De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN
Reputatie 7
Badge +25

Met de KPN Smart TV app kijk je op je Smart TV direct naar je favoriete tv-programma’s zonder dat je een tv-ontvanger nodig hebt. Dat betekent dat je geen kabels meer door de kamer hebt lopen of apparatuur hoeft te plaatsen. Je start simpelweg je televisie, gaat naar de KPN Smart TV app en je kan televisie kijken. We vertellen je er hier alles over.
 

Wat is de KPN Smart TV app?

Met deze app kan je gemakkelijk tv kijken zonder extra apparatuur. Je kunt deze app vergelijken met de iTV app voor je mobiel, met het verschil dat je deze app downloadt en gebruikt op je Smart TV. Je vindt er alle basisfuncties in terug, zoals begin gemist, de tv-gids, terugkijken, je opnames en een overzicht van alle films en series uit je pakket. Ook kan je in het basispakket kijken naar ongeveer 62 zenders. Voor een aantal zenders zijn de rechten exclusief voor de tv-ontvanger. Ook zijn er een aantal regionale zenders beschikbaar. Bekijk hier het volledige zenderoverzicht.

 


Wat kan ik met de KPN Smart TV app?


Kijk vanaf het begin

Begin gemist? Dat is vanaf nu verleden tijd. Start het programma vanaf het begin.

Opnames inplannen en bekijken

Zelf bepalen wanneer je een programma terugkijkt? Plan dan (serie) opnames en kijk deze terug wanneer het jou uitkomt. Hiervoor heb je wel het Opnemen Pakket nodig.

Live TV pauzeren

Net als via de tv-ontvanger en de iTV online app kan je live tv pauzeren. Jij bepaalt vanaf waar en wanneer je verder kijkt (tot 7 dagen terug).

Filter op type programma in de gids

Geen eindeloze lijst met programma's, maar zie alleen de programma's die interessant voor jou zijn.

Zenderaanbod

Het zenderaanbod is gelijk aan de iTV online app.

On Demand

Ook On Demand films en series zijn beschikbaar via de KPN Smart TV app. Je vindt de optie in het menu van de app. 

 

De KPN Smart TV app gebruiken

De KPN Smart TV app is gratis te gebruiken voor alle KPN klanten met een Internet & TV abonnement van KPN. De app is beschikbaar in de app store voor Smart TV's van Samsung of LG (bouwjaar 2017 of nieuwer). Heb je een Philips of Sony TV met Android als besturingssysteem? Dan kun je de app downloaden via de Play Store.
 

Smart TV app

 

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn televisie geschikt is?

De Smart TV app is geschikt voor tv’s van Samsung & LG uit 2017 of nieuwer. Zoek naar ‘KPN iTV’ in de app store van je Smart TV. Als je de app kunt vinden, betekent dit dat jouw tv geschikt is. 
 

Ook is de Smart TV app geschikt voor apparaten met Android TV OS. Dit zijn bijvoorbeeld sommige televisies van Sony en Philips, mediaspelers zoals de Nvidia Shield of de Xiaomi box, en ook de nieuwe Google Chromecast 4 met Google TV. Je kunt eenvoudig controleren of jouw Android TV apparaat geschikt is voor de app door de KPN iTV app te zoeken in de Play Store. Kun je de app niet vinden? Dan is je apparaat helaas niet geschikt voor de app.

 

Waar vind ik de KPN Smart TV app?

Je kan de app downloaden in de appstore van je TV. Zoek naar KPN en download vervolgens de app. Na het starten van de app voer je het abonnementsnummer (14 cijfers) en de pincode (4 cijfers) in. Je kan deze gegevens vinden in MijnKPN onder: Producten > Thuis > Informatie & Instellingen. Daarna kan je lekker televisie kijken.

 

Kan ik de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken?

Ja, je kan de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken. Als je wil wisselen tussen de Smart TV app en de tv-ontvanger, dan zul je op je tv van “source” moeten veranderen. Dit doe je door met de afstandsbediening van je televisie op de Home-button te drukken en vervolgens ga je naar “Source”. Hier selecteer je de tv-ontvanger. Met de KPN-afstandsbediening druk je op de input-button en selecteer je de tv-ontvanger.

