Interactief TV kijken met smartTV op ons plezierjacht

  • 27 April 2019
  • 21 reacties
  • 528 keer bekeken

Nu het nieuwe vaarseizoen is begonnen hebben wij het nieuwe digitenne kastje naar tevredenheid aangesloten en het werkt prima.

Wij dachten via de smart TV en het internet ook de zenders binnen te kunnen halen en bekijken van ons KPN compleet abonnement . KPN maakt immers reclame met de slogan altijd en overal TV kijken met iTV ! Helaas is dat niet waar. Je mag wel op je mobiel en je laptop maar niet via je smart TV kijken. Je mag alleen op je TV naar iTV kijken als je op je thuisnetwerk bent aangesloten. Een onbegrijpelijk standpunt.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo infozoeker,

Via Digitenne heb je ruim 30 zenders, dus om die zenders zal het niet gaan.

Die andere zenders kan je dus wel via je laptop binnenhalen begrijp ik van je. Dan kan je toch (als dat noodzakelijk is) een verbinding leggen tussen je laptop en je TV? Hetzij via een kabel, hetzij via een andere optie.

Wat het standpunt van KPN precies is, weet ik niet. Maar waarschijnlijk willen ze hiermee voorkomen dat een hele straat via één abonnement gaat kijken.
Reputatie 7
Je mag alleen op je TV naar iTV kijken als je op je thuisnetwerk bent aangesloten. Een onbegrijpelijk standpunt.
Ik kan dit standpunt eigenlijk heel goed begrijpen en al helemaal als de functionaliteit en beeldkwaliteit van de iTV app voor smart-TV's steeds meer richting de functionaliteit en beeldkwaliteit van de TV ontvanger kruipen. Ik zou direct het abonnement in mijn zomerhuis omzetten naar Internet-only en daar met de iTV app op de smart-TV gaan kijken.

Overigens kan je zonder problemen op die televisie naar iTV kijken.
Als het een Android TV is dan heb je daar niets extra's voor nodig en als het een smart-TV is met een ander OS dan zal je een Chromecast moeten aanschaffen.
Je cast in beide gevallen zeer eenvoudig vanaf je telefoon of tablet naar de televisie.

Je mag alleen op je TV naar iTV kijken als je op je thuisnetwerk bent aangesloten. Een onbegrijpelijk standpunt.Ik kan dit standpunt eigenlijk heel goed begrijpen en al helemaal als de functionaliteit en beeldkwaliteit van de iTV app voor smart-TV's steeds meer richting de functionaliteit en beeldkwaliteit van de TV ontvanger kruipen. Ik zou direct het abonnement in mijn zomerhuis omzetten naar Internet-only en daar met de iTV app op de smart-TV gaan kijken.

Overigens kan je zonder problemen op die televisie naar iTV kijken.
Als het een Android TV is dan heb je daar niets extra's voor nodig en als het een smart-TV is met een ander OS dan zal je een Chromecast moeten aanschaffen.
Je cast in beide gevallen zeer eenvoudig vanaf je telefoon of tablet naar de televisie.


reactie van Info zoeker,

Het moge duidelijk zijn dat het niet om de zenders van Digitenne gaat. Thuis heb ik extra zenders van o.a Fox en Ziggo in mijn pakket. Die wil ik ook graag op de boot kunnen kijken. Ik betaal daar ook extra voor in mijn reeds genoemde KPN compleet pakket. Dat KPN vreest dat ik mijn gegevens ga delen om de hele straat, jachthaven resp. camping mee te laten kijken is heel raar. ik ga toch mijn wachtwoord niet weggeven!! Dat betekend dat ik de controle over mijn KPN te grabbel zou gooien. Ik vind de maatregel van KPN temeer onzakelijk omdat het mij en 150.000 booteigenaren plus een veelvoud aan kampeerders, zomerhuis bezitters het tv leven moeilijk maakt. Op deze manier wordt ik gedwongen elders te zoeken naar een oplossing. b.v. Canal Digitaal of rechtstreeks bij Ziggo, dat zal toch niet de bedoeling zijn?
Reputatie 7
Badge +28
Ik begrijp even niet waarom je dan wat anders moet zoeken.

Jij schrijft dat je op je plezierjacht een smart-TV hebt staan. Je hebt dus de mogelijkheid om via je telefoon of via per tablet een rechtstreekse verbinding te leggen met je TV.

