Beantwoord

iTV beeld en geluid hapering tijdsgebonden? wat kan de oorzaak zijn?

• 7 februari 2018
  • 14 reacties
  • 250 keer bekeken

We hebben heel vaak last van haperend beeld en geluid op alle zenders + opnames van iTV.
Als ik de speedtest verbinding dan bedraad uitvoer is de snelheid goed > 40
De TV ontvanger Arris is bedraad aangesloten op de Experia V10. Lampjes zijn groen.
We hebben ook nog een draadloze verbinding naar een wifi versterker. Deze weghalen maakt niets uit..
Arris software opnieuw laden, Experia resetten etc helpt niet. Het blijft optreden.
We hebben al vele meldingen gedaan en monteurs op bezoek gehad.
Misschien zit het daar niet, want:
Het treed bijna altijd op tussen half 8 en half 9 ‘s avonds. Overdag nooit. Rest van de avond heel soms heel even.
Alles gaat goed, dan loopt het beeld/ geluid vast op een manier dat je niet meer kunt kijken en om half 9 is het zonder wijzigingen weer voorbij.
Dat is toch raar?
Kan het zijn dat er in onze omgeving iets is dat stoort op onze TV ontvanger? bijvoorbeeld de digitenne of apparatuur van buren?
Hoe zouden we de ontvangst kunnen afsluiten voor omgevingsinvloeden?
icon

Beste antwoord door wellis 5 maart 2018, 09:20

Hallo Joran
Het ziet er goed uit, dit weekend hebben we geen verstoringen ondervonden. HEEL fijn!
De monteur heeft ons op een andere poort(?) aangesloten in de verdeelkast in de straat.
Hij meldde dat er nog heel veel vocht in die kast zat. We zitten nu ingeplugd aan de droge kant.
Die verdeelkast is ong. 2 jaar geleden haastig neergezet toen op de oude een boom was gevallen.
Ik weet niet of de monteur de lekke kast ook nog heeft doorgegeven maar een droge kast zou ons en jullie veel gedoe schelen.
Voor nu zijn wij heel blij.
Bedankt!!
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Wellis, dit is inderdaad erg raar. Ik heb een aantal metingen uitgevoerd maar daarin is de storing niet direct zichtbaar. Doet dit probleem zich ook voor op de andere TV-ontvanger? Als dat niet zo is, kun je de ontvangers dan eens van plaats verwisselen? Dan ben ik benieuwd of de storing zich nog voordoet.

Er zijn een hoop monteursafspraken geweest. Ik lees dat er problemen met de verbinding waren en zowel bij de hoofdaansluiting als in de straatkast vochtproblemen waren. Dat lijkt inmiddels verholpen.

Het is mogelijk dat apparatuur van buren dit probleem veroorzaakt. Verkeerd schakelende voedingen kunnen invloed hebben op andere apparaten, zelfs op andere adressen. Het vinden van de bron kan een behoorlijke uitdaging zijn, zeker als het zich alleen in zo'n beperkt tijdsblok voordoet. Ik ben eerst benieuwd of het probleem 'meeverhuist' als je de ontvangers omwisselt!
Hallo Joran,
bedankt dat je meedenkt en in onze historie hebt gekeken!!

We hebben maar 1 TV ontvanger (arris) dus die omwisselen gaat niet helaas.

"Verkeerd schakelende voedingen kunnen invloed hebben op andere apparaten, zelfs op andere adressen."

Is er iets dat wij kunnen doen om onze gevoeligheid daarvoor te verminderen denk je?
"vochtproblemen in de straatkast" en "verkeerd schakelende apparatuur van de buren".
Is het wellicht mogelijk dat ITV online zelf vochtproblemen heeft of verkeerd schakelt ?
Reputatie 7
Badge +28
We hebben maar 1 TV ontvanger (arris) dus die omwisselen gaat niet helaas.
Er staat nog een Motorola 1963 geregistreerd onder jouw abonnement. Een tamelijk oud model inmiddels, maar zouden we kunnen gebruiken als test. Is die al teruggestuurd?

"Verkeerd schakelende voedingen kunnen invloed hebben op andere apparaten, zelfs op andere adressen."
Is er iets dat wij kunnen doen om onze gevoeligheid daarvoor te verminderen denk je?

Waarschijnlijk niet. Of dit de oorzaak is kan lastig worden om te achterhalen. Hiervoor is een monteur nodig met speciale apparatuur die ook op dit tijdstip langs moet komen. Die mogelijkheid houden we nog even achter de hand.

