Beantwoord

HEOS AVR in 5.1 op de tv-ontvanger aansluiten

  • 9 September 2019
  • 17 reacties
  • 576 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
https://www.kabelshop.nl/Valueline-3-poorts-SPDIF-Toslink-digitale-audio-switch-handmatig-VLASW2503-i2548-t8179.html?gclid=EAIaIQobChMI2_WzrubM2AIVVEAbCh2JLAc3EAQYBSABEgJZiPD_BwE


Hoi, ik kwam op bovenstaand draadje uit omdat ik een vergelijkbaar probleem ervaar. Het Dolby geluid van TV uitzendingen via de KPN decoder hapert!!

Ik gebruik een HEOS AVR in 5.1 opstelling die via HDMI met de KPN box verbonden is. De HEOS AVR is op zijn beurt weer via HDMI met de tv verbonden. Ik heb diverse testen gedaan zoals kpn-boxjes uitwisselen, hdmi kabels vervangen, optisch aansluiten maar alles zonder resultaat. Het is vooral het middenkanaal wat het meest opvalt omdat daar de dialogen overheen lopen en je dus bijvoorbeeld een journaallezer niet kunt verstaan. Soms gaat het echter ook zomaar een avond goed.

Ik zou heel graag een oplossing hebben voor dit probleem want ik wil niet wisselen van provider. Bij mijn vorige provider had ik dit probleem niet, maar die had weer andere problemen. Geluid wat echter niet klopt bij het beeld ben ik allergischer voor.

Rick

*afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 18 September 2019, 13:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Hoi @Rick72 . Welkom op het forum.
Om moedeloos van te worden, als ik dat zo lees. Wat voor type ontvanger heb jij? En heb je misschien nog een tweede tuner in huis die je even zou kunnen omwisselen? Kun je tevens je profiel aanvullen en mij een seintje geven?
Reputatie 1
Badge
Hallo Erwin.

De ontvanger die ik heb is een Arris VIP2952V2. Helaas heb ik geen 2e tuner in huis om deze uit te sluiten. Die Dolby receivers zijn niet zo goedkoop dat ik er nog 1 rond heb slingeren😀

Richard
Als de arris rechtstreeks op de tv is aangesloten, is de storing er dan ook?
Als je onze tuner op stereo zet is het probleem weg? Heb je de itv-tuner al eens gereset ( instellingen -> 2 keer gele knop indrukken -> beide vragen op ja zetten en daarna bevestigen ).
Heeft de tuner zelf ook instellingen die je kunt aanpassen? En is er misschien ook een optie om de firmware te updaten?
Reputatie 1
Badge
Hoi Erwin, ik heb de Artis rechtstreeks op de tv aangesloten en het audiosignaal tussen tv en Heos via een optische verbinding.
Helaas was hiermee de storing niet opgelost dus daarna heb ik de Arris gereset zoals door jouw aangegeven. Ook dit heeft niet het gewenste resultaat geboekt.

As ik de Arris op stereo instel ervaar ik de problemen niet maar dan heb ik natuurlijk ook geen Dolby geluid waar het mij nu juist om te doen is. Of stereo nog andere storingen heeft kan ik nu nog niet beoordelen.

Als laatste kan ik melden dat mijn Heos voorzien is van de laatste software updates.

Rick
Ik wil je hier graag even over bellen. Schikt het morgen? Ik werk dan van 10:00 tot 16:30. Zo niet, kan het ook op een andere dag.
Reputatie 1
Badge
Hoi Erwin, woensdag komt mij beter uit. Bij voorkeur tussen 12 en 2.

Rick
Je staat in de agenda, Rick. Ik bel je dan even!
Leuk je gesproken te hebben.
Samengevat:
Arris tuner en Heos lijken elkaar niet goed te begrijpen als het op dolby aankomt. Dit wordt bevestigd doordat het omwisselen van stb geen oplossing blijkt.
We hebben verschillende verbindingen geprobeerd. Zonder succes.

Ik ga nu het verzoek doen om jou een ander type tuner te sturen. Dit is geen standaard proces en ik kan ook niet beloven dat het gehonoreerd wordt. Uiteraard doe ik mijn uiterste best en ik laat je sowieso de afloop weten!
Goed nieuws! Er is een ander type opgestuurd! Heb je de logistieke SMS ontvangen?
Heb je het al zo geprobeerd?

KPN decoder optisch naar HTS.
KPN decoder met HDMI naar Televisie.

