Beantwoord

HDMI signaal naar TV regelmatig weg(na update?)

  • 8 February 2021
  • 35 reacties
  • 1395 keer bekeken

Reputatie 2
Badge

Hoi,

Al enige tijd heb ik het probleem dat HDMI signaal naar de TV(Samsung UE32M5620) weg valt. Om het op te lossen voer ik dan via uit/aan een reset uit. Op 1 keer na werkte alles dan weer. Die ene keer was vorige week en toen had ik geen(zwart) beeld en geluid meer; alleen nog een menu. De hele avond onoplosbaar(ook na alle vormen van resets en maar weer ruilen van modem). Gezien het feit dat dit voornamelijk  in weekeinden en/of  vroege ochtend plaatsvindt, lijkt het er wel op dat dit gebeurd na software updates. Ik beschik over twee aansluitingen, dus ik heb al de apparatuur en kabels(niks draadloos dus) al een keer geruild en ook alle varianten van resets uitgevoerd. Heb enig geduld betracht omdat het wellicht met de problemen van het nieuwe menu te maken had. Maar nu dit volgens KPN is opgelost en ik nog steeds met dit probleem zit opgescheept begint de irritatie toch wel toe te nemen. Enig idee? Misschien ander type TV-ontvanger???….

icon

Beste antwoord door PeterG 23 February 2021, 12:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

35 reacties

Reputatie 2
Badge

Sinds ik de vraag stelde  is het prbleem al weer 2 ker voor gekomen. Niemand enig idee waar het in kan zitten?

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @dobbe013, welkom hier. 

Problemen met de HDMI dus. Je hebt al veel geprobeerd: kabels vervangen. Ook de andere HDMI poorten geprobeerd in de tv. En welke ontvanger heb je nu? Zou je voor de zekerheid jouw profiel willen voorzien van gegevens. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee. 

Reputatie 2
Badge

Hoi Bart,

Profiel is bijgewerkt….

Je vragen:

Ik heb 2x een Arcadyan HMB2260.

Ik heb 2 HDMI aansluitingen en op beide heb ik het zelfde probleem

Badge

Wij hebben precies hetzelfde probleem. Ook al HDMI kabels vervangen, ontvangers omgewisseld. Maar toch regelmatig geen signaal, na het resetten werkt het dan wel weer. Ook wij hebben een Samsung TV. Ben benieuwd naar de oplossing.

Reputatie 7
Badge +20

Twee ontvangers, dus ook twee tv's? Zo ja, beide Samsung tv’s? Tv ondersteunt wel HDMI 1.4 toch? Heb je nog verdere externe apparatuur in het netwerk? Iets van een geluidssysteem of dergelijke? 

Badge

We hebben 2 ontvangers en 2 tv's. Een Samsung en een Sony. Probleem alleen bij de Samsung. Aan de Samsung is ook een geluidssysteem gekoppeld. 

Voorheen bij Telfort nooit problemen  gehad, sinds overgang naar KPN speelt dit.

Voorheen bij Telfort nooit problemen  gehad, sinds overgang naar KPN speelt dit.

Waarom men toch denkt dat het aan de overgang Telfort → KPN ligt………

Telfort had via koper ALTIJD AL KPN-itv. Wel met de Telfort logo's erin (iets goedkoper, want ca. 12 zenders minder dan KPN zelf).

En of het nu ook aan de ITV decoder / software ligt…...

Zelf had ik na een update (vorige week?) van SAMSUNG (naar Tizen 1374) problemen dat ie het signaal van de decoder niet herkende. De tv aandoen terwijl de decoder op standby of een tv-zender stond en het werkte wel.
Tijdens zwart-periode screensaver bij radiozender het tv-toestel aan zetten en hij herkent soms het signaal niet.

Reputatie 2
Badge

Ik heb ook 1 Samsung waar het probleem voornamelijk lijkt te zitten. Maar tweede ontvanger staat bij mij niet altijd aan, dus als ik de tweede TV(LG) gebruik, heeft de ontvager net een verse start gehad.

Verder niets extra's op TV aangesloten.

Ik ben altijd abonnee van KPN geweest en het probleem was er ineens. Wat PeterG zegt begrijp ik niet. Ik zou de ontvager op voorhand niet willen uitsluiten. Ik kan me overigens best voorstellen dat er iets is in een software van één van of beide partijen(KPN en/of Samsung) dat niet goed op elkaar is afgestemd.  De vraag is wie dan iets moet/kan aanpassen. Ben overigens ook wel benieuwd wat voor ontvangers Erantie heeft. Zijn dat dezelfde types als ik heb?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Heb je de Samsung ook nagekeken op updates? Is dus de tv voorzien van nieuwste firmware? En heb je de kabels goed nagelopen? Dus even losgehaald en opnieuw ingeplugd? Of zelfs even een andere kabel getest? Maakt dat nog verschil?

Reputatie 5

 

Peterg

Waarom men toch denkt dat het aan de overgang Telfort → KPN ligt………

Nee, daar ligt het niet aan, maar wel aan software die KPN na die tijd op de doosjes gezet heeft. Ik zie nu al minimaal drie topics met soortgelijke problemen. En iedere keer wordt verwezen naar HDMI-kabels, HDMI-versie, software op de TV's, rebootten en software opnieuw laden.

