Beantwoord

hdmi kanaal wijzigt automatisch naar soundbar

• 25 augustus 2017
  • 18 reacties
  • 1460 keer bekeken

Onlangs heb ik een Heos Homecinema aangeschaft en aangesloten op een Philips tv (type 48PFK5709/12)
Alle poorten zijn ARC ready. Mijn Heos zit op hdmi poort 1, kpn op hdmi poort 2 en een ander apparaat op poort 3
Opzich werkt het perfect. Echter, zodra ik overschakel van mijn HD ontvanger van KPN (HDMI 1)naar een ander HDMI poort.(HDMI 3 bijv. playstation of chromecast) en daarna schakel ik weer terug naar de HDMIpoort 1 waar de HD ontvanger van Kpn opzit. Daarna schakelt de TV automatisch naar het HDMI kanaal waar de heos aan zit gekoppeld.(HDMI poort 2) Wat weer resulteert in het probleem dat ik geen tv kan kijken.
Wissel ik de apparaten om van hdmi poort gebeurd dit ook.
Het probleem treed alleen op bij de HD ontvanger van KPN.
Bij alle andere apparaten die ik in bezit heb, functioneert het wel normaal.
Dus het lijkt alsof de Heos Homecimema voorrang krijgt/pakt op het kpn kastje.
Ik heb al contact gehad met Heos welke aangeven dat het probleem bij kpn lijkt te zitten.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door janssenvogels 27 augustus 2017, 14:56

Het probleem is opgelost.

Tot mijn verbazing zag ik bij een kennis dat er nog een ander(nieuwer) type HD ontvanger bestaat. deze is iets kleiner.
Deze ontvanger aangesloten bij mijn situatie. En de tv accepteert het wel.

Via de website van KPN een omruiling van de HD ontvanger aangevraagd. Hopelijk krijg ik dan ook dit model. en dan zal alles goed werken.

Het blijft toch jammer dat je verschillende keren met KPN aan de telefoon hangt. Zelfs word doorverwezen van het kastje naar de muur.
Van dit soort taferelen kun je vanuit gaan voordat je al belt.

Bij KPN werd ook verteld dat het absoluut niet aan de HD ontvanger kan liggen. Het gaat gewoon mis door de combinatie van apparatuur. De HD ontvanger is dan als het ware te oud (of ouderwets) om op de juiste manier te communiceren tussen de apparaten.

Als alle medewerkers zich in de probleem even inlezen. Dan kunnen ze wellicht in de hun KPN klanten wel verder helpen.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Je kunt dit oplossen door de functie HDMI-CEC (waarbij apparaten elkaar bedienen) uit te schakelen op de televisie. Bij Philips heet dat Easylink. Zet dat dus uit.
Jouw "schakel"situatie komt ook doordat de kpn tv ontvanger HDMI-CEC niet heeft. Daardoor krijgt ie nooit voorrang op (de) andere apparaten.
Als je het uit zet dien je zelf, met de afst.bed., de gewenste (hdmi)ingang te kiezen.
Hoi Peter,

Bedankt voor je snelle reactie!

Het uitschakelen van Easylink had ik getest. Als ik Easylink uitschakel dan heb totaal geen geluid meer.

Dus helaas is er nog geen oplossing.

Groet
Reputatie 7
Badge +10
Heb je geprobeerd om het geluid via een optische kabel te laten lopen? Dan moet je HDMI ARC op je tv waarschijnlijk uitschakelen. Het zou kunnen werken met behoud van de HDMI-aansluiting tussen Heos en tv (dat zou het mooiste zijn) en anders zonder die aansluiting.
Dat heb ik geprobeerd inderdaad. Echter. Dan is de werking van de afstandsbediening niet stabiel.
Reputatie 7
Badge +10
Welke problemen heb je dan met je afstandsbediening?
Reputatie 7
Badge +10
Nog een alternatief, aangezien de tv-ontvanger de oorzaak lijkt te zijn: verbind de tv-ontvanger met de HDMI-in aansluiting van je Heos.
Ook al getest. Maar resulteert in een instabiele en trage verbinding
Ik heb een CEC blocker en ARC reciever besteld. Komt maandag of dinsdag binnen.

Eens kijken wat werkt
Reputatie 7
Badge +10
Wat is er met die aansluiting instabiel en traag?

Eens kijken wat werkt

Ik hoop dat het je helpt. Wat bedoel je met een ARC receiver?
Onlangs heb ik een Heos Homecinema aangeschaft en aangesloten op een Philips tv (type 48PFK5709/12)
Alle poorten zijn ARC ready. Mijn Heos zit op hdmi poort 1, kpn op hdmi poort 2 en een ander apparaat op poort 3
van KPN (HDMI 1)naar een ander HDMI poort.(HDMI 3 bijv. playstation of chromecast) en daarna schakel ik weer terug naar de HDMIpoort 1 waar de HD ontvanger van Kpn opzit. Daarna schakelt de TV automatisch naar het HDMI kanaal waar de heos aan zit gekoppeld.(HDMI poort 2) Wat weer resulteert in het probleem dat ik geen tv kan kijken.
Ik heb al contact gehad met Heos welke aangeven dat het probleem bij kpn lijkt te zitten.

