Vraag

Interactive TV werkt alleen bij sommige zenders

  • 9 January 2020
  • 18 reacties
  • 929 keer bekeken

Hallo, Ik krijg bij interactieve TV consequent ¨Error during license server request’bij commerciele zenders NPO etc werkt prima.

Linux is up to date, Mozilla ook em Chrome ook (geeft zelfde problem).

Net ruim een half uur met iemand van de KPN servicelijn gesproken, en alles wat je op google kan vinden nu wel zo ongeveer geprobeerd, niets werkt, niets is opgelost :(

"drm": { "org.w3.clearkey": { "persistentState": false }, "com.widevine.alpha": { "persistentState": true },

Dit staat bij mij op false, maar nergens te vinden hoe je dat kan veranderen.

HELP! Wie kan mij helpen? Bedankt!

 

Nog wat details:

"drm": { "com.microsoft.playready": null, "com.apple.fps.3_0": null, "com.apple.fps.2_0": null, "com.apple.fps.1_0": null, "com.apple.fps": null, "com.adobe.primetime": null, "org.w3.clearkey": { "persistentState": false }, "com.widevine.alpha": { "persistentState": false }

Linux Mint, vandaag geupdate

Firefox versie:

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Ook i.v.m. Linux, zelfde probleem, met uitleg/oplossing.
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/interactieve-tv-op-computer-met-een-linux-distro-466587

De oplossingen die daar staan zijn helaas onduidelijk en werken niet, daar heb ik ook al dit probleem gepost…

Misschien dat Linux gebruiker @Giant2000 er iets op weet?

Na heel veel gedoe met niet compatibele apparatuur in het verleden koop ik nu gewoon standaard Windows. (en andere liefhebbers Apple / iOS)

KPNiTV heb ik hier hetzelfde met Linux Mint: "persistentState": false.
Ik ben er nog niet helemaal achter maar vermoedelijk is de laatste update van Chrome de oorzaak.
Die verwijst die naar {"Path":"/opt/google/chrome/WidevineCdm"} maar daar staatie momenteel niet.
Maw geen DRM content leesbaar.  Ik zie wel een Dir aangemaakt “_platformspecific” “linux_64” waarin dan “libwidevinecmd.so” staat. Heb geprobeert die te verplaatsen en ook om de verwijzing aan te passen maar blijft de servererror aangeven.
Aangezien KPN Linux niet ondersteund verwacht ik geen hulp hier.

Bij mij ziet het er als volgt uit:

/opt/google/chrome/WidevineCdm # ls -lRt

.:
total 8
drwxr-xr-x 1 root root  18 Jan  6 21:43 _platform_specific
-rw-r--r-- 1 root root 923 Dec  4 20:55 manifest.json
-rw-r--r-- 1 root root 473 Dec  4 02:20 LICENSE

./_platform_specific:
total 0
drwxr-xr-x 1 root root 34 Jan  8 11:51 linux_x64

./_platform_specific/linux_x64:
total 9132
-rwxr-xr-x 1 root root 9350804 Dec  4 20:55 libwidevinecdm.so

 

De inhoud van manifest.json

{
"manifest_version": 2,
"update_url": "https://clients2.google.com/service/update2/crx",
"name": "WidevineCdm",
"description": "Widevine Content Decryption Module",
"version": "4.10.1610.0",
"minimum_chrome_version": "68.0.3430.0",
"x-cdm-module-versions": "4",
"x-cdm-interface-versions": "10",
"x-cdm-host-versions": "10",
"x-cdm-codecs": "vp8,vp09,avc1,av01",
"x-cdm-persistent-license-support": false,
"x-cdm-supported-encryption-schemes": ["cenc","cbcs"],
"icons": {
"16": "imgs/icon-128x128.png",
"128": "imgs/icon-128x128.png"
},
"platforms": [
{
"os": "win",
"arch": "x86",
"sub_package_path": "_platform_specific/win_x86/"
},
{
"os": "win",
"arch": "x64",
"sub_package_path": "_platform_specific/win_x64/"
},
{
"os": "mac",
"arch": "x64",
"sub_package_path": "_platform_specific/mac_x64/"
}
]
}

Interressant is dat er geen _platform_specific/linux_x64 is. Nu zal denk ik het bestand libwidevinecdm.so op linux_x64 hetzelfde zijn als op mac_x64 en win_x64

Voor Firefox zit een dergelijke widevine module in de home directory.

