Inleveren kooptuner voor bruikleen tuner

• 30 oktober 2014
  • 10 reacties
  • 695 keer bekeken

Beste lezers,

Van KPN heb ik een brief onvangen met een voorstel om mijn Motorola KPN (koop) tuner om te ruilen voor een nieuwe. Hierover heb ik het nummer gebeld dat op deze brief stond, een logistiek medewerker wist mij te vertellen dat de koerier die deze om komt ruilen alleen een nieuwe tuner mag afgeven inruil voor een oude.
Op mijn huidige tuner heb ik recent meerdere series opgenomen die ik gewoon op mijn (eigen) tuner wil houden en kunnen kijken waaneer ik dat wil.
Ik vind het een onacceptabel verhaal dat KPN iets wat door koop mijn eigendom is wil omruilen voor iets wat in bruikleen is. Tijdens het afsluiten van mijn abonnement in 2009 is mij in een brief benadrukt dat de experiabox in bruikleen is, en de tuner niet (ook stond dit niet in de algemene voorwaarden van toen). Ik verwacht van KPN dat mij een vervangende tuner aangeboden wordt (zonder kosten) en mij mijn oude tuner laat houden. Graag jullie ervaringen hiermee. Ook hoor ik graag een reactie van KPN.

Groet,

Erik

10 reacties

Reputatie 7
Hoi Erik, welkom op het forum.

Uiteraard kan KPN jouw gekochte ontvanger niet terug eisen, deze is namelijk jouw eigendom.

Wel is het zo dat die ontvanger volledig waardeloos wordt zodra je overgezet wordt naar het "opnemen in the cloud".

De harddisk van de ontvanger wordt namelijk uitgezet en opnames op de harde schijf zijn dan ook niet meer te bekijken.

Reputatie 7
Badge +31
Onjuist antwoord.

Ben 20 oktober overgezet naar opemenpakket (in the cloud opnemen dus) en alle opnamen die op dat moment op de HDD stonden zijn nog steeds afspeelbaar ! Alleen nieuwe worden "in the cloud" opgenomen en die zijn daar tot 1 jaar na dato

beschikbaar !

Om series te bewaren kun je ze beter 'gewoon' kopen op Blu ray of dvd...

Reputatie 7
Ok, mooi, het is al weer heel lang terug dat ik mijn 1963 vervangen heb en overgegaan ben op opnemen in de cloud.

Mij staat bij dat ik de opnames op de harddisk niet meer kon benaderen, maar als dat wel kan, des te beter.

Reputatie 7
ja dat is correct, opnames op de HDD van een 1963 blijven gewoon beschikbaar, ook als je het Opnemenpakket afneemt. Er zijn inmiddels (met het nieuwe menu) wel enige beperking bij het kijken van die oude opnames in vergelijking met de nieuwe cloudopnames, met name op het gebied van hervatten en spoelen. Daar staat tegenover dat die oude opnames niet aan een houdbaarheidsdatum (van een jaar voor nieuwe opnames) gebonden zijn.

Wjb, Peter en Henk,

Dank voor jullie reacties. Ik ga er vanuit dat zonder internetverbinding ik nog steeds dit apparaat als HDD recoder kan gebruiken; althans voor het kijken wat erop staat.

Ik verwacht echter nog steeds een reactie van KPN. Als dit werkelijk de manier van klantenbinding is van KPN, dan vragen ze er mijn inziens om naar een andere tv en internet supllier over te gaan.

(Wil wel eens weten hoe het juridisch zit, eigendom opeisen voor ruil, is volgens mij ook in strijd met wetgeving.)
Reputatie 7
Badge +31
"Ik ga er vanuit dat zonder internetverbinding ik nog steeds dit apparaat als HDD recoder kan gebruiken; althans voor het kijken wat erop staat."

Nee. Het apparaat moet in verbinding staan met het iptv netwerk van kpn. Anders heb je geen menu en dus ook geen toegang tot opnames op de HDD.

Reputatie 2
 Wij hebben ITV (MineTV) vanaf 2006 met een kooptuner. Diverse tuners zijn hier voorbij gekomen ivm vernieuwingen (dus niet meer bruikbaar). Nu hebben we de 1963 en namen gewoon op de hardeschijf op. Met de laatste wijziging werden we verplicht om via de Cloud op te gaan nemen... Oude opnames zijn nog steeds te bekijken. De tuner is nog steeds een kooptuner en is niet opeens veranderd in bruikleentuner.

Reputatie 7
Badge +13
WJB, vraagje.

Als hij / zij de kooptuner aansluit zonder hem aan het netwerk te hangen.

Kan hij / zij dan wel de opname nog bekijken?

Of is dat echt niet meer mogelijk.

Ik lees verder wel dat ze het kan benaderen en bekijken.

Maar voor de zekerheid zou ik hem niet in het netwerk hangen.

Maar ik weet in dit geval niet of dat kan.

Reputatie 7
Ik heb hier gelezen dat op de harddisk opgenomen films wel te bekijken blijven en dat ik het dus verkeerd had.

Ik kan het ook niet controleren want mijn oude 1963's zijn allang ontmanteld door een recycling bedrijf. ;)

Ik heb zelf vanmorgen even de proef op de som genomen, netwerk kabel eruit en tuner op proberen te starten. Dan zijn de bestanden niet benaderbaar, een foutcode verschijnt en verder kom je niet.

Erg jammer dat de USB poort achterop niet werkt, dat zou het eraf halen van bestanden een stuk makkelijker maken.

Nu maar met andere opties bezig (overzetten op een andere HDD recorder).

Reageer