De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN
Reputatie 7
Badge +25

Met de KPN Smart TV app kijk je op je Smart TV direct naar je favoriete tv-programma’s zonder dat je een tv-ontvanger nodig hebt. Dat betekent dat je geen kabels meer door de kamer hebt lopen of apparatuur hoeft te plaatsen. Je start simpelweg je televisie, gaat naar de KPN Smart TV app en je kan televisie kijken. We vertellen je er hier alles over.
 

Wat is de KPN Smart TV app?

Met deze app kan je gemakkelijk tv kijken zonder extra apparatuur. Je kunt deze app vergelijken met de iTV app voor je mobiel, met het verschil dat je deze app downloadt en gebruikt op je Smart TV. Je vindt er alle basisfuncties in terug, zoals begin gemist, de tv-gids, terugkijken, je opnames en een overzicht van alle films en series uit je pakket. Ook kan je in het basispakket kijken naar ongeveer 62 zenders. Voor een aantal zenders zijn de rechten exclusief voor de tv-ontvanger. Ook zijn er een aantal regionale zenders beschikbaar. Bekijk hier het volledige zenderoverzicht.

 


Wat kan ik met de KPN Smart TV app?


Kijk vanaf het begin

Begin gemist? Dat is vanaf nu verleden tijd. Start het programma vanaf het begin.

Opnames inplannen en bekijken

Zelf bepalen wanneer je een programma terugkijkt? Plan dan (serie) opnames en kijk deze terug wanneer het jou uitkomt. Hiervoor heb je wel het Opnemen Pakket nodig.

Live TV pauzeren

Net als via de tv-ontvanger en de iTV online app kan je live tv pauzeren. Jij bepaalt vanaf waar en wanneer je verder kijkt (tot 7 dagen terug).

Filter op type programma in de gids

Geen eindeloze lijst met programma's, maar zie alleen de programma's die interessant voor jou zijn.

Zenderaanbod

Het zenderaanbod is gelijk aan de iTV online app.

On Demand

Ook On Demand films en series zijn beschikbaar via de KPN Smart TV app. Je vindt de optie in het menu van de app. 

 

De KPN Smart TV app gebruiken

De KPN Smart TV app is gratis te gebruiken voor alle KPN klanten met een Internet & TV abonnement van KPN. De app is beschikbaar in de app store voor Smart TV's van Samsung of LG (bouwjaar 2017 of nieuwer). Heb je een Philips of Sony TV met Android als besturingssysteem? Dan kun je de app downloaden via de Play Store.
 

Smart TV app

 

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn televisie geschikt is?

De Smart TV app is geschikt voor tv’s van Samsung & LG uit 2017 of nieuwer. Zoek naar ‘KPN iTV’ in de app store van je Smart TV. Als je de app kunt vinden, betekent dit dat jouw tv geschikt is. 
 

Ook is de Smart TV app geschikt voor apparaten met Android TV OS. Dit zijn bijvoorbeeld sommige televisies van Sony en Philips, mediaspelers zoals de Nvidia Shield of de Xiaomi box, en ook de nieuwe Google Chromecast 4 met Google TV. Je kunt eenvoudig controleren of jouw Android TV apparaat geschikt is voor de app door de KPN iTV app te zoeken in de Play Store. Kun je de app niet vinden? Dan is je apparaat helaas niet geschikt voor de app.

 

Waar vind ik de KPN Smart TV app?

Je kan de app downloaden in de appstore van je TV. Zoek naar KPN en download vervolgens de app. Na het starten van de app voer je het abonnementsnummer (14 cijfers) en de pincode (4 cijfers) in. Je kan deze gegevens vinden in MijnKPN onder: Producten > Thuis > Informatie & Instellingen. Daarna kan je lekker televisie kijken.

 

Kan ik de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken?

Ja, je kan de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken. Als je wil wisselen tussen de Smart TV app en de tv-ontvanger, dan zul je op je tv van “source” moeten veranderen. Dit doe je door met de afstandsbediening van je televisie op de Home-button te drukken en vervolgens ga je naar “Source”. Hier selecteer je de tv-ontvanger. Met de KPN-afstandsbediening druk je op de input-button en selecteer je de tv-ontvanger.

 

Kan ik de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s?