Op deze manier heb ik een vloeiende Dolby weergave op de HTS. Voor Dolby is optisch voldoende aangezien de hoogste norm Dolby Digital 5.1 is en dat gaat prima door het optische kabeltje.

De Dolby uitvoer van een Philips TV gaat niet helemaal lekker. Misschien wel met een recente, maar niet op de mijne van 6 jaar oud. Philips erkent dat probleem maar heeft er nooit wat mee gedaan (qua software-updates bijvoorbeeld).

Mijn nieuwe Samsung tv is alleen hdmi met de decoder verbonden. HTS 'gewoon' optisch v.a. de decoder.
Andere apparaten hebben allemaal hun eigen verbinding naar HTS en TV.
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat het is opgelost. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust!
Reputatie 1
Badge
Hallo Erwin,

inmiddels heb ik het nieuwe kastje kunnen proberen en helaas heeft dit geen oplossing geboden. Sterker nog het is er zelfs slechter op geworden. Ik constateer nu ook duidelijk met het stereo signaal haperingen op de tv. Ik heb de HEOS versterker er nu ook tussenuit gehaald waardoor er een rechtstreekste HDMI verbinding is tussen KPN box en TV.

Ik heb ook al een storing gehad met het nieuwe kastje waarbij deze niet verder opstartte dan 85% waarna er een F-foutmelding verscheen. Dit was op te lossen door het hele KPN router opnieuw op te starten.
Ik begin te vermoeden dat het ook wel eens met de bitrate te maken kan hebben en dus de algehele internetsnelheid van KPN. Sinds de overgang van Ziggo naar KPN heb ik een perfecte internetsnelheid gehad en ook zonder storingen (in beeld en geluid) tv kunnen kijken. Sinds de laatste tijd lukt dit niet meer en laat ook de internet stabiliteit wel eens te wensen over. In mijn eigen huishouden is er niks gewijzigd aan apparatuur.

Rick
Dat is erg jammer. Zo wordt wel lastig. Je kunt heel eenvoudig controleren of er voldoende bandbreedte bij jou binnenkomt. Even de snelheid meten via een bedraad aangesloten pc/laptop via deze site: https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm
Ik vermoed dat dat niet het issue is. Ik vrees dat de apparaten elkaar op gebied van dolby niet snappen. En aangezien we al een andere tuner hebben geprobeerd, vrees ik dat mijn middelen om hier iets aan te doen, opraken 😞
Reputatie 1
Badge
Hoi Erwin,

Aangezien de alternatieve decoder (Arcadyan) het geluid verslechterd heeft en nu dus ook bij stereo af en toe een dip geeft lijkt het me wel dat het in deze richting gezocht moet worden. Technisch weet ik niet hoe het geluid mee gestuurd wordt op het digitale signaal maar ik kan me wel voorstellen dat er ergens een bitje achterblijft.
Een snelheidstest heeft weinig zin aangezien dit niks zegt over de constante bitstream die nodig is voor een tv signaal.

Maar die Arcadyan is dus aanwijsbaar slechter dus die kunnen we weer omruilen voor een andere. Welke worden er voor jullie 4k abonnement gebruikt?

Groet Rick
Is die laatste tuner trouwens omgeruild? Of hebben we die los toegestuurd?
Bij een 4K abonnement krijg je een ZVX8001 of een arris VIP5202

Je kunt overwegen om dit abonnement te nemen maar ik kan je totaal geen garantie geven dat je dan wel goed geluid hebt. Bij sommige mensen werkt zo'n tuner prima, bij anderen zijn er ook geluid issues. Het is soms de combinatie van apparaten, helaas. Los en zonder abonnement kan ik dit soort tuners trouwens niet versturen.
Reputatie 1
Badge
De tuner is omgeruild dus die andere heb ik niet meer. Zal dus weer een omruilactie moeten komen.

Ik ga natuurlijk niet een duurder abonnement afnemen als deze dezelfde tekortkomingen heeft. Het zou kunnen zijn dat deze tuner een betere techniek heeft vanwege de hogere nitrates die nodig zijn voor 4k uitzendingen.

Daarbij wil ik wel alle medewerking verlenen aan het oplossen van het probleem maar natuurlijk niet zelf voor kosten opdraaien als de oorzaak van het probleem buiten mijn invloed ligt.
Dat snap ik. Jij hebt dit issue en voor de volledigheid: We weten nog niet waar de oorzaak zit.
Aangezien jij op 2 verschillende tuners deze storing ervaart, ben ik niet heel hoopvol wat die 4k tuner betreft.
Ik heb je een privébericht gestuurd. Kun je daar op reageren?