 

Kan ik de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s?

Je kunt de Smart TV app installeren op meerdere tv’s of Android TV toestellen, maar je kunt slechts op één apparaat tegelijkertijd kijken.

 

Waar vind ik mijn abonnementsnummer of mijn pincode?

Je hebt een abonnementsnummer en een pincode nodig om in te loggen op de KPN Smart TV app op je tv.

 

Het abonnementsnummer (14 cijfers) voor Interactieve TV vind je in MijnKPN onder ‘Thuis’ > ‘Interactieve TV’ > ‘Abonnement’ > ‘Abonnementsnummer’.

 

Als je je pincode bent vergeten, kun je deze resetten wanneer je verbonden bent met je thuisnetwerk. Gebruik hiervoor de Servicetool.

 

Hoe werkt het kinderslot?

De KPN Smart TV app neemt de kinderslot-instellingen over van de tv-ontvanger. Heb je het kinderslot geactiveerd via de tv-ontvanger, dan is kinderslot ook actief op de KPN Smart TV app. Je kunt het kinderslot ontgrendelen door op een item met kinderslot te klikken en de pincode in te voeren. Je schakelt hiermee kinderslot uit voor de gehele sessie.

Je kunt kinderslot ook tijdelijk uitschakelen via het Instellingen menu. Dit doe je in Instellingen > Kinderslot. Klik op ‘Tijdelijk uitschakelen’ en voer je pincode in. Als je de Kinderslot instellingen wilt wijzigen, doe je dat op de tv-ontvanger via Menu > Instellingen > Kinderslot.

 

Voor meer informatie over de Smart TV App kun je ook terecht op https://www.kpn.com/smarttv. Heb je daarna nog vragen? Laat ze dan gerust hier onder het topic achter.


Laatste update: 21-12-2021


2084 reacties

Reputatie 7
Badge +25

Het is dan toch eindelijk bijna zover. Op 14 november komt de Smart TV app ook beschikbaar op tv’s van LG uit 2017 en nieuwer. Sinds april 2019 is de Smart TV app ook al beschikbaar op Samsung tv’s uit 2017 en nieuwer. De app voor LG zal hetzelfde werken als op Samsung toestellen. Er zullen geen nieuwe functionaliteiten toegevoegd worden. Meer informatie over de werking van de Smart TV app kun je hier vinden.

Je kunt eenvoudig zien of jouw tv geschikt is voor de Smart TV app: als je in de app store van de televisie naar de KPN iTV app zoekt én je kunt hem vinden, dan is je tv geschikt. Vind je geen resultaten? Dan wordt het merk of model (nog) niet ondersteund.

zojuist mijn nieuwe samsung tv geinstalleerd met de kpn smart tv app. Werkt prima. Maar waar vind ik alle radiozenders en bv. Netflix (on demand) die ik wel op mijn hd-ontvanger had?

zojuist mijn nieuwe samsung tv geinstalleerd met de kpn smart tv app. Werkt prima. Maar waar vind ik alle radiozenders en bv. Netflix (on demand) die ik wel op mijn hd-ontvanger had?

Die ga je niet vinden, Netflix heeft hoe dan ook geen meerwaarde die heeft jou Samsung smart TV zelf aanboord. Voor radio zal je smart tv ook ongetwijfeld een eigen app hebben ook die ga je in deze app niet vinden. Deze app heb is puur voor KPN's  TV deel bedoeld.

wordt de kpn itv app ooit beschikbaar voor mijn samsung ue43ku6500?

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst

Zeker interessant dit. Dus vanaf vandaag kan je dus ook met LG tv op deze manier kijken.

Maar als je een dure oled tv neemt is dat de kwaliteit van beeld die geleverd wordt voldoende. Of is dit minder als met een decoder? Dat is voor mij wel een belangrijke vraag voor dat ik zou overstappen. Dus wat vinden de gebruikers van de geleverde kwaliteit van deze app op hun tv?