Je kunt de Smart TV app installeren op meerdere tv’s of Android TV toestellen, maar je kunt slechts op één apparaat tegelijkertijd kijken.

 

Waar vind ik mijn abonnementsnummer of mijn pincode?

Je hebt een abonnementsnummer en een pincode nodig om in te loggen op de KPN Smart TV app op je tv.

 

Het abonnementsnummer (14 cijfers) voor Interactieve TV vind je in MijnKPN onder ‘Thuis’ > ‘Interactieve TV’ > ‘Abonnement’ > ‘Abonnementsnummer’.

 

Als je je pincode bent vergeten, kun je deze resetten wanneer je verbonden bent met je thuisnetwerk. Gebruik hiervoor de Servicetool.

 

Hoe werkt het kinderslot?

De KPN Smart TV app neemt de kinderslot-instellingen over van de tv-ontvanger. Heb je het kinderslot geactiveerd via de tv-ontvanger, dan is kinderslot ook actief op de KPN Smart TV app. Je kunt het kinderslot ontgrendelen door op een item met kinderslot te klikken en de pincode in te voeren. Je schakelt hiermee kinderslot uit voor de gehele sessie.

Je kunt kinderslot ook tijdelijk uitschakelen via het Instellingen menu. Dit doe je in Instellingen > Kinderslot. Klik op ‘Tijdelijk uitschakelen’ en voer je pincode in. Als je de Kinderslot instellingen wilt wijzigen, doe je dat op de tv-ontvanger via Menu > Instellingen > Kinderslot.

 

Voor meer informatie over de Smart TV App kun je ook terecht op https://www.kpn.com/smarttv. Heb je daarna nog vragen? Laat ze dan gerust hier onder het topic achter.


Laatste update: 21-12-2021


2084 reacties

Reputatie 2

In het Samsung app menu kun je bij de KPN app aangeven dat je hem opnieuw wil installeren.

Euh, waar geef je dat aan @onne81@Banse ?

 

Bij gedownloade apps op KPN iTV gaan staan, en (bij mijn afstandbediening) de selectieknop ingedrukt houden. Dan krijg ik de optie (zie afbeelding).

 

 

De Frame heeft een dusdanig formaat (v.a. 50 inch toch?) zonde van de app-beeldkwaliteit t.o.v. die van de decoder.

De app heeft ook flink wat minpunten/tekortkomingen.

Ik heb een Frame van 55 inch, maar hij is er al vanaf 32 inch. En eens over de beeldkwaliteit. Ik heb alleen een dochter rondkruipen van een jaar en de decoder staat op een plaats waar ze (als het tv meubel open staat) bij kan. Dus de kast laten we vaak dicht en dan is de app wel handig. Als we een actualiteitenprogramma kijken heb ik er niet zoveel erg in, bij sport pak ik vaak alsnog de decoder (films en series kijk ik eigenlijk nooit via KPN). Ik zou best graag de nieuwe decoder willen met bluetooth afstandsbediening, maar dan moet ik switchen naar KPN Hussel en dan ben ik 10 euro per maand duurder uit voor verder dezelfde dienst. 

Ik heb nu een half jaar gratis NLZIET gekregen bij een overstap van energie leverancier. NLZiet is wel veel gebruiksvriendelijker en enorm veel sneller, qua aanbod en beeldkwaliteit alleen ook niet geweldig.

Ik hoop dat Youtube TV een keer naar Nederland komt en dat dit de boel wat in beweging brengt. Ik heb laatste de nieuwe Chromecast met Google tv gekocht, als tv kijken daar toch in geïntegreerd kon worden...

Ah, okee.

Ja. Ik heb één decoder en in 2019 bewust een Samsung (4k maar wel nog LCD / LED) gekocht om een noodvoorziening voor als de decoder stuk is te hebben. Heb het dus ook beide. Inmiddels dus On demand meestal met de app. Rest met decoder.
Alléén maar de app zou ik hier (43 inch) niet erg gelukkig van worden. M.n. door de beeldkwaliteit en zeker bij opnamen.