Alvast bedankt!

Je schrijft eerst dat de Heos op HDMI 1 zit en KPN op HDMI 2, daarna zit ineens Heos op 2 en KPN op 1.
Weten de apparaten zelf wel waar ze op zitten ?

Tot mijn verbazing zag ik bij een kennis dat er nog een ander(nieuwer) type HD ontvanger bestaat. deze is iets kleiner.

Via de website van KPN een omruiling van de HD ontvanger aangevraagd. Hopelijk krijg ik dan ook dit model. en dan zal alles goed werken.

Het blijft toch jammer dat je verschillende keren met KPN aan de telefoon hangt. Zelfs word doorverwezen van het kastje naar de muur.

Bij KPN werd ook verteld dat het absoluut niet aan de HD ontvanger kan liggen. Het gaat gewoon mis door de combinatie van apparatuur. De HD ontvanger is dan als het ware te oud (of ouderwets) om op de juiste manier te communiceren tussen de apparaten.

Als alle medewerkers zich in de probleem even inlezen. Dan kunnen ze wellicht in de hun KPN klanten wel verder helpen.
Wat is er met die aansluiting instabiel en traag?

De reactie op de afstandsbediening is traag en instabiel (als de HD ontvanger op ""HDMI IN"" van de soundbar zit aangesloten

Eens kijken wat werkt

Ik hoop dat het je helpt. Wat bedoel je met een ARC receiver?

Met een ARC reciever kun je van een apparaat dat geen ARC heeft wel ARC maken
van KPN (HDMI 1)naar een ander HDMI poort.(HDMI 3 bijv. playstation of chromecast) en daarna schakel ik weer terug naar de HDMIpoort 1 waar de HD ontvanger van Kpn opzit. Daarna schakelt de TV automatisch naar het HDMI kanaal waar de heos aan zit gekoppeld.(HDMI poort 2) Wat weer resulteert in het probleem dat ik geen tv kan kijken.

Alvast bedankt!

Je schrijft eerst dat de Heos op HDMI 1 zit en KPN op HDMI 2, daarna zit ineens Heos op 2 en KPN op 1.
Weten de apparaten zelf wel waar ze op zitten ?

Ja de TV herkend alle apparaten direct.
Reputatie 7
Badge +10

Mooi dat het waarschijnlijk opgelost gaat worden.
Ik neem aan dat je nu een Motorola ontvanger hebt en dat je een Arris of Arcadyan terug gaat krijgen. Een van deze ontvangers heb je hoe dan ook nodig om Netflix via de tv-ontvanger te kunnen gebruiken (dat doe je blijkbaar nu niet?), met andere woorden je hebt recht op minimaal 1 modernere tv-ontvanger.
Reken het de helpdeskmedewerkers niet te zwaar aan dat ze dit niet konden oplossen, want het is volgens mij een nog onbekend euvel van de Motorola ontvangers.

Alles bij elkaar wordt het een redelijk lang lijstje met gebreken van de Motorola ontvangers, die nog steeds bij gebrek aan voldoende Arris/Arcadyan ontvangers geleverd worden:
- Geen Netflix
- Geen HD Glaszenders
- Verstoort ARC
Reputatie 7
Badge +24
Welkom op het forum @janssenvogels. Complimenten voor je duidelijke uitleg! Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik dit probleem nog niet eerder ben tegengekomen specifiek i.c.m. de oudere tv-ontvangers. Wel fijn dat je de oplossing alsnog hebt gevonden. Ik zal dit signaal doorgeven in ieder geval. Heb je de nieuwe tv-ontvanger inmiddels aangesloten? Werkt het nu echt zoals het hoort?
Na een aantal dagen uitvoerig testen. Blijkt dat het de combinatie van mijn Philips 48PFK5709/12 TV,
Mijn Heos Homecinema soundbar en HD ontvanger Arcadyan van KPN. Heel goed werkt.

uit nieuwsgierigheid nog wat stappen ondernomen met de Motorola HD ontvanger.
Als ik de HD ontvanger aansluit met een CEC KILLER ertussen werkt het ook. Blijkt achteraf.
Reputatie 7
Badge +24
Een CEC Killer zou dus anders de truc zijn geweest. Top dat je nog even door bent gegaan met testen. 🙂 Maar wel goed dat je nu die Arcadyan hebt, is toch wat sneller dan die Motorola.
Correct. De Arcadyan werkt een stuk sneller

Reageer