Beantwoord

iTV en switch (aanvragen)

Hallo,

Ik heb tot op heden gebruik gemaakt van een draadloze verbindingsset, maar ondanks vervanging van deze set (voor de nieuwe DVS 650) en vervanging van de Experiabox (voor de V9) blijf ik problemen houden met hele korte haperingen in de ontvangst.

Het met kabel aansluiten van iTV zou in ieder geval het probleem moeten oplossen. Uit diverse topics op het KPN forum begrijp ik dat tegenwoordig iTV en LAN over dezelfde poort kunnen lopen, als er maar een goede switch tussen zit die IGMP snooping ondersteunt.

De setup zou dan moeten worden:

1. Experiabox

2. Switch op experiabox

3. iTV en Accesspoint (t.b.v. 5Ghz wifi) op switch

Het probleem is dat ik één UTP kabel naar boven heb lopen (drive-in woning) en niet over een (IGMP snooping geschikte) switch beschik en ook niet de ruimte/mogelijkheid heb om meer kabels te trekken. Uit diverse topics op het KPN forum begrijp ik dat KPN in dergelijke situaties een switch kan toesturen om het probleem op te lossen (basisprobleem is het niet optimaal werken van de draadloze verbindingsset).

De helpdesk geeft aan dat dit niet mogelijk is, wat redelijk strijdig is met de (recente) informatie die ik op het forum heb gevonden. Weet iemand van het webcare team meer?

icon

Beste antwoord door wjb 6 juli 2015, 19:50

IGMP snooping versie 3 bestaat ondertussen alweer zo lang dat ik direkt mijn vraagtekens zet bij elke switch die dit niet zou ondersteunen. Ik gebruik zelf een Netgear GS105e (met e) en die werkt uitstekend.

Heb je nog geen accesspoint aangeschaft, vergeet alles en koop die KPN wifi "versterker".

Je bent meer geld kwijt voor zo'n switch en een single-band 2.4GHz accesspoint.

En dan heb je dus nog geen eens 5GHz wifi.

Het aansluitschema dat je noemt is helemaal correct.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +29
Hallo,

De switch die KPN kan sturen is geen IGMP switch (dacht ik). Deze kan je dus niet gebruiken om TV en andere apparaten tegelijk aan te sluiten.

Wat je wel kan doen:

Experiabox -> kabel naar beneden -> KPN Wifi versterker -> kleine kabel -> TV

Op deze manier heb je een goede accesspoint en direct een ingebouwde switch.

Als je de helpdesk nog een paar keer belt, kan het zijn dat iemand anders zegt dat je wel een kan krijgen. (Maar zoals ik al zei heeft deze geen IGMP)

Robin
Reputatie 7
Ik denk dat hier uitsluitsel kan geven. Die is i.i.g. eerder dan Webcare ;)

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat KPN een switch levert waar haar eigen iTV niet op kan.

De wifi "versterker" (accesspoint) van KPN is ook heel geschikt. Is wifi 2.4 en 5 ghz én heeft meerdere LAN poorten voor o.a. iTV en de SmartTV. Info en afbeeldingen, klik hier.

Reputatie 7
De switches van KPN ondersteunen geen IGMP snooping.

Als je op die verdieping ook betere wifi dekking wilt hebben, dan is mijn advies: Schaf een KPN wifi "versterker" aan, dan sla je twee vliegen in één klap. En een switch die IGMP snooping ondersteunt en een krachtig wifi accesspoint.

Geen interesse in betere wifi dekking, maar wel zowel een TV ontvanger als een computer aangesloten op een switch.

Advies: Koop een switch die IGMP snooping ondersteunt zoals de Netgear GS105E.

Beste wjb, e.a.,

Dank voor jullie snelle reacties. Helder betoog.

Weet één van jullie toevallig of het IGMP snooping protocol nog uitmaakt. M.a.w. is IGMP snooping v3 een must voor iTV of werkt een switch met v2 ook al?

Wjb, begrijp ik je goed dat mijn idee (1) Experiabox -> (2) Switch -> (3) iTV en access point (of PC of ...) op de switch inderdaad de goede volgorde is (maar dan zoals je al betoogde wel met een switch die IGMP snooping ondersteunt)? (of zoals je voorstelt (1) Experiabox -> (2) KPN Wifi versterker -> (3) iTV en PC/apparatuur)

Dank vast.

Karsten

Reputatie 7
IGMP snooping versie 3 bestaat ondertussen alweer zo lang dat ik direkt mijn vraagtekens zet bij elke switch die dit niet zou ondersteunen. Ik gebruik zelf een Netgear GS105e (met e) en die werkt uitstekend.

Heb je nog geen accesspoint aangeschaft, vergeet alles en koop die KPN wifi "versterker".

Je bent meer geld kwijt voor zo'n switch en een single-band 2.4GHz accesspoint.

En dan heb je dus nog geen eens 5GHz wifi.

Het aansluitschema dat je noemt is helemaal correct.

Hallo wjb,

Bedankt voor je geduldige toelichting. Aangezien ik al een goed accesspoint heb, is jouw suggestie om de Netgear GS105E aan te schaffen de voordeligste oplossing in dit geval.

Ik heb dat gedaan, maar misschien kan je me nog met eén ding helpen aangezien je over veel expertise lijkt te beschikken.

Ik heb nu de Netgear aangesloten op de experiabox (poort 5 van de switch) en iTV op poort 1 van de switch en het accesspoint op poort 2 van de switch. Alles werkt goed, maar ik zag dat je de switch toch een soort van kunt "managen" door naar het IP-adres van de switch te gaan.

Je gaf aan dat IGMP snooping hetgeen is waar het om draait zodat er goed wordt omgegaan met data richting iTV. Ik zie in de instellingen van de switch de mogelijkheid om onder "system" en dan "multicast" een instelling "IGMP Snooping Static Router Port" in te stellen. Begrijp ik goed dat ik dan helemaal kan zorgen dat IGMP snooping met multicast naar poort 1 wordt geleid (waar ik nu de iTV op heb aangesloten)? Heeft dat nog voordelen voor de rest van het netwerk aangesloten op de switch of maakt deze instelling helemaal niks uit?

Verder viel me op dat de switch met behulp van groene lampjes laat zien of de verbinding 1000M of 100M is. Bij de iTV poort zie ik 1 lampje, verbinding 100M. Is dat normaal (bij een Motorola 1853) of hoort dat 1000M te zijn en heb ik iets verkeerd gedaan?

Nogmaals dank voor je tips zover, helpt heel erg om alles goed te krijgen!

Groeten,

Karsten

Reputatie 7
De Netgear GS105E is standaard correct geconfigureerd, daar hoef je niets aan te wijzigen.

De "IGMP snooping Static Router Port" is de poort waarop de Experia Box aangesloten is, niet de poort waar de TV ontvanger op aangesloten is. Je hoeft deze echter niet te vullen.

TV ontvangers zijn inderdaad met 100Mbps aangesloten en het klopt dat er maar één ledje brand.

Alles staat dus al goed bij je. ;)

Je kunt de IGMP snooping heel goed in actie zien door naar de knipperfrequentie van de ledjes te kijken als je de TV ontvanger aan hebt staan en er ook een ander apparaat dat op de switch is aangesloten.

De poorten naar de TV ontvanger en naar de Experia Box zullen ongeveer hetzelfde knipperen terwijl de poort waar het andere apparaat op aangesloten is een heel ander knipperpatroon laat zien.

Reageer