Beantwoord

hoe kan ik het radiosignaal op mijn tuner krijgen?

  • 28 February 2013
  • 31 reacties
  • 91356 keer bekeken

Ik heb een alles in een pakket van kpn met interactieve tv. hoe kan ik het radiosignaal rechtstreeks op mijn tuner krijgen? ik bedoel dus niet de radiozenders via tv mbv tulpstekkertjes naar mijn versterker.

icon

Beste antwoord door stellingen90 1 March 2013, 13:35

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Je moet vanuit de TV ontvanger (die dus ook aangesloten staat op je TV) via tulpstekers een direkte verbinding maken met je versterker of tuner/versterker. Achterop de ontvanger zitten verschillende tulpaansluitingen, o.m. met de aanduiding L en R. Deze kun je gebruiken voor de aansluiting naar een ingang (bijv. AUX, VIDEO of dergelijke) op de versterkerkant. Je TV blijft daar helemaal buiten. Het radiostation kiezen doe je op je TV-ontvanger. Een eventuele tuner blijft buiten gebruik, het gaat dus alleen om de ontvanger van KPN en een versterker.

Stellingen90, bedankt voor je snelle reactie. De door jou aangedragen oplossing is mij bekend en gebruik ik ook zelf. maar waar het mij om gaat: ik wil graag mijn tuner blijven gebruiken en daarvoor heb ik dus een radiosignaal nodig. Bij Ziggo kon ik het binnenkomende signaal splitsen. Vanuit de contactdoos ging een coaxkabel naar mijn tuner en een coaxkabel naar mijn Interactieve HD-recorder. Is dit bij KPN Alles in Een niet mogelijk? 

Reputatie 3
Het antwoord op je vraag is simpel. Het gaat niet. Uit de digitale ontvanger komt een audiosignaal dat op een versterker wordt aangesloten. Voor een tuner heb je een HF signaal nodig. Dat is niet op de digitale ontvanger (of het modem) beschikbaar.

Reputatie 4
Badge +1
Er word nog steeds FM uitgezonden in Nederland. Kan je dat niet gebruiken?

Reputatie 3
Badge
Tuurlijk kun je het FM ether signaal gebruiken door een antenne aan te sluiten op je tuner.

Het digitale signaal van KPN kan echter alleen via de Motorola box lopen.

Ik heb zelf bijv. de KPN box op de aux zitten en op de FM (functie tuner) de etherkanalen via antenne. 

Je met moet dus bij het afstemmen op radio kiezen tussen de vrij te ontvangen zenders (door de lucht, via de standaard frequenties) of de vele digitale KPN zenders (vanaf kanaal 800)

Reputatie 4
Badge +1
Suggestie aan KPN:

Verkoop een klein apparaatje op WiFi of Ethernet waarmee de (internet)radiostations kunnen worden beluisert. 

Reputatie 3
Badge
Waarom zou KPN daar voor moeten zorgen?

Internet radio's zijn gewoon via electronica winkels te koop.

Overigens biedt KPN ze ook soms aan met korting via hun winkel...

Reputatie 3
De meeste zenders die via de ether (of een kabelmaatschappij) te ontvangen zijn, zijn ook via de digitale ontvanger en een versterker te beluisteren. Het gebruik van een (buiten)antenne en een tuner levert altijd een slechtere geluidskwaliteit op.

De ellende is dat de tv aan moet staan, dus zit je constant naar de screensaver  te kijken.

Dit komt uit de kpn box, en kan niet uitgezet worden.

Reputatie 5
Badge +6
Wat bedoelt u precies? Je kunt radio-zenders (vanaf kanaal 801) beluisteren via een versterker o.i.d. en daar hoeft echt de TV niet bij aan te staan. Wij doen de hele dag niks anders.

Reputatie 7
Badge +16
Hoeft niet, je kan de tuner rechtstreeks aansluiten op je versterker.