Reputatie 7
Badge +6

Zijn er ook plannen om de beeldkwaliteit nog te verbeteren? Ik gebruik het nu op de tv boven en de beeldkwaliteit volstaat voor dit gebruik. Maar ik zou de app ook graag primair gebruiken op mijn Samsung tv in de huiskamer ipv decoder maar daarvoor vind ik de beeldkwaliteit net niet goed genoeg.

Mijn vraag is dus of de bitrate in de nabije toekomst verhoogd gaat worden?

Reputatie 7

Zijn er ook plannen om de beeldkwaliteit nog te verbeteren? 

Mijn vraag is dus of de bitrate in de nabije toekomst verhoogd gaat worden?

Er zijn naar mijn weten geen plannen om de beeldkwaliteit te verbeteren.

De smart-TV app gebruikt dezelfde streams als de iTV app bij het casten via een Chromecast.

Die beeldkwaliteit kan absoluut niet tippen aan de beeldkwaliteit van HD-"Glas" zenders en die bitrate zal ook nooit in de iTV app beschikbaar komen.

Reputatie 7
Badge +17

@pietheingrun op dit moment zijn er geen plannen om binnen korte termijn iets te veranderen aan de kwaliteit van de stream van de ITV app. 

Vorige maand heb ik KPN genomen, vanwege de goede recensies over de ITV App. Net als de meesten van jullie die hierboven hebben geschreven, heb ik een Philips TV (uit 2019) en ben heel tevreden met de mogelijkheid om apps te installeren. Tot mijn grote verbazing kan de KPN app niet geïnstalleerd worden. Ik heb via een APK bestand de 7.2.7 versie geïnstalleerd. Deze kon ik vervolgens niet besturen via de afstandsbediening en ik heb er ook nog een draadloos toetsenbord bij gekocht en de app werkte 1 dag.

Na 1 dag kreeg ik alleen nog goed beeld op NPO 1, 2 en 3 en de overige zenders geven de foutmelding ‘deze video kan op het moment niet afgespeeld worden. Probeer het later nog eens’. Dit is toch te zot voor woorden! Is er echt geen (zicht op een) werkend alternatief? Op deze manier wil ik mijn contract van 1 jaar niet uitdienen en wil ik mijn geld terug. Een kabel trekken door het hele huis naar de slaapkamer boven, is geen optie voor mij.

 

Admin: bericht verplaatst naar verzameltopic

Reputatie 7
Badge +19

Goedemorgen @MartinK107, we hebben je bericht samengevoegd met het algemene topic over dit onderwerp. In het startbericht vind je alle informatie over de Smart TV app. Zo gauw er nieuws is en/of wanneer de app voor meer televisies beschikbaar wordt, dan laten we het hier weten.

MartinK107: Vorige maand heb ik KPN genomen, vanwege de goede recensies over de ITV App. Net als de meesten van jullie die hierboven hebben geschreven, heb ik een Philips TV (uit 2019) en ben heel tevreden met de mogelijkheid om apps te installeren.

Als je dat zo gevolgd hebt, @MartinK107 , dan had je m.i. ook moeten weten/lezen dat de app voor Samsung en LG is. In een Philips zit Chromecast dus dan is streamen supereenvoudig. Van af je smartphone, tablet of laptop (tv.kpn.com in Google Chrome).

Hier vind je de info omtrent de app:
https://www.kpn.com/thuis/smart-tv-app.htm

Verder is het de vraag of je de app wel wilt. Na 2 dagen ben ik weer de ontvanger gaan gebruiken. Veel mooier beeld! Maar heb nu wel prima 'reserve’ voor als m'n enige decoder stuk gaat.

Nog “wat” minpuntjes vind je hier.

Als die casting functie zou hebben gewerkt, had je mij niet gehoord. Maar ook dit werkt niet. Ik zie het casting teken rechtsboven in mijn scherm van de KPN app en als ik daarop klik zie ik het typenummer van mijn tv staan, dus deze wordt herkend. Maar als ik daar dan op klik krijg ik standaard een hele tijds niks op het scherm. De app geeft aan dat het verbonden is met de tv maar het scherm blijft zwart. 

Zie scherm print 

 

Ohjee, ik dacht dat dat probleem met Philips (en ook Sony) nu wel opgelost zou zijn. Bij mijn moeder (ook Philips) kon (kan?) ik alleen de eerste 10 zenders casten met de ingebouwde Chromecast.