Qua beeldkwaliteit valt de decoder te prevaleren. Die Smart tv app gaat écht tegenvallen op een poepgrote oled of qled televisie. Zeker als je glasvezel hebt. Want die kwaliteit wordt via de app (tv, tablet, smartphone) niet geleverd.

Reputatie 7
Badge +30

@gb83, welkom! Ik ga er voorzichtig vanuit dat je de smart tv app bedoelt? Of en wanneer deze beschikbaar komt voor Samsung televisies uit 2016 is op dit moment nog niet bekend. Mocht dat wel zo zijn, zal je dit hier lezen. 

 

@Bleker2011 ik sluit me aan bij Peter!

Nu maar hopen dat er gewerkt wordt aan een app voor Sony Android tv's.

Nu maar hopen dat er gewerkt wordt aan een app voor Sony Android tv's.

@Jan-D 
Die tv's hebben een ingebouwde Chromecast en daarmee is de app (via bv je tablet of smartphone) gebruiken best eenvoudig. Dus kan ik er inkomen dat die (en Philips) een beetje ‘aan het eind van de rij’ staan.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het via de chromecast niet ideaal vind het is echt een noodoplossing. Nog even wachten tot halverwege 2020, hopelijk kunnen wij Telforters dan ook van deze app voor Smart TV's gebruik maken. Onze abonnementen worden dan omgezet van Telfort naar KPN.

 

Reputatie 4
Badge +1

Nu maar hopen dat er gewerkt wordt aan een app voor Sony Android tv's.

@Jan-D 
Die tv's hebben een ingebouwde Chromecast en daarmee is de app (via bv je tablet of smartphone) gebruiken best eenvoudig. Dus kan ik er inkomen dat die (en Philips) een beetje ‘aan het eind van de rij’ staan.

Datzelfde argument kun je ook gebruiken voor apps zoals de NOS app, Netflix en YouTube, maar daarvoor bestaan wel Android TV apps...

Reputatie 4
Badge

En nu wordt het tijd voor een app voor Apple TV

Reputatie 4
Badge +5

Hoop ook saphi app voor de goedkopere tv van Philips 

Zeker interessant dit. Dus vanaf vandaag kan je dus ook met LG tv op deze manier kijken.

Maar als je een dure oled tv neemt is dat de kwaliteit van beeld die geleverd wordt voldoende. Of is dit minder als met een decoder? Dat is voor mij wel een belangrijke vraag voor dat ik zou overstappen. Dus wat vinden de gebruikers van de geleverde kwaliteit van deze app op hun tv?

Ik heb de app op twee LG's (waarvan eentje een 55”OLED). Werkt prima. H't voordeel is dat je de AB van de tv kunt gebruiken. Belangrijkste nadeel, geen radio. 

Een 4k scherm heeft alleen 4k UHD beeldpunten. Een signaal wat daaraan niet voldoet (zoals het 720p-signaal van de app) zal door de tv worden opgeschaald naar 4k UHD, door voor de tussenliggende beeldpunten die niet in het 720p signaal zitten een waarde te berekenen.Dat is natuurlijk minder dan een écht 4k UHD signaal, maar ziet er toch redelijk scherp uit. Voor de goede orde, ook het 1080i-signaal van de HD-ontvangers (waarin de meeste HD-programma's door de omroepen worden uitgezonden) wordt op een 4k UHD tv opgeschaald naar 4k. Daarom is het ook beter om de KPN-ontvangers in te stellen op 1080i (zelfs de 4k-ontvangers, zolang en nog nauwelijks 4k-aanbod is) omdat moderne smart-tv's het opschalen vaak (veel) beter doen dan de KPN-ontvangers.

Ik ben benieuwd wat ik nu het meeste ga gebruiken, de app, of toch juist de KPN-ontvangers. Dat laatste voor radio i.i.g., één d'r van is optisch gekoppeld aan m'n soundbar, dus voor radio hoef ik de tv niet aan te zetten.