Op mijn Digitale TV kastje (Motorola VIP 1853) zit naast de

voedingstekker-ingang een audio-uitgang (klein stekkertje, zoals van

oordopjes). Ik heb met een verloopkabel naar tulp deze aangesloten

op mijn versterker. Ik hoef de TV niet aan te zetten omdat ik met de

afstandbediening van de VIP1853 de kanalen op 801 en verder kan zetten.

Reputatie 7
Badge +16
Te koop bij Action voor 1 euro.

Alsmede ook in de doos. Donkergroen tulp stekkertje aan een kant en rode en witte tulpstekkertjes aan de andere kant.

En als je een wat luxere versterker hebt of een Home Theater System of zo beschik je vaak over een (optische) TOSLink-aansluiting, die ook achterop de KPN-ontvanger zit.

Bij VDSL zal het wel niet gaan maar bij glasvezel zijn er providers die uit het glasvezelmodem ook nog een coaxaansluiting aanbieden. Daar kan je (analoge/digitale) TV-tuners op aansluiten en vaak ook nog een radiotuner. KPN biedt die mogelijkheid jammer genoeg niet.

Ik kan mij geheel in de vraagstelling vinden; ik wil overgaan naar glasvezel en krijg daarbij een andere ontvanger waarbij ik uitsluitend radio kan luisteren bij ingeschakelde tv. En dan dus geen tv kan kijken tegelijkertijd.  Providers, jullie gaan hiermee terug naar het Stenen Tijdperk !! Wat een onkunde. Natuurlijk kan ik via internet radio luisteren(mbv tablet of mobieltje) of zelfs via de tv, maar ik heb een prima stereo-installatie in de kamer staan en wil deze niet aansturen via een iPad e.d. En nog wat anders; in mijn huishouden is het rond etenstijd vaak zo dat ik het journaal kijk in de woonkamer en mijn vrouw in de keuken staat met de radio aan(uit de stereo in de woonkamer), en 's avonds andersom(als ik aan de afwas ben, ha ha). Providers, zorg voor een goedkope oplossing aub, bijvoorbeeld voor heel weinig extra kosten een extra kastje voor het radiosignaal. De praktijk van nu is dat je wat betreft de coax-aanbieders een stap terug moet doen.

op de ontvanger zitten een analoge (mini-jack) en een digitale (optisch) output. Deze kun je probleemloos met je versterker verbinden. Het kabeltje voor de mini-jack zit bij de ontvanger geleverd. Je kunt dan gewoon radio luisteren via je stereoset. Je tv hoeft dan, met radio, niet eens aan te staan.

Dus zo dramatisch als jij het stelt, geen radio meer via je stereo, is het niet.

Tijdens radio luisteren kun je inderdaad in deze situatie geen tv kijken. Maar hoe praktisch is dat?

Teletekst? Dat is ook via internet beschikbaar: http://nos.nl/teletekst.

De analoge FM radio kun je nog gebruiken via de ether, met een draadantenne. In dit geval is tegelijk tv kijken en radio luisteren wel mogelijk.

Reputatie 4
Badge +1
KPN zou best een radio ontvanger kunnen verkopen. Voor een laag tarief van één of twéé euro per maand. Maar vergeet niet dat er inmiddels al DAB+ bestaat. En FM werkt ook nog steeds.

Er zal dus niet veel haast achter zitten.

Ondertussen kun je TuneIn radio (o.i.d.) op een 2e hands ipod-touch zetten.

Reputatie 7
Badge +16
Ik vind het wel een interessante vraag. Want het komt inderdaad voor dat in hetzelfde huis tegelijkertijd van radio als tv gebruik wordt gemaakt.

Terug naar het stenen tijdperk wil ik het niet noemen, bij alle vormen van digitale ontvangst speelt dit een rol, 25 jaar geleden had ik hetzelfde probleem al met een satellietontvanger.