Met een losse chromecast gaat het prima. Ook niet zo duur en volledig op de TV aan te sluiten (hdmi) inclusief usb voor voeding.

Maar op een 50 inch….. moet je de tv-app niet eens willen gebruiken. De ontvanger is best klein en heeft een véél beter beeld.
Het verschil op mijn 43 inch (Samsung) vind ik al te groot.

Het kastje is het probleem niet maar de kabel er naartoe wel. Er ligt geen aansluiting dus het moet vanuit de meterkast en dan zo'n 25 meter door het hele huis. 

Reputatie 7

Ohjee, ik dacht dat dat probleem met Philips (en ook Sony) nu wel opgelost zou zijn.

Hoezo "ook Sony", ik ervaar geen enkel probleem met het casten naar mijn Sony.

Ik denk overigens dat het probleem niet merk gebonden is maar afhankelijk is van de versie van Android TV / Google TV. Het lijkt er op dat dit issue niet optreedt op oudere versies van Android TV.

Er ligt geen aansluiting dus het moet vanuit de meterkast en dan zo'n 25 meter door het hele huis. 

Dan kan je dat mijns inziens beter oplossen met een DVS. Opdat je gewoon de ontvanger met veel beter beeld en veel meer mogelijkheden kunt gebruiken.

Of gebruik toch een losse Chromecast. Gaat ook geheel via wifi. Doe ik in m'n slaapkamer. Daar is wat minder beeld, zenders, en mogelijkheden niet zo erg.

Beste, meest optimale: toch kabel. Er is altijd wel een route te vinden.

Beste,

 

Ik vraag mij af of er binnenkort een substantiële verbetering in de functie van de KPN iTV app komt. 
 

Ik gebruik sinds kort alleen de app omdat ik geen kastje meer naast mij Samsung The Frame wil gebruiken. Wat ik echter heel opvallend vind is hoe traag de app merendeel van de tijd is. Soms duurt het opstarten van de app alleen al 1,5 minuut. Dit terwijl de app van bijvoorbeeld NLziet heel snel functioneert. 
 

Dat is de reden waarom ik erg uitkijk naar substantiële verbetering van de app. Op deze manier wordt TV kijken niet veel leuker. 
 

gr. Jeroen

 

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst

Reputatie 1

Ik heb een Samsung TV type UE32T5300AWXXN, deze kreeg ik toen bij de Black friday actie.  Ik kijk tv via wifi met de iTV app.  Nu ervaar ik al enige tijd problemen met de app.  of het “beeld staat vast” of een melding krijg van “kan de video niet laden”  en dergelijke. Het begint nu wel heel erg irritant te worden. Heeft iemand hier ook ervaring mee? 

Reputatie 7
Badge +6

@Deelnemer ja ik heb dezelfde tv boven.Via wifi inderdaad last van stilstaand beeld. Ik heb de tv nu aangesloten op powerlines van devolo en sindsdien geen probleem meer gehad. Goedkoopste en meest stabiel is als je de tv gewoon bekabeld kan aansluiten. Is dat geen optie dan zou je de powerlines kunnen proberen. 2 stuks kosten 80 euro. Of powerlines goed werken is afhankelijk hoe goed  je stroomnetwerk is.Bij ons is dat erg stabiel en werkt dat erg goed. Heeft denk ik veel te maken met de ouderdom van het stroom netwerk in je woning.

Reputatie 1

Het kastje is het probleem niet maar de kabel er naartoe wel. Er ligt geen aansluiting dus het moet vanuit de meterkast en dan zo'n 25 meter door het hele huis. 

Powerline adapter geen optie?

Reputatie 7
Badge +30

Ik gebruik sinds kort alleen de app omdat ik geen kastje meer naast mij Samsung The Frame wil gebruiken. Wat ik echter heel opvallend vind is hoe traag de app merendeel van de tijd is. Soms duurt het opstarten van de app alleen al 1,5 minuut. Dit terwijl de app van bijvoorbeeld NLziet heel snel functioneert. 
 

Dat is de reden waarom ik erg uitkijk naar substantiële verbetering van de app. Op deze manier wordt TV kijken niet veel leuker. 

