Beantwoord

iPad geeft geen beeld op iTV online als geluid via Sonos boxen gaat

  • 14 October 2021
  • 6 reacties
  • 226 keer bekeken

Vandaag de Sonos Roam in de tuinkamer gezet zodat mijn vrouw tv kan kijken op de iPad met het geluid over de Sonos box. Dat werkt dus niet. Het geluid komt dan wel uit de box maar de app denkt dat ook het beeld gecast moet worden. Dus dat stopt dan met afspelen op de iPad. 
Vreemd want Spotify, YouTube en Videoland werken allemaal wel. Ook al via de website geprobeerd, zelfde resultaat. IPhone, zelfde resultaat. 
 

Is er een oplossing of workaround?

icon

Beste antwoord door Stttan 27 October 2021, 09:35

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Hoi @Stttan . Welkom op het forum.

Hier kan ik helaas weinig zinnigs over zeggen. We bieden de optie om te casten naar (smart)tv's maar ik zou niet weten hoe zo'n Sonos apparaat daar verder mee omgaat. Heb je deze vraag ook op een Sonos forum kunnen stellen? 

Hoi Erwin,

 

dank je voor je reactie. Ik heb de vraag (nog) niet daar gesteld omdat de KPN iTV app de enige app is die daarin problemen geeft. Wellicht is er geen sprake van ‘casten’ als je alleen het geluid door wil sluizen maar daar weet ik technisch niet genoeg van af. 

Ik heb wat gegoogeld.  Dit is volledig buiten officiële ondersteuning van KPN dus pin me er niet op vast.

Het lijkt er op dat Sonos hier toch wel wat moeite met casten in het algemeen heeft: https://www.reddit.com/r/sonos/search/?q=casting&restrict_sr=1&sr_nsfw=

Zit er op jouw sonos ook een fysieke aansluiting? Dan zou ik er een audiokabeltje tussen doen. Of misschien vind je op reddit toch nog een oplossing.

Reputatie 7

Naar mijn weten wordt bij het casten (niet streamen via Airplay) de communicatie tussen bron (iTV platform van KPN) en afspeelapparaat volledig overgenomen door de (ingebouwde) Chromecast. Het apparaat waar vanaf gecast (telefoon/tablet/computer) wordt kan dan volledig uit gezet worden.

Ik denk dan ook dat er op jouw iPad niet gecast wordt maar gestreamd o.b.v. Airplay waarbij het streamende apparaat (jouw iPad) aan moet blijven en zo dus ook een actieve rol blijft spelen. Dit is immers de enige manier om alleen audio streamen. Ik denk dat KPN de cast functionaliteit richting (ingebouwde) Chromecast één op één overgenomen heeft voor het streamen via Airplay 2 en daarbij niet heeft stilgestaan bij de mogelijkheid die Airplay biedt om alleen Audio te streamen.

Eigenlijk zou de iTV app een Sonos apparaat dan ook niet moeten tonen als apparaat waarnaar gestreamd kan worden.

Na veel uitproberen toch de oplossing gevonden en die was veel makkelijker dan ik aanvankelijk dacht. Blijkbaar zit er op de Sonos Roam toch een Bluetooth functie. 
Dus eerst via Bluetooth een koppeling gelegd tussen de iPad en de Sonos Roam. Daarna de KPN iTV opgestart en voilà, het geluid via de externe luidspreker. 

Dank dat je dit nog met ons deelt, @Stttan .  Fijn dat je het op die manier tóch aan de praat hebt gekregen.