Dan kan je dus TV kijken., ook naar de zenders die niet via Digitenne te zien zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
1) De verbinding via tel. of tablet is niet stabiel
2) Je ziet over het hoofd dat ik rechtstreeks op TV de APP wil kunnen gebruiken zonder allerlei kunstgrepen.
Reputatie 7
Badge +28
OK, Dan geef je eigelijk zelf het antwoord al op jouw vraag. Wat jij wil is niet mogelijk bij KPN. Je kan op je boot via je TV naar Digitenne kijken en op je laptop naar de andere zenders.
En dat is niet waar KPN reclame mee maakt. Op een TV een voetbalwedstrijd of andere sportevenementen bekijken is een heel wat prettiger beleving dan op een laptopje. Het lukt blijkbaar niet om aan een oplossing te geraken. Beste Noordzee mijn hartelijke dank voor je meedenken maar ik heb er helaas weinig aan.
Reputatie 7
1) De verbinding via tel. of tablet is niet stabiel
Maar als de verbinding via telefoon en tablet niet stabiel is, dan zal de televisie waarschijnlijk ook geen stabiele verbinding kunnen maken. Waarmee maakt de televisie dan eigenlijk verbinding, met de wifi van de jachthaven, via jouw telefoon als hotspot, ...
inderdaad met de wifi van de jachthaven
Reputatie 7
Kan je jouw tablet en/of tablet ook met de wifi van de jachthaven verbinden?
Zo ja, kan je dan eens een speedtest doen op die telefoon of tablet?
Hoeveel Mbps meet je dan?
Wat is het merk en type van jouw televisie?
Je bent duidelijk een Nederlander uit de 21e eeuw. In de 17e eeuw vertelden we wat het probleem was. Nu proberen we (dus ook ik) wat voorzichtig te omschrijven wat we bedoelen.

Als ik jouw tekst daarnaar vertaal zeg je gewoon: De KPN informatie is onjuist. Persoonslijk denk ik dat dit kan gebeuren en forums een goed medium zijn om KPN er op te wijzen de juiste informatie te verschaffen.

Misschien kan een moderator voorlopig het officiele KPN standpunt vertellen.
Reputatie 7
Lees anders dit bericht nog even.
Of het nu de wifi van de jachthaven is of de wifi van een hotel, in beide omgevingen kan je met zo'n travelroutertje, een Chromecast en een telefoon of tablet prima televisie kijken op elke televisie die een hdmi ingang heeft.
Heren helpers, Even voor uw info ik ben 73 jaar en ik zit al jaren in het laatste wagonnetje van de internettrein amechtig pogend de ontwikkelingen te volgen c.q. gebruik te maken van de ons aangeboden middelen om het leven te veraangenamen. Ik kan u zeggen het wordt er niet makkelijker op. En daar komt mijn frustratie vandaan. Als KPN maar ook andere providers roepen, nu overal en altijd in Europa TV kijken dan neem ik dat letterlijk. Op mijn smart TV een Samsung UE49MU8000 ga ik naar bron 3 dat is een HDMI aansluiting waar een WIFI signaal van 6 MB/s mij verbind met het internet, Daar ga ik naar de iTV APP van KPN voer mijn abonneenummer en mijn pincode in en zoek Ziggo sportkanaal op GEWELDIG ik heb hem!! ik druk op start en krijg tot mijn grote schrik de boodschap dit kanaal kunt u alleen op uw eigen thuisnetwerk bekijken. Ik heb per tel. contact opgenomen met servicedesk van KPN daar heeft medewerker Salomon mij keurig te woord gestaan en in eerste instantie mij uitgelegd dat het nu eenmaal zo is als het is. Maar op mijn tamelijk nadrukkelijk aandringen is Salomon in gesprek gegaan met de afdeling die de iTV APP bouwt, beheerd enz. Helaas werd hem ook medegedeeld dat het is zoals het is omdat er conform bepaalde overkoepelende regels als zodanig besloten is. Dus blijf ik achter met het voor mij onoplosbare probleem dat mijn "thuisnetwerk" ruim 200 km onbereikbaar ver weg is. Ik heb gehoord van VPN (maar weet niet hoe het te gebruiken ) ik heb thuis een NAS maar mij is geadviseerd mijn NAS niet bereikbaar voor het WEB achter te laten iets met hacken of zo. Salomon heeft mij aanbevolen om eens te kijken op het forum. Beste wjb ik heb je aanbevolen link gedeeltelijk gelezen maar ben er nog steeds niet uit omdat het me duizelt.
Reputatie 7
Wat voor een Internetaansluiting heb je thuis, glasvezel of koper (DSL)?
Hoe snel is jouw Internetaansluiting thuis?
Welk merk en type NAS gebruik je thuis?
glasvezel , 200 MB, QNAP TS-451A-4G
Reputatie 7
Dat is fantastisch, dan geeft jouw thuisnetwerk geen enkele belemmering
Die QNAP heeft een ingebouwde OpenVPN server waarmee dat door mij aangehaalde travelroutertje een VPN verbinding zou kunnen maken.
Alle apparatuur die vervolgens op dat travelroutertje wordt aangesloten communiceert dan via jouw netwerk thuis met Internet en "Internet" ziet die apparatuur alsof deze thuis staat.
Voila, die app op de televisie gaat werken.

