Het Eurovisie Songfestival in Dolby Atmos bij KPN

Het Eurovisie Songfestival in Dolby Atmos bij KPN
Reputatie 7
Badge +30

Het is eindelijk zo ver: de 65e editie van het Eurovisie Songfestival! Duncan Laurence sleepte in 2019, voor het eerst sinds 1975, de Nederlandse overwinning binnen. Dat betekent dat wij het gastland mogen zijn. Vorig jaar kon het helaas niet doorgaan, maar dit jaar zijn we er helemaal klaar voor.

Naar verwachting zullen ongeveer 180 miljoen mensen over de hele wereld naar het Songfestival kijken om te zien wie van de 39 deelnemers als winnaar wordt verkozen. Wij duimen natuurlijk keihard voor onze Jeangu Macrooy met Birth of a New Age! 

 

Voorpret met OUTtv

In aanloop naar het Songfestival hebben we de zender OUTtv (kanaal 77) die normaal in het Pluspakket zit, voor iedereen opengezet. Dagelijks zijn daar leuke Songfestival gerelateerde programma's te zien. Meer daarover in ons Eurovisie blog op kpn.com.

 

Het Songfestival in Dolby Atmos

Het Songfestival wordt uitgezonden op NPO 1. De beide halve finales vinden plaats op dinsdag 18 en donderdag 20 mei vanaf 21:00. De grote finale is dan op zaterdag 22 mei vanaf 21:00.

Naast de reguliere uitzending op NPO 1 bieden we dit jaar het geheel ook aan met Dolby Atmos geluid. Hiervoor zetten we, vanaf 18 mei, kanaal 109 open. Dit kanaal is voor iedereen zichtbaar, maar om het Dolby Atmos geluid te kunnen ervaren heb je wel de juiste apparatuur/instellingen nodig:

  • De nieuwste KPN tv ontvanger van het type Arris 5202. Dolby Atmos is op de andere ontvangers niet beschikbaar.
  • Zet onder Instellingen - Geluid, Geluidsprioriteit op Auto. Dolby werkt niet.
  • Sluit deze ontvanger met een HDMI kabel aan. Via een optische kabel zal het niet werken omdat die maar t/m Dolby 5.1 surround doorgeeft.
  • TV of soundbar die Dolby Atmos ondersteunt.

 

Wat is Dolby Atmos?

Dolby Atmos is een audiotechniek. Je hebt wellicht wel eens van Dolby Stereo, Dolby Digital en Dolby Surround gehoord. Atmos is eigenlijk een geavanceerdere versie van Surround. Je moet het gevoel krijgen dat je in een bol van geluid staat, terwijl surround-sound vooral een horizontale ring van geluid is.

Bij Dolby Surround plaats je speakers voor en achter je, zodat het geluid uit verschillende hoeken komt. Bij Dolby Atmos wordt het geluid ook naar het plafond gestuurd en weerkaatst naar jou op de bank. De toegevoegde waarde hiervan is dat het geluid van films en series realistisch wordt. Zo lijkt het net of dat vliegtuig uit de film echt over je hoofd scheert en klinkt het net alsof je echt bij het Songfestival aanwezig bent.

 

Laat ons weten wat je ervan vond!

Dit is de eerste keer dat we zoiets doen, dus willen we graag van jullie weten wat je ervan vond :slight_smile:  Laat daarvoor een reactie achter in dit topic. Vragen waar we graag een antwoord op zouden willen zijn in ieder geval:

  • Wat vond je van het geluid in het algemeen?
  • Hoe heb je de muziek ervaren?
  • Hoe heb je de gesproken stukken ervaren?

En verder alles wat je opviel: wat was er goed, wat was er minder goed, etc…. Het is daarbij nuttig als je ook vermeld wat voor tv en audio apparatuur je hebt.

 

Geluidsproblemen tijdens de Dolby Atmos uitzending?

Mocht je tijdens de uitzending problemen ervaren dan horen we dit ook graag. Maar ook dan, achteraf. We hebben niet de mogelijkheid om problemen tijdens de uitzending te verhelpen. Contact opnemen met de klantenservice hiervoor tijdens de uitzending heeft dan ook geen zin.

Ook in dit geval mag je jouw feedback hier in het topic delen. We horen dan graag de volgende zaken:

  • Wat voor storing of probleem had je?
  • Wat voor tv en audio apparatuur heb je (merken en typenummers)?
  • Hoe zijn je apparaten aangesloten op de tv ontvanger en elkaar?

Als je problemen ervaart en deze gaan niet weg, dan kun je het beste weer overschakelen naar de reguliere uitzending op NPO 1.

 

Veelgestelde vragen

Waarom loopt de uitzending op kanaal 109 achter op de uitzending op NPO 1?

