Vraag

[iTV] Bevriezen beeld. Zender niet beschikbaar

Reputatie 6
Goedemiddag allemaal!

Na het installeren van mijn nieuwe ARRIS - VIP 2952 - TV ontvanger, ontvang ik regelmatig de melding dat de zender niet beschikbaar is en moet dan even een zenderwissel doen. Ik heb een glas 500 abbo, dus de snelheid - voor twee STB's - zal geen issue zijn. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Heb een fijne dag! 😎

17 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Er is geen verband met de andere ontvanger? E.g. de melding komt alleen wanneer de 2e ontvanger aan staan?
Reputatie 6
RobinFlikkema schreef:

Er is geen verband met de andere ontvanger? E.g. de melding komt alleen wanneer de 2e ontvanger aan staan?

Hallo Robin,

Bedankt voor je snelle reactie. 😎

Inderdaad alleen als de tweede TV ontvanger - ARCADYAN - ook aanstaat ontvang ik deze meldingen. De ARRIS heeft inmiddels firmware 7.1.41_1.
Reputatie 7
Badge +10
Oh jij hebt er dus ook last van @BerendDeMeyer_, hier ook met de Arris ontvanger. Heb al een monteur en alles gehad maar die kon niks vinden. Hier ook de melding op fiber en ook vaak dat die probeert zonder melding te herconnecten.
Reputatie 6
RobinFlikkema schreef:

Hallo Robin!

Ik heb nog even getest, het bevriezen van het beeld en de melding - zender niet beschikbaar - komen op zowel de ARRIS alsook de ARCADYAN zodra beide STB's worden gebruikt. Er dus een verband, heb jij een idee wat de oorzaak is en eventueel de oplossing?

Bedankt alvast! 😎
Reputatie 7
Interessant fenomeen.
Als je op de eerste TV ontvanger NPO 1 selecteert, de uitzending pauzeert en na vijf minuten weer gaat kijken (Uitgesteld kijken) en je schakelt dan de tweede TV ontvanger ook naar NPO 1, heb je dan dit fenomeen ook?
Reputatie 6
wjb schreef:

Interessant fenomeen.
Als je op de eerste TV ontvanger NPO 1 selecteert, de uitzending pauzeert en na vijf minuten weer gaat kijken (Uitgesteld kijken) en je schakelt dan de tweede TV ontvanger ook naar NPO 1, heb je dan dit fenomeen ook?

Hallo @wjb!

Dank voor je reactie. Dat is interessant om even te gaan testen!

Wordt vervolgd... 😎
Reputatie 6
Hallo @wjb!

Al twee uur lang geen meldingen meer... 👍🏻

Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?
Reputatie 7
Maar als je op twee TV ontvangers weer live naar dezelfde zender kijkt, dan is het weer raak, klopt dat?
Reputatie 6
wjb schreef:

Maar als je op twee TV ontvangers weer live naar dezelfde zender kijkt, dan is het weer raak, klopt dat?

Hallo @wjb!

Dat klopt als ik de ARRIS weer op NPO1 live zet, maar dat geldt ook als ik de tweede TV weer uitzet - wel de STB aanlaat op ook NPO1 - dus het live streamen op twee STB's veroorzaakt dit, ondanks dat er maar 1 TV aanstaat?
Reputatie 7
Gaan we nog een laatste test doen als het mogelijk is.
Sluit beide TV ontvangers rechtstreeks op de Experia Box aan en zet beide live op hetzelfde kanaal.
Ervaar je het fenomeen dan ook?
Reputatie 6
wjb schreef:

Gaan we nog een laatste test doen als het mogelijk is.
Sluit beide TV ontvangers rechtstreeks op de Experia Box aan en zet beide live op hetzelfde kanaal.
Ervaar je het fenomeen dan ook?

Aan je vraagstelling te lezen voel ik de bui al hangen; UBIQUITI netwerk issue, omdat beiden worden geswitched door een US-8 en niet direct vanuit de EBv10 worden bedraad?
Reputatie 7
BerendDeMeyer_ schreef:

Aan je vraagstelling te lezen voel ik de bui al hangen; UBIQUITI netwerk issue, omdat beiden worden geswitched door een US-8 en niet direct vanuit de EBv10 worden bedraad?

Je begint me te kennen. 😉
Overigens moet het in principe ook via die US-8 kunnen, bij ons loopt het immers ook door Netgear switches.
Reputatie 6
wjb schreef:

BerendDeMeyer_ schreef:

Je begint me te kennen. 😉
Overigens moet het in principe ook via die US-8 kunnen, bij ons loopt het immers ook door Netgear switches.

Ik zal morgen de KPN UTP's weer uit de doos halen en de beide DTB's weer direct vanuit de EBv10 aansluiten. Wel vreemd dat het is begonnen na de omruiling van de ARRIS. Zou het aan de huidige firmware - waar alweer een aantal bugfixes voor zijn - kunnen liggen?
Reputatie 6
Goedenavond @wjb!

Rechtstreeks op de EBv10 geen haperingen etc.

Wat zou een verklaring kunnen zijn voor de haperingen tijdens het synchroon LIVE streamen van dezelfde zender?

Heb een fijn weekend! 😎
Reputatie 7
Dat betekent dan helaas toch echt dat de Ubiquiti switch een rol speelt in het veroorzaken van deze problematiek.
In principe zou het genoeg moeten zijn om IGMP snooping aan te zetten en alles via hetzelfde vlan te laten lopen.
Dat zou dan ook mijn eerste test zijn.
Mijn tweede test zou zijn om de TV ontvangers op een apart vlan te plaatsen met IGMP snooping uit.

Tegelijkertijd zou ik dit fenomeen bij Ubiquiti aankaarten.
Reputatie 6
wjb schreef:

Dat betekent dan helaas toch echt dat de Ubiquiti switch een rol speelt in het veroorzaken van deze problematiek. In principe zou het genoeg moeten zijn om IGMP snooping aan te zetten en alles via hetzelfde vlan te laten lopen. Dat zou dan ook mijn eerste test zijn. Mijn tweede test zou zijn om de TV ontvangers op een apart vlan te plaatsen met IGMP snooping uit. Tegelijkertijd zou ik dit fenomeen bij Ubiquiti aankaarten.

Dankjewel weer voor je reactie!

Ik heb al de tip gekregen om een tweede VLAN aan te maken door een tweede kabel vanuit de EBv10 te trekken naar de US-8 op poort 7. Helaas gaat dat niet goed, omdat de US-8 een loop detecteert en poort 8 dan een STP blokkade geeft.

OF bedoel jij een tweede VLAN maken - zonder de bekabeling - en dan deze linken met de poorten van de andere STB? Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Hoe dan ook, ik ga zeker ook op unbt.com een post maken hierover, wellicht weten de guru's aldaar een oplossing voor dit probleem.

In ieder geval weer bedankt voor je tijd en moeite mij hiermee te helpen! 😎
Reputatie 7
Je moet een tweede kabel tussen Experia Box en de switch gebruiken waarbij het vlan untagged op die poort geplaatst wordt en waarbij de "Port vlan ID (pvid)" ook op het bewuste vlan gezet wordt.

Reageer