Ik vind dat als KPN weer eens een (ongeteste/niet goed geteste) versie op de doosjes zet en klanten hebben daarna een probleem, dan moet KPN bij zich zelf ten rade gaan en niet iedere keer naar bovengenoemde zaken verwijzen. Het helpt ook niet dat “ik” of “wij” dat probleem niet hebben, daar kan je dan alleen maar blij mee zijn.

Reputatie 2
Badge

Hoi Bart,

Ik heb alles wat je vraagt al gecheckt en/of gedaan.

Reputatie 7
Badge +20

@dobbe013, is daar nog iets mee veranderd? Bijvoorbeeld nieuwe software op de Samsung? Of heeft het helemaal geen verschil gemaakt?

Reputatie 2
Badge

Nee, de software was up to date(automatisch updaten staat aan)

Overigens was het vanmorgen vroeg weer zover. Mijn vrouw had in de nacht nog zonder problemen gekeken.  Zou mij niet verbazen als er een update van software is gepushed. 

Reputatie 7
Badge +20

De gisternacht was dus goed. Gisterochtend even mis. Sindsdien is het verder goed?

Reputatie 2
Badge

Tot op dit moment is het goed.

Reputatie 7
Badge +20

Heel fijn. Mocht er weer iets gebeuren, laat het dan weten. 

Reputatie 2
Badge

Hoi Bart,

 

Zojuist, zondagmiddag tussen 16:30 en 18:00 uur, is het probleem weer langs gekomen. Dit is redelijk exact, want had naar voetbal gekeken en daarna uitgezet. Om 18:00 uur wilde ik even nieuws kijken. Helaas moest ik ontvanger weer resetten voor dat kon. 

Edward

 

Reputatie 2
Badge

Hallo Bart,

Het begint weer vervelende vormen aan te nemen. Gisteravond, 22 feb, 18:00 uur en vanmorgen 7:00 uur was het weer nodig de ontvanger te resetten voodat ik weerbkan kijken. Bijkonende irritatie is dat het herstarten veel langer duurt als ik gewend ben.  Ik zie wel dat ontvanger van HTML versie 4.114 213 naar 4.115.205 is gegaan. Wat mij toch echt het idee geeft dat software updates er iets mee te maken hebben. (De Tv is nog steeds up to date met dezelfde versie).

 

Edward

 

Reputatie 7
Badge +20

Meen je niet. :( Heb je de tv zelf ook al eens stroomloos gehad? Dat deze opnieuw opstart. Soms helpt dit. Reset hierbij voor de zekerheid ontvanger ook nog eens. En verder wil ik wel graag weten welk model Samsung je precies hebt en welke beeldscherminstellingen je gebruikt. Deze vind je onder menu > instellingen. 

En maakt het nog verschil of je eerst de tv aanzet en dan de ontvanger, of juist andersom?

Reputatie 2
Badge

Hoi Bart,

Ik heb de TV en ontvanger(voor 10 minuten) helemaal van de stroom afgehaald zoals je hebt gevraagd. Heb overigens niet het idee dat de TV echt opnieuw opstart. In ieder geval niet zichtbaar Maar goed… nu maar afwachten.

Model had ik al in mijn eerste post aangeven Maar bij deze nog eens: Samsung UE32M5620.

Beeldinstelling:

Modus Dynamisch

Beeldformaat: 16:9 standaard

aanpassen aan scherm: Auto

 

Ik heb niet het idee dat de volgorde van aanzetten iets uitmaakt. Volgens mij staat ontvanger stand-by en in constante verbinding met de TV. Immers: als de ontvanger “uit” staat krijg je normaal de melding op de TV dat je deze aan moet zetten("druk op “power” om ontvanger aan te zetten"). Die melding valt ook weg is me al eens opgevallen. Dus het gaat er echt om dat HDMI signaal helemaal weg is als het probleem zich voor doet.

 

Het lijkt erop dat de TV het HDCP signaal niet (meer) herkent of verwerkt. Dit is inderdaad steeds “opgelost” als de tv ontvanger helemaal uit (ontvanger heeft schakelaar achterop) of ontkoppeld wordt en terwijl de tv áán staat weer aangezet of verbonden wordt.

HDCP is een beveiliging / communicatie signaal tussen ontvanger en tv.

Hou OUD is de HDMI kabel?! Dat is toch wel minimaal een HDMI 1.4 High Speed? Kabel ouder dan 2013 zeker niet aan te bevelen. Ik had een paar jaar geleden nog de originele HDMI 1.2 kabel (uit 2011) erop en het werkte brak. Nieuwe kabel, geen problemen meer.

Reputatie 7
Badge +20

Je hebt wel andere HDMI poorten geprobeerd, maar ook al een andere HDMI kabel zoals PeterG ook aangeeft? Als dat ook niet werkt ga ik melding maken. 

Reputatie 2
Badge

Dat was het enige wat ik nog niet had geprobeerd. De kabel is overigens met de TV aangeschaft en dus nog niet zo oud. Staat er niet op, maar ik denk wel dat het tenminste 1.4. is Maar leek me toch wel iets om verder uit te sluiten.  Dus Ik heb gisteren een nieuwe kabel(2.0 High speed) besteld. Nog niet binnen. Dus kom er later op terug.

Reputatie 2
Badge

Hoi, 

Nieuwe kabel is binnen en zojuist aangesloten. Hopelijk blijft het goed gaan. 

Reputatie 7
Badge +20

Ik hoop het ook. Ik ben heel benieuwd.Â