Beantwoord

Het aanbod aan Vlaamse en Waalse tv-zenders is (te) klein

  • 4 August 2018
  • 22 reacties
  • 8058 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Je kunt alleen kijken naar de Vlaamse tv-zenders Een en Canvas, plus de kinderzender Ketnet.
Ook in Vlaanderen is een commerciƫle zender VTM, te vergelijken met RTL-4. Helaas ontbreekt deze in het pakket, net als de Waalse tv-zenders RTBF 1 en 2.
Wanneer mogen we uitbreiding verwachten?
Kijk je naar het overschot aan Engelstalige tv-zenders, waaronder een behoorlijk aantal met plat amusement en onzinnige onderwerpen (mijn mening uiteraard), dan komen niet-Engelse tv-zenders er bekaaid vanaf. Pluspunt is dat France2 is toegevoegd.
icon

Beste antwoord door Piet van der Vooren 7 August 2018, 12:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Zijn de RTL-zenders ook in Belgiƫ te zien?
Hoi Ronaldrobert.
Wanneer mogen we uitbreiding verwachten?
Hoewel ik het een sympathieke en begrijpelijke vraag vind wil ik je geen valse hoop geven. Zeg nooit nooit. Maar ik voorzie dat dit voorlopig niet in de planning zit. Het is een wisselwerking van vraag/aanbod en kosten/rendement. Daarbij heb je te maken met rechten die in een bepaald land gelden. Des te meer mensen om deze zenders vragen des te groter de kans dat ze deel gaan uitmaken van het pakket. Ik denk dat het realistisch is om hier voorlopig niet van uit te gaan. 😢
Reputatie 7
Badge +9
Hallo ronaldrobert,

Aansluitend aan het antwoord van moderator Erwin kan ik je melden dat VTM en de RTBF geen toestemming geven om hun zenders door te geven via kabelnetten in Nederland.

VTM is een Vlaamse commerciƫle zender, en wil alleen doorgegeven worden in Belgiƫ. Dat komt omdat ze de rechten van programma's en films alleen inkopen voor Belgiƫ. De kosten zouden voor hen hiervoor veel hoger worden als ze ook buiten Belgiƫ te ontvangen zouden zijn, dus dat is niet in hun belang.

De Waalse publieke omroep RTBF is in het verleden wel op enkele kabelnetten in ons land te zien geweest, maar heeft er al vele jaren geleden voor gekozen om niet meer doorgegeven te worden in Nederland. De zender vroeg toen een hoger bedrag voor doorgifte dan de kabelbedrijven wilden betalen, en dat heeft toen tot hun besluit geleid.

Piet.
Reputatie 2
Badge

Dagblad De Limburger plaatst elke dag het tv-programma van zowel RTBF 1 als van RTBF 2 op haar televisiepagina. Ook gebruikt deze krant de verouderde namen Belgiƫ Frans 1 (en 2).

Ik heb bij De Limburger een melding gedaan dat noch een Ziggo-klant, nog een KPN-klant deze zenders kan ontvangen. Dus waarom blijft de krant eigenwijs deze Waalse tv-zenders vermelden?

@ronaldrobertĀ . Ik heb oprecht geen idee. Is er ook een reactie op jouw melding gekomen, dan? Want dit is uiteraard iets dat je het beste met de limburger zelf kunt bespreken.

Reputatie 5
Badge +5

Dagblad De Limburger plaatst elke dag het tv-programma van zowel RTBF 1 als van RTBF 2 op haar televisiepagina. Ook gebruikt deze krant de verouderde namen Belgiƫ Frans 1 (en 2).

Ik heb bij De Limburger een melding gedaan dat noch een Ziggo-klant, nog een KPN-klant deze zenders kan ontvangen. Dus waarom blijft de krant eigenwijs deze Waalse tv-zenders vermelden?

In Limburg kan je via dvb-t ( In Nederland Digitenne genoemd) de Waalse kanalen gratis ontvangen.

Reputatie 7
Badge +28

Dagblad De Limburger plaatst elke dag het tv-programma van zowel RTBF 1 als van RTBF 2 op haar televisiepagina. Ook gebruikt deze krant de verouderde namen Belgiƫ Frans 1 (en 2).

