensen behoefte hebben aan HDMI cec.

waaronder ik natuurlijk 😉.

Hoe mooi kan het zijn dat ik met mijn afstandsbediening van mijn tv ook de kanalen kan wisselen van mij Arris kastje.

andere providers hebben dit al jaren.

KPN heeft dit ook, maar dan moet je wel de juiste TV hebben. Bij mijn Samsung TV werkt dit prima. De KPN decoder is gewoon te bedienen met de ab van de TV.

Reputatie 4
Badge +2

Denk dat er heel veel mensen behoefte hebben aan HDMI cec.

waaronder ik natuurlijk 😉.

Hoe mooi kan het zijn dat ik met mijn afstandsbediening van mijn tv ook de kanalen kan wisselen van mij Arris kastje.

andere providers hebben dit al jaren.

KPN heeft dit ook, maar dan moet je wel de juiste TV hebben. Bij mijn Samsung TV werkt dit prima. De KPN decoder is gewoon te bedienen met de ab van de TV.

Eddo, dit is niet waar ik het over heb. ;) 

Waar jij het over hebt is dat jouw tv bediend kan worden met de afstandsbediening van KPN.

Dat kan bij mij ook, maar probeer dit eens:

Zet je TV niet aan zoals je gewend bent maar laat deze uit staan.
Schakel nu - terwijl je TV uit staat - het KPN kastje in.

Gaat je TV nu aan ?  Denk het niet ;)

Doorgaans zie je dat bij bijvoorbeeld een DVD speler, Playstation, Xbox en andere randapparatuur wel gebeuren. Doordat KPN deze functionaliteit uitgeschakeld heeft gaat de TV bij inschakelen van de ontvanger NIET vanzelf aan en worden bedieningssignalen die je normaliter via de remote van je TV worden doorgestuurd naar de randapparatuur, niet doorgezonden en blijf je dus aanklooien met ten minste 2 of meerdere afstandsbedieningen.

Zaken zoals automatische uitschakeling van randapparatuur die niet gebruikt wordt, werkt dan ook niet wat weer ongunstig is voor je stroomverbruik.

Kortom, HDMI-CEC heeft alleen maar voordelen, mits het goed geïmplementeerd wordt...maar dat snapt men nog steeds niet bij de KPN…
 

 

Ik ben heel blij dat de tv niet automatisch aangaat, vooral als ik alleen maar - zoals meestal overdag - radio wil luisteren via m'n soundbar (via optisch/TOSLink), die overigens wel direct automatisch aangaat als ik de 8001 uit standby haal. 

Hier een gloednieuwe Samsung tv. Diens afst.bed. ondersteunt gewoon bediening van de KPN ontvanger. Niet via HDMI CEC maar via het netwerk. TV connect moet aan staan op de ontvanger.

Wel even zoeken hoe je alles bedient met de Samsung One Remote. Weinig knoppen namelijk. Maar het werkt ook met een hele oude Samsung remote. Zolang de tv aan staat.

Reputatie 6
Badge +8

HDMI-CEC zou inderdaad wel leuk zijn. De huidige koppel-modus is maar een halfbakken oplossing.

Ik wacht ook nog altijd op HDMI-CEC.

Ik ook

Reputatie 6
Badge +8

Ik heb zo het vermoeden dat we heeeeeeeel lang kunnen wachten…. Ik betwijfel of KPN serieus plannen heeft om het toe te voegen.

CEC is niet echt nodig. Kan met de ab van mijn Samsung tv de stb volledig bedienen. Via de TV connect functie.

Ik heb CEC ook op de laagste 'graad’ staan. Neemt alleen volumebediening van de hts over als die ook aan is. Verder bepaal ik graag zelf wat aan of uit is. Kan hier dus allemaal wel met één ab, die van de Samsung televisie.

Reputatie 6
Badge +8

CEC is niet echt nodig. Kan met de ab van mijn Samsung tv de stb volledig bedienen. Via de TV connect functie.

Ik heb CEC ook op de laagste 'graad’ staan. Neemt alleen volumebediening van de hts over als die ook aan is. Verder bepaal ik graag zelf wat aan of uit is. Kan hier dus allemaal wel met één ab, die van de Samsung televisie.

Dat is wel wat kort door de bocht. Voor JOU is HDMI-CEC dan niet echt nodig, maar voor andere mensen wel. Ik kan veel TV functies niet bedienen met de KPN AB, maar de VIP5202 reageert totaal niet op de afstandsbediening van mijn Philips OLED. 

Ook ik zou zeer graag ondersteuning voor HDMI-CEC zien.

Bij mij zit de STB via de receiver aangesloten op de TV. Ik moet dus:

  1. STB aanzetten
  2. Receiver aanzetten en overschakelen naar STB
  3. TV aanzetten

Terwijl als ik bijvoorbeeld de Nvidia Shield aanzet, alles meteen aangaat en naar het juiste kanaal gaat.

Hallo @MusicIsMyLife Welkom wederom hier op het KPN Forum. Ik weet zeker dat mijn collega's meer doen dan enkel achteroverleunen en hun salaris opstrijken. 

Ik kan je vooralsnog niets concreets melden over HDMI-CEC, maar ik heb je vraag doorgespeeld. Ik laat je vanzelfsprekend weten welke antwoorden ik terugkrijg. 

Hi Moderator Bart, we zijn bijna een half jaar verder. Al bericht terug van je collega's aan wie je de vraag hebt doorgespeeld?