Beantwoord

interactieve tv met of zonder opname "kastje"

We hebben momenteel interactieve televisie via Ziggo. Nu hebben we een nieuwe Samsung televisie waar het kaartje ook direct ingeschoven kan worden. Probleem is alleen bij Ziggo dat je opneemt op het "kastje", dus dat je altijd één lelijk kastje overhoudt. Monteur van Samsung vertelde dat je bij interactieve tv van KPN opneemt in de cloud, dus geen extra kastje meer nodig hebt.
Ben in KPN winkel geweest, daar vertelde jongen me dat je altijd (lelijk) kastje nodig hebt.

Wat is waar? En is er een oplossing zonder lelijk kastje met opname mogelijkheden?
icon

Beste antwoord door PeterG 12 juli 2016, 13:49

Er is bij KPN áltijd een losse ontvanger nodig. Deze is echter, omdat er geen HDD inzit, erg klein. Veel kleiner dan de opname-STB die je bij de kabel krijgt.
De Arcadyan is zeer klein ongeveer gelijk aan een pocketboek. De Arris is iets groter.

Er is nog geen tv toestel op de markt met ingebouwde IPTV. Daarom is er bij KPN en de andere bedrijven via de telefoonlijn / glasvezel altijd nog een los ontvangertje nodig.
TV's hebben nog steeds alleen maar ingebouwde DVB-C (vd kabel) en DVB-T (ether) of DVB-S (schotel).

Voor opnemen zul je áltijd een (het zijn jouw woorden) lelijk kastje nodig hebben momenteel. Het kan nog wel een jaar of 2 duren voordat er tv's op de markt komen die ook IPTV ondersteunen**, waarbij je dus kunt profiteren van het opnemen in the cloud. Je zult dan je huidige toestel wel moeten vervangen.
**Update maart 2019. Inmiddels is bekend dat fabrikanten vooralsnog ondersteuning voor IPTV met CI+ 1.4 niet (gaan) inbouwen.

Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 7
Badge +30
De opnames gaan inderdaad in de cloud, maar voor het TV kijken (en dus ook het terugkijken van opnames) gebruik je een ontvanger
Reputatie 7
Er is bij KPN áltijd een losse ontvanger nodig. Deze is echter, omdat er geen HDD inzit, erg klein. Veel kleiner dan de opname-STB die je bij de kabel krijgt.
De Arcadyan is zeer klein ongeveer gelijk aan een pocketboek. De Arris is iets groter.

Er is nog geen tv toestel op de markt met ingebouwde IPTV. Daarom is er bij KPN en de andere bedrijven via de telefoonlijn / glasvezel altijd nog een los ontvangertje nodig.
TV's hebben nog steeds alleen maar ingebouwde DVB-C (vd kabel) en DVB-T (ether) of DVB-S (schotel).

Voor opnemen zul je áltijd een (het zijn jouw woorden) lelijk kastje nodig hebben momenteel. Het kan nog wel een jaar of 2 duren voordat er tv's op de markt komen die ook IPTV ondersteunen**, waarbij je dus kunt profiteren van het opnemen in the cloud. Je zult dan je huidige toestel wel moeten vervangen.
**Update maart 2019. Inmiddels is bekend dat fabrikanten vooralsnog ondersteuning voor IPTV met CI+ 1.4 niet (gaan) inbouwen.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Margriet, welkom op het forum! Ik kan me goed voorstellen dat je niet zo blij bent met een 'lelijk' kastje bij je televisie. Het klopt inderdaad wat Peter en Robin zeggen: je hebt bij KPN altijd een losse ontvanger nodig om tv te kunnen kijken. Onze tv-ontvanger is gelukkig maar klein: 19x13x4 cm. Even groot als de helft van een A4’tje.

Reputatie 7
En over een tijdje wordt het misschien wel dit kastje met bluetooth afstandsbediening.

Dat kastje kan je dus gewoon uit het zicht in een kast zetten of aan de achterzijde van jouw TV ophangen.
Daar komt bij dat dit kastje ook 4K Ultra HD uitzendingen kan verwerken.
Dank voor de reacties!
Nog een paar vragen:
Is er zicht wanneer dit kastje komt?
We hebben een Samsung Serif tv (zou dat nog verschil kunnen maken mbt het kastje?)
Als we overstappen van Ziggo naar KPN en nu eerst een losse ontvanger krijgen zou je dat dan tzt voor zo'n nieuw kastje kunne vervangen of moet je dat kastje dan kopen?
Reputatie 7
Dit kastje zal helaas nog wel even op zich laten wachten, er is net een 4K Ultra HD pilot gestart. Zo te lezen zijn jullie mensen met oog voor "design". Weet dan dat dit kastje er aan komt maar dat de huidige weliswaar minder "design" heeft maar wel zeer klein is.

