Beantwoord

Interactieve TV op computer met een Linux distro

  • 13 January 2019
  • 43 reacties
  • 10105 keer bekeken

Maandenlang werkte Interactieve TV prima op mijn Linux zoals Mint, Manjaro en Sparky. En sinds enkele dagen alleen NPO 1, 2 en 3 te ontvangen. Bij andere zenders de standaard boodschap " error during license server request ". Widevine is ingeschakeld en actief.. Logisch hoe heb ik anders in die maanden kunnen ontvangen. Wie heeft hetzelfde probleem?
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 15 January 2019, 11:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

43 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi Ireland, welkom! Linux wordt officieel niet ondersteund voor iTV Online. Echter zou het in de basis wel moeten werken als je Widevine geïnstalleerd en actief hebt staan. Welke browser gebruik je? Kan het zijn dat die een update heeft gehad waarbij die zelf iets heeft aangepast rondom Widevine?
Hi Erik,
Het feit dat ik wel nog, NPO 1 2 en 3 kan ontvangen bewijst dat widevine prima werkt. Het lijkt me sterk dat deze software een eigen wil heeft gekregen en die 3 zenders wel en de rest niet doorgeeft. De enigste die kan blokkeren is KPN. De boodschap , met dit abonnement kunt u deze zenders niet ontvangen onder in beeld toont aan dat KPN doelbewust de commerciële zenders blokkeert. En dat begrijp ik niet want volgens mijn abonnement heb ik recht op itvonline.nl zonder beperkingen. Dat blijkt ook wel omdat ik wel alle zenders ontvang via mijn Windows systeem. Op deze manier wordt ik als vaste klant behandeld alsof ik geen abonnement heb. Daarom is mijn verzoek haal die blokkade eraf.

Met vriendelijke groet
Reputatie 7
Badge +30
Het gaat hier om DRM, Digital Rights Management. Die is voor de NPO anders dan voor de commerciële zenders. Om daar goed mee om te kunnen gaan moet Widevine DRM geïnstalleerd zijn, en actief.

Je kunt dit testen via deze link: shaka-player-demo.appspot.com/support.html.
Zoek in de output naar naar de volgende regels:

code:

"drm": {
"org.w3.clearkey": {
"persistentState": false
},
"com.widevine.alpha": {
"persistentState": true
},


In dat blok moet de persistentState van com.widevine.alpha op 'true' staan.

Als dat zo is, dan zou het moeten werken.

Ik heb exact hetzelfde probleem als hierboven beschreven (Linux Mint).

Hoe krijg ik de “persistentState” voor widevine aangepast naar: true (staat nu bij mij op false)...

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb he eigenlijk nog nooit geprobeerd op linux. Maar je kunt op Linux ook Google Chrome installeren. Dat al eens geprobeerd? 

Dank voor je reactie Nick83. Ik heb Google Chrome geïnstalleerd op Linux, maar ook als ik KPN iTV via deze browser kijk krijg ik voor alle zenders behalve NPO dus de melding ‘error during license server request’

Reputatie 7
Badge +24

Helaas werkt het bij mij ook niet...

Reputatie 7
Badge +24

Via RDP op een Windows pc wel :grin:

Reputatie 1

Hier sinds 2 dagen kan ik ze niet meer kijken

En hij staat op false

Enig idee hoe ik het op kan lossen

 

Hallo, Ik heb ook dat probleem, krijg consequent ¨Error during license server request’bij commerciele zenders NPO etc werkt prima.

Linux is up to date, Mozilla ook em Chrome ook (geeft zelfde problem).

Net ruim een half uur met iemand van de KPN servicelijn gesproken, en alles wat je op google kan vinden nu zo ongeveer geprobeerd, niets werkt, niets is opgelost.

"drm": { "org.w3.clearkey": { "persistentState": false }, "com.widevine.alpha": { "persistentState": true },

Dit staat bij mij op false, maar nergens te vinden hoe je dat kan veranderen.

HELP! Wie kan mij helpen? Bedankt!

Nog wat details:

"drm": { "com.microsoft.playready": null, "com.apple.fps.3_0": null, "com.apple.fps.2_0": null, "com.apple.fps.1_0": null, "com.apple.fps": null, "com.adobe.primetime": null, "org.w3.clearkey": { "persistentState": false }, "com.widevine.alpha": { "persistentState": false }

Linux Mint, vandaag geupdate

Firefox versie:

 

@LinuxUser  Werkte het b.v. 2 weken geleden (in 2019) nog wel?

Als je een update van Linux Mint hebt gedaan, zou je kunnen nakijken welke packages enz. er veranderd zijn. Het gebeurt vaak genoeg dat een update iets ‘niet werkend’ oplevert, hoewel dit Linux Mint geen rolling realease methode hanteert voor zover ik weet, maar desondanks kunnen b.v. sequrity fixes zaken niet meer doen werken. Misschien wel omdat de ‘andere kant’ (nog) veiligheids gaten bevat.

Ik weet niet precies wat ik van die waarde van com.widevine.alpha moet denken. ‘alpha’ zou kunnen duiden op testversie die nu ondertussen niet meer gebruikt dient te worden, maar kan zo niks vinden. I.i.g. speelt bij mij op opensuse-tumbleweed snapshot 20200105 de content op de volgende site gewoon af

https://bitmovin.com/demos/drm

Ook expliciet in zowel firefox als google chrome de melding ‘using widevine’. Ook volgens tasklist lijkt het in gebruik, hoewel er ‘vroeger’ expliciet iets met widevine in dit lijstje stond.