Er komt wel het een en ander bij kijken om die OpenVPN server en cliënt te configureren en wat me nog een beetje zorgen baart is de snelheid van de wifi in de jachthaven. Die 6Mbps is aan de lage kant. Ik neem ook aan dat je niet constant in die jachthaven blijft liggen, maar zonder wifi verbinding kan er ook geen televisie gekeken worden.

Als je een unlimited 4G mobiel abonnement van T-Mobile zou nemen, dan kan je in combinatie met hetzelfde travelroutertje ook buitengaats televisie kijken, mits je maar binnen het bereik van een 4G zender blijft.

T-Mobile unlimited met 120 minuten bellen: €27,50 per maand
Reputatie 7
Badge +24
Via VPN kan. Maar dan zul je ook extra apparatuur aan moeten schaffen. En de kennis moeten hebben om dat te configureren. Je tv kan niet rechtstreek op een VPN server inloggen. Dus kortweg gezegd: het kan, maar bied geen enkel voordeel tegenover je tv aan je mobiel te koppelen en zo tv te kijken.
Reputatie 7
Maar dan zul je ook extra apparatuur aan moeten schaffen.
Vandaar ook dat "travel-routertje".

En de kennis moeten hebben om dat te configureren.
Klopt, maar anno 2019 is kennis alom aanwezig, je moet kennis alleen aanboren en daar is een forum als deze (of die van Qnap) uitermate geschikt voor.

Dus kortweg gezegd: het kan, maar bied geen enkel voordeel tegenover je tv aan je mobiel te koppelen en zo tv te kijken.
De enige manier om een mobiel aan die Samsung televisie te koppelen is via een Chromecast en om met de iTV app te kunnen casten moet de Chromecast met hetzelfde (wifi) netwerk als het mobieltje gekoppeld zijn en op het netwerk zichtbaar zijn. Het is dat laatste waar het op stuk zal lopen zonder een eigen "travel routertje" immers een zichzelf respecterend publiek wifi netwerk heeft "STA isolation" actief waardoor apparaten elkaar niet kunnen zien.
Valt er nog iets te doen met het op afstand overnemen van scherm en toetsenbord ed.
Middels software om een computer thuis op afstand te bedienen bedoel ik, ik kan geen algemene term vinden cq bedenken.
Ergo concreto, ik heb dus een router en Chromecast voor tv nodig. Ik heb nog een ongebruikt modem ASUS RT-N10 aan boord. Kan het daar ook mee?

TV kijken op mijn mobieltje werkt niet voor Ziggo en fox ik krijg de melding "sorry" NPO werkt wel.
Reputatie 7
Ergo concreto, ik heb dus een router en Chromecast voor tv nodig. Ik heb nog een ongebruikt modem ASUS RT-N10 aan boord. Kan het daar ook mee?
Een Chromecast heb je niet nodig als je een VPN verbinding met de Qnap in jouw thuisnetwerk gebruikt. Een ander voordeel van zo'n VPN verbinding is dat je ook zenders kunt kijken die niet buitenshuis gekeken kunnen worden zoals bijvoorbeeld de Engelse, Belgische en Duitse zenders.
Het gaat niet werken met die Asus, je zult toch echt een router moeten hebben die via wifi een verbinding kan maken met de wifi van de jachthaven. Ook kan die Asus geen VPN verbinding opzetten met jouw Qnap.

TV kijken op mijn mobieltje werkt niet voor Ziggo en fox ik krijg de melding "sorry" NPO werkt wel.
Er is momenteel inderdaad een probleem met de iTV app. Zie dit bericht.