HMB2260 geen geluid via optical naar versterker

• 5 oktober 2014
  • 12 reacties
  • 6730 keer bekeken

Hallo,

Het aansluiten van audio/ video signalen via versterker etc is voor mij meestal geen probleem. Ik ben geen analfabeet op dat vlak.

Probleem/ Vraag
Recent hebben wij onze humax ontvanger omgeruild voor een Arcadyan HMB2260.

Sinds kort probeer ik echter weer het geluid over de versterker te laten verlopen via de optische/ optical kabel. Beeld gaat dan in dit geval via HDMI rechtstreeks naar mijn Sangsung Smart TV.

Dit lukte mij wel met de vorige ontvangen, maar op dit moment krijg ik het niet voor elkaar. 

- Ja ik heb mijn versterker op het juiste kanaal gezet voor het gebruik van geluid via optische kabel én uiteraard 'audio in/optical' op optisch gezet voor het betreffende kanaal. Geen resultaat helaas. 

Wat mij verbaasd is dat in het KNP menu/ menu van de ontvanger nergens een mogelijkheid staat om geluid via HDMI/ Optisch etc te laten verlopen. De handleiding van KPN zegt alleen dat je alle aparaturen uit moeten zetten en dan wordt het signaal automatisch doorgestuurd naar de versterker. Helaas geen resultaat in dit geval.

Vraag 

Wie helpt mij van mijn frustratie af? ;)

Is er iemand die dit probleem ook heeft gehad of heeft opgelost? Zo moeilijk kan het toch niet zijn lijkt mij. 

//Jeroen

Zoekwoorden: arcadyan - hmb2260 - audio - optische - optical - versterker - receiver - geen geluid

12 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Oeps, dat is natuurlijk ook zo 🙂 Goede catch!

-Erik

Reputatie 7
Euh, Erik: luisterplezier!:manwink:

Reputatie 7
Badge +27
Goed om te horen dat het met een nieuwe kabel opgelost is, Jeroen! Veel kijkplezier gewenst :)

Met vriendelijke groet,

Erik

Bedankt. Dit was het uiteindelijk. Kabel was kapoet .....

Nieuwe gekocht en alles doet het weer.

Bedankt!

Reputatie 7
Badge +13
Ik heb de optische kabel gewoon in de HMB2260 gestopt en daarna in de surrount en het werkt perfect.

Probleemloos.

Als je de optische kabel goed in de decoder stopt en de KPN decoder aanzet, dan zie je aan het einde van de kabel rood licht.

Dat moet, anders is je kabel defect.

S.v.p. de kabel niet knikken, het is williswaar plastic fiber (geen glasvezel voor audio), maar toch kwestbaar.

Er is bewust voor plastic fiber gekozen, omdat het korte afstanden zijn en de kabel relatief kort.

Iets dikker is in dit geval ook niet erg.

Reputatie 7
Nee, bij ons wordt de HTS niet standaard gebruikt. Die gaat b.v. niet automatisch aan als we de TV aanzetten (ook niet uit als we de TV uitzetten, al is daar wel een optie voor, die helaas echter niet onthouden wordt). Daarom werken de TV-speakers in eerste instantie nog, todat ik de HTS aanzet. Wanneer die helemaal up-and-running is neemt die de geluidsweergave over (een paar seconden geven beide soorten speakers het geluid weer, wat door de minieme vertaging via de HTS, een echo-achtig geluid oplevert, waarna de speakers van de TV uitgeschakeld worden. Zodra ik de HTS uitschakel nemen de TV-speakers het weer over.

Beste Henk,

Dank voor je hulp. Heb jij toevallig in je TV je geluidsinstelling op 'uit' staan, zodat het signaal niet over de tv speakers gaat, maar over externe speakers? Of is dit niet relevant?

Handige en bruikbare tip, zeker om te kijken of de kabel niet beschadigd is. Dank!

Het licht uit de setopbox is immers duidelijk rood, dus ik zou denken dat er een duidelijk zichtbaar rood licht aan het einde van de kabel zichtbaar moet zijn. Is dat zo?

Dien ik echt een 'vel' rood licht te zien, of is een moeilijk zichtbare rode tint ook voldoende?

Goeie (en logische) tip. Dank.

Echter nog geen succes..

Reputatie 6
Badge +9
Ook hier werkt optisch. Kijk even of het lichtsignaal rood brandt in de kabel.

Reputatie 7
Ja, bij mij werkt 't ook, Samsung TV via HDMI en Samsung HTS via TOSlink (optisch). Zit soms wel ietsje vertraging in het geluid, maar dat is niet constant zodat een vaste correctie in de HTS doorgaans meer afwijking veroorzaakt dan dat het oplost.

Hier werkt het wel op deze manier,misschien een andere bron op je versterker selecteren.

Reageer