 

Reputatie 1

Ik heb he eigenlijk nog nooit geprobeerd op linux. Maar je kunt op Linux ook Google Chrome installeren. Dat al eens geprobeerd? 


Ik heb hetzelfde probleem met Ubuntu 18.04 LTS sinds 2 dagen. Vanaf 2020-01-10 alleen NPO 1, 2,en 3 zijn te zien en verder niets. Zowel met laatste versies van Chrome als Firefox lukt het niet.

Op mijn Windows 10 lukt het wel zowel met Chrome als met Firefox.

Zowel op Ubuntu als op Windows staat Com.widevine.alpha: persistentState: False

Ik heb he eigenlijk nog nooit geprobeerd op linux. Maar je kunt op Linux ook Google Chrome installeren. Dat al eens geprobeerd? 


Ik heb hetzelfde probleem met Ubuntu 18.04 LTS sinds 2 dagen. Vanaf 2020-01-10 alleen NPO 1, 2,en 3 zijn te zien en verder niets. Zowel met laatste versies van Chrome als Firefox lukt het niet.

Op mijn Windows 10 lukt het wel zowel met Chrome als met Firefox.

Zowel op Ubuntu als op Windows staat Com.widevine.alpha: persistentState: False

Bij mij Windows10 geeft die shaka support.html:

Windows10 Edge

  "drm": {
    "com.widevine.alpha": null,
    "org.w3.clearkey": null,
    "com.apple.fps.3_0": null,
    "com.apple.fps.2_0": null,
    "com.apple.fps.1_0": null,
    "com.apple.fps": null,
    "com.adobe.primetime": null,
    "com.microsoft.playready": {
      "persistentState": false
    }

Windows10 Chrome

  "drm": {
    "com.microsoft.playready": null,
    "com.apple.fps.3_0": null,
    "com.apple.fps.2_0": null,
    "com.apple.fps.1_0": null,
    "com.apple.fps": null,
    "com.adobe.primetime": null,
    "org.w3.clearkey": {
      "persistentState": false
    },
    "com.widevine.alpha": {
      "persistentState": true
    }
 

Reputatie 7
Badge +30

Hoi allen! Als jullie dit allemaal nu zo ervaren sinds een week of twee, en met verschillende browsers en Linux varianten, dan zou ik denken met Widevine is veranderd is. Maar hoe je dat dan weer op ‘true’ krijgt, geen idee, helaas :(

Reputatie 1

Vreemd antwoord van iemand van KPN. Ik zou zeggen zet de techneuten van KPN erop en ga uitzoeken wat hier nu precies aan de hand is.

Ik heb de test van Widevine gedaan: https://bitmovin.com/demos/drm en dat werkt goed. Het lijkt erop dat er met Widevine niets aan de hand is

Is er nu iemand die met Linux probleemloos interactieve TV kijkt? Nou ja, die zal niet op dit blog kijken vrees ik… Overigens, met Chrome zelfde probleem als met Mozilla. Ook heb ik een 2e PC met een recentere Mint installatie, een gelinuxte I-Mac, en die geeft exact hetzelfde probleem. Volgens mij gerommel in Digital Rights Management, maar hoe en wat, geen Idee. @KPN: is er wat dit betreft iets veranderd van KPN zijde op dit gebied in de afgelopen weken?

Ik neig er naar om maar weer via het kastje TV te kijken… Is dat nou nodig in 2020?

 

Voor alle duidelijkheid, een aantal weken geleden werkte alles prima, op beide PC’s, op Mozilla zowel als op Chrome.

Voor alle duidelijkheid, een aantal weken geleden werkte alles prima, op beide PC’s, op Mozilla zowel als op Chrome.

Heb je misschien de mogelijkheid om naar een Linux Mint installatie van een maand geleden te gaan?

Klinkt misschien utopisch, maar ik diverse computers met automatische snapshots van het complete OS ( snapper  btrfs). Is dan met 1 commando en reboot alles een maand terug te zetten.

Het probleem lijkt een beetje op dat ergens een te oude of te nieuwe versie van iets actief is (of bij gebruiker of bij KPN) en dat daardoor de licentiëring/encryptie keten wordt afgewezen. Onlangs zijn er b.v. updates geweest van libsasl2, is maar een wilde gok dat het e.v.t. daar in zou kunnen zitten.

Hoi, hmmm, geen idee, maar ik ga niet experimenteren met opnieuw OS installeren, ben voor het overige 100% tevreden met Mint en houd het up to date. Ik vind dat KPN dit moet oplossen, want ik betaal wel voor de service. Ik ga morgen maar weer eens aan de telefoon hangen, maar de vorige telefonische sessie daar kwam ook niet veel anders uit dan pagina’s van Google die ik ook zelf kan vinden maar niet de oplossing zijn.

Reputatie 7
Badge +11

Lees hier het bericht van @miekje1966 

 https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/itv-online-allen-ned-1-2-en-3-487424#post891408

Reputatie 7
Badge +30

Omdat we nu drie topics hebben hierover plaats ik dit bericht even in alle drie:

Dit is super irritant, dus ik snap dat jullie graag een oplossing willen. Vanwege het feit dat het hier gaat om verschillende browsers en verschillende Linux distro's waarbij allemaal de persistent state van de Widevine DRM op false blijft staan verwacht ik dat dit een issue is van Widevine zelf. En dan ook door hen opgelost moet worden. Desalniettemin heb ik dit ook doorgegeven aan onze iTV mensen en wordt er gekeken of er iets is dat wij kunnen doen. Als dat zo is, kom ik dat hier aangeven.

Hier hetzelfde probleem helaas met Linux Mint en Chrome