Beantwoord

Interactieve TV (on line en opnames) bekijken via ander netwerk

• 5 september 2018
  • 10 reacties
  • 190 keer bekeken

Waarom is het nog steeds niet mogelijk om binnen Nederland interactieve TV te kijken vanaf een ander netwerk dan het thuisnetwerk. On line TV kijken gaat soms wel, opnames kijken nooit. De iTV start wel veelbelovend maar valt na 10 seconden stil. Vw.b. de opnames heb ik het over opnames van NPO 1, 2 of 3. Niet eens over andere zenders.,
Ik vind het belachelijk dat deze ernstige beperkingen van het abonnement nog steeds niet zijn verholpen en bovendien ook niet worden gecommuniceerd met nieuwe klanten als ze een abonnemet afsluiten. Ze moeten er maar achter komen nadat ze een abonnement hebben afgesloten!
icon

Beste antwoord door Paul_ 8 september 2018, 13:12

Oké, duidelijk. Terugkijken via de gids en opnames via de iTV app/web is mogelijk van ongeveer 60 zenders. Ik weet dat BBC First daar niet bij zit helaas maar van de andere ben ik niet helemaal zeker. Ketnet en Canvas zijn wel sowieso alleen in je eigen netwerk beschikbaar vanwege uitzendrechten. RTL 4 zit sowieso wel bij die 60 zenders dus dat moet wel kunnen. Als je daar een opname van inplant, doe je dat dan van de HD-Glas versie? Dat is zender 664 op de tv-ontvanger. Die opnames kan je nog niet bekijken via de iTV app/web maar als je een opname maakt van RTL 4 via zendernummer 4 dan moet dat wel gewoon kunnen. Zou je dat nog willen controleren?
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +23
Hoi @TonH4Bier. Je zou wel tv moeten kunnen kijken vanaf een ander netwerk dan je eigen. Ook moet je de opnames van NPO 1,2 en 3 wel kunnen bekijken. Heb je het op dit moment over interactievetv.nl, de iTV app of beide? Je geeft aan dat 'de iTV' na 10 seconden stilvalt. Bedoel je dat het beeld stil gaat staan en dat je niet verder kan kijken? En gebeurt dat bij de iTV app én bij interactievetv.nl?
Beste Paul,

Ik zal het iets nauwkeuriger omschrijven. Ik kan vanaf een ander netwerk - in dit geval een onbeveiligd netwerk van een vakantuieresort - op mijn iPad via de KPN app gewoon TV kijken en opnames terugkijken van NPO 1-2-3. Opnames van andere zenders gaat dus niet, maar dat was altijd al.

Zodra ik echter de iPad via een HDMI kabel aansluit op een TV-toestel en die dus gewoon als HDMI-monitor wil gebruiken, valt na enige seconden het beeld weg en versxchijnt de wachtstand van de KPN-app. De blijft dan eindeloos wachten op signaal. Als ik de iPad weer loskoppel krijg ik weer beeld. Als ik de iPad thuis via een HDMI-kabel aansluit op de TV is er niets aan de hand en kan ik gewoon kijken. Er is dus kennelijk nog steeds een belemmering om iTV te kijken via een ander netwerk. Ik zou het dus fijn vinden om gewoon ook echt interactieve TV te kunnen kijken via mijn iPad op een ander netwerk.
Reputatie 7
Badge +23
Aha, op die manier. Dat is ander dan ik had begrepen inderdaad. iPad via HDMI-kabel werkt inderdaad niet (goed), maar dat komt door de beveiliging van de streams (DRM). Dat staat los van het netwerk (hoewel het opmerkelijk is dat het op jouw thuisnetwerk wel kan). Als je van de iPad iets op de tv wil kijken dan is Chromecast het alternatief.

Ik vind het vreemd dat je alleen opnames van NPO 1/2/3 kan kijken want je zou veel meer moeten kunnen kijken (ongeveer 60 zenders). Krijg je daar een melding te zien met een reden?
Beste paul,

Dank voor je antwoord. De reden dat het op mijn thuisnetwerk wel kan is denk ik simpel: ik sluit de iPad dan aan op een van de TV’s. Wellicht dat TV’s in de thuisomgeving vrijgesteld zijn van de DRM beveiliging?

Vwb de opnames is het echt zo dat ik alleen opnames van NPO1,2 en 3 kan bekijken. Alle anderen mag ik volgens de melding alleen op de TV-ontavnger bekijken. Dat vind ik dus echt te gek dat je in je eigen huis op je eigen netwerk niet via een tablet naar andere opnames mag kijken!
Reputatie 7
Badge +23
Met de vorige app kon het volgens mij ook niet op het thuisnetwerk dus misschien dat er nu net wat meer mogelijk is wat dat betreft. En er wordt wat DRM betreft (voor zover ik dat kan inschatten) geen onderscheid gemaakt waar TV's precies zitten. Maar goed, als het thuis wel lukt is dat prima natuurlijk alleen het is wel 'correct' dat het niet werkt op die manier. DRM is iets waar we niet aan kunnen ontkomen.

Ik bedenk me net wel een andere verklaring m.b.t. de opnames. Kan het zijn dat je opnames maakt van HD-Glas zenders? Die zijn namelijk (nog) niet te bekijken via de iTV app. Zou dat de situatie kunnen zijn?
Beste Paul,

Het betreft opnames van zenders zoals vooral Canvas, Ketnet, BBC First. Soms ook een der commerciele zenders als RTL4.

Mvrgr

Ton
Reputatie 7
Badge +23
Oké, duidelijk. Terugkijken via de gids en opnames via de iTV app/web is mogelijk van ongeveer 60 zenders. Ik weet dat BBC First daar niet bij zit helaas maar van de andere ben ik niet helemaal zeker. Ketnet en Canvas zijn wel sowieso alleen in je eigen netwerk beschikbaar vanwege uitzendrechten. RTL 4 zit sowieso wel bij die 60 zenders dus dat moet wel kunnen. Als je daar een opname van inplant, doe je dat dan van de HD-Glas versie? Dat is zender 664 op de tv-ontvanger. Die opnames kan je nog niet bekijken via de iTV app/web maar als je een opname maakt van RTL 4 via zendernummer 4 dan moet dat wel gewoon kunnen. Zou je dat nog willen controleren?
Reputatie 7
Badge +23
Heb je bovenstaande nog kunnen checken Ton? Ik heb nog navraag gedaan over Ketnet en Canvas en die horen niet bij de 60 zenders waar ik het eerder over had. Helaas kan je daar inderdaad geen opnames van bekijken via iTV online.
Beste Paul,

Excuses voor de vertraging in de beanrwoording. Opnamen van RTL4 via zender 4 kunnen inderdaad wel worden terug gekeken. Opnamen van Ketnet. / EEN, Canvas en BBC Firsr helaas dus niet. En laat dat nu juist voor mij de meest populaire zenders ziijn!
Reputatie 7
Badge +23
Dat is wel balen inderdaad. Helaas kan ik dat probleem niet voor je oplossen. Dit probleem (meer dan 60 zenders) zal uiteindelijk wel opgelost worden maar dat is iets wat echt op de achtergrond gebeurt en heel ingrijpend is. Ik kan je dus niet zeggen wanneer dat zal zijn maar ik hoop dat je niet al te lang hoeft te wachten. Excuses voor het ongemak!

Reageer