Ik heb bij De Limburger een melding gedaan dat noch een Ziggo-klant, nog een KPN-klant deze zenders kan ontvangen. Dus waarom blijft de krant eigenwijs deze Waalse tv-zenders vermelden?

@ronaldrobertĀ @Erwin_Ā 

ZoalsĀ @JanBarĀ hierboven al schreef zijn in het zuiden van Limburg dezeĀ zenders gratis uit de lucht te plukken via DVB-T2..Ā 

Daarnaast zijn er nog diverse betaalde opties. Via het betaalde DVB-T2 Pakket in Vlaanderen en via diverse abonnementen via de satelliet.Ā 
Ā 

Tot slot kun je via internetstreams ook succes hebben.Ā 

Dank voor de aanvullingen @JanBarĀ  en @NoordzeeĀ .

@ronaldrobertĀ : weet je zo voldoende?

Reputatie 2
Badge

Dagblad De Limburger plaatst elke dag het tv-programma van zowel RTBF 1 als van RTBF 2 op haar televisiepagina. Ook gebruikt deze krant de verouderde namen Belgiƫ Frans 1 (en 2).

Ik heb bij De Limburger een melding gedaan dat noch een Ziggo-klant, nog een KPN-klant deze zenders kan ontvangen. Dus waarom blijft de krant eigenwijs deze Waalse tv-zenders vermelden?

De redactie van De Limburger krijgt van een externe organisatie de televisie-programma's aangeleverd, dus ook van de Waalse zenders RTBF 1 en 2. Beide zijn niet in Nederland te zien, niet via Ziggo, niet via KPN. De redactie heeft mij gemeld dat ze mijn bezwaren/argumenten zullen doorgeven aan de externe organisatie. Belangrijk feit is dat de Vlaamse zender VTM en de Waalse zenders RTB 1 en 2 zelf verbieden om hun programma's door te spelen naar Ziggo en KPN. Reden: de veel te dure uitzendrechten .

Reputatie 7
Badge +9

@ronaldrobertĀ Er zijn in Limburg nog veel tv-kijkers die de zenders VTM en RTBF ā€˜uit de lucht plukken'. Met andere woorden: zij kijken via de ether, en niet via de netten van KPN of Ziggo. Zij hebben uiteraard wel iets aan aan de programma-informatie over deze zenders.

Piet.Ā 

Reputatie 2
Badge

Beste meneer P. van der Vooren,

Dank voor uw reactie. Mijn vraag: zenden de Vlaamse VTM en de Waalse RTBF nog ouderwets uit via een analoge TV-toren en de kijkers hebben een harkantenne (uit de jarig 60 van de vorige eeuw) op hun dak staan?

Misschien is de enig juiste verklaring dat de genoemde Belgische zenders via de satelliet uitzenden ? Dan plukken die kleine groep deze TVĀ  ā€œ uit de lucht ".Ā  Weet u misschien hier meer van?

Graag wacht ik op uw antwoord.

@ronaldrobertĀ 

Ā 

Reputatie 7
Badge +9

@ronaldrobertĀ De Belgische zenders zijn in de ether ook via DVB-T te ontvangen. Iemand met een Digitenne-ontvanger (van KPN) kan dus ook de Belgische zenders uit de ether plukken. De zenders zendenĀ niet meer analoog via de ether uit.Ā Ontvangst via de satelliet is eveneens mogelijk.

Piet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/VTM#Ontvangst

Reputatie 2
Badge

Bedankt voor uw uitleg. Voor mij is deze discussie nu afgesloten. Nu afwachten wat de redactie van De Limburger gaat veranderen aan de rubriek televisiezenders.

VTM lijkt op DVB-T beschikbaar te zijn :

https://www.norkring.be/tv-radio/digitale-televisie-2/
https://www.tv-vlaanderen.be/tv-via-antenne/#zenderaanbod

Maar daar staan :
Ć©Ć©n
Canvas
Ketnet

ook bij, dat is van VRT
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_Radio-_en_Televisieomroeporganisatie
en die is niet meer op aardse zenders beschikbaar, zo te zien :

https://www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/veelgestelde-vragen-over-dvb-t/

Ergens klopt er iets niet.
Ik weet wel dat VTM niet buiten Belgiƫ verspreid wil worden, al weer jaren geleden deed ik daar werk bij TV opnames voor programma's die ik nooit terug gezien heb.