 

Ik heb geen KPN iTV, dus kan dat niet als test voor de werking van widevine gebruiken. Heb momenteel ook geen active netflix account (ook geen F1 TV meer), maar een ander zou kunnen kijken of streaming bij Netflix wel gewoon werkt, of bij RTL of andere commerciëlen direct op de internet site. Om te zien of de iTV platformsoftware van KPN wellicht een update zou kunnen krijgen.

Ook is het interessant om te weten of iemand met een Chromebook met 32bit ARM (armv7/armhf) processor wel KPN iTV commerciëlen kan afspelen. Of 64-bit ARM (aarch64/arm64) Chromebooks.

Edit: Mijn oude Samsung Chromebook (32-bit CortexA15 processor) speelt https://bitmovin.com/demos/drm af met ‘using widevine’. Ook https://www.npostart.nl/live/npo-1 gaat goed. Het apparaat meldt nu wel met ChromeOS 75 End-of-Support, maar dat is een ander verhaal.

Heb dezelfde file inhoud.
Ook op een WIN laptopje staat een zelfde file en daar loopt KPNiTV wel.
NPO start werkt op de LINUX machine, zowel live als terugkijken.
Vreemde is wel dat op de LINUX machine NLD 1 / 2 / 3 noj KPNiTV wel werken en de rest niet, opgenomen programma’s kan ook niet terugkijken en terug via de gids geeft dezelfde error.
Hier geen problemen met https://bitmovin.com/demos/drm  wordt keurig widevine gebruikt door LINUX.

Een “fresh install” van Chrome gaf geen soelaas. Datum/tijd groep van manifest.json van de fresh install was 04dec2019, zo te zien is de inhoud van die file niet gewijzigd, terwijl deze ellende rond 06jan2020 begon. KPN zou toch niet:smiling_imp: …. LINUX machines blokkeren?

 

Reputatie 7
Badge +30

Beste @LinuxUser, welkom! Goed dat je je hier meldt. Ik zie dat je inderdaad niet de enige bent die hier tegenaan loopt en we zijn aan het uitzoeken waar dit aan ligt. Ik zie dat je ook in het andere topic actief bent: daar zullen we iedereen op de hoogte houden!

In browser Firefox zowel Chrome werkt het niet.
In  chrome://components/ zie ik Widevine wel staan met versie  4.10.1440.19 van 19/9-2019
Het heeft de status “bijgewerkt” maar als je op “Controle op updates” klikt meld het “component niet bijgewerkt”.
Dat kan dus twee dingen betekenen of Chrome vind dat deze versie de laatste is of hij kan het niet  bijwerken. Heb bij instellingen wel “Beschermde content toestaan”  aan staan.
https://www.widevine.com/
Firefox meldt wel dat ze een copy gebruiken van Google Chrome. “Widevine Content Decryption Module, aangeboden door Google Inc.” Daar staat dus dezelfde versie.
Op m’n WIN laptopje  staat versie 4.10.1610.0 in Chrome. Mogelijk dat ze voor WIN een andere versie telling gebruiken.
Misschien FF wachten tot een update van Chrome Linux komt…
 

Vanmorgen opnieuw opgestart heb nu ook versie 4.10.1610.0 op de Linux machine.
Met een Live CD van Linux Mint (Tricia) heb ik hetzelfde probleem.
Wel Ned 1 / 2 /  3 “live”, de rest van de kanalen niet en ook geen opnames terugkijken.
Zowel in FF en na install laatste versie van Chrome daar ook. (Chrome komt standaard niet mee in de Live versie.)
Test met Shaka player en https://bitmovin.com/demos/drm geen probleem.

Zojuist verse Chrome geinstalleerd  (79.0.3945.130-1).
Maar kan nog steeds alleen Ned 1 / 2 / 3 + KPN binnen halen.
Kan iemand zeggen of die kanalen zonder DRM worden doorgegeven?
Heb op twee manieren ingelogd met abbo nummer en emailadres.
Beide geven geen toegang tot de rest.
WideVine files zijn van 04dec19,  V4.10.1610.0
Vraag me af wat er eigenlijk is gebeurd rond 08jan20 binnen Linux/Chrome of KPN waarom ineens de error ontstaat. Mogelijk dat ergens een “beveiliging” ingrijpt.

Zojuist verse Chrome geinstalleerd  (79.0.3945.130-1).
Maar kan nog steeds alleen Ned 1 / 2 / 3 + KPN binnen halen.
Kan iemand zeggen of die kanalen zonder DRM worden doorgegeven?
Heb op twee manieren ingelogd met abbo nummer en emailadres.
Beide geven geen toegang tot de rest.
WideVine files zijn van 04dec19,  V4.10.1610.0
Vraag me af wat er eigenlijk is gebeurd rond 08jan20 binnen Linux/Chrome of KPN waarom ineens de error ontstaat. Mogelijk dat ergens een “beveiliging” ingrijpt.