Om het Dolby Atmos geluid mogelijk te maken moeten we in het uitzendcentrum het geluid aanpassen. Hierdoor loopt de uitzending op kanaal 109 ongeveer 30 seconden achter op de reguliere uitzending op NPO 1.

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

113 reacties

Reputatie 2

Is de beeldkwaliteit dan vergelijkbaar met HD glas of met de standaardkwaliteit?

Dat kanaal is HD. Want het moet voor álle aansluitingen die een 5202 hebben toegankelijk zijn. Er komt géén HDglas NPO 1 kanaal met Dolby Atmos.

Reputatie 7
Badge +9

Ik laat mijn verrassen.hoop veel plezier met dat geluid 😀👍👍wij hebben 5202.Arris via HDMI kabel aansluiting 

Reputatie 7
Badge +22

Dan moet ik verplicht op mijn slaapkamer kijken, :rofl:  Daar staat de VIP5202.

Raar trouwens dat dit niet op de ZTE ZXV8001 kan, terwijl er op die ontvangers die Dolby Atmos werd getest. Toen waren de VIP5202 er nog lang niet, merk wel dat KPN de ZXV8001 liever kwijt dan rijk is. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Reputatie 2

@Dennis Schreve  Technisch werkt Dolby Atmos wel op de ZTE ZXV8001. Echter als je  Dolby Digital 5.1 als apparatuur aansluit, bijvoorbeeld een soundbar of TV die Dolby Atmos niet ondersteunt, dan heb je meestal geen geluid.

De  Arris 5202  is een veel nieuwere ontvanger met andere hardware en heeft 5.1 downmix. . Daarom is dit KPN de enige ontvanger met support voor Dolby Atmos .  Dus als je een Atmos installatie hebt staan thuis en een VIPS ZXV8001 dan staat het je vrij om kanaal 109 te gaan testen. Maar..., geen garantie dus. 

Reputatie 7
Badge +25

Dan moet ik verplicht op mijn slaapkamer kijken, :rofl:  Daar staat de VIP5202.

Raar trouwens dat dit niet op de ZTE ZXV8001 kan, terwijl er op die ontvangers die Dolby Atmos werd getest. Toen waren de VIP5202 er nog lang niet, merk wel dat KPN de ZXV8001 liever kwijt dan rijk is. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Het kàn wel werken, maar er is niet mee getest of iets dergelijks. Dus vandaar dat het niet wordt genoemd. Dus je kunt het best proberen. Geluid moet bij de 8001 dan wel op dolby zijn ingesteld (in tegenstelling tot ‘auto’ op de 5202).

Reputatie 2

Waarom staat av-receiver niet vermeld bij de vereiste apparatuur? Ik vermoed datdaar juist de meeste kans is op ondersteuning van Dolby Atmos.

Reputatie 7

En uiteraard moet je ook een soundbar of home cinema set hebben die Dolby Atmos ondersteunt.

Dan moet ik verplicht op mijn slaapkamer kijken, :rofl:  Daar staat de VIP5202.

@Dennis Schreve . Maar staat daar ook een Dolby Atmos geluidsinstallatie of soundbar????? :rolling_eyes::grin:

Reputatie 2

Ik heb een arris 5202 en een samsung HW-Q80R soundbar met dolby atmos ondersteuning, klopt het dat als ik het geluid op “auto” zet op de 5202 het geluid op de overige zenders niet meer lip-sync is ??  

Dan moet ik verplicht op mijn slaapkamer kijken, :rofl:  Daar staat de VIP5202.

@Dennis Schreve . Maar staat daar ook een Dolby Atmos geluidsinstallatie of soundbar????? :rolling_eyes::grin:

Ja dit is een zeer irritant topic. Nu kan Ziggo voorzover ik weet het ook niet brengen. Maar dit is dus bestemd voor een selecte groep mensen (Ik neem aan onder andere de Ceo van KPN) en degene die het niet hebben zien daarvoor in Juli hun abonnee betaling weer verhoogd worden. 

Reputatie 7

Dan moet ik verplicht op mijn slaapkamer kijken, :rofl:  Daar staat de VIP5202.

@Dennis Schreve . Maar staat daar ook een Dolby Atmos geluidsinstallatie of soundbar????? :rolling_eyes::grin:

Ja dit is een zeer irritant topic. Nu kan Ziggo voorzover ik weet het ook niet brengen. Maar dit is dus bestemd voor een selecte groep mensen (Ik neem aan onder andere de Ceo van KPN) en degene die het niet hebben zien daarvoor in Juli hun abonnee betaling weer verhoogd worden. 

Waar komt deze reactie vandaan @CorL, wat is je doel van deze reactie?