Is het wellicht mogelijk dat ITV online zelf vochtproblemen heeft of verkeerd schakelt ?
Dat kan, maar dan is het raar dat dit alleen op dit specifieke tijdstip gebeurt. Alleen iets op een tijdschakelaar kan dit veroorzaken.

Ik stuur in ieder geval een nieuwe TV-ontvanger op als test. Dit wordt hetzelfde model. Details daarover in privébericht. Ik ben erg benieuwd of de storing zich daarmee ook voordoet, dat geeft ons meer informatie waar we het probleem moeten zoeken. Beste uitkomst is natuurlijk dat het direct is opgelost 🙂
Reputatie 7
Badge +28
@wellis: De TV ontvanger ligt inmiddels bij het servicepunt, details heb je per sms ontvangen. Kijk het een paar dagen aan, ik ben benieuwd of de storing zich met de nieuwe ontvanger ook voordoet.
Hallo Joran
De nieuwe TV ontvanger (Arcadyan) sinds gisteren geinstalleerd.
Helaas zojuist vanaf 20.00 tijdens journaal weer haperend beeld en geluid.
De hele dag veel TV gekeken zonder problemen. Het zat dus niet in het kastje...helaas
Reputatie 7
Hoe is die TV ontvanger met de Experia Box verbonden?
Met een netwerkkabel of via een "draadloze" verbindingsset?
Reputatie 7
Badge +28
Ik zie het weer terug. Rond 18:30 was het ook niet goed. Kun je de TV-ontvanger overdag eens een aantal uur op een willekeurige zender laten staan? De TV hoeft daarvoor niet aan te staan. Ik wil graag wat metingen kunnen vergelijken tussen overdag en 's avonds.
Reputatie 7
Badge +28
@wellis: Ik hoor graag nog even van je. Ik zie het gisteravond al weer fout gaan rond het bekende tijdstip. Maar los van dat ziet de verbinding er ook niet optimaal uit. De TV wordt voornamelijk 's avonds gebruikt dus wellicht dat dit een vertekend beeld geeft.
Hallo Joran, zojuist is het weer begonnen rond 19.50.
Ik zet morgen (23 feb) ochtend en middag de TV een aantal uren aan.
Ik hoop dat er wat uitkomt waar we iets aan hebben.
Fijn dat je zo van afstand kunt meekijken!
'Er staat nog een Motorola 1963 geregistreerd onder jouw abonnement.'

Deze zegt me niets. We hadden ooit 2 ontvangers maar de andere is al lang geleden teruggestuurd omdat we die nooit gebruikten.
Heb verder geen ontvangers meer in huis.
Reputatie 7
Badge +28
Top! Dit helpt zeker. Er zijn in de ochtend ook heel veel storingen geweest. Om een indicatie te geven van het 'meekijken', zo zien we dat terug:

Groen is goed, blauw is niet optimaal maar je merkt er niets van en geel is storing. Dit is heel veel storing.

Aan de ene kant is dit goed nieuws. We hoeven ons waarschijnlijk niet in bochten te wringen om op een heel specifiek tijdstip een monteur aan te sturen. Aan de andere kant is de oorzaak nog niet gevonden. Iets anders wat me opvalt is dat gisteren de hele verbinding instabiel leek, de lijn is 14 keer uitgevallen. Ik denk niet dat we er aan ontkomen een nieuwe monteursafspraak te maken.

Ik stuur je een privébericht zodat we een afspraak kunnen inplannen.

Het stukje over de 2e ontvanger kun je dan verder negeren 🙂
Hallo Joran
Het ziet er goed uit, dit weekend hebben we geen verstoringen ondervonden. HEEL fijn!
De monteur heeft ons op een andere poort(?) aangesloten in de verdeelkast in de straat.
Hij meldde dat er nog heel veel vocht in die kast zat. We zitten nu ingeplugd aan de droge kant.
Die verdeelkast is ong. 2 jaar geleden haastig neergezet toen op de oude een boom was gevallen.
Ik weet niet of de monteur de lekke kast ook nog heeft doorgegeven maar een droge kast zou ons en jullie veel gedoe schelen.
Voor nu zijn wij heel blij.
Bedankt!!
Reputatie 7
Badge +28
Wat super! Ik ben heel blij om dat te lezen :)

De omstandigheden verbazen me eigenlijk wel. De vorige monteurs hebben ook al melding gemaakt van vochtproblemen. Dat dit nog steeds een issue is, misschien al twee jaar lang, mag niet mogelijk zijn. Deze monteur heeft dit inderdaad (ook) teruggekoppeld. Ik neem voor de zekerheid contact op met het management van onze infrastructuur met het verzoek hierop actie te ondernemen.

Ik heb je nog een privébericht gestuurd voor de verdere afhandeling!

Reageer