Beantwoord

Inzicht in dataverbruik van (digitale) tv/radio

• 23 oktober 2018
  • 5 reacties
  • 158 keer bekeken

Hoi,

Ik zoek al een tijdje naar een goed overzicht van mijn datagebruik via KPN. En daarmee bedoel ik niet de data van mijn telefoon of wifi, maar meer van het tv- en radio-gebruik. Mijn doel: inzicht krijgen hoeveel (al dan niet groene) energie ik daarmee gebruik. Thuis, en via datacenters.
- Als ik (hd-)tv kijk op mijn tv, via mijn pakket met Interactieve TV, hoeveel data gebruik ik dan per minuut/uur? Hoe zit dat met radio?
- Als ik de ontvanger op standby heb staan, en dus geen tv kijk of radio luister, gebruik ik dan toch data?
- De tv moet mijn opnames telkens inladen als ik mijn tv aanzet: hoeveel data download ik dan?
- Via Mijn Opnames gebruik ik nu 40% van de beschikbare ruimte. Wat betekent dat precies? Staan al deze opnames (van alle gebruikers) apart op een bepaalde server, die voor mij altijd beschikbaar is, en dus aan staat?

Ik ben blij dat KPN zich inzet om te vergroenen, en ik denk dat elke gebruiker ook zijn eigen impact nog kan verkleinen als je weet hoeveel energie je gebruikt bij het mediagebruik.

Benieuwd naar het antwoord!
Richard
icon

Beste antwoord door Joran 25 oktober 2018, 13:07

Hoi Richard, welkom op het forum! Dat is een originele vraag 🙂 Ik kan niet overal exacte cijfers geven maar hopelijk heb je wat aan deze antwoorden.

Als ik (hd-)tv kijk op mijn tv, via mijn pakket met Interactieve TV, hoeveel data gebruik ik dan per minuut/uur? Hoe zit dat met radio?
wjb heeft vorig jaar een meting uitgevoerd op alle verschihllende kwaliteiten, zie daarvoor: Glasvezel KPN bitrate HD inc. Fox/Ziggo sport kanalen. Zie ook de verdere interessante discussie in dat topic! Radiostreams nemen 256Kbit/s in beslag.

Als ik de ontvanger op standby heb staan, en dus geen tv kijk of radio luister, gebruik ik dan toch data?
De ontvanger zal periodiek een paar bytes gebruiken om contact met de server te onderhouden. Als er een firmwareupdate beschikbaar is kan deze worden gedownload op de achtergrond. Ik heb geen exacte cijfers over de grootte van updates, dat verschilt ook per update, maar ik vermoed dat dit enkele tientallen MB's zal zijn.

De tv moet mijn opnames telkens inladen als ik mijn tv aanzet: hoeveel data download ik dan?
Er wordt alleen een lijst gedownload, de opnames zelf worden pas ingeladen zodra je die bekijkt. Ook de programmagids wordt ingeladen wat wel een stuk groter is. Dat gaat om alle programmainformatie van de afgelopen dagen en de aankomende week, voor elke zender. Qua orde van grootte hebben we het nog over kilobytes.

Via Mijn Opnames gebruik ik nu 40% van de beschikbare ruimte. Wat betekent dat precies? Staan al deze opnames (van alle gebruikers) apart op een bepaalde server, die voor mij altijd beschikbaar is, en dus aan staat?
Je kunt in totaal 200 uur opnemen waarvan je nu 40% hebt verbruikt. De opnames worden on-demand ingeladen, er staat dus niet altijd een server aan. Bij veelbekeken opnames (primetime programma's voornamelijk) komt dit van een snelle cache-server die wel altijd aanstaat. Bij oudere of minder populaire opnames kan er een kleine vertraging zijn bij het afspelen, dan wordt het programma van netwerkopslag gekopieerd naar de server die het naar jouw ontvanger streamt.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Hoi Richard, welkom op het forum! Dat is een originele vraag 🙂 Ik kan niet overal exacte cijfers geven maar hopelijk heb je wat aan deze antwoorden.

Als ik (hd-)tv kijk op mijn tv, via mijn pakket met Interactieve TV, hoeveel data gebruik ik dan per minuut/uur? Hoe zit dat met radio?
wjb heeft vorig jaar een meting uitgevoerd op alle verschihllende kwaliteiten, zie daarvoor: Glasvezel KPN bitrate HD inc. Fox/Ziggo sport kanalen. Zie ook de verdere interessante discussie in dat topic! Radiostreams nemen 256Kbit/s in beslag.

Als ik de ontvanger op standby heb staan, en dus geen tv kijk of radio luister, gebruik ik dan toch data?
De ontvanger zal periodiek een paar bytes gebruiken om contact met de server te onderhouden. Als er een firmwareupdate beschikbaar is kan deze worden gedownload op de achtergrond. Ik heb geen exacte cijfers over de grootte van updates, dat verschilt ook per update, maar ik vermoed dat dit enkele tientallen MB's zal zijn.

De tv moet mijn opnames telkens inladen als ik mijn tv aanzet: hoeveel data download ik dan?
Er wordt alleen een lijst gedownload, de opnames zelf worden pas ingeladen zodra je die bekijkt. Ook de programmagids wordt ingeladen wat wel een stuk groter is. Dat gaat om alle programmainformatie van de afgelopen dagen en de aankomende week, voor elke zender. Qua orde van grootte hebben we het nog over kilobytes.

Via Mijn Opnames gebruik ik nu 40% van de beschikbare ruimte. Wat betekent dat precies? Staan al deze opnames (van alle gebruikers) apart op een bepaalde server, die voor mij altijd beschikbaar is, en dus aan staat?
Je kunt in totaal 200 uur opnemen waarvan je nu 40% hebt verbruikt. De opnames worden on-demand ingeladen, er staat dus niet altijd een server aan. Bij veelbekeken opnames (primetime programma's voornamelijk) komt dit van een snelle cache-server die wel altijd aanstaat. Bij oudere of minder populaire opnames kan er een kleine vertraging zijn bij het afspelen, dan wordt het programma van netwerkopslag gekopieerd naar de server die het naar jouw ontvanger streamt.
Wow, Joran, wat een fijn uitgebreid antwoord! De datastroom van het kijken van een (opgenomen) programma is wel fors, maar verder valt het me eigenlijk nog mee om hoeveel data het gaat, ik had verwacht dat het veel meer zou zijn. Het inladen van opgeslagen programma's kan soms best even duren, vandaar dat ik vermoedde dat dat meer data zou kosten.

Hoe ben je eigenlijk aan deze informatie gekomen (bijvoorbeeld dat van cache-servers die wel altijd aan staan), want zoals gezegd: ik kon het nergens vinden. Zijn dat interne gegevens van KPN?
Reputatie 7
Badge +27
Dat is inderdaad interne informatie. Niet geheim maar ook niet heel relevant voor de meeste gebruikers. Ik denk dat het daarom niet op de site te vinden is. Blij dat je wat aan dit antwoord hebt gehad 🙂
Servers staan natuurlijk wel altijd gewoon aan. Ook de servers waar de wat oudere opnames op terecht komen. Ze moeten immers wel aanstaan voor het geval iemand een opname wil bekijken. Wel verbruiken ze door de configuratie minder stroom. Een server is ook niet specifiek voor 1 iTV abonnement maar wordt gedeeld door diverse iTV gebruikers.
Dank voor de aanvulling @Pascalnl. Helder. Dat betekent dus in principe ook dat hoe minder opnames je hebt staan om te kijken, hoe minder serverruimte je inneemt, en ook hoe minder servers KPN hoeft te laten draaien.

Reageer