Ik heb in de decoder de beeldresolutie op AUTOMATISCH gezet voor mijn 4K-tv  en de beeldkwaliteit op HD en de 4:3-verhouding op origineel.

Dan weet je dus niet precies wat er gebeurt. En hoewel 't niet zoveel uitmaakt, vind ik dat 1080i (met upscaling door de tv) toch 't beste beeld geeft. 4:3 Origineel heb ik ook, 

Reputatie 7

Een 4k scherm heeft alleen 4k UHD beeldpunten. Een signaal wat daaraan niet voldoet (zoals het 720p-signaal van de app) zal door de tv worden opgeschaald naar 4k UHD, door voor de tussenliggende beeldpunten die niet in het 720p signaal zitten een waarde te berekenen.

Weet je zeker dat die app een 720p signaal heeft en niet een 1080i signaal met hoge compressie?

 

Voor de goede orde, ook het 1080i-signaal van de HD-ontvangers (waarin de meeste HD-programma's door de omroepen worden uitgezonden) wordt op een 4k UHD tv opgeschaald naar 4k. Daarom is het ook beter om de KPN-ontvangers in te stellen op 1080i (zelfs de 4k-ontvangers, zolang en nog nauwelijks 4k-aanbod is) omdat moderne smart-tv's het opschalen vaak (veel) beter doen dan de KPN-ontvangers.

Helemaal eens.

 

Ik ben benieuwd wat ik nu het meeste ga gebruiken, de app, of toch juist de KPN-ontvangers. Dat laatste voor radio i.i.g., één d'r van is optisch gekoppeld aan m'n soundbar, dus voor radio hoef ik de tv niet aan te zetten.

Als je toch een tv ontvanger hebt en voor de radio kanalen gebruikt, waarom niet gebruiken voor het doel ervan TV kijken? Het voordeel van deze app is in mijn ogen niet zozeer de AB van de tv kunnen gebruiken, eerder het niet nodig hebben van twee extra apparaten een chromecast en een tablet of telefoon om te kijken op een tweede of derde tv. En een bijkomend voordeel geen extra tv ontvanger nodig.

 

Weet je zeker dat die app een 720p signaal heeft en niet een 1080i signaal met hoge compressie?

Nee, ik meen dat ooit ergens gelezen te hebben, dat de app voor slimfoon en tv 720p weergeven, maar ik laat me graag overtuigen van wat anders.

Als je toch een tv ontvanger hebt en voor de radio kanalen gebruikt, waarom niet gebruiken voor het doel ervan TV kijken? Het voordeel van deze app is in mijn ogen niet zozeer de AB van de tv kunnen gebruiken, eerder het niet nodig hebben van twee extra apparaten een chromecast en een tablet of telefoon om te kijken op een tweede of derde tv. En een bijkomend voordeel geen extra tv ontvanger nodig.

Ja, daarom zal 't me ook benieuwen wat ik in de praktijk 't meest ga gebruiken.

Reputatie 7

Weet je zeker dat die app een 720p signaal heeft en niet een 1080i signaal met hoge compressie?

Nee, ik meen dat ooit ergens gelezen te hebben, dat de app voor slimfoon en tv 720p weergeven, maar ik laat me graag overtuigen van wat anders.

Dat klopt, de iTV app op iOS of Android is inderdaad 720p echter zodra je gaat casten via Chromecast of Android televisie dan lijken er 1080i streams gebruikt te worden met een hoge compressie. Ik heb begrepen dat de iTV app op smart TV's dezelfde streams gebruikt als die bij het casten vanuit de iTV app op iOS en Android.

Zeker interessant dit. Dus vanaf vandaag kan je dus ook met LG tv op deze manier kijken.

Maar als je een dure oled tv neemt is dat de kwaliteit van beeld die geleverd wordt voldoende. Of is dit minder als met een decoder? Dat is voor mij wel een belangrijke vraag voor dat ik zou overstappen. Dus wat vinden de gebruikers van de geleverde kwaliteit van deze app op hun tv?