Dan moet ik verplicht op mijn slaapkamer kijken, :rofl:  Daar staat de VIP5202.

@Dennis Schreve . Maar staat daar ook een Dolby Atmos geluidsinstallatie of soundbar????? :rolling_eyes::grin:

Ja dit is een zeer irritant topic. Nu kan Ziggo voorzover ik weet het ook niet brengen. Maar dit is dus bestemd voor een selecte groep mensen (Ik neem aan onder andere de Ceo van KPN) en degene die het niet hebben zien daarvoor in Juli hun abonnee betaling weer verhoogd worden. 

Waar komt deze reactie vandaan @CorL, wat is je doel van deze reactie?

Wat begrijp je niet WJB, want ik dacht dat het er toch heel duidelijk stond. 

Reputatie 7

Dan moet ik verplicht op mijn slaapkamer kijken, :rofl:  Daar staat de VIP5202.

@Dennis Schreve . Maar staat daar ook een Dolby Atmos geluidsinstallatie of soundbar????? :rolling_eyes::grin:

Ja dit is een zeer irritant topic. Nu kan Ziggo voorzover ik weet het ook niet brengen. Maar dit is dus bestemd voor een selecte groep mensen (Ik neem aan onder andere de Ceo van KPN) en degene die het niet hebben zien daarvoor in Juli hun abonnee betaling weer verhoogd worden. 

Waar komt deze reactie vandaan @CorL, wat is je doel van deze reactie?

Wat begrijp je niet WJB, want ik dacht dat het er toch heel duidelijk stond. 

Ik begrijp echt oprecht niet wat je met jouw opmerking wilt zeggen.

Ik krijg het gevoel dat je niet echt tevreden bent met dingen of dat je dingen oneerlijk vind maar zeg dat dan, lucht je hart dan.

Jouw huidige opmerking raakt natuurlijk kant nog wal immers er zullen best een flink aantal abonnees zijn die heel blij zijn met de mogelijkheid om het Eurovisiesongfestival met Dolby Atmos te kunnen kijken en luisteren. Dat er ook een grote groep is die geen 5202 hebben is inderdaad vervelend maar het is uiteraard niet juist dat die prijsverhoging van juli iets mee te maken heeft met het beschikbaar maken van Dolby Atmos. 

Dan moet ik verplicht op mijn slaapkamer kijken, :rofl:  Daar staat de VIP5202.

@Dennis Schreve . Maar staat daar ook een Dolby Atmos geluidsinstallatie of soundbar????? :rolling_eyes::grin:

Ja dit is een zeer irritant topic. Nu kan Ziggo voorzover ik weet het ook niet brengen. Maar dit is dus bestemd voor een selecte groep mensen (Ik neem aan onder andere de Ceo van KPN) en degene die het niet hebben zien daarvoor in Juli hun abonnee betaling weer verhoogd worden. 

Waar komt deze reactie vandaan @CorL, wat is je doel van deze reactie?

Wat begrijp je niet WJB, want ik dacht dat het er toch heel duidelijk stond. 

Ik begrijp echt oprecht niet wat je met jouw opmerking wilt zeggen.

Ik krijg het gevoel dat je niet echt tevreden bent met dingen of dat je dingen oneerlijk vind maar zeg dat dan, lucht je hart dan.

Jouw huidige opmerking raakt natuurlijk kant nog wal immers er zullen best een flink aantal abonnees zijn die heel blij zijn met de mogelijkheid om het Eurovisiesongfestival met Dolby Atmos te kunnen kijken en luisteren. Dat er ook een grote groep is die geen 5202 hebben is inderdaad vervelend maar het is uiteraard niet juist dat die prijsverhoging van juli iets mee te maken heeft met het beschikbaar maken van Dolby Atmos. 

Zie je wel dat je het wel begrijpt. En je bent ook slim genoeg om te weten dat als er hier geschreven wordt dat de 2260 wel goed genoeg is voor klanten zoals wij, ik niet echt blij ben. De inspanning om dolby Atmos te krijgen is misschien een stuk hobbyisme, maar dat is niet voor niets gebeurt. Laat KPN zich richten op zaken die voor alle betalende klanten bestemd zijn. En anders, gewoon in een extra pakket stoppen, zodat de mensen die dit graag willen er ook extra voor betalen. Uiteindelijk zitten de kosten die hier mee gemoeid zijn geweest nu in het regulaire pakket, dat in juli dus weer verhoogd moet worden voor de extra inspanningen zoals blijkbaar deze, die wij niet krijgen.  

Reputatie 7

De inspanning om dolby Atmos te krijgen is misschien een stuk hobbyisme, maar dat is niet voor niets gebeurt.