Bij KPN krijg je die kastjes in bruikleen en die kunnen altijd (kostenloos) vervangen worden.
Reputatie 7
Dat nieuwe kastje is ook nog steeds een losse ontvanger. Met je huidige tv kan je zonder kastje nooit zenders met KPN ontvangen omdat ie gewoonweg geen IPTV ondersteund.
Voordeel van het kastje wat wjb vermeld is dat er geen zicht nodig is voor de afstandsbediening omdat bij dát kastje de afstandsbediening niet met InfraRood (IR) werkt maar met Bluetooth. Het kastje kan dus volledig uit het zicht. Maar je gebruikt nog steeds wel de daarbij horende afst.bed. voor tv kijken en niet die van de tv zelf.
Alle andere functies worden bediend met de afst.bed. van de tv zelf.

Nog een niet onbelangrijk ding. Deze 4K ontvanger wordt alleen uitgegeven bij een bandbreedte van minimaal 84 Mbit/s. Dit is dus niet persé wat je afneemt. Daarvoor is de maximaal haalbare snelheid op je adres van belang. Die kun je hier checken.
https://thd-fpi-info.fourstack.nl/

Ook niet onbelangrijk: hoeveel tv's gebruik je nu? Als je kpn alleen via koper kunt krijgen, dan kunnen er maximaal 2 aangesloten worden.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Margriet, de witte tv-ontvanger zal vermoedelijk nog een fikse tijd op zich laten wachten. Zoals wjb aangeeft wordt daar nu met hele kleine groep klanten mee getest.

Hoewel ik je natuurlijk graag als nieuwe klant wil verwelkomen, denk ik niet dat je de witte tv-ontvanger nu al in je overwegingen mee moet nemen.

Je merk en type televisie heeft overigens geen invloed op de tv-ontvanger die je van ons krijgt. Onze huidige ontvangers zien er uit zoals op het plaatje dat ik in mijn eerdere reactie plaatste en zijn te gebruiken bij elke tv.
Hoi allen en Magriet,

Ik heb dezelfde vragen als Margriet, want ik heb ook een Samsung Serif TV die juist mooi is vanwege minimalistisch design.
@Margriet: je geeft aan dat je Ziggo hebt, ik heb ook Ziggo maar de TV heeft problemen met Apps en ik kan dus geen enkele app gebruiken. Heb jij dat niet?
@KPN: hebben jullie ervaringen met Samsung Serif TV, of dat werkt met jullie kastje? Want de TV heeft alleen HDMI en een USB poort maar geen netwerk aansluiting,

Hoor graag, ben al maanden bezig met Ziggo en Samsung en inmiddels geeft Samsung het op en wil de TV weg halen en geld teruggeven maar das ook geen oplossing.
Reputatie 7
Badge +30
annemiekerijke schreef:

@KPN: hebben jullie ervaringen met Samsung Serif TV, of dat werkt met jullie kastje? Want de TV heeft alleen HDMI en een USB poort maar geen netwerk aansluiting,

Dat "kastje" werkt gewoon via HDMI
Reputatie 7
annemiekerijke schreef:

@Margriet: je geeft aan dat je Ziggo hebt, ik heb ook Ziggo maar de TV heeft problemen met Apps en ik kan dus geen enkele app gebruiken. Heb jij dat niet?

Een SmartTV zónder netwerkaansluiting?? Hopelijk wel met wifi! Want om de apps te kunnen gebruiken móet er internetverbinding zijn. En dat kan bekabeld via een netwerkaansluiting (LAN) óf via wifi.
Reputatie 7
Badge +18
Er zijn wel IR setjes in de handel waardoor je ook het KPN-kastje in de kast kunt wegstoppen.
er zijn er vele die bruikbaar zijn, maar als voorbeeld heb ik even een opgezocht:
https://www.consolepro.nl/infrarood-ir-verlenger-30-60khz-3voudig
Google maar eens op IR-extenders of IR verlengen
@PeterG: Samsung's Serif heeft wel Wifi. En is aangesloten op de kabel van Ziggo.

Je kan er zelfs op internetten! Maar om een duistere reden werken alle Apps niet zoals Netflix, Youtube, NPO. Als je die opstart hapert de TV - brengt je terug naar beginscherm en dan .... gaat de TV soort van "in paniek" met flikkeren en stotterend beeldscherm.

Ik heb al 2 TV;s gehad, beiden hebben het.
Reputatie 7
annemiekerijke schreef:

gaat de TV soort van "in paniek" met flikkeren en stotterend beeldscherm.

Jeetje, da's niet best.

annemiekerijke schreef:

Beiden zo'n Serif? Dan zou ik maar us een ander modelletje overwegen...

