Beantwoord

Hol geluid bij enkele zenders

  • 18 February 2020
  • 22 reacties
  • 590 keer bekeken

Hier ook. Sinds kort hol geluid bij discovery en ook bij enkele andere zenders. Klinkt voor geen meter. 

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt

icon

Beste antwoord door Sanne van KPN 11 March 2020, 18:03

Bekijk origineel

22 reacties

@Alex111, ten eerste “hier ook”. Je reageert op een topic van 15 februari 2014 !

Maar hier is het geluid van Discovery goed (via m'n 5 X 100 watt-jes). Het is dus geen netwerkbreed probleem.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Alex111! Gek dat het geluid zo hol klinkt. :slight_frown:  Heb je de HDMI of SCART kabel al eens nagelopen om te zien of die goed in zowel de TV als de TV-ontvanger zit? Mocht dat goed zitten, zou je dan de ontvanger een reset willen geven volgens stap 2 op deze pagina? Als dat niet helpt raad ik je aan om een andere HDMI/SCART kabel en poort in je TV te testen. Ik ben benieuwd of het geluid dan verbeterd is!

Alleen bij disc world. Al reset gedaan en als het aan de kabel lag dan hadden alle zenders het. 

Discovery World (84) heeft hier op dit moment* een prima geluid. Het is dus niet algemeen.

Verder is het de enige zender die nog niet in breedbeeld of in hd uitzendt. Maar in 4:3 letterbox. Op de breedbeeld-tv hier daardoor met een groot zwart kader en niet scherp. Kortom...niet om aan te gluren.

*moment is 21-2 om 17:56

Reputatie 7
Badge +25

Apart. Ik heb hier geen andere meldingen over gezien, dus er is geen algemeen probleem gaande voor zover bekend. Heb je het geluid via de tv zelf, of via een ander apparaat (bijv. soundbar etc.)

Reputatie 6
Badge +9

Op de regionale zenders NH en AT5 klinkt het geluid (via soundbar) ook niet goed. Het is ongeveer begonnen toen die eind vorige week in echt HD waren omgegaan. Maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Kan ook toeval zijn, maar het klinkt niet lekker. Flevoland is ok wat het geluid betreft en overige zenders waar ik naar kijk klinken ook goed.

Ik zal ze dinsdag eens allemaal langs zappen met geluid aan.

Hmm. Ik heb NH, ook AT5, sinds de overgang naar echt HD al een paar keer aangehad. Geluid loopt over HTS ( 5 X 100 watt) en dat klinkt / klonk prima.

Reputatie 6
Badge +9

Ik ervaar het ook bij Discovery World. En dus AT5 en NH. Maar met een andere geluidsinstelling van de (Samsung) soundbar weet ik het op die zenders aardig goed te krijgen. De ‘smart mode’ uitschakelen scheelt al heel wat.

Reputatie 6
Badge +9

Ik weet niet of er wat aangepast is bij de zenders zelf, of door KPN? Door mij in elk geval niets, maar vanavond was het geluid weer goed.

Ik heb het ook gemerkt, de laatste tijd, bij andere zenders en via niet-kpn.

Het zal een verkeerd ingestelde geluids bewerking doos zijn, wellicht iets met een “up”date ?

Helaas hebben de meeste apparaten geen “mono” knopje meer, hier heb ik er nog wel een, als ik die gebruik dan valt(viel) het geluid grotendeels weg, dat is een teken dat het in tegen fase staat, ze heffen elkaar op.

 

Reputatie 7
Badge +17

@Alfons Fijn dat het zich bij jou inmiddels opgelost lijkt te hebben! Mocht het geluid toch weer slechter klinken, laat het ons weten!

@Alex111 Is het bij jou inmiddels ook opgelost? Zo niet, wil je dan nog laten weten of je geluidapparatuur gebruikt of niet? 

Hier valt me het brakke geluid bij Discovery World 84 nu ook op. Lijkt wel in tegenfase (links en rechts).

Maar gezien (ook) het baggerbeeld (4:3 en SD) heb ik deze sowieso niet in mijn lijst.