Dat heet innovatie en innovatie is nodig om je product te verbeteren. Het is logisch dat innovatie uit een algemeen potje betaald wordt en daar betalen we allemaal aan mee. Ik heb daar geen enkel probleem mee. Ja, ik heb een 5202 maar geen soundbar of home cinema set die Dolby Atmos ondersteunt dus ik heb er ook niets aan. En ja, ik wacht al jaren dat HD-"Glas" op 1 geplaatst wordt maar ook dat is nog steeds niet gedaan.

Dan moet ik verplicht op mijn slaapkamer kijken, :rofl:  Daar staat de VIP5202.

Raar trouwens dat dit niet op de ZTE ZXV8001 kan, terwijl er op die ontvangers die Dolby Atmos werd getest. Toen waren de VIP5202 er nog lang niet, merk wel dat KPN de ZXV8001 liever kwijt dan rijk is. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Het kàn wel werken, maar er is niet mee getest of iets dergelijks. Dus vandaar dat het niet wordt genoemd. Dus je kunt het best proberen. Geluid moet bij de 8001 dan wel op dolby zijn ingesteld (in tegenstelling tot ‘auto’ op de 5202).

Oei, ik begrijp dat ik gisteren de boel níet had hoeven omwisselen?

. En ja, ik wacht al jaren dat HD-"Glas" op 1 geplaatst wordt maar ook dat is nog steeds niet gedaan.

Precies, je hebt het door, waarom ik het schreef. :yum:

Over inovatie op zich zouden wij een boom kunnen opbouwen. Het gratis aanbieden van Internet Explorer aan iedereen was geweldig inovatief.

Maar of dit beschikbaar maken aan een beperkte groep van een bestaand product als inovatief betiteld mag worden heb ik mijn twijfels over. ‘t Zou een marketing toets kunnen zijn. 

(Ik kijk zo ie zo niet naar het Eurovisie feestje, een beetje uit de tijd van Corrie Brokken). 

Reputatie 3
Badge

Het blauwe icoon “Dolby Atmos” licht op mijn Onkyo versterker! Handig dat jullie nu een Dolby Atmos promo uitzenden. 

Reputatie 7
Badge +22

Het blauwe icoon “Dolby Atmos” licht op mijn Onkyo versterker! Handig dat jullie nu een Dolby Atmos promo uitzenden. 

@Jack van Dijk op welke kanaal is die promo te zien?

Reputatie 2

Ik kijk via een Samsung HW Q950T Dolby Atmos soundbar en een Samsung Ultra HD TV. Ik heb de ontvanger via HDMI aan de soundbar gekoppeld en ga vanaf daar door naar mijn TV met HDMI. Dit werkt Plug and Play en de Dolby Amos trailer op Kanaal 109  komt goed door.

Ik heb ook geprobeerd mijn ontvanger aan de TV te koppelen en de Soundbar ook, maar toen had ik lipsync problemen, die ik niet 1,2, 3  kon oplossen. Te veel opties om uit te proberen in de Samsung TV menu's

Als ik mij 5202 ontvanger op stereo zet, dan valt het geluid terug naar stereo. Snel terug naar auto dus! 

Ik heb ook nog de TV zonder Soundbar geprobeerd, maar dat klinkt veel minder. Ik zou dan 5.1 moeten horen, in plaats van Atmos, maar dat klinkt niet echt ruimtelijk. 

De chips staan klaar voor vanavond 21.00 uur. 

Reputatie 7
Badge +19

@Dolf Schinkel Thanks voor het delen :smiley: Veel kijkplezier vanavond! :popcorn:

Reputatie 7
Badge +30

Het blauwe icoon “Dolby Atmos” licht op mijn Onkyo versterker! Handig dat jullie nu een Dolby Atmos promo uitzenden. 

@Jack van Dijk op welke kanaal is die promo te zien?

Op kanaal 109, @Dennis Schreve. Die is actief sinds vanmorgen. Buiten de daadwerkelijke Eurovisie uitzendingen om laten we daar afwisselend infoschermen en een Dolby Atmos promo zien.

Reputatie 3

Uit nieuwsgierigheid heb ik mijn 2260 ook even op kanaal 109 gehad, maar daarop zie ik alleen een zwart vlak.
Nu lijkt mij de 2260 ook ongeschikt voor Atmos, maar het is wel mooi dat er met deze Atmos promo wordt getest.

Reputatie 2

Geweldig om die Atmos-demo te horen op voorkeuze 109. Helaas niet via Dolby TrueHD, maar via Dolby Digital Plus (zal qua bandbreedte ook niet realistisch zijn).

De beeldkwaliteit lijkt wel zichtbaar minder dan bij Glas HD. Ik zie in de demo bij die snelle bewegingen wel artefacten. Vanavond zal ik nog een vergelijken tussen de uitzending op Glas HD en Dolby Atmos.