Beantwoord

iTV en onweer

• 25 mei 2018
  • 19 reacties
  • 694 keer bekeken

Het is me opgevallen dat bij de minste geringste bliksemflits (ook heel ver weg) het ITV beeld 'bevriest'
Duurt iets van een seconde en gaat dan weer verder. Gebeurt op alle zenders.
Als het uren onweert, is dat afgrijselijk storend... 😡
Gelukkig heb ik ook nog satelliet, dat werkt wel vlekkeloos...

Waar wordt dit door veroorzaakt? Moet toch wel te voorkomen zijn?
icon

Beste antwoord door Imarco 30 mei 2018, 16:15

Monteur is geweest. Zat in de aansluiting (kale blauwe draad waarschijnlijk tegen aarddraad)
Ziet er nu weer beter uit. (nu even wachten op de onweersbui voor de zekerheid... 🙂 )

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +13
Dit geld voor alle electronisch apparatuur.
Daarom heb ik overspanningsbeveiligingen.

Er zijn vele soorten, koop wel een geode.
Bijvoorbeeld:
https://www.distrelec.nl/nl/surge-protected-adapter-primera-line-zilver-zwart-protective-contactit-brennenstuhl-1506955/p/30084266?q=*&filter_Buyable=1&filter_Manufacturer=Brennenstuhl&page=17&origPos=17&origPageSize=50&simi=99.9&manufacturerCode=man_bsl
Reputatie 7
Badge +30
Denk je dat dat helpt? Ik betwijfel dat omdat TS zegt dat satelliet wel goed werkt. Als hij/zij dat op hetzelfde TV-toestel kijkt dan moet het wel aan de ontvanger of het achterliggende netwerk liggen.

Ik zie ook nog wel kansen dat TV stream omgerouteerd worden bij onweer doordat apparatuur bij KPN een hikje krijgt. Maar dat zou niet moeten bij "de meest geringe onweer"
Met satelliet en Ziggo kabel geen probleem.
Lijkt wel of de boel bij KPN ervan 'schrikt', en tijdelijk de doorgifte stopt... Heel ergerlijk.
Wordt het tv signaal door KPN locaal ontvangen of ergens op een centrale locatie?
(in het 1e geval zou er bij het ontvangststation iets mis gaan, in het 2e ergens onderweg met de distributie)

Het gebeurt bij flitsen redelijk ver weg (die je vaak niet eens meer hoort (of heel zacht)
Ik vroeg me dus ook af of er meer mensen zijn die dit hebben...
Reputatie 7
Badge +30
KPN krijgt dat signaal op een centrale locatie en wordt over hun eigen netwerk gedistribueerd naar heel Nederland (groot en deels redundant).
Ik weet niet hoevaak dit gebeurt maar het zou theoretisch kunnen gebeuren als één pad van het KPN netwerk door de onweer er uit ligt en dan omschakelt, maar dat zou niet bijvoorbeeld elke onweersbui mogen zijn en ook niet vaker per onweersbui.
Reputatie 7
Eerlijk gezegt: nooit last van. En het kan in de Haarlemmermeer behoorlijk spoken. Zelfs bij een onweer boven Haarlem kon ik nog ongestoord kijken (al zat ik niet helemaal rustig op de bank 😉 )
Reputatie 7
Badge +10
De vraag is dus eerst waar de verstoring zit, binnen of buitens huis.
In de experiabox kijken lijkt me de eerste stap, via : [wie vult aan ]
Overspannings beveiliging gaat hier idd niet voor helpen en voor de meeste van die apparaten is het zeer twijfelachtig of die hoe dan ook iets zullen beschermen.
Ik heb sinds kort mijn 2e ontvanger aangesloten voor mijn slaapkamer tv.
Kan ik bij volgende onweerbui in ieder geval vergelijken of ze er beide last van hebben...
Reputatie 7
Badge +19
Goedemiddag Imarco. Wat een bijzonder verhaal. Ik kan me deze gang van zaken bij een Digitenne-aansluiting nog wel voorstellen: ik had dat ooit en er hoefde bij wijze van spreken maar een brommer langs te rijden om zoiets te veroorzaken. Bij een reguliere iTV-aansluiting heb ik het zelf nog nooit horen voorbijkomen.