Kan KPN zich niet hard maken naar VTM om opgenomen te kunnen worden in het bestel en VTM betalen voor de doorgifte?

VTM heeft veelĀ onwijs goede Nederlandse programmaā€™s en interessant nieuws. Eigenlijk is het best vreemd dat we zenders in allerlei talen kunnen bekijken over werelddelen die niks te maken hebben met ons grondgebied of onze cultuur, maar dat we programmaā€™s in onze moedertaal van onze buren niet op de televisie mogen zien maar wel op onze laptopā€¦.

Kortom; KPN biedt VTM wat meer geld zodat het ook uitgezonden kan worden in Nederland! Het begint namelijk steeds verleidelijker te worden om het televisieabonnement op te zeggen en alles gewoon online te bekijken. Dus KPN denk er nog eens over na...

Reputatie 7
Badge +9

@BoukieĀ Dat ligt niet aan KPN of aan andere Nederlandse providers, maar aan VTM. Deze zender geeft geen toestemming om haar programma's door te geven via kabelnetten buiten BelgiĆ«. Dat heeft te maken met auteursrechten. Dus kan KPN deze zender niet opnemen in het programmapakket. Het bieden van meer geld heeft daar niets mee te maken.

Piet.

@BoukieĀ Dat ligt niet aan KPN of aan andere Nederlandse providers, maar aan VTM. Deze zender geeft geen toestemming om haar programma's door te geven via kabelnetten buiten BelgiĆ«. Dat heeft te maken met auteursrechten. Dus kan KPN deze zender niet opnemen in het programmapakket. Het bieden van meer geld heeft daar niets mee te maken.

Piet.

Content kun je kopen. VTM geeft geen toestemming om het materiaal gratis uit te zenden. Fair. Als de zak met geld groot genoeg is, zoals bij sport, zullen ze prima willen verkopen.Ā 

Reputatie 7
Badge +9

@BoukieĀ Neem van mij aan dat het niet zo werkt. Ik ben zelf werkzaam geweest in deze business, dus ik weet waar ik over praat.

Daar komt bij dat het aantal geĆÆnteresseerden in ons land in deze zender waarschijnlijkĀ zodanig laag is dat het de 'zak met geldā€™ die KPN zou moeten bieden niet rechtvaardigt.

Piet.

@BoukieĀ Neem van mij aan dat het niet zo werkt. Ik ben zelf werkzaam geweest in deze business, dus ik weet waar ik over praat.

Daar komt bij dat het aantal geĆÆnteresseerden in ons land in deze zender waarschijnlijkĀ zodanig laag is dat het de 'zak met geldā€™ die KPN zou moeten bieden niet rechtvaardigt.

Piet.


Op welk onderzoek baseer jij dat het aantal geinteresseerden in ons land in deze Nederlandstalige zender laag is dat een zak geld niet gerechtvaardigd is?

LineaireĀ televisie is in rap tempo aan het uitsterven met jaarlijks ook nog eens dalende kijktijd. Juist door het aanbieden van nieuwe verstaanbare contentmakers (VTM) kun je de dalende curve minder stijl laten dalen.Ā 

Kortom, juist investeren in buurzenders en minder in vage rommel om nog een paar jaar lineaire TV in de lucht te kunnen houden.

Reputatie 7
Badge +9

Nogmaals: VTMĀ geeft zelfĀ gĆ©Ć©n toestemming voor doorgifte in ons land. Dus elke discussie daarover is zinloos.

Via kabel en antenne had ik het allang opgegeven in Nederland. Je kan tegenwoordig gratis de app downloaden van VTM GOĀ en gratis kijken naar alle zenders van VTM. sommige films worden buiten BelgiĆ« geblokkeerd, maar met een vpn verbinding haal je alles uit Vlaanderen naar Nederland. Vaste tv verbinding heb ik opgezegd en daarvoor in de plaats Android tv en een goeie vpn routerĀ Ā gekocht. Om gebruik te kunnen maken van VTM GO moet je in de app aangeven dat je uit BelgiĆ« komt en geef je de postcode van Brussel 1000 op. Ook de VRT kan je in Nederland gratis ontvangen, tenminste als je een Belgische mobile nummer in bezit hebt.

Ā 

Met vriendelijke groeten

Ā