Het zit aan de providerkant zo lijkt het. Blader maar eens op het Ziggo forum, daar speelt hetzelfde.

Reputatie 7

NPO 1, 2, 3 en Beleef KPN zijn precies de zenders waar geen DRM op zit.

De richting waarin de oorzaak gezocht moet worden is daarmee wel heel duidelijk.

Wat ik momenteel ook heb bij KPN, is het opwaardeer scherm voor prepaid.
In de aanhef staat dat ik die alleen met Chrome / FF / Safari kan gebruiken.
Met Chrome heb ik daar ook een leeg scherm (voorheen niet).
FF via Linux lukt me dat weer wel.

In m’n Linuxlog van 9/1/2020 staat o.a.:
google-chrome-stable:amd64 (79.0.3945.88-1, 79.0.3945.117-1)
Gisteren met oude live omgeving (Mint TARA) en FF naar KPNiTV gegaan.
Met FF die daarin inzit vroeg het gelijk “upgrade DRM” en kon daarna alleen NED 1 2 3 /KPN kijken de rest niet. KIJK.NL gaat wel goed. Mogelijk dat die ook DRM vrij is.
Het aangemaakte manifest.json binnen FF bleek specifiek alleen voor Linux te zijn.
Dus niet zoals tmoesel aangaf hierboven in Chrome, die komt overeen wat ik ook in Chrome ook heb staan.
Ik wacht maar verder af, intussen verrijk ik me maar met de kennis over DRM Widevine...

Reputatie 7
Badge +30

Hallo iedereen, mijn collega Erik heeft in het andere topic volgende geplaatst:

 

Omdat we nu drie topics hebben hierover plaats ik dit bericht even in alle drie:

Dit is super irritant, dus ik snap dat jullie graag een oplossing willen. Vanwege het feit dat het hier gaat om verschillende browsers en verschillende Linux distro's waarbij allemaal de persistent state van de Widevine DRM op false blijft staan verwacht ik dat dit een issue is van Widevine zelf. En dan ook door hen opgelost moet worden. Desalniettemin heb ik dit ook doorgegeven aan onze iTV mensen en wordt er gekeken of er iets is dat wij kunnen doen. Als dat zo is, kom ik dat hier aangeven.

Ik had rond de jaarwisseling opeens hetzelfde probleem op een chromebook waar op een desktop met windows 10 en twee andere chromebooks het wel goed ging. Updaten hielp niet. Het lag aan chrome OS. Er is daar een instelling waarbij gevraagd wordt om verified access in te schakelen. Die was uitgeschakeld op het chromebook waarop ik alleen 1,2 en 3 kon ontvangen. Mogelijk heeft Linux ook zo'n instelling? Hij zit bij chrome OS onder ‘privacy en beveiliging’.

Nu werkt KPN iTV ok. Inclusief pluspakket, wat de app niet geeft. Beetje raar vind ik dat.

Ik had rond de jaarwisseling opeens hetzelfde probleem op een chromebook waar op een desktop met windows 10 en twee andere chromebooks het wel goed ging. Updaten hielp niet. Het lag aan chrome OS. Er is daar een instelling waarbij gevraagd wordt om verified access in te schakelen. Die was uitgeschakeld op het chromebook waarop ik alleen 1,2 en 3 kon ontvangen. Mogelijk heeft Linux ook zo'n instelling? Hij zit bij chrome OS onder ‘privacy en beveiliging’.

Nu werkt KPN iTV ok. Inclusief pluspakket, wat de app niet geeft. Beetje raar vind ik dat.

Als ik deze ‘Enable verified access’ instelling uitzet op chromeOS (oude Samsung chromebook) kan ik i.i.g. Netflix gebruiken, speelt gewoon zonder problemen. Ik heb deze chromebook in developer mode, dat kan een verschil maken.

Die instelling kan wel gerelateerd zijn aan widevine DRM zaken, maar op een willekeurige linux desktop bestaat niet zo’n instelling (niet in OS en niet in chrome browser).

https://www.google.com/search?q=chrome+os+enable+verified+access

https://support.google.com/chrome/a/answer/7156268

Goededag,

 

Ik zie enkele foutmeldingen voorbij komen met het afspelen van ITV kpn.

Deze mailtjes zijn vrij oud. Is er inmiddels een oplossing voor dit probleem ?????

 

Zit er namelijk zelfook mee

 

Gr.

Badge +19

Kan je iets concreter zijn? Gaat het om kijken via pc of via tv?