Beantwoord

HDMI resolutie instelling

• 9 juli 2013
  • 11 reacties
  • 16222 keer bekeken

Beste Leden,

Toen ik KPN TV kreeg had ik nog een HD-ready televisie.

Ik heb nu een Full HD televisie.

Kan ik bij de instellingen van mijn Motorola 1853 het uitgangssignaal ongestraft op een 1080 resolutie zetten? Of ondersteund KPN deze niet?

Groet,

Alexander

icon

Beste antwoord door donnie_brasco 11 juli 2013, 11:08

In de praktijk heb ik beter beeld met 720p, dan met 1080i. Echter kun je de ontvanger gewoon op alle instellingen zetten zonder problemen te krijgen.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Je kan hem rustig op 1080p zetten, alhoewel er geen zender is die in een hogere kwaliteit uitzendt dan 1080i en die wordt door KPN ook nog eens flink gecomprimeerd naar, ik dacht, 720p. Daarmee heeft KPN een slechtere beeldkwaliteit dan bijvoorbeeld de kabelbedrijven. Hopenlijk zal KPN deze compressie in de toekomst loslaten voor klanten met glasvezel of VDSL en dan is het beeld misschien wel mooier dan de Ziggo's en de UPC's.

Reputatie 4
Badge
In de praktijk heb ik beter beeld met 720p, dan met 1080i. Echter kun je de ontvanger gewoon op alle instellingen zetten zonder problemen te krijgen.

Reputatie 7
Niet alle TV's kunnen goed overweg met de "p"-instellingen van de KPN-ontvangers (zowel de 1853 als de oudere). Je merkt dat aan haperingen van beeld en/of geluid. In dat geval werkt de 1080i-instelling meestal wel goed. Maar dat is per type TV (zoms zelfs binnen één merk) verschillend.

Ik heb hem zelfs op 1080p50 wat dat precies inhoudt, weet ik niet, maar denk dat het te maken heeft dat het beeld nog scherper wordt? Ik kan het misschien verkeerd hebben. ;)

Reputatie 7
Badge +18
Hoi ,

KPN zal nou toch wel de resolutie 1080p50 gebruiken? Anders vind ik het wel apart dat ze het nog comprimeren naar 720p. Hopelijk wil KPN hier nog antwoord op geven.

, , hebben jullie hier eventueel antwoord op? Dan is het voor mij en de klanten het ook duidelijker.
Reputatie 7
Omroepen zenden uit in 1080i, niet in p. 1080p (25/50) wordt alleen gebruikt op Blue Rays. KPN geeft ook door in 1080i, maar op 701 e.v. wel sterk gecomprimeerd. Op 661 e.v. wordt wel de origineel uitgezonden stream door gegeven, maar die zijn er alleen voor glasvezel.
Reputatie 7
Badge +18
Hoi ,

Eigenlijk worden we gewoon voor de gek gehouden. Als de zenders op 1080i worden uitgezonden. En dan wordt er vanaf 701 HD gecomprimeerd? Naar 720? KPN kan toch zien welke klanten een grote brandbreedte heeft? Of is dit per klant in te stellen? Ze weten bij mij dat ik Vectoring VDSL heb.

Ik heb iets meer dan 100 MB over me telefoonlijn. En 1 HD zender gebruikt 8 MB tot 10 MB. Dan kan het best wat omhoog voor VVDSL-klanten naar 12,5 MB. Mensen met Glasvezel hebben ook steeds weer alle geluk van de wereld. Pfff! :@

Reputatie 7
Nee, er wordt niet gecomprimeerd naar 720. Er wordt gecomprimeerd op detail niveau maar het aantal beeldlijnen blijft 1080 (interlaced, maar zo wordt het ook door de zenders aangeboden). En een HD-kanaal is 7-8 Mb/s (HD-Glas: 12-13 Mb/s).
Reputatie 7
Badge +18
Hallo ,

Dus als ik het goed begrijp, heeft 1080p@50 geen nut op mijn HMB2260???

Reputatie 7
Badge +16
DennisDatema68 schreef:
Hallo @Henk2304,

Dus als ik het goed begrijp, heeft 1080p@50 geen nut op mijn HMB2260???

Verkijk je niet op de cijfertjes, bandbreedte is veel belangrijker dan 1080i 720p of 1080p.

Er is bovendien geen enkele zender die in 1080p uitzendt.

CanalDigitaal is bijvoorbeeld een meester in het zoveel mogelijk HD zenders op 1 transponder te proppen. Gevolg: de bandbreedte schiet naar beneden en hoewel er nog steeds 1080i staat is de kwaliteit om te huilen in vergelijking met bijvoorbeeld ARD, ZDF, BBC of Channel4 in HD.

Reputatie 7

Je maakt een denkfout: die instelling heeft uitsluitend betrekking op de uitgangsresolutie van de ontvanger naar de TV. Het heeft niets te maken met hoe het signaal op de ontvanger binnenkomt: dat is altijd 1080i, overigens net als bij Ziggo. De uitgangsresolutie kun je gebruiken om de ontvanger optimaal af te stellen op je TV. Sommige TV's zijn nogal kieskeurig op dat gebied. Meestal volstaat "Automatisch", maar soms kun je bij beeld- en/of geluidsverstoringen beter 1080i, p25 of p50 kiezen. Soms ook kun je beter een andere HDMI-kabel dan die van KPN gebruiken (b.v. die van ca € 2,50 bij de Action).

Reageer