Ik heb de app op twee LG's (waarvan eentje een 55”OLED). Werkt prima. H't voordeel is dat je de AB van de tv kunt gebruiken. Belangrijkste nadeel, geen radio. 

Een 4k scherm heeft alleen 4k UHD beeldpunten. Een signaal wat daaraan niet voldoet (zoals het 720p-signaal van de app) zal door de tv worden opgeschaald naar 4k UHD, door voor de tussenliggende beeldpunten die niet in het 720p signaal zitten een waarde te berekenen.Dat is natuurlijk minder dan een écht 4k UHD signaal, maar ziet er toch redelijk scherp uit. Voor de goede orde, ook het 1080i-signaal van de HD-ontvangers (waarin de meeste HD-programma's door de omroepen worden uitgezonden) wordt op een 4k UHD tv opgeschaald naar 4k. Daarom is het ook beter om de KPN-ontvangers in te stellen op 1080i (zelfs de 4k-ontvangers, zolang en nog nauwelijks 4k-aanbod is) omdat moderne smart-tv's het opschalen vaak (veel) beter doen dan de KPN-ontvangers.

Ik ben benieuwd wat ik nu het meeste ga gebruiken, de app, of toch juist de KPN-ontvangers. Dat laatste voor radio i.i.g., één d'r van is optisch gekoppeld aan m'n soundbar, dus voor radio hoef ik de tv niet aan te zetten.

Heb zojuist even een testje gedaan op mijn LG Oled tv en ik ben het niet helemaak eens met wat je hier zegt. als ik mijn decoder instel op 1080P50 krijg ik toch echt een scherper beeld dan 1080i. Over de app 720P wil ik het niet eens hebben. Vind het ook niet heel erg anno2019 om een stream van 720P aan te bieden. 

Reputatie 7

Heb zojuist even een testje gedaan op mijn LG Oled tv en ik ben het niet helemaak eens met wat je hier zegt. als ik mijn decoder instel op 1080P50 krijg ik toch echt een scherper beeld dan 1080i.

Apart, dat zou betekenen dat de TV ontvanger beter is in het "upscalen" van het bronsignaal dan jouw LG. Dat kan ik me haast niet voorstellen maar goed, als dat jouw ervaring is...

Heb zojuist even een testje gedaan op mijn LG Oled tv en ik ben het niet helemaak eens met wat je hier zegt. als ik mijn decoder instel op 1080P50 krijg ik toch echt een scherper beeld dan 1080i.

Apart, dat zou betekenen dat de TV ontvanger beter is in het "upscalen" van het bronsignaal dan jouw LG. Dat kan ik me haast niet voorstellen maar goed, als dat jouw ervaring is...

Tenzij ik ergens een setting daarvoor moet activeren maar dat upscalen lijkt mij iets wat “out of the box”werkt bij een tv toch? Lager signaal dan 4k wordt automatisch ge-upscaled natuurlijk. :)

Reputatie 7

Heb zojuist even een testje gedaan op mijn LG Oled tv en ik ben het niet helemaak eens met wat je hier zegt. als ik mijn decoder instel op 1080P50 krijg ik toch echt een scherper beeld dan 1080i.

Apart, dat zou betekenen dat de TV ontvanger beter is in het "upscalen" van het bronsignaal dan jouw LG. Dat kan ik me haast niet voorstellen maar goed, als dat jouw ervaring is...

Tenzij ik ergens een setting daarvoor moet activeren maar dat upscalen lijkt mij iets wat “out of the box”werkt bij een tv toch? Lager signaal dan 4k wordt automatisch ge-upscaled natuurlijk. :)

Omdat je de TV ontvanger op 1080p50 hebt ingesteld zal de TV ontvanger de "upscaling" van 1080i naar 1080p50 doen en jouw televisie de upscaling van 1080p50 naar 4K.

Normaliter krijg je een beter resultaat als je de hele upscaling van 1080i naar 4K door de televisie laat verzorgen.

Reageer