Of, aangezien je het met meer tv's hebt, een probleem met je internetverbinding van Ziggo. Jammer dat je het niet bedraad kunt proberen... Kan ook in de wifi zitten.
Nou, alsof de Duvel Ermee Speelt: Ziggo heeft echt alles alles gedaan. Ik was het zo zat, en ben zelf gaan zoeken maar nu ook op buitenlandse sites en voor alle samsung modellen.

vond op buitenlandse sites allemaal zelfde problemen en oplossingen. te bizar.

het was een instelling van het startmenu lijkt het, of een landen instelling, kortom: zelf proberen, beetje hulp van een top-medewerker van Ziggo en opgelost. Shame on Samsung !
Reputatie 7
Hoi, Annemieke. Goed nieuws. Veel plezier met je apps! 😃
Reputatie 7
Badge +17
annemiekerijke schreef:

@PeterG: Samsung's Serif heeft wel Wifi. En is aangesloten op de kabel van Ziggo.

Je kan er zelfs op internetten! Maar om een duistere reden werken alle Apps niet zoals Netflix, Youtube, NPO. Als je die opstart hapert de TV - brengt je terug naar beginscherm en dan .... gaat de TV soort van "in paniek" met flikkeren en stotterend beeldscherm.

Kan het niet zijn dat die apps niet meer ondersteund wordt van deze type model? Ik heb een Blu-Ray speler met UTP-aansluiting, en daar krijg ik de melding dat de apps niet meer ondersteund worden.

Maar bij de TV-ontvanger heeft u wel apps. Dat heet MéérTV. En daar zit ook Netflix op. Daarmee kunt u gewoon inloggen met uw Netflix-gegevens. :8
Reputatie 7
Badge +17
annemiekerijke schreef:

Nou, alsof de Duvel Ermee Speelt: Ziggo heeft echt alles alles gedaan. Ik was het zo zat, en ben zelf gaan zoeken maar nu ook op buitenlandse sites en voor alle samsung modellen.

vond op buitenlandse sites allemaal zelfde problemen en oplossingen. te bizar.

het was een instelling van het startmenu lijkt het, of een landen instelling, kortom: zelf proberen, beetje hulp van een top-medewerker van Ziggo en opgelost. Shame on Samsung !

Kijk eens aan! Het is dus opgelost! Net wat Peter ook al zei: Veel plezier met de apps! 😃
Reputatie 7
Badge +17
Justin_ schreef:

Hoi Margriet, welkom op het forum! Ik kan me goed voorstellen dat je niet zo blij bent met een 'lelijk' kastje bij je televisie. Het klopt inderdaad wat Peter en Robin zeggen: je hebt bij KPN altijd een losse ontvanger nodig om tv te kunnen kijken. Onze tv-ontvanger is gelukkig maar klein: 19x13x4 cm. Even groot als de helft van een A4’tje.

Deze hebben we ook nog Justin_:

Deze is nog wat...................KLEINER!!!!! :P:D Hahaha!
Reputatie 7
Badge +18
Zo zie je maar weer, zelfs de KPN helpt mee om een Ziggo-klant een goed beeld te geven.
Ach wat leven we toch in een mooie wereld 🆒:D
Is er inmiddels al zicht op wanneer het mogelijk wordt om interactieve tv te kijken zonder tv ontvanger?
Reputatie 7
vanH schreef:

Is er inmiddels al zicht op wanneer het mogelijk wordt om interactieve tv te kijken zonder tv ontvanger?

Waarschijnlijk nooit tenzij je kiest voor Play van KPN waarmee je via tablet, telefoon en Chromecast televisie kunt kijken.
Overigens hoop ik dat binnenkort de ITV app van KPN ook Chromecast gaat ondersteunen. Er zijn geruchten dat dit gaat komen, maar wanneer...
Vreemd dat dit geen prioriteit heeft bij KPN, volgens mij zit half Nederland te wachten tot ze eindelijk van dat lelijke kastje met bijbehorende kabels worden verlost. Waarom kan ik wel zonder kastje op m'n laptop en iPad kijken, maar niet op m'n tv? Zou toch ook moeten kunnen zou ik denken?
Reputatie 7
Badge +23
Hoi @vanH, welkom! Dit zit er inderdaad niet op korte termijn aan te komen. Als je kijkt naar de functies die je hebt bij interactieve tv heb je echt die tv-ontvanger nodig. Als je het zonder tv-ontvanger wil regelen dan denk ik dat je ook veel functies verliest. Bij Digitenne kan het wel bijvoorbeeld maar dan zijn de opties veel beperkter. In theorie zou het vast wel mogelijk zijn maar dan ga je custom tv's nodig hebben vermoed ik? Wjb heeft wat techniek betreft er wat meer kijk op dan ik.
Het zal aan mij liggen, maar op m'n laptop en iPad kijk ik toch ook zonder kastje met (nagenoeg) dezelfde functies? Dus waarom is dit niet te realiseren op een tv die een internetverbinding heeft?

Reageer