Reputatie 6
Badge +9

Precies, ik kijk daar ook nooit naar. SD, vaak aan 4 zijden zwarte balken en ondertitels die je vanaf 30 meter nog kan lezen.😃

Reputatie 7
Badge +17

Hmm, gek dat de kwaliteit van het geluid soms zo slecht is. :slight_frown:  Jullie vermoeden dus dat het door de SD kwaliteit van het zender komt begrijp ik? De paar keer dat ik het gecontroleerd heb kon ik geen gekke dingen horen, maar wellicht keek/luisterde ik net op de verkeerde momenten. Mochten jullie dit weer merken, dan wil ik het toch graag uit laten zoeken door onze iTV mensen. Dan weten we in elk geval waar dit door komt en of het op te lossen valt. :smile:  Kunnen jullie het geluid dan testen zonder geluidsapparatuur, mochten jullie deze gebruiken? Mocht het geluid dan slecht blijven, heb je dan de mogelijkheid om hier een filmpje van te sturen waarop het geluid te horen is? Als je daarbij zet hoe laat het ongeveer was stuur ik het door naar mijn collega's!

Naar mijn sterke vermoeden komt het zo uit de studio, de verspreider (kpn of anders) geeft het alleen door, neem ik aan.

Ik hoorde het via een ander net ook nl, de laatste tijd niet meer.

Ik ben geen audiofiel ( ik verkeer wel eens in die kringen ) maar dit tegen fase verschijnsel daar heb ik wel een oor voor .

Sanne_M schreef:
Jullie vermoeden dus dat het door de SD kwaliteit van het zender komt begrijp ik?

Nee, want het geluid was goed. Het is nu alsof je een klem op je kop hebt. En klinkt en geluid nogal uit fase voor links en rechts.

Die SD kwaliteit staat los van het geluid.

 

Filmpje wordt hier lastig. Geen smartphone en heel ouderwetse analoge videocamera.

Als je daarbij zet hoe laat het ongeveer was stuur ik het door naar mijn collega's!

Gewoon die zender (84) aanzetten. Het geluid is momenteel continu in tegenfase.

Dat is “84 Discovery World” ?

Die kan ik nou net weer niet ontvangen hier, maar goed, het lijkt me duidelijk toch.

Het is nu alsof je een klem op je kop hebt.

Dat is een goede omschrijving idd.

Wat gebeurd er als bij 1 vd 2 luidsprekers de draden omdraait ? Dan moet het goed cq beter zijn.

Als je daar bij kan komen natuurlijk :-/

 

Dat lost niks op. Zeker het tegenfase effect op de centerspeaker. (mijn versterker zet stereo om naar 2 X links, 2 X rechts en geluid via de center (dus spraak voornamelijk). Die center is nu helemaal bagger. Bij deze éne zender gelukkig. Gelukkig, want het 4:3 beeld is sowieso geen porem op een moderne, grote, tv.

Dat lost niks op.

Dat was ook niet mijn bedoeling, alleen voor de test (maar dat begreep je toch al wel ?).

Maar met zo veel luidsprekers gaat het niet idd.

Is het bij alle programma’s zo op die zender ?

 

Reputatie 7
Badge +17

Filmpje wordt hier lastig. Geen smartphone en heel ouderwetse analoge videocamera.

Haha, dan wordt het inderdaad een uitdaging. :smile:  Ik zet de zender op de achtergrond aan terwijl ik werk en ik hou hem in de gaten.

Correctie, ik heb hem net aangezet en merk het verschil nu meteen al. Ik heb de iTV collega's gemaild met de vraag hoe dit komt en of dit op te lossen is. Zodra ik een terugkoppeling heb laat ik het jullie hier weten! 

Als er iemand meeleest die de zender via een andere aanbieder kan zien (luisteren) dan ben ik benieuwd of het daar hetzelfde is.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi allemaal! Het heeft even mogen duren, maar ik heb een update gekregen. Dit was een bekend probleem en ze hebben het inmiddels opgelost, dus het geluid zou nu minder hol moeten klinken. :smile:

Reageer