Hallo @Jeroen M, wat jammer om te lezen! Heb jij jouw Samsung bekabeld aangesloten? Of via wifi? En wil je eens kijken of je de laatste updates van de televisie binnen hebt gehaald? Je kunt ook eens proberen om de Smart tv app opnieuw te installeren. 

Reputatie 2

Anderhalve minuut is toch gewoon de standaard? Ik gebruik de app op 2 Samsung tv’s met een prima internetverbinding en het is gewoon heel traag. Voordat het KPN logo komt ben je vaak al 20 seconde verder. Met andere apps (NL Ziet, Amazon etc) geen snelheisproblemen, alleen KPN.

Door onderstaande moet ik de app ook wekelijks opnieuw installeren, en dat maakt de app daarna niet sneller. 

Ik was wel benieuwd of hier al naar gekeken is?  In een post van 20 dagen geleden staat dat dit zou worden gedeeld met het ontwikkelteam.

@Lisa Misschien heb je er overheen gelezen, maar ik gebruik de KPN iTV app op de Samsung TV. De app benaderd dus die URL en dat werkt (heel vaak) niet. App is al meerdere malen verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Tizen is geüpdatet naar de laatste versie. 

 

Zie bijgevoegde foto. 

 

 

Ik heb dit ook om de haverklap, de conclusie dat dit aan de app i.c.m. de tv van @Banse ligt lijkt me iets makkelijk @Denise_ . Ik gebruik uit Samsung Frame uit 2020 en een andere Samsung uit 2018 of 2019 in de slaapkamer. 

Er is wel een redelijk vlotte fix voor @Banse . In het Samsung app menu kun je bij de KPN app aangeven dat je hem opnieuw wil installeren. Dan werkt het direct weer, zonder dat je opnieuw je username en password hoeft op te geven. Dit moet ik 1 keer per week doen sinds een maand of 2, op beide toestellen. Kost je 1 minuut.

 

Reputatie 7
Badge +17

Dag @onne81! Bedankt voor je bericht:blush:. We hebben een reactie ontvangen. Die is als volgt:

“Deze foutmelding lost zichzelf tot nu toe automagically weer op. Herstarten van de app/opnieuw installeren lost het probleem op. Vaak bij een tweede poging werkt het wel. 
Waardoor het komt: weten we nog niet. Het lijkt te maken te hebben met het (te) snel opstarten van de iTV app als je tv net aan staat, waardoor de internetverbinding nog niet helemaal goed werkt. 

Een app op een smart tv is eigenlijk niks anders dan een website in de browser (wat de foutmelding al een beetje verraadt 😉 ). In de gevallen die we tot nu toe hebben uitgezocht, hebben we nergens in de logging kunnen vinden dat de app daadwerkelijk is geopend en een foutmelding zou hebben gegeven. Het wijst dus naar iets in de tv/browser, maar wat precies.. Dat weten wij helaas ook nog niet.“

Ik zal mijn collega's eens vragen of ze met jou mee willen kijken. 

Heb je één (of meerdere) tijdstip(pen) wanneer je de foutmelding te zien krijgt?  Dat maakt de zoektocht wat makkelijker:smile:

Reputatie 2

 

Ik zal mijn collega's eens vragen of ze met jou mee willen kijken. 

Heb je één (of meerdere) tijdstip(pen) wanneer je de foutmelding te zien krijgt?  Dat maakt de zoektocht wat makkelijker:smile:

Nee. Ik ben de app ook minder vaak gaan gebruiken hierdoor. Ik zal hem weer vaker aanzetten en het tijdstip noteren als het weer voorvalt. Dank.

Reputatie 7
Badge +17

Oké top! Laat het maar weten als je een paar tijdstippen hebt. Wij zetten dit graag voor je door. :sunglasses:

Ergo:

Hoe snel na aanzetten/opstarten v.d. tv start je de app? Wacht eens een keertje 15 seconden ofzo.

Gebruik je áltijd de app? Mijn voorkeur gaat uit naar de ontvanger, er zit er sowieso één in je abonnement. Mooier beeld, meer zenders, Terugkijken/opnames kijken van BBC First en België, de Duitse zenders, en nog veel meer….

Klein probleempje. Zo te zien spelen 50hz zenders af op 30hz. Is het mogelijk om dit te fixen met een update?

Reageer