Wat m.i. een goede oplossing lijkt is de radio met een eigen antenne aansluiten. Gelukkig zijn er nog heel veel zenders gewoon kostenloos te ontvangen uit de lucht. Ik heb in de receiver een draadje van 76 cm in de antenne ingang en heb op die manier prima ontvangst.

Beste mensen,

dank voor jullie reacties.

Maar ik blijf bij mijn verhaal:

*een draadantennetje kan natuurlijk maar is voor mij geen optie wanneer ik een abonnement heb voor digitale radio met bijbehorende kwaliteit(vooral dat laatste)

*ik weet van de extra aansluitingen op mijn ontvanger, maar in de KPN-winkel werd mij verteld dat ik bij gebruik daarvan voor een radio via bv de 'jack', ik op dat moment geen tv-signaal meer heb(want het is óf radio óf tv). En zoals ik al schreef, het komt regelmatig voor dat wij in huis zowel de tv als de radio aan hebben. Extra voorbeelden: voetbalwedstrijd kijken met commentaar via Radio-1(want -voor mij- vaak leuker dan tv commentaar)

*DAB: mij bekend, en prachtig. Maar dat zit helaas niet op mijn stereoset, en die is nog te jong om al te vervangen voor een DAB-ontvanger

*Tunein e.d.; dan blijf ik denk ik toch een iPod of andere apparaat nodig hebben voor de bediening(toch?), ik wil dat via de a.b. van de stereoset blijven doen.

Het is per ontvanger of radio of tv. Heb je meerdere ontvangers dan kan je de één voor radio gebruiken en de ander voor de tv.

Bij een glasvezel abonnement krijg je standaard twee ontvangers. Heb je maar één tv dan kun je de andere voor uitsluitend radio gebruiken bijvoorbeeld 😉 Zet ze dan niet te dicht in elkaars buurt, want ze reageren natuurlijk op dezelfde afstandsbediening.

Je hoeft natuurlijk niet de héle stereoset te vervangen voor DAB+. Je kunt een losse DAB+/FM tuner aanschaffen.

Ook kan je een zgn. internetradio aanschaffen. Die sluit je aan op de stereoset.

Hoewel dit waarschijnlijk niet is wat je wilt lezen: wellicht had je je vooraf beter moeten (laten) informeren over de consequenties van de overstap naar KPN. Nu kan ik je alleen maar adviseren om heel anders te gaan denken bij internet radio en TV (iTV), dan je gewend was bij de coaxkabel.

Bij die coaxkabel had je een aparte TV- én een aparte radio-ontvanger. Via de TV kon je vaak al wel radio luisteren, via de radio in geen geval ook TV kijken. Alles moest worden aangesloten op een coax-kabel.

Nu heb je bij KPN voor zowel radio als TV één iTV-ontvanger (twee in één dus). Net zoals je bij iTV geen gebruik meer maakt van de tuner in je TV-toestel maak je bij radio ook geen gebruik meer van de tuner in je radiotoestel.

Strikt genomen kun je via de iTV-ontvanger TV-kijken met alleen een (PC-)monitor (met speakers), alleen zijn die vreemd genoeg vaak veel duurder dan TV's in dezelfde schermformaten, ook al hebben ze (veel) minder elektronica aan boord.

Op dezelfde manier kun je via een iTV-ontvanger radio luisteren met alleen een versterker. Vanaf een Standaard Alles-in-1 Thuis abo heb je de beschikking over 2 iTV-ontvangers. Bij glasvezel kunnen er dat tot 6 worden alleen betaal je dan voor iedere extra ontvanger € 4/mnd abonnementskosten.

Een voordeel van internet radio/TV zoals KPN dat levert is dat je niet meer overal een kabel nodig hebt. Hoewel het aanbeveling verdient om zoveel mogelijk gebruik te maken van UTP-kabels, is het vaak ook mogelijk daarvoor een Draadloze VerbindingsSet (DVS) te gebruiken: die versturen de digitale signalen via de elektriciteits leidingen (dus feitelijk helemaal niet draadloos). Je kunt op die manier een iTV-ontvanger op iedere gewenste plaats neer zetten zolang er maar een 230 V wandcontactdoos in de buurt is, in de keuken dus bijvoorbeeld (!) (daar kun je dus desgewenst ook nog een TV-toestel op aansluiten, kun je de kookprogramma's bekijken :manwink:).

Tenslotte: zoals al eerder aangeven heb ik aan een iTV-ontvanger zowel een TV-toestel (via HDMI) als een HTS (via de optische - TOSLink - aansluiting) aangesloten. Overdag luisteren we daarmee doorgaans naar de radiozenders (TV staat dan uit) en 's-avonds levert die meestal het (betere) geluid bij de TV-uitzendingen (DD5.1 bij de reclamezenders, 704 e.v.).

Beste Henk,

dank voor de aanvullende info.

Ik ben nog niet overgestapt maar ga dat zeer waarschijnlijk wel doen. Ik overweeg KPN of XS4ALL, en ben me aan het oriënteren op de (on)mogelijkheden en het kostenplaatje. Voordeel van KPN is ruim meer HD-zenders(nu al 25 meen ik, hoewel ze daar nog niet mee adverteren), voordeel van XS het absolute koploperschap in kwaliteit en ondersteuning. Beide leveren een ontvanger waarmee ik geen tv + radio tegelijkertijd kan gebruiken.

Ik heb ook bedacht dat ik een extra ontvanger zou kunnen nemen(radio) maar vind die € 48,- jaarlijks voor alleen de radio wel een forse uitgave.

Je hebt helemaal gelijk wat betreft het 'andere denken' ha ha, ik moet wat dat betreft nog wel effe omschakelen ja. Maar punt blijft dat ik een prima stereo-installatie heb die ik nog volop wil gebruiken.

Ik heb nu van UPC 1 ontvangstkastje dat ik tegelijkertijd kan gebruiken voor tv en radio(mogelijk zitten er in het kastje 2 aparte ontvangertjes, geen idee, maar ik heb slechts 1 kastje). Daarom valt het mij tegen dat je bij glasvezel/utp 2 losse ontvangertjes moet hebben om dezelfde situatie te creëren.

Vooralsnog wil ik alles bekabeld gaan aansluiten want lees nog wel eens over problemen met dat semi-draadloos.

Ik ga me nu -naast de optie van een extra ontvanger- voor de radio eerst maar eens richten op een extra apparaatje om internetradio op mijn stereo te krijgen. Maar vrees dat ik daarvoor dan wél weer een aparte afst.bediening nodig heb.... ? Nou ja, dat is met de Logitech Harmony wel weer op te lossen 😉. Mochten er nog tips e.d. zijn mbt semi-draadloos(via stroomnet in huis) en/of een ontvanger om aan de stereo te hangen dan lees ik dat nog graag !

Iedereen voor nu dank voor reacties en tips. Ik blijf dit nog wel eventjes volgen mochten er nog verdere reacties komen, en zal dan zonodig ook nog blijven reageren.

, zoals ik in een eerdere reactie al vermeldde, maar wat je kennelijk ontgaan is, krijg je bij kpn glasvezel standaard twee ontvangers. Je betaald daar geen € 4 p/m voor, dat is van af derde tot zesde ontvanger pas.

Eén ontvanger gebruik je voor de tv en de andere voor radio... zie verder eerdere reactie.

Een losse internetradio, via aux met je stereo te verbinden, is natuurlijk ook altijd een optie. (dat kan nu al)

*admin: niet bestaande linkjes verwijderd
Ik weet het Peter, merci.

Maar die 2e gebruik ik al op de bovenverdieping voor tv.

Ik denk dat ik me dan maar op internetradio ga oriënteren, en vraag mij daarbij af of het nog veel uitmaakt of ik een dure of goedkope radio kan gebruiken. Ik hoef tenslotte alleen het signaal maar te gebruiken(en niet bv de speakers in zo'n radio) en door te lussen.

Reageer