Ik denk om eerlijk te zijn ook niet direct dat het probleem ‘bij ons’ ligt. Ik ben heel nieuwsgierig naar de vergelijking met de tweede ontvanger. Ik ben ook benieuwd hoe je alles hebt aangesloten. Is alles bekabeld, of maak je gebruik van een Draadloze Verbindingsset? Misschien is het op die manier te verklaren. Het zou –een long shot- zelf iets in het stroomnetwerk van je huis kunnen zijn dat het verklaart.

Reputatie 7
Badge +10
Goedemiddag Imarco. Wat een bijzonder verhaal. Ik kan me deze gang van zaken bij een Digitenne-aansluiting nog wel voorstellen: ik had dat ooit en er hoefde bij wijze van spreken maar een brommer langs te rijden om zoiets te veroorzaken. Idd, OOIT was dat zo, bij de eerste ontvangers, maar nu absoluut geen last meer van, ook niet bij onweer.

Maar, door in het modem te kijken (via webinterface) kun je zien (neem ik aan) of de verbinding van buiten wegvalt.
Alles is gewoon bekabeld.
Satellietontvanger gaat via zelfde netwerk en heeft nergens last van.

Dat het hier in huis zit lijkt me sterk: Ik zou niet weten hoe een bliksemflitsje op 20km afstand zoiets nog zou kunnen veroorzaken.

Dan maar wachten op onweer... 🙂
Reputatie 7
Badge +19
Idd, OOIT was dat zo, bij de eerste ontvangers, maar nu absoluut geen last meer van, ook niet bij onweer.

Het is inderdaad even geleden 😉

Hou het in de gaten, Imarco. Er is het nodige onweer voorspeld voor vandaag, dus wie weet krijgen we snel duidelijkheid. Wat je op zo’n moment ook kunt doen is de ontvangers eens omwisselen. Hoe is je internetverbinding, trouwens. Merk je daar ook problemen of verbrekingen?
Verbinding is volgens mij niets verontrustends in te zien...:

Reputatie 7
Badge +30
Niets verontrustend?! Dit zijn 2 totaal verschillende lijnen waarvan de Noise Margins (zeker van line 1) laag zijn.
De errors zijn ook te hoog maar dat is een gevolg/oorzaak van de noise margin.

Wat zegt deze site qua snelheden bij zowel DSL als Bonded DSL? https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Hoe is de Experiabox verbonden met het IS/RA / de telefoonaansluiting?
Reputatie 7
Badge +19
Het plaatje triggerede mij ook, om eerlijk te zijn. Ik heb de verbinding eens doorgemeten en er lijkt toch iets niet in de haak te zijn. Wellicht biedt dat ook een verklaring voor de haperingen op de tv.

We hebben elkaar daarom zojuist even gesproken en ik heb een afspraak met een storingsmonteur voor je gemaakt. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten en ik hoor het uiteraard heel graag!
Reputatie 7
Badge +10
Mooi, ik hoopte al op een bijdrage van Robin in deze.
In het modem kijken dus . . :->
Onweer :
http://en.blitzortung.org/live_dynamic_maps.php
Als je het geluid er bij aan hebt dan hoor je het onweer (binnen het kaartje wat je voor hebt staan).
Dat was de tijd van de middelgolf radio ook (al) zo 🙂
Monteur is geweest. Zat in de aansluiting (kale blauwe draad waarschijnlijk tegen aarddraad)
Ziet er nu weer beter uit. (nu even wachten op de onweersbui voor de zekerheid... 🙂 )

Wat is 'normaal' (acceptabel) als waarde voor CRC / FEC errors?

De bonding rate is vreemd genoeg met 12Mbps afgenomen nu de lijn weer 'gezond' is... 🤓
Reputatie 7
Badge +30
1 CRC / kwartier is gewoon. Is t veel hoger dan is er mogelijk iets aan de hand.
Voor FECs geldt dat ze veel hoger kunnen liggen, maar precieze aantallen heb ik niet voor je, maar volgensmij tel ik meer dan 30 per seconde en dat noem ik wel